محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829424556
دغدغههای گرافیست مشهدی برگزیده همایش «ع» بودجه فرهنگی باید وارد سازمانهای فرهنگی مردمی شود/ برگزیده شدن اثر 4 سال پیش در جشنواره نشاندهنده ضعف فضای فرهنگی است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دغدغههای گرافیست مشهدی برگزیده همایش «ع»بودجه فرهنگی باید وارد سازمانهای فرهنگی مردمی شود/ برگزیده شدن اثر 4 سال پیش در جشنواره نشاندهنده ضعف فضای فرهنگی است
گرافیست مشهدی با انتقاد از نبود دغدغه حجاب در دولت، تخصیص یارانه به کارهای فرهنگی، حذف موازیکاری دستگاههای دولتی، تخصیص بودجه فرهنگی به سازمانهای فرهنگی مردمی و انسجام آنها را راهکار برونرفت از وضعیت موجود در جامعه دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، همایش «ع» همزمان با هفته عفاف و حجاب در مشهد برگزار شد و جمعی از فعالان این عرصه از سراسر کشور در آن حضور داشتند، افرادی که خود پرچمدار عفاف و حجاب کشور بودند و با شرکت در جشنواره، توانستند حائز مقام شوند. حمید فخار، گرافیست مشهدی است که تندیس «ع» نقرهای را در بخش گرافیک این جشنواره به دست آورد. وی فرزند شهید انقلاب، محمدحسین فخار و متولد سال 56 است. آنگونه که خود میگوید فعالیتهای فرهنگی و هنری خود را از سال اول دبیرستان یعنی سال 70 و با ورود به مدرسه شاهد «شهید حکمت» آغاز کرده است. در ادامه گفتوگوی ما را با این هنرمند مشهدی خواهید خواند. فارس: به عنوان اولین سوال بفرمایید چه آثاری از شما در این جشنواره حائز رتبه شد؟ دو اثر پوستر من در این همایش حائز رتبه شده است؛ یکی از آنها پوستری است از مجموعه «رسم محبت» که فتومونتاژ است؛ در این پوستر بحث ارتباط با نامحرم از نظر کلامی مطرحشده است؛ پیام طرح این است که باید در حد ضرورت با نامحرم ارتباط برقرار کرد و نیاز نیست برای یک کار کوچک بیش از حد صحبت نمود. این اثر در سال 92 تولید شد. فارس: و اثر دوم شما؟ اثر دوم من یکی از کارهای آلبوم چهل پوستری «سبک زندگی» با موضوع چادر است، با این موضوع که قدمت چادر در ایران به قبل از اسلام میرسد. برای این پوستر عکسی انتخابشده بود با این مضمون که خانمی بسیار محجبه در نقوش حجاریشده تخت جمشید به چشم میخورد، این تصویر سندی است برای حجاب ایرانیان پیش از اسلام. این اثر نیز در سال 91 تولیدشده است.
فارس: با توجه به اینکه این پوسترها را قبلاً تولید کردهاید، بفرمایید خاستگاه آنها کجا بوده است؟ خاستگاه این پوسترها نهضت مردمی پوستر انقلاب است، چون خودم از اعضای این مجموعه هستم؛ در دورههای قبل کارگاههایی تشکیل شد که این پوسترها محصولات آن کارگاهها بوده است. فارس: بازخورد این آثار به چه صورت بوده است؟ خوشبختانه هردو اثر بسیار پر بازخورد بوده است. اثر تخت جمشید برای خیلیها عجیب بود، چون بسیاری از افراد نمیدانستند که زنان ایرانی پیش از اسلام نیز محجبه و پایبند به مسائل اخلاقی بودهاند؛ همان زمان این پوستر در شبکههای اجتماعی و سایتها خیلی مورداستفاده قرار گرفت و حتی خبرگزاریها به این اثر بهعنوان سند محجبه بودن خانمهای ایرانی قبل از اسلام توجه ویژه نمودند، البته در یک روزنامه هم چاپ شد. فارس: و رسم محبت؟ رسم محبت هم بازخوردهای عجیبی داشت. سال گذشته که این مجموعه پوستر در تهران اکران شد، مجمع اصلاحطلبان واکنش منفی شدیدی نسبت به آن نشان داد و حتی در کانالهای تلگرامی با بازدیدکنندههای چند دههزارنفری با نگاهی سیاسی به تمسخر این اثر پرداخته شد. در واقع از هردو جبهه روی آن بحثهای بسیاری شد. اما خب از این کار نیز استقبال زیادی شد، خودم در شبکههای اجتماعی و حتی وبلاگهای زیادی دیدم که خانمها بهطور خودجوش این پوستر را منتشر میکردند و در واقع مورد اقبال عمومی قرار گرفت. فارس: چرا استقبال خوبی شد؟ خب هم محتوای خوبی داشت و هم پردازش خوبی شده بود، از نظر فنی هم کار خیلی خوبی درآمد. فارس: با توجه به ورود نهادهای مختلف در حوزه عفاف و حجاب، بین فعالیتهای مردمی و دولتی چه تفاوتی را احساس میکنید؟ راستش ما منتظریم از سمت دولت کاری بشود، چون یا کاری انجامنشده و یا اگر هم شده، خیلی کم است و به چشم نمیآید! یعنی اگر کاری انجامشده، صرفاً در جامعه هدف اداری بوده است. مثلاً دستوری صادرشده مبنی بر اینکه ورود در بعضی ادارات فقط باید با چادر صورت بگیرد. متأسفانه از دولتهای مختلف و متضاد باهم نیز فشارهایی در رابطه با جلوگیری از بحث عفاف و حجاب واردشده است. فارس: یعنی با انجام این قبیل کارهای دستوری مخالف هستید؟ البته نمیتوان به این کار نقدی وارد کرد، اما حالت دستوری و کلیشهای دارد. به هر حال ما یکسری قوانین حکومتی داریم که باید از برخی معضلات اجتماعی مثل بیحجابی جلوگیری کند. این مساله امری فرهنگی است و همه میگویند که باید کار فرهنگی شود، اما بالأخره یکی باید این کار فرهنگی را انجام بدهد یا نه؟ به نظر من کار خاصی انجام نمیشود و مجموعههای مردمی دغدغههای خاص خود را داشتهاند که در این زمینه ورود پیدا کردهاند، اما خب درزمینههای دولتی خیلی ارادهای نیست و یا حتی دغدغهای وجود ندارد. فارس: به نظر شما در حوزه عفاف و حجاب چه خلأهایی وجود دارد؟ من عقیده دارم مساله فرهنگی همچون کالایی است که باید به آن از طرف دولت یارانه تعلق بگیرد، چون دولتها حداقل باید پشتوانه مالی را از این قبیل حرکتها داشته باشند، مثل حوزههای تولید فیلم یا نشر کتاب که به آنها یارانههایی تعلق میگیرد. حجاب هم نوعی کالاست که باید به آن پرداخته شود و یکسری مخارج و ابزار انسانی و غیره برای ترویج آن نیاز است. فعالان این عرصه به امکاناتی نیاز دارند تا بتوانند این حرکت را ادامه دهند. در واقع این فعالیتها غیرانتفاعی است؛ یعنی هیچ نفعی برای فعالان این حوزه در آن نیست، بنابراین باید حداقل در این جریان زنده بمانند و کار کنند. خب این کار مستلزم هزینههایی است که باید پرداخت شود؛ مثل یارانه یا همان یارانه فرهنگی. قدم بعدی حذف موازیکاریهایی است که توسط گروههای دولتی یا نهادهای اثرگذار فرهنگی صورت میپذیرد. این بودجه باید در یک نهاد فرهنگی هزینه شود و چون قرار است برند یک اداره دولتی پای آن بخورد، یک موسسه دولتی شکل میگیرد تا خودشان آن بودجه را جذب و خرج کنند، با این هدف که حداقل برند آن سازمان دولتی کمی بزرگتر شود! اینها انحرافاتی است که در مسائل فرهنگی داریم. فارس: برای تقویت فعالان این حوزه و رفع خلأهای موجود، چه راهکاری به ذهنتان میرسد؟ در واقع بودجههای فرهنگی باید وارد سازمانهای فرهنگی مردمی شود، اما در سازمانهای فرهنگی دولتی خرج میشود! بنابراین هم در کیفیت خرج شدن آن جای بحث هست و هم، راستای خرج شدن آن. به بحث کمیت هم که نخواهیم رسید. همچنین انسجام گروههای فرهنگی مردمی باید تقویت شود تا هم در این راستا همپوشانی داشته و هم اینکه بین آنها تفرقه ایجاد نشود. فارس: با این حساب، وضعیت جامعه را در این عرصه چطور ارزیابی میکنید؟ وضعیت جامعه که اظهر من الشمس است! من نیز مثل همه مردم در این جامعه نفس میکشم و شرایط موجود را میبینم. فضای فعلی زیاد مطلوب نیست، و البته ناامیدکننده هم نیست. یعنی نمیتوان گفت بیحجابهای جامعه ما در جبهه انقلاب نیستند، بلکه بقول حضرت آقا دلهایشان متعلق به این جبهه است، اما اطلاعات عمومی ناقصی دارند و یا شاید از نظر علمی اطلاعات کافی ندارند. به نظر من آگاهی بخشی باعث میشود که دایره وسیعتری از نیروهای انقلابی داشته باشیم. شاید مدل نگاه کردن ما نیاز به اصلاح داشته باشد و باید واقعیتها را یک مقدار جدیتر ببینیم. فارس: به وضعیت موجود نمره بدهید؟ به عقیده من تجدید نیست، اما شاید قبول باشد، البته با ارفاق! گرچه با توجه به داشتهها و امکانات ما، نمره خوبی نداریم، چون استعداد ما بیشتر از این است. فارس: فکر میکنید حمایت مسوولان از عرصه عفاف و حجاب چقدر مؤثر خواهد بود؟ اولین دستاورد حمایت مسوولان این است که حداقل با این جریان همراه هستند و نقطه مقابل این حرکت نخواهند بود، یعنی اینکه مسوولان زیاد مخالف این جریان نبوده و مقاومتی در برابر آن ندارند. متأسفانه برخی جریانهای خلاف عفت و حجاب، کمال استفاده را از این مسأله آنهم برای رأی سازی و جریان سیاسی خودشان دارند.
فارس: چاره در چیست؟ اهالی فن باید محتوا را بهصورت کامل بررسی کنند. ما نهایتاً میتوانیم یکسری تولیدات داشته باشیم، آنهم بر اساس ادبیات محتوایی که در این زمینه تولیدشده است. من در حوزه خودم یعنی گرافیک میتوانم عمل کنم. اما باید یک بحث فرهنگی جامع تدوین شود و نقشه راه داشته باشیم تا همه بتوانند در این نقشه راه حرکت کنند؛ هر کس در حوزه خودش فعالیت داشته باشد. برای مثال ما میدانیم که پوشش تنها یکی از انواع حجاب است، درحالیکه ما حجاب در نگاه و یا حجاب در رفتار و گفتار و غیره هم داریم. حتی برای فضای مجازی که دارای متغیرهای متعددی است، هنوز حکمی صادر نشده و یا پیوست فرهنگی عفاف و حجاب برای آن تعریفنشده است. فارس: شما در حوزه تولیدات فرهنگی با چه چالشها و معضلاتی روبهرو هستید؟ در بحث تولیدات متأسفانه در همه حوزهها بهویژه در عرصه عفاف و حجاب معضلات زیادی داریم، که شاید درعینحالی که باید خیلی به آنها پرداخته میشده، از آنها غفلت شده است! مجموعههای فرهنگی ما برای تولیدات مطالبه گری زیادی دارند، آنها باید بتوانند از محصولات موردنیاز خود استفاده کنند، نمایشگاه برگزار کنند، از محیط مجازی استفاده نمایند، تبلیغات محیطی داشته باشند؛ که متأسفانه با نبودن بستههای فرهنگی مواجه میشوند. مثلاً شما میبینید که برخی طرحها برای عفاف و حجاب تولیدشدهاند که متأسفانه زیاد فاخر نیستند. این قبیل طرحها در محیطهای مجازی بهصورت خیلی ساده کارشده و مدام هم تکرار میشوند؛ مثلاً در مشهد از آنها نمایشگاه میزنند، در اصفهان هم همین آثار را نمایش میدهند و در سایر شهرها نیز همین اتفاق میافتد! فارس: علت تولید این آثار بیکیفیت و تکرار استفاده از آنها چیست؟ علتش آن است که سفارش تولید کار فرهنگی داده نمیشود. من بهعنوان یک طراح دغدغه دارم که درباره موضوعات روز طرحهایی را تولید کنم. سپس آنها را باکیفیت بالا در وبلاگم قرار میدهم تا بقیه هم بتوانند از این آثار استفاده کنند. گویا من دارم جور برخی مسوولان فرهنگی را میکشم! من وظیفهدارم که این کار را انجام بدهم، البته مسائلی که ما در دفترمان به آن مبتلا هستیم خیلی زیاد است و بنابراین زیاد فرصت نمیکنیم آثاری برای اقتضائات اجتماعی و سیاسی زمان تولید کنیم؛ از طرفی سرعت انجام کنشهای سیاسی در منطقه آنقدر بالاست که ما به انجام مباحث روزانه خودمان نمیرسیم، تعدادمان نیز محدود است و زمان محدودی هم داریم. فارس: یعنی هیچ اتفاق جدیدی در این حوزه نمیافتد؟ خب یکسری حداقلهایی هست، اما کم است. چرا باید کاری که در سال 91 تولیدشده، در سال 95 مورداستفاده قرار بگیرد!؟ این یعنی در تعداد کار گرافیکی خلأ بوده که به اینها توجه شده است. این اصلاً خوب نیست که کار من مقام آورده است، چراکه ضعف فضای فرهنگی را نشان میدهد. چرا اثری که چهار سال پیش تولیدشده است، الآن برگزیدهشده است!؟ شاید اگر الآن به من سفارش بدهند و درگیر کار شوم، اثری خیلی بهتر از این آثارم را تولید کنم. فارس: برای تولید آثار جدیدتر و بهتر چه باید کرد؟ متولیان امر باید در فضای عفاف و حجاب تولیدات فاخری داشته و سپس آنها را عرضه کنند. بالأخره در این کشور حداقل صد گروه فرهنگی در این زمینه مشغول فعالیتاند، بنابراین اینها خوراک میخواهند. حتی این گروهها خودشان طرحها را چاپ میکنند، اما باید به آنها طرحی داده شود که بروند چاپش کنند یا نه؟ متولیان فرهنگی حداقل بیایند و این طرح را سفارش بدهند، کار خوب تولید نموده و باکیفیت اصلی در دسترس عموم قرار دهند تا همه بتوانند استفاده کنند. متأسفانه این حداقل کاری که میتوانند انجام بدهند را انجام نمیدهند! مثلاً یک نهاد فرهنگی طرحی را به من سفارش میدهد، چهبهتر که خودشان این طرح را در سایت سازمان خودشان بگذارند و یا به طریقی توزیعش کنند، نه اینکه آن را آرشیو کنند تا مورداستفاده قرار نگیرد! خب این طرح تولیدشده را در یک مجموعه توزیع کنند. این کار هزینه ندارد؛ چون هزینهاش را قبلاً دادهاند، فقط باید سطح نگاه خود را تصحیح کنند. ============ گفتوگو از فریبا دهقان ============ انتهای پیام/3268/ط40
95/05/13 :: 11:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
رییس کمیته محصولات فرهنگی همایش «ع»: تنها راه برونرفت از وضعیت کنونی حجاب توجه به چرخه تولید محصولا
رییس کمیته محصولات فرهنگی همایش ع تنها راه برونرفت از وضعیت کنونی حجاب توجه به چرخه تولید محصولات فرهنگی است رییس کمیته محصولات فرهنگی همایش ع عدم شناسایی مخاطب و فقدان ایدههای خوب در حوزه حجاب و عفاف را علت اصلی وضعیت کنونی در جامعه دانست و تنها راه برونرفت از این وضعیت را شبصالحی امیری انتقادهای وارد به همایش ایران فرهنگی در جهان امروز را پذیرفت
صالحی امیری انتقادهای وارد به همایش ایران فرهنگی در جهان امروز را پذیرفت روز نو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقادها نسبت به سنگین بودن وزن سخنرانی دولتمردان را در همایش ایران فرهنگی در جهان امروز نسبت به اصحاب قلم و اندیشه را پذیرفت به گزارش ایسنا سید رضا صالحی امیری وزیر فره300 دستگاه در کشور بودجه فرهنگی میگیرند
300 دستگاه در کشور بودجه فرهنگی میگیرند معاون حقوقی امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت 300 دستگاه در کشور از بودجه های فرهنگی استفاده میکنند سیدهادی حسینی - معاون وزارت ارشاد - در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد فرهنگ امری سودآور است و باید مسائل اقتصادی راسعید جلیلی: تاثیر رفتار صادقانه مسئولان با مردم دهها برابر بودجههای فرهنگی نتیجه میدهد
سعید جلیلی تاثیر رفتار صادقانه مسئولان با مردم دهها برابر بودجههای فرهنگی نتیجه میدهد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت تاثیر فرهنگی رفتار صادقانه مسئولان با مردم ده ها برابر بودجه های فرهنگی نتیجه خواهد داد و برعکس به گزارش فارس سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانیپاداش پایان خدمت فرهنگیان در بودجه اعتبار مالی ندارد | پایگاه خبری تراز
تراز یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به این که پاداش پایان خدمت فرهنگیان در بودجه اعتبار مشخصی ندارد گفت با وجود افزایش بودجه آموزش و پرورش قدرت خرید معلمان کاهش یافته است به گزارش تراز مسئله بودجه همهساله به یکی از مهمترین و در عین حال دردسرسازترین مشکلات عظیمپاداش فرهنگیان بازنشسته در بودجه 96 ردیفی ندارد
پاداش فرهنگیان بازنشسته در بودجه 96 ردیفی ندارد مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت پاداش پایان خدمت سال های ۹۵ و ۹۶ بازنشستگان در بودجه دیده نشده است به گزارش فرهنگ نیوز منصور مجاوری در جمع خبرنگاران درباره روند پیش بینی بودجه در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد بحثفاکتور غذای دو اداره در فومن معادل کل بودجه فرهنگی شهرستان است/ادارت فومن اگر برنامه عملیاتی نداشته باشند هیچ
گیل نگاه حسین اسماعیلپور عصر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به اینکه باید از ظرفیت گردشگری شهرستان فومن بهدرستی بهره برد اظهار داشت با بهره برداری درست از این ظرفیت فومن در صنعت گردشگری وارد میشود وی با بیان اینکه باید به شیوه درست در راستای تعهد به دستوراتاعتراض ۱۴۰ هزار فرهنگی به بودجه ۹۶ آموزش و پرورش/ رتبهبندی و پاداش بازنشستگان بدون اعتبار!
فعال صنفی معلمان در گفتوگو با ایلنا اعتراض ۱۴۰ هزار فرهنگی به بودجه ۹۶ آموزش و پرورش رتبهبندی و پاداش بازنشستگان بدون اعتبار یک فعال صنفی معلمان با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار امضا از سوی فرهنگیان به صورت مجازی و ۳۰ هزار امضا به صورت دستی در مدارس در اعتراض بودجه سال آینده آموزشبودجه میراث فرهنگی از سازمان پسماند کمتر است
بودجه میراث فرهنگی از سازمان پسماند کمتر است نائب رئیس کمسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از وضعیت ایمنی بازار تهران کم کاری شهرداری تهران در ساماندهی و جابجایی صنوف سکوت سازمان میراث فرهنگی و گلایه کرد به گزارش ایسنا محمدمهدی تندگویان در مورد وضعیت ایمنی بازار تهران ب«تک کارت سرمایه» ضامن وام فرهنگیان میشود
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت در تلاشیم تا تک کارت سرمایه فرهنگیان با تبدیل به کارت اعتباری به عنوان ضامن فرهنگی برای دریافت وام استفاده شود به گزارش جام جم آنلاین مهدی نیکدل در گفتگو با مهر درباره ارائه تسهیلات صندوق ذخیره فرهنگیان به قشر فرهنگی افزود سفرهای ارزان قیم-
گوناگون
پربازدیدترینها