تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817511127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت ایجاد جبهه مردمی اصلاحات


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 13:32:13 , 1396/01/15
امید عزیزیان
ضرورت ایجاد جبهه مردمی اصلاحات
بازنگری در رویکرد اصلاح طلبی کردستان و یادداشت امید عزیزیان فعال مدنی وکنشگر سیاسی کورد
امروز تشکيل جبهه ي مردمي معتقد به اصلاح طلبي در کردستان بيش از پيش ضروري است.
استان کردستان پس از انقلاب با محروميت همه جانبه روبه رو بوده به طوري که سهم اين استان از سرمايه هاي کشور بسيار ناچيز بوده است. دولتهاي گذشته گام هايي براي رفع محروميت اين منطقه برداشته اند اما هيچ گاه موفق نبوده اند. چرايي اوضاع نابسامان استان در توسعه سياسي،  اقتصادي و ... از جانب کارشناسان مورد بحث قرار گرفته است، اما در اين يادداشت تلاش مي کنم به مقوله نخبگان سياسي به عنوان بازيگران عملياتي در بحث توسعه اشاره کنم.
بازيگران توانمند و متخصص با استفاده بهينه از امکانات، ارائه راهکار و برنامه ريزي دقيق و همچنين چانه زني با حاکميت و در واقع مرکز مي توانند در تسريع توسعه نقش بسزايي داشته باشند.  در بحث توسعه سياسي بازيگران  سياسي معتقد به چرخش قدرت راه را براي  ورود بازيگران جديد به عرصه مسدود نمي کنند و از حضور بازيگران جديد حمايت مي کنند و در بخش هاي ديگر توسعه، بازيگران دموکراتيک ايده هاي متخصصان را سرلوحه خود قرار مي دهند و در تحقق توسعه خواستار مشارکت همگاني مي شوند.
اما آنچه دستاورد و عملکرد بازيگران سياسي در استان کردستان تا کنون بوده است، تلاش براي بلوکه کردن قدرت توسط باندها، ميدان ندادن به بازيگران سياسي منتقد، حذف متخصصان و القاي فضاي سياسي مطلوب به مرکز جهت ماندگاري بيشتر برسرير قدرت يا تضمين صندلي قدرت بوده است.
جريان هاي محافظه کار که علنا ضد دموکراسي  و چرخش قدرت هستند و علاقه اي به اداره عقلاني امور ندارند، سرمايه هاي انساني را منزوي و نابود ساخته اند، البته هيچ شعاري مبني بر اصلاح و تغيير سر نمي دهند، اما پس از دوم خرداد  76 و پيروزي خاتمي بازيگران جديدي در استان قدرت را به دست گرفتند که شعار اصلاحات سر دادند و منتقد بخش محافظه کار حاکميت بودند، اين بازيگران هشت سال بر سرير قدرت بودند و دوباره در سال 92 با تغيير مشي به اعتدال گرايي صاحب قدرت شدند. اما آنچه از عملکرد اين بازيگران قابل مشاهده است نه اصلاح و نه اعتدال بلکه باز توليد يک تماميت خواهي سخت و نفوذ ناپذير بوده که در قالب شعارهاي دموکراتيک بازتوليد شده است.
استان کردستان امروزه قرباني باندي مخوف و خطرناک شده است که شعار اصلاح سر ميدهند و خود را در پيشگاه حاکميت نماينده توده هاي بي بضاعت مردم مي داند، ولي در عمل با بازي هاي پشت پرده بدتر از محافظه کارانه به بلوکه کردن قدرت و مديريت در استان کمر بسته اند.
مديران تماميت خواهي که در پس پرده شعارهاي توده پسند پنهان شده اند ولي هرگز حاضر نيستند، براي بهتر شدن امور صندلي خود را واگذار کنند يا گروه هاي ديگري را در قدرت مشارکت دهند.
امروز بازيگران سياسي خارج از باند کثيف سياست و قدرت در کردستان بايد به فکر شکستن انحصار تماميت خواهان باشند.
راه حل شکستن انحصار مدعيان اصلاحات تشکيل يک جبهه مردمي اصلاح طلبي است .
جبهه ي اي با حضور تمامي نيروهاي سياسي معتقد به اصلاح طلبي که بتواند با رايزني مستمر با حاکميت و ارتباط با توده ها و قشرهاي مردم راه خيانت و يکه تازي فرصت طلبان را ناهموار سازد.
عدم انسجام منتقدان به معناي توجيه عملکرد انحصارگرايان است. همين عدم انسجام هزينه هاي زيادي را به منتقدان تحميل کرده است و بي ترديد با ادامه روند فعلي هزينه ها چند برابر خواهد شد.
باندهاي منسجم و مخوف قدرت در طول تاريخ ضد آزاديخواهان و منتقدان بوده است.  تماميت خواهان با سم پاشي هاي مکرر و انگ هاي بي شمار منتقدان را منزوي مي کنند، اما با انسجام و متشکل شدن ترس و وحشت وجود اقتدارطلبان را فرا مي گيرد، آنگاه از شعارهاي مردم پسند براي رسيدن به قدرت بهره نمي گيرند و اراي  ملت را مصادره نمي کنند.
روند فعلي مطلوب نيروهاي دگمي است که امروزه در حذف دگر انديشان قبراق شده اند. کساني که در روزهاي تلخ و تاريک پنهان بودند و در روزهاي پيروزي براي بلوکه کردن قدرت و مديريت با باند منسجم حيات تازه اي ميابند.
شکستن انحصار فرصت طلبان کار سخت و دشواري است چرا که از طريق کانال هاي مختلف، پيوندهاي زيادي با حلقه هاي مرکز قدرت در مرکز برقرار کرده اند و هر گونه انتقاد را به مثابه ضديت با دولت و اصلاحات تعبير مي کنند و خود را تبرئه مي کنند.
با انسجام و تشکيلاتي عمل کردن در آستانه انتخابات 96 مي توان بخشي از گره هاي انسداد را باز کرد و به مرور متخصصان و نخبگان را جايگزين انحصارطلبان و تماميت خواهان ساخت.
 



13:32:13 , 1396/01/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن