تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بالاترین عبادت، عفت شکم و شهوت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816874612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشكل آب 60درصد شهرها و روستاها حل شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مشكل آب 60درصد شهرها و روستاها حل شد
معاون وزير نيرو از حل مشكل آب ناشي از خشكسالي در 60درصد شهر و روستاي كشور خبر داد و گفت:با اقداماتي چون حفر چاههاي جديد،كف شكني چاهها،خطوط انتقال جديد،اجاره و خريد چاه مشكلات بخشي از شهرها را حل كرديم.


به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا،"رسول زرگر" صبح امروز در نشستي مطبوعاتي اعلام كرد:تعداد بخشهاي متاثر از خشكسالي از 120شهر و6500روستا به 150شهر و 7500روستا رسيده است.

به گفته وي هم اكنون در 5 هزار روستا كارآبرساني با تانكر در حال انجام است كه مشكلات كم آبي برخي از اين روستاها ناشي از منابع آبي و برخي ديگر ناشي از خشكسالي سال جاري است.

معاون وزير نيرو با اشاره به واقع شدن ايران در منطقه خشك اعلام كرد:برنامه ريزي هاي كشور بايد سازگار با خشكسالي باشد؛ درحالي كه طي سنوات گذشته برخي دستگاه ها از جمله وزارت جهادكشاورزي روشهاي صرفه جويي آب را در بخش كشاورزي رعايت نمي كردند و به تازگي به اين روشها متوسل شدند.

زرگر گفت:طبق اعلام وزارت نيرو با مشتركاني كه دوبرابر مصرف هر شهر آب مصرف كنند در مرحله نخست جريمه و سپس آب آنها قطع مي شود، كه در اين راستا طي دو ماه اخير در تهران 56هزار مشترك تذكر كتبي دريافت كرده اند و آب 1360مشترك نيز قطع شده است.

معاون وزير نيرو با اعلام اينكه وزارت نيرو و سازمان هواشناسي در آبان ماه سال گذشته شرايط كشور را زير نرمال با كاهش 20 درصدي پيش بيني كرده بودند،گفت:اين امر تا 5 ماه درست تحقق يافت؛اما از نيمه دوم اسفندماه شرايط خشكسالي را اعلام كرده و دولت و دستگاه هاي ذي ربط برنامه ريزي براي آن را آغاز كردند.

وي خشكسالي را مختص به ايران نداست و گفت: اين امر موضوعي است كه هم اكنون كشورهاي مختلف از جمله عراق، افغانستان، تركيه و غيره با آن مواجه هستند.

معاون وزير نيرو ادامه داد: در تمام استانها منابع و مصارف را با اولويت آب شرب، صنايع، باغداري و كشاورزي مورد بررسي قرار داده و توزيع آب كل كشور را مديريت كرديم.

طبق اعلام وي اگر اقدامات فوق صورت نمي گرفت هم اكنون با خسارتي بيش از موارد اعلام شده در بخش كشاورزي مواجه بوديم.

معاون وزير نيرو گفت: براي اقدامات فوق دولت 700 ميليارد ريال اختصاص داد؛ ضمن اينكه اين معاونت براي جبران خسارات ناشي از خشكسالي منتظر لايحه خشكسالي است كه 350 ميليارد آن به بخش آب اختصاص دارد.

وي با اشاره به اعلام وزارت نيرو مبني بر اينكه با صرفه جويي 10 درصدي خشكسالي را با كمترين خسارت پشت سر مي گذاريم افزود: در فروردين ماه امسال نسبت به سال گذشته افزايش مصرف آب 8/4 درصد،ارديبهشت 6/2 درصد و در خردادماه به 3 درصد كاهش يافت.

معاون وزير نيرو در ادامه حجم كل بارش هاي كشور طي 9ماهه اخير از مهر تا خردادماه را 210 ميليارد مترمكعب ذكر كرد و گفت:اين ميزان نسبت به دوره مشابه 39ساله اخير 47درصد و در مقايسه با سال گذشته 52درصد كاهش را نشان مي دهد.

طبق اعلام زرگر براساس اين آمار شاهد كاهش بارشي معادل 200ميليارد مترمكعب بوده ايم.

به گفته وي امسال نسبت به خشك ترين سال كشور شاهد 10درصد كاهش بارش بوده ايم.

زرگر حجم كنوني آب پشت سدهاي كشور را 13ميليارد متر مكعب ذكر كرد كه نسبت به روز مشابه سال گذشته كاهش 46درصدي دارد.

معاون وزير نيرو خبر داد كه ظرف 9ماهه اخير 30ميليارد متر مكعب آب پشت سدهاي كشور آمده است كه ظرف همين مدت35ميليارد مترمكعب از سدها آب خارج كرده ايم.

وي در پاسخ به انتقادات وارده به وزارت نيرو مبني بر رهاسازي آب پشت سدها توضيح داد: در اهواز و رودخانه كارون چه بخواهيم و چه نخواهيم بايد 250 مترمكعب بر ثانيه آب را رها كنيم كه اين آب رها شده در بخش شرب اهواز، آبادان و خرمشهر و نيز حفظ محيط زيست مورد استفاده قرار مي گيرد.

زرگر گفت: اگر ميزان كمتري از حد استاندارد، آب روان شود آب به سختي بالا مي رود؛براين اساس اين امر ربطي به توليد برقابي ها نداشته و بحثها فني است.

معاون وزير نيرو با تشريح صنعت سدسازي در ايران توضيح داد: ظرف 20 سال گذشته نهضت سدسازي از دولت آقاي هاشمي رفسنجاني آغاز شد و در دولت آقاي خاتمي ادامه يافت كه هم اكنون نيز اين روند در جريان است.

به گفته وي ظرف اين مقطع همواره 80 تا 90 سد در حال ساخت بوده است كه در دوره دولت نهم 25 سد افتتاح شده است.

زرگر با اشاره به بودجه 4 هزار ميليارد توماني بخش آب كشور گفت: هم اكنون شاهد افزايش 20 درصدي اين بودجه در سال جاري هستيم.

وي با بيان اينكه دولت نهم چندين بار سعي كرده منابع بخش آب را چند برابر كند،گفت:يكي از محورهاي مورد تاكيد شخص رييس جمهور اين است كه اگر تغيير و تحول اقتصادي منابع مازادي به دنبال داشته باشد،اولويت نخست تخصيص آن بخش آب باشد.

زرگر هم چنين از طرح مشترك ايران و ارمنستان براي استفاده از پتانسيل برقابي ارس خبر داد و گفت: براساس اين طرح بخشي از آب ارس كه به خاك ايران كشيده و بخشي به ارمنستان مي رود را مديريت كنيم.

به گفته وي اين طرح كه به ميزان 130 مگاوات براي هر يك از دو كشور توليد برق مي كند،با هزينه 520ميليون يورويي اجرايي مي شود.

وي ادامه داد:ساخت اين طرح در خاك ارمنستان نيز توسط متخصصان ايراني انجام مي شود.

معاون وزير نيرو گفت:قرارداد اجرايي اين طرح شنبه هفته جاري منعقد شده و پيش بيني مي شود ظرف 6 ماه آتي مطالعات فاز 2 توسط طرف ايراني انجام شود.

زرگر در ادامه گفت: كلنگ اجرايي بند انحرافي شيرتپه سد دوستي ميان ايران و تركمنستان به زمين زده شده و فعاليت اجرايي آن نيز آغاز شده است كه احداث اين بند انحرافي برداشت ايران از آب سد دوستي را مستمر و پايدار مي كند.

معاون وزير نيرو از واگذاري 5سد از طريق فاينانس به بخش خصوصي خبر داد.

وي با اشاره به در نظر گرفتن 800ميليارد دلار در لايحه بودجه براي اين امر گفت:مناقصه اين امر انجام شده و برنده هاي آن نيز به منظور انعقاد قرارداد بانكي به بانك مركزي معرفي شده اند.

زرگر تصريح كرد:از كليه فاينانسورها يك تا 2 ميليون دلار تضمين فاينانس اخذ شده كه درصورت عدم تعهداتشان به نفع دولت دريافت مي شود.

زرگر در ادامه گفت: در سال جاري به مناسبت سي امين سالگرد انقلاب اسلامي 30 طرح بزرگ آبي افتتاح مي شود.

وي با اعلام اينكه قسمت عمده نيروگاههاي برق آبي كشور جديد بوده و نياز به تعميرات ندارند،افزود:براي تعمير ساير نيروگاه هاي برق آبي نيز با مشكل مالي روبرو نيستيم؛ چرا كه بودجه آن از محل فروش برق تامين مي شود.

معاون وزير نيرو ظرفيت اجرايي بخش آب براي كار را 10هزار ميليارد تومان ذكر كرد و گفت: از اين پتانسيل فقط 50 درصد آن دريافت مي شود.

وي با اشاره به بومي شدن تكنولوژي باروري ابرها در ايران گفت: متقاضيان خارجي زيادي براي استفاده از اين فناوري ايران وجود دارد.

زرگر در ادامه حجم منابع آبي زير زميني را 500 ميليارد مترمكعب و 5 برابر منابع آب تجديدپذير دانست و گفت: اگر برداشت از اين منابع بيش از تغذيه باشد دشت ممنوعه خواهد شد.

به گفته وي از 609 دشت موجود در كشور 222 دشت ممنوعه است.

معاون وزير نيرو مازاد برداشت دشتهاي ممنوعه را 6 ميلياردمترمكعب اعلام كرد و افزود:طي سه سال گذشته 5/1 ميليارد مترمكعب آن را جبران كرده ايم.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 334]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن