تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829440040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی فیلم Doctor Strange


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:  

نقد و بررسی فیلم Doctor Strange "به قلم محمد تقوی" جادوگر قلب‌ها! اصل اول هر اثر سینمایی، سرگرم ‌کنندگی است. آن کیک معروف هیچکاک را که بیشترمان می‌شناسیم: "سینما به مانند کیکی است که با بلعیدنش، احساس لذت وافری ایجاد می‌شود". آثار خود او و هر فیلم ساز افسانه‌ای و به یادماندنی فارغ از بحث‌های حاشیه‌ای، کمِ کم آن فاکتور سرگرم کنندگی را به همراهش دارند که با گذر سال‌ها، از میان نمی‌رود. فکر می‌کنم علت موفقیت استودیوی فیلم سازی مارول هم همین است. برای همین کمی با حرف‌هایی مثل "شیوع بیش از حد این گونه فیلم‌ها" و "تکرار مکررات" مخالفم. هالیوود همیشه برای آثار طلایی‌اش، به سراغ منابع داستانی دیگر می‌رود و خب کامیک‌ها و داستان‌های گاه غنی و بعضا مسخره‌شان، چرا نباید بر روی پرده بروند؟ حتی بدترین لحظات مارول (مثلا فیلم‌های ثور) بهتر از فرنچایزی مثل ترنسفرمرز است و این موضوع بیش از هر چیزی در دقت و تلاش فوق العاده‌شان برای قبضه‌ی بازار و قلب‌های ما طرفداران پروپاقرص دیده می‌شود. برای همین هر بار که به عرضه یکی از فیلم‌های مارول نزدیک می‌شویم، دو احساس خواهیم داشت: اول آن که می‌دانیم فیلم خوبی است، اما خوب به شکل "اونجرز" یا صرفا پاپ کورنی مثل "عصر اولتران"؟ دوم و سوال مهم‌تر، آیا این اثر جدید، حرف نویی هم برای گفتن دارد؟ 


دکتر استرنج شاید بیش از هر چیزی از عدم ریسک پذیری‌اش رنج می‌برد. یعنی جواب سوالات بالا، پررنگ‌تر از همیشه به ترتیب "بله" و "خیر" هستند. مثلا خصوصیات کاراکتری دکتر استرنج در بیش از اندازه آشنا هستند. جراحی فوق العاده موفق و ثروتمند اما مغرور (مثل تونی استارک) که بر اثر یک حادثه‌ی رانندگی، توانایی استفاده از دست‌هایش را از دست می‌دهد (دردویل) و برای ترمیم‌شان، به هر کاری دست می‌زند (وید ویلسون). استرنج در فیلم به طرز عجیبی (!) از هر شخصیت کمیک بوکی یکی دو ویژگی شخصیتی قرض کرده و خودش را به ما نشان می‌دهد. دلیل این موضوع، شاید به قدمت وی برگردد. استرنج و دنیای جادویی او جزو اولین کمیک‌های مارول بودند و به این شکل، او عملا پدر آن شخصیت‌هاست نه ماحصل‌شان! اما دیدن وی بعد از مرد آهنی، ددپول و غیره و اخت با شخصیت چندگانه‌اش، حس معکوس جالبی به شخصیت او می‌دهد. و این فقط محدود به استرنج نیست. تک تک شخصیت‌های "دکتر استرنج" هجوی‌اند از کاراکترهای کمپی مشابه. مثلا موندو (با بازی درخشان چیوتل اجیوفور) عملا نقش سایدکیک‌های از همه جا بی‌خبر است و موجود کهن، نقش اساتید فیلم‌های هنگ کنگی را پارودی می‌کند! فضا و اتمسفر بخش‌های زمینی‌تر استرنج به شکل جنون آمیزی فیلم‌های شائولینی را به سخره می‌گیرد و خب شنل معروف دکتر استرنج که به کمک جلوه‌های ویژه (که در ادامه صحبت خواهیم کرد) عملا به یک شخصیت دوست داشتنی در فیلم تبدیل شده است!

ای کاش این روند مثبت به فیلم نامه هم سرایت می‌کرد. بی شک پاشنه آشیل و نقطه‌ی پوچ کل فیلم، فیلم نامه‌ی سطحی و نسبتا کم رمقش است. به کلی، آثار مارولی در ارائه‌ی فیلم‌نامه‌ای بی‌نظیر و کم‌نقص تبحر ندارند و خب این موضوع را خیلی پررنگ نشان نمی‌دهند. اما ساختار فرمولیزه‌ و ضعف‌های کم و بیش پررنگ استرنج بیش از حد توی ذوق می‌زنند. انگار کل داستان نوشته شده برای دیدن تعدادی رویداد و چندتایی ارتباط و ایتسراگ هم اینور و آنور هستند تا فیلم خیلی خالی نماند. پرش‌های بیش از حد و سرعت روایت عجیب غریب هم کم از گناه ندارند. بحث حسرت انگیز اما در آنجاست که دکتر استرنج، پلی است به سمت دنیاهای بی‌نهایت، وقایع جادویی و رخدادهای شگفت انگیز. شاید عدم رو کردن به آن مضامین ناشی از عدم شناخته شده بودن استرنج به اندازه‌ی شخصیتی مثل تونی استارک است و عجیب غریب کردن اولین ماجرای او، به ضرر (مالی و کیفی) مارول تمام می‌شود.

در مقابل، دکتر استرنج دو نکته‌ی درخشان دارد که هم بار کیفی فیلم را به دوش می‌کشد و هم مشکلات فیلم‌نامه‌ای را کمرنگ می‌کند. اولی گروه بازیگری است. مثلا حداقل نصف جذابیت و ماندگاری کاراکتر‌ها به بازیگرشان برمی‌گردد. کامبربچ به جای ارائه‌ی یک کلون شرلوک دیگر در نقشش شیطنت می‌کند، بذله‌گوست و وضعیت آماتوری استرنج در این دنیای جدید و غریب را به زیبایی نشان می‌دهد. میکلسن در مقابل او به مانند همیشه در نقش آنتاگونیستی می‌درخشد و چیوتل اجیوفور و بندیکت وانگ هم کم نمی‌گذارند اما یک تقدری ویژه باید از تیلدا سوینتون به خاطر این بازی فوق‌العاده کرد. سوینتون به قدری هنرمندانه نقش یک استاد را در مقابل استرنج مغرور بازی می‌کند که هر بازیگر پیر یا جوانی که همچین نقشی را برعهده دارد، دفتر نت‌اش را برداشته و عاجزانه برای تدریس این بحث پیش وی برود!

دومین نکته‌ی درخشان در پرزنتیشن (Presentation) کار است. بیش از 7 استودیو دست به دست هم داده‌اند و یکی از تماشایی‌ترین آثار سینمایی را خلق کرده‌اند. پیشنهاد من، مشاهده‌ی فیلم در ابعاد بزرگ و ترجیحا به حالت سه بعدی است. جلوه‌های استرنج با هر چیزی بازی می‌کنند: گرانش، ارتفاع، ابعاد دیگر و صد البته قواعد فضا زمان. بعضی نماها به قدری دیوانه‌وار هستند که ذهن بشری به شک می‌افتد. و نکته‌ی فوق العده این است که همین عجایب به بهترین شکل ممکن کنار هم چیده شده‌اند به طوری که نه خبری از سردرد است و نه سردرگمی. در کنار این جلوه‌های خارق‌العاده، موسیقی بسیار شنیدنی مایکل گیاچینو در کار قطعات دهه‌ی هفتادی که کمی تم کمپی به فیلم (و به شخصیت استرنج) می‌بخشد هم به شدت شایسته‌ی تحسین هستند.  

شاید برای منی که یک طرفدار پروپاقرص آثار مارول‌ام، همین دو دلیل به اضافه‌ی آن که دکتر استرنج یکی از کاریزماتیک‌ترین شخصیت‌ها است، تماشای این فیلم کافی باشد. با وجود حس "داستان آغازگر" در پایان آن، پیشنهاد دکتر استرنج در ابتدا ریسکی است اما به لطف تیم بازیگری عالی، جلوه‌های فوق العاده و شخصیت‌های دوست داشتنی "دکتر استرنج" حداقل دو ساعت بسیار سرگرم کننده رقم می‌زند و شروع معرکه‌ای است برای یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های کمیکی.



15 اسفند 1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن