تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799553093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسل غمگين به آينده نگاه نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نسل غمگين به آينده نگاه نمي‌كند
لازمه حركت و پويايي در هر جامعه‌اي به عنوان مقوله‌اي فرهنگي و اجتماعي، داشتن نشاط اجتماعي و انگيزه و اميد براي آينده در بين مردم آن جامعه است.
نویسنده : مصطفي سيد‌رنجبر* 


لازمه حركت و پويايي در هر جامعه‌اي به عنوان مقوله‌اي فرهنگي و اجتماعي، داشتن نشاط اجتماعي و انگيزه و اميد براي آينده در بين مردم آن جامعه است. در نتيجه اهميت پرداختن به چنين موضوعي از آنجاست كه اگر در جامعه‌اي انگيزه‌اي براي كار و تلاش و حركت وجود نداشته باشد آن جامعه نمي‌تواند در مسير پيشرفت و تعالي قدم بردارد. لازمه حركت و پويايي در هر جامعه‌اي نيز داشتن اميد و مردمي اميدوار به آينده است.
       *** 

در طول تاريخ كساني كه اميدوار بودند، توانستند ظرفيت و ابزار لازم براي حركت و پيشرفت را به دست آورده و به كار گيرند و منشأ تحولات در طول تاريخ باشند. در مقابل جامعه اميدوار، جامعه مأيوس قرار دارد كه در همه امور درجا مي‌زند. البته اميدواري افراطي و كاذب نيز باعث مي‌شود كه انسان نتواند واقعيت را ببيند و در خوش‌خيالي در‌مي‌غلتد، بنابراين بهترين شرايطي كه از نظر اميدواري بايد داشت راه ميانه است نه داشتن اميد واهي و نه يأس اجتماعي.

تلقي بسياري از افراد در مورد اميد و انگيزه حركت بيشتر تلقي‌اي روانشناسانه است و روانشناسان به عنوان پديده‌اي فردي از اميد و انگيزه حركت را در نظر دارند، در حالي كه از نظر جامعه‌شناسي اميد در جامعه معنا پيدا مي‌كند و اميد موتور حركت در جامعه است. در دين مبين اسلام نيز داشتن اميد به رحمت الهي از نشانه‌هاي ايمان به خداست. بنابراين اميد و داشتن اميدواري را رهبران سياسي نيز به عنوان ايدئولوژي براي تزريق اميدواري در جامعه به كار مي‌گيرند و يكي از محورهاي سخنان مقام معظم رهبري نيز همين توانستن و ديدن توانايي و ظرفيت‌هاي داخلي و اميدواري است كه از اهميت اساسي برخوردار است و مي‌تواند مسير حركت و پيشرفت مردم براي رسيدن به آرمان‌هاي خود را نشان دهد.
اما انگيزه پيشرفت و نشاط اجتماعي و همچنين ميزان داشتن اميدواري به آينده با ساختار
اجتماعي - فرهنگي، اقتصادي و سياسي موجود در هر جامعه نيز در ارتباطي تنگاتنگ است.

براي تبيين جامعه‌شناختي چنين موضوعي لازم است گفته شود تا زماني كه در جامعه‌اي بين شغل‌هاي مختلف و اقشار مختلف يك پيوند ارگانيك برقرار نشود و از نظر منزلت اجتماعي تبعيض و نابرابري شكل گيرد، نارضايتي و احساس از خود بيگانگي موجود در وضعيت نابرابرانه شديد اجتماعي و عدم پيوند ارگانيك در بين اقشار مختلف از يك طرف و لاينحل ماندن مشكلات معيشتي در دراز‌مدت و رشد نيازهاي كاذب در بين شهروندان از طرف ديگر نااميدي و عدم انگيزه براي حركت در مسير پيشرفت و تكامل به ارمغان مي‌آورد.

در ارتباط با ساختار سياسي نيز اگر در جامعه‌اي دولت همه امور را بر عهده گيرد و مردم نقش اجتماعي و مشاركت در امور اجتماعي را كه مي‌تواند در افزايش پيوند اجتماعي مفيد باشد، نداشته باشند با اين نوع ساختار سياسي نمي‌توان به افزايش اميد و انگيزه حركت در جامعه اميدوار بود.
از راهكارهاي مهم جهت حركت در مسير پيشرفت و تعالي و هدف توسعه در جامعه ايران مشاركت دادن مردم در ارتباط با مسائل و مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي و... است. تا زماني كه ساختار به گونه‌اي باشد كه دولت در همه امور دخالت كند و مردم به داخل خانه‌ها بروند با اين وضعيت مردم نمي‌توانند نقش عامليت انساني خود را كه يكي از پيش‌شرط‌هاي اميدواري است و اميدواري مردم نيز پيش‌شرطي مهم براي حركت به سمت رشد و خود شكوفايي در جامعه مي‌باشد، به منصه ظهور برسانند.

از ديگر راهكارهاي مهم براي تزريق تحرك و پويايي، ايجاد نشاط و شادكامي در جامعه است، چراكه در جامعه افسرده، تواني براي حركت در مسير پيشرفت وجود نخواهد داشت. در اين خصوص در جامعه ايران غفلت شده و فضاهايي كه يك جوان بتواند در آن نياز به نشاط و شادي و هيجان خود را تأمين و نيز ابراز شادي كند به حد كافي وجود ندارد. لذا لازم است آموزش و پرورش و ساير نهادهاي مرتبط با نسل جديد فضاهايي را به وجود بياورند تا نسل جديد اولاً احساس عزت نفس كند و ثانياً اميدوارانه به آينده نگاه كند تا نسلي پويا، فعال و مفيد براي توسعه و پيشرفت جامعه ايران باشد و نه نسلي افسرده و غمگين. مسئولان و برنامه‌ريزان حواسشان باشد كه نسل غمگين هيچ نگاهي به آينده ندارد.

* كارشناس ارشد جامعه‌شناسي



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن