تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817483607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا تکلیف رجل سیاسی مشخص می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



آیا تکلیف "رجل سیاسی" مشخص می شود؟
روز نو :  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است که "بررسی مقدماتي بحث رجل سياسی در پژوهشگاه شورای نگهبان انجام شده و اين هفته در دستور کار شورا قرار می گيرد تا اين مسئله هر چه زودتر و تا قبل از انتخابات جمع‌بندی شود."
 
به گزارش روز نو، این سوال که رجل سیاسی کیست؟ از جمله بحث هایی است که از ابتدای انقلاب اسلامی به جدالی در میان نخبگان سیاسی تبدیل شده است. مهمترین وجه بحث این است که  "آیا زنان رجل سایسی هستند؟" تاکنون پاسخ دقیق به این سوال داده نشده است.
 
اظهارات سخنگوی شورای نگهبان نشان می دهد که تلاش تازه ای برای رفع ابهام از مفهوم "رجل سیاسی" آغاز شده است. بحث رجل سیاسی به اصل 115 قانون اساسی باز می گردد.
 
در این اصل آمده است: «رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد. ایرانی‏ الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.»
 
براساس این اصل تاکنون هیچ زنی نتوانسته است از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود. این در حالی است که بسیاری از حقوق دانان معتقدند لفظ "رجل" اشاره به جنسیت ندارد. برخی دیگر از حقوقدانان نیز معتقدند تا زمانیکه لفظ "رجل" در این ماده قانون اساسی وجود دارد هیچ زنی نمی تواند در جمهوری اسلامی ایران رییس جمهور شود.
 
این دیدگاه در میان فعالان سیاسی نیز متفاوت است برخی فعالان سیاسی همچون محمد رضا باهنر معتقدند که "زن رجل سیاسی نیست" برخی دیگر که عموما در جریان اصلاح طلب هستند با این تفسیر مخالفند و معتفدند منظور از "رجل" در قانون اساسی "جنسیت" نیست بلکه منظور این است که آیا فرد مورد نظر توانایی و کفایت سیاسی لازم را دارد یا خیر؟
 
به هر ترتیب بحث کاندیداتوری زنان در ادوار اخیر انتخابات ریاست جمهوری، پیش از برگزاری انتخابات مطرح می شود و پس از آن دوباره به فراموشی سپرده می شود.
 
این بار اما به نظر می رسد وضعیت کمی متفاوت است. چندی پیش زمزمه های کاندیداتوری مرضیه وحید دستجردی سیاستمدار سرشناس اصولگرا مطرح شد، هر چند این موضوع تکذیب شد اما بحث هایی را در پی داشت.
 
مرضیه وحید دستجردی با رد این موضوع اظهار کرد: "حرف‌هایی که گوشه و کنار درباره کاندیداتوری بنده زده می‌شود، همه دروغ محض است و اعضای هیات موسس جبهه مردمی نیورهای انقلاب اسلامی نباید کاندیدای انتخابات باشند."
 
دستجردی، تنها وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است. او در کابینه محمود احمدی‌نژاد، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. احمدی‌نژاد وی را در دی ماه ۱۳۹۱ از کار برکنار کرد.
 
باید دید که آیا این بار شورای نگهبان تکلیف نهایی این ابهام را مشخص می کند یا خیر؟



منبع: فرارو


تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن