تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817471487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترامپ باز هم شکست خورد


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


با رأی مخالف دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا
ترامپ باز هم شکست خورد
«وکلای دولت دلایل و مستندات کافی ارایه نکردند که نشان بدهد عدم ابقای فوری دستورالعمل به صدمات غیرقابل جبران منجر خواهد شد.» این، رأی شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا علیه دستورالعمل مهاجرتی دونالد ترامپ، موجب لغو اجرای این قانون و تمدید ابقای آن شد.
روز نو : «وکلای دولت دلایل و مستندات کافی ارایه نکردند که نشان بدهد عدم ابقای  فوری دستورالعمل به صدمات غیرقابل جبران منجر خواهد شد.» این، رأی شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا علیه دستورالعمل مهاجرتی دونالد ترامپ، موجب لغو اجرای این قانون و تمدید ابقای آن شد.

به گزارش روز نو؛ اما ترامپ با سیاسی خواندن رأی دادگاه، گفته است که تصمیم دادگاه، امنیت کشورش را به خطر خواهد انداخت. وزارت دادگستری آمریکا نیز طی بیانیه‌ای گفت که درحال بررسی «گزینه‌های قانونی» در قبال حکم دادگاه تجدید نظر است. دادگاه دریافته که «دولت هیچ شاهد محکمی را نشان نداده که ثابت کند این قانون برای جلوگیری از آسیب‌های جبران‌ناپذیر، ضروری است». در واقع، این رأی دادگاه می‌گوید: «دولت نشان داده که هیچ مدرکی در دست ندارد که هیچ‌یک از شهروندان این ٧ کشور مذکور در حکم ترامپ، حملات تروریستی در آمریکا داشته‌اند و دولت به جای آن‌که با کمک شواهد موجود، ضرورت وجود چنین قانونی را ثابت کند، در این موضع قرار گرفته که ما نباید تصمیم ترامپ را بررسی کنیم.»
رأی این دادگاه، شکست بزرگی برای ترامپ به‌شمار می‌آید. این دومین دادگاهی است که علیه فرمان ترامپ رأی می‌دهد. حالا مسافران و مهاجران از ٧ کشور عمدتا مسلمان ازجمله ایران، همچنان می‌توانند در صورت داشتن ویزای معتبر به آمریکا سفر کنند. حکم دادگاه، واکنش دونالد ترامپ را به دنبال داشت. او مثل همیشه، دست به دامن توییتر شد و در حساب کاربری خود، خطاب به مخالفان حکم مذکور نوشت: «شما را در دادگاه خواهم دید، امنیت کشور ما در معرض خطر است!»
«جی اینسلی»، فرماندار دموکرات ایالت واشینگتن که یکی از شاکیان این پرونده بود نیز در واکنش به ترامپ توییت کرد: «آقای رئیس‌جمهوری، ما تازه شما را در دادگاه دیدیم و شکستت دادیم.» «استنی هویر»، از رهبران ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز با استقبال از حکم دادگاه، با صدور بیانیه‌ای گفت: «امشب، نظام قضائی آمریکا دولت ترامپ را به خاطر این منع خلاف قانون اساسی علیه مسلمانان، رسما توبیخ کرد.»
ترامپ اواخر ژانویه فرمان اجرایی خود را با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» امضا کرد. به موجب این فرمان، شهروندان کشورهای ایران، سوریه، عراق، سودان، سومالی، لیبی و یمن برای ۹۰ روز از ورود به آمریکا منع شدند. همچنین ورود پناهجویان به خاک آمریکا برای چهارماه به حالت تعلیق درآمد. قاضی فدرال، جیمز روبارت، مستقر در سیاتل، مرکز ایالت واشینگتن، اخیرا دستورالعمل مذکور را موقتا لغو کرد. این حکم با واکنش تند دونالد ترامپ مواجه شد. وزارت دادگستری آمریکا سپس از طرف ترامپ به شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال شکایت کرد تا فورا منع مهاجرتی را ابقا کند، اما روز یکشنبه دادگاه درخواست ابقای فوری را رد کرد و روز سه‌شنبه، روند بررسی دستورالعمل شروع شد. دادگاه تجدید نظر، واقع در شهر سان‌فرانسیسکو از سه‌شنبه هفته گذشته بررسی استدلال‌های موافق و مخالف در مورد دستورالعمل را شروع و روز پنجشنبه، رأی نهایی خود را علیه فرمان ترامپ صادر کرد.
در جلسه روز سه‌شنبه، وکلای وزارت دادگستری استدلال کردند که کنگره به رئیس‌جمهوری اجازه کنترل مرزها را داده و این حکم مهاجران مسلمان را هدف قرار نداده است. وکیل دادگستری که در حمایت از رئیس‌جمهوری به دادگاه آمده بود، در پاسخ به سوال یکی از قضات در مورد این‌که آیا دولت هیچ نوع شواهدی که مهاجران این هفت کشور را به تروریسم گره بزند دارد یا نه؟ گفته بود: «روند کل پرونده به قدری سریع بوده که فرصت کافی برای جمع‌آوری مدارک و شواهد مورد نیاز وجود نداشته است.»
رأی روز پنجشنبه دادگاه، مناقشات بر سر حکم ترامپ را که موجب اعتراض‌های بین‌المللی شد، پایان نمی‌دهد. رأی دادگاه، در واقع به این معناست که فرمان ترامپ، فعلا نمی‌تواند اجرا شود.  به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا در نظر دارد که پرونده را به دیوان‌ عالی ببرد. با این حال، با توجه به رأی دادگاه عالی، می‌توان گفت که دولت ترامپ وارد جنگ سختی شده است.
دیوان عالی آمریکا بالاترین نهاد قضائی در این کشور به شمار می‌رود و ۹ عضو دارد. چنانچه شمار رأی‌ها در دیوان‌ عالی به دستور مهاجرتی ترامپ مساوی (۴ به ۴) شود، وضع حقوقی این دستور وابسته به رأی دادگاه استیناف خواهد بود، یعنی لغو قانون مهاجرت ترامپ. چنانچه دیوان عالی نیز مشکلی در رأی نهایی دادگاه نبیند، رئیس‌جمهوری اجازه اجرای قانون مهاجرت را نخواهد داشت.
روال کار دستگاه قضائی آمریکا
سه قوه حکومت آمریکا مستقل از هم کار می‌کنند، اما گاهی با یکدیگر تلاقی‌هایی دارند. سه قوه بر هم اثر می‌گذارند یا بر هم نظارت می‌کنند و ارتباطشان با هم طوری سامان داده شده که بتوانند قدرت یکدیگر را کنترل کنند. دستگاه قضائی در آمریکا، مثل دستگاه قانونگذاری و اجرایی، دو سطح ایالتی و فدرال دارد. بخش ایالتی هم درون ایالت به اجزای کوچکتری تقسیم می‌شود.
بیشتر مواقع در اخبار بین‌المللی وقتی صحبت از ارکان حکومت آمریکا می‌شود، منظور در سطح فدرال است. یعنی دولت ایالات متحده که رئیسش ساکن کاخ سفید است، در صدر قوه اجرایی است. قوه قانونگذاری از دو مجلس تشکیل شده، یکی مجلس نمایندگان است که رئیس دارد و یکی مجلس سناست که رهبران حزب اکثریت و اقلیت در آن‌جا قدرت را تقسیم می‌کنند. دستگاه قضائی هم در صدرش دیوان عالی آمریکاست که ۹ قاضی آن‌جا تصمیم می‌گیرند که قوانین و احکام صادره دادگاه‌ها با قانون اساسی آمریکا مطابقت دارند یا نه و بررسی این‌که در دادگاه‌های پایین‌تر به پرونده‌ها درست رسیدگی شده باشد. یکی از قاضی‌های دیوان عالی، به انتخاب رئیس جمهوری آمریکا، برای پست قاضی ارشد انتخاب می‌شود که پس از تأیید کنگره در رأس دیوان عالی قرار می‌گیرد. قاضی‌های فدرال را رئیس جمهوری با رأی اعتماد سنای آمریکا منصوب می‌کند. به این ترتیب دولت در دستگاه قضا اثرگذار است. دستگاه قضائی هم می‌تواند اگر احکام رئیس‌جمهوری را ضد قانون اساسی تشخیص دهد، آنها را ملغی کند.
قوه قانونگذاری به جز تأیید قاضی‌ها، می‌تواند آنها را خلع کند. از طرف دیگر، دستگاه قضائی هم اگر تشخیص دهد قوانین تصویب شده ضد قانون اساسی هستند، آنها را لغو می‌کند. رئیس‌جمهوری می‌تواند قوانین کنگره را وتو کند و کنگره در عوض می‌تواند با رأی بالاتر، وتو را کنار بگذارد. دستگاه قضائی فدرال آمریکا، رئیس ندارد و کسی نمی‌تواند از بالا دستوری بدهد که تا پایین لازم‌الاجرا باشد. دستگاه قضائی آمریکا می‌تواند جلوی بسیاری از تصمیم‌های سیاستمداران را بگیرد. سازمان دستگاه قضائی آمریکا سه مرحله دارد: دادگاه ناحیه، دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی.
دادگاه‌های ناحیه
ناحیه در تعریف حوزه کاری دادگاه‌ها، محدوده‌ای جغرافیایی است که می‌تواند بخشی از یک ایالت یا کل یک ایالت یا بخشی از یک ایالت و بخشی از ایالتی دیگر را دربربگیرد. در دادگاه‌های ناحیه، پرونده‌هایی بررسی می‌شود که یکی از طرفین از طرف دیگر به خاطر نقض قوانین فدرال شکایت کرده باشد یا دعوا بین ساکنان دو ایالت باشد و مورد دعوا بیش از ۷۵‌هزار دلار باشد.
در کل آمریکا، ۹۴ دادگاه ناحیه‌ای وجود دارد. قضاوت در هر کدام از این دادگاه‌ها دست‌کم به عهده یک قاضی فدرال است. در کل آمریکا بیش از ۶۷۰ قاضی فدرال در دادگاه‌های ناحیه‌ای مشغول به کار هستند.  قاضی‌های فدرال را رئیس‌جمهوری آمریکا با نظر سنا انتخاب می‌کند. کنگره آمریکا می‌تواند قاضی فدرال را بعد از طی مراحل قانونی با رأی دو‌سوم از نمایندگان از کار برکنار کند.
دادگاه تجدید نظر
اگر یکی از طرفین از نتیجه دادگاه ناحیه راضی نباشد، برای تجدید نظر می‌تواند به دادگاه تجدید نظر (دادگاه استیناف) مراجعه کند. برای آن ۹۴ دادگاه ناحیه که گفته شد، ١٢ دادگاه تجدید نظر وجود دارد. برخلاف دادگاه‌های ناحیه، در این دادگاه‌ها خبری از هیأت منصفه نیست. در این دادگاه‌ها سه قاضی فدرال به یک پرونده رسیدگی می‌کنند. ابتدا از طرفین می‌خواهند ادله خود را مکتوب برای تغییر یا تثبیت حکم دادگاه اولیه ارایه دهند و سپس فرصت خواهند داشت تا از موضع خود شفاهی دفاع کنند.
دیوان عالی
اگر طرفین دعوا از نتیجه دادگاه تجدید نظر راضی نباشند، می‌توانند از همان دادگاه تجدید نظر بخواهند که قاضی‌های بیشتری درباره حکم نظر دهند. اگر باز هم طرفی که از حکم راضی نیست، بخواهد ماجرا را دنبال کند، این‌بار شکایتش را به دیوان عالی آمریکا می‌برد، اما باید برای این مرحله خیلی آماده باشد. برای این‌که دیوان عالی هر پرونده‌ای را قبول نمی‌کند. فقط یک‌درصد از پرونده‌هایی که به این دادگاه می‌رود را قاضی‌های دیوان عالی بررسی می‌کنند. ۹۹‌درصد باقیمانده باید رأی دادگاه تجدید نظر را بپذیرند.
دیوان عالی فقط ۹ عضو دارد که یکی از آنها در رأس دیوان عالی است. این قاضی ارشد همان کسی است که مراسم سوگند روسای جمهوری را برگزار می‌کند. دیوان عالی آمریکا بالاترین نهاد قضائی در این کشور به شمار می‌رود و رأی نهایی را در شکایاتی که برعهده این دادگاه قرار داده شده، می‌دهد. به‌طور مثال، در موضوع پرونده مهاجرت، رأی این دادگاه می‌تواند جلوی دولت را برای اجرای این دستور مهاجرتی بگیرد.


*شهروند




تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن