تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807290164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«پلاسکو» درس عبرتی برای همگان؛ مقاوم سازی سازه ها چرا و چگونه؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



«پلاسکو» درس عبرتی برای همگان؛ مقاوم سازی سازه ها چرا و چگونه؟
آمارها و تجربه حوادثی از قبیل زلزله، سیل، فروریزش زمین، آتش‌سوزی و ... در سالهای اخیر تلنگری برای مسئولان و مردم جهت ایمن سازی سازه ها و نوسازی بافتهای فرسوده باشد.
روز نو : دکتر ناطقی الهی، دکترای مهندسی زلزله در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت به اشاره به شرایط ایمن سازی ساختمان ها افزود: به این منظور باید به دو جزء منفک از هم توجه داشته باشیم.؛ اول سازه که ساختمان اصلی یا اسکلت است که عموما سازه در زلزله، دچار مشکل اساسی می شود. ممکن است به علت کمبودها در زمان ساخت یا اجرای نقشه، دقت لازم بر اساس اصول ایمنی ایجاد نشده باشد. این بحث جدی است و باید مردم در داخل منزل انجام دهند.
وی ادامه داد: البته مسئولان کشوری باید تمام ساختمان ها را ارزیابی نمایند و با دادن وام و کاهش عوارض، به مردم کمک کنند تا تقویت و مقاوم سازی اسکلت اصلی انحام شود، البته لازم به توضیح است این طرح هزینه بر و زمان بر است.
این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: دوم مسائلی است که در درون ساختمان است. فرض کنیم ساختمان ما مقاوم باشد؛ اما باید در داخل منزل کارهایی انجام دهیم که تا حدودی امنیت ساختمان را هنگام زلزله داشته باشیم. در این بحث، روش های ساده تا پیچیده داریم که توسعه یافته و در کشور از تجربیات زلزله رودبار آن را به دست آوردیم. 
وی در ادامه گفت: روش های ساده با بهره گیری از مهندسین زلزله و رجوع به نقشه های سازه (نه معماری) برآورد اولیه انجام می شود. این روش ساده است و زمان بر نیست و به مالک نوید می دهد ساختمانش در چه ترازی از امنیت قرار دارد؛ روش های پیچیده برای پالایشگاه ها، تاسیسات نفتی، نیروگاه های اتمی انجام می شود که بسیار پیچیده و گران و قابل اطمینان است.
ناطقی الهی در پاسخ به این پرسش که در محیط های مسکونی چه اقدامی یا چه تغییراتی انجام دهیم تا با وقوع زمین لرزه، کمترین آسیل و حادثه را داشته باشیم؟، افزود: با فرض اینکه ساختمان مقاوم است و در برابر زلزله ناپایداری ندارد، باید به چیدمان داخلی توجه کنیم. اینطور نباشد که مثلا مبلمان سنگین در یک طرف قرار داده شود و در طرف دیگر، مبلمان و سنگینی بار وجود نداشته باشد. استفاده از مبلمان، دور از شیشه های بزرگ باشد. در آشپزخانه چیدمان مواد شوینده بگونه ای باشد که مواد سمی تر در طبقات پایین تر باشد؛ چون هنگام زلزله این مواد می ریزند کف ساختمان که اینها در زمانهای خاص بسیار سمی هستند و آلودگی در منزل ایجاد می کنند. 
وی در ادامه تاکید کرد: زلزله در روز ما را با مشکلات ارتوپدی مثل استخوان های دست و پا، جراحات صورت، بدن به صورت زخم و بریدگی با شیشه روبرو می کند؛ اما در شب عموما باید مراقب سقوط اشیا مثل لوستر روی سینه افراد و ایجاد مشکلات قلبی- ریوی باشیم. داشتن یک محل امن و تعیین آن در خانه بسیار اهمیت دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه محل امن در هر خانه ای باید مشخص شود و اعضای خانواده آن را بشناسند و گاه این مساله را تمرین نمایند، خاظرنشان کرد: معمولا اتاق امن، جاهایی کوچک مثل دستشویی، حمام که دارای دیوارهای پیرامونی هستند، می باشد. البته داخل راه پله که درست طراحی شده هم از مقاومت خوبی برخوردار است. 
وی ادامه داد: افراد همواره چه در منزل و چه در محل کار یک کوله پشتی داشته باشند و اقلامی که ضروری است از جمله یک رادیوی کوچک را در آن قرار دهند. در صورت امکان همه ساختمان ها چه مسکونی، چه اداری و چه تجاری، یک نقشه سازه یا نقشه معماری داشته باشند. این نقشه را در جلوی ساختمان بگذارند.
دکترای مهندسی زلزله در پایان اظهارداشت: البته وجود این نقشه در ساختمان، مشکلی ایجاد می کند و آن هم سو استفاده نمودن از آن است. البته در این خصوص بروشورهایی در بخش آموزش همگانی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله تهیه شده و در اختیار مردم قرار می گیرد؛ هدف ما رسیدن به جامعه ایمن است.






تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن