تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اینست که درماههاى دیگر تمام قر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817444405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواست آیت‌ا...هاشمی حمایت از روحانی است


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



خواست آیت‌ا...هاشمی حمایت از روحانی است
نقش بی‌بدیل آیت‌ا...‌هاشمی از پیش از انقلاب تا زمان رحلتش بر هیچ فرد و گروهی پوشیده نیست، چنان که گویی انقلاب را با‌هاشمی نوشته‌اند، چون هر برگ از آن و دوره‌های مختلف ارزشمند در کشور نشانی از‌هاشمی دارد. آیت‌ا...‌هاشمی همواره مرد بحران‌ها بود، آزاداندیشی که بسیار مدیر، مدبر و در عین حال فقیهی جامع‌الشرایط و آگاه به مسائل روز بود.
روز نو :  نقش بی‌بدیل آیت‌ا...‌هاشمی از پیش از انقلاب تا زمان رحلتش بر هیچ فرد و گروهی پوشیده نیست، چنان که گویی انقلاب را با‌هاشمی نوشته‌اند، چون هر برگ از آن و دوره‌های مختلف ارزشمند در کشور نشانی از‌هاشمی دارد. آیت‌ا...‌هاشمی همواره مرد بحران‌ها بود، آزاداندیشی که بسیار مدیر، مدبر و در عین حال فقیهی جامع‌الشرایط و آگاه به مسائل روز بود.

به گزارش روز نو؛ از دوراندیشی‌های ایشان می‌توان به ایجاد دانشگاه آزاد اشاره کرد که اکنون بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری منطقه است. مردان بزرگ هیچ‌گاه از صفحات مهم تاریخ محو نشده و از یادها نخواهند رفت. تشییع باشکوه پیکر ایشان گوشه کوچکی از پاسخ ملت به دریای صبر، استقامت و ایستادگی‌هاشمی بود. با اینکه اکنون او در میان ما نیست اما نام، یاد و مهم‌تر از همه، اندیشه‌هایش، چراغ راه تمام افرادی است که دل در گرو میانه‌روی‌، اعتدال، توسعه و آبادانی کشور دارند. برای بررسی ابعاد شخصیتی آیت‌ا...‌هاشمی و نقش ایشان در مقاطع مهم کشور«آرمان» با حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.
 
تاثیر رحلت آیت‌ا...‌هاشمی بر فضای سیاسی و اجتماعی جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
رحلت آیت‌ا...‌هاشمی موجب تاسف و تاثر بسیاری شد، چنان که این موضوع در تشییع پیکر باشکوه ایشان بروز و ظهور داشت. شخصیتی مانند ایشان در تمام عرصه‌های مهم و حیاتی کشور تاثیرگذار بود و بر کسی پوشیده نیست که همراهی او با امام (ره) از او شخصیتی میانه‌رو و عالمی آگاه ساخته بود که در جهت پیشرفت کشور و رفاه ملت گام برمی‌داشت. مرحوم آیت‌ا...‌هاشمی از استوانه‌های نظام، انقلاب و مبارزان پیش از انقلاب بودند. قبل از پیروزی انقلاب، بحث استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را مطرح می‌کردند و اکنون نیز که در آستانه دهه فجر قرار داریم، ملاحظه می‌کنید که آیت‌ا...‌هاشمی بر عهدی که با مردم بسته بودند، باقی ماندند، یعنی از بحث اسلامیت و جمهوریت عقب‌نشینی نکرد و در کنار آن، همراه با مردم بحث جمهوریت را در کنار اسلامیت مطرح می‌کرد. چنین شخصیتی که جایگاهش روشن و مشخص است در برابر اتفاقاتی که در سال ۸۴ رخ داد و بی‌مهری‌هایی که در سال ۹۲ به او روا شد سکوت کرد؛ در آن سال‌ها همه ناراحت بودند که چرا با این شخصیت ارزشمند چنین رفتارهایی می‌شود و مردم این رفتارها را مغایر با مبانی و ارزشهای انقلاب و امام(ره) می‌دانستند. باید پذیرفت زمانی که می‌گوییم آیت‌ا...‌هاشمی استوانه انقلاب بودند پس برخورد با ایشان، برخورد با انقلاب، امام(ره) و رهبری تلقی می‌شود. با این حجم از نامهربانی که در حق ‌هاشمی شد اما او ایستادگی کرد و اجازه نداد فضای قهر و ناراحتی در جامعه ایجاد شود. آیت‌ا...‌هاشمی ارتباط خود را با مردم، انتخابات و صندوق رای حفظ می‌کرد و به آینده امید داشت. نوع برخورد آیت‌ا...‌هاشمی می‌تواند الگو و مدلی برای اصلاح افرادی باشد که برای منافع جمعی از منافع شخصی نمی‌گذرند. آیت‌ا...‌هاشمی از منافع شخصی خود برای نظام و انقلاب می‌گذشت که این رفتار باید الگویی برای جامعه و مسئولان باشد. آيت‌ا...‌هاشمی در مواجهه با اتفاقاتی که برای دولت یازدهم پیش آمد و هجمه‌هایی که به رئیس‌جمهور و مردانش شد، قاطعانه مشی حمایتی را پیش گرفت. اگر همه سیاسیون و مردم در انتخابات ۹۶ الگوی در صحنه بودن، صبوری و نهراسیدن از مسائل را پیش بگیرند، می‌توان از راه و روش آیت‌ا...‌هاشمی پیروی کرد.
 
اکثر کارشناسان معتقدند نمی‌توان شخصیتی را از نظر فکری و توانایی جایگزین آیت‌ا...‌هاشمی کرد. شما هم با این دیدگاه موافق هستید؟
 
بله، دقیقا همین‌طور است. نمی‌توان به سرعت برای آيت‌ا..‌هاشمی جایگزینی پیدا کرد. با همت همه مردم و مسئولان می‌توان حرکت و منش آیت‌ا...‌هاشمی را زنده نگه داشت و این خلا را با حضور پر رنگ در انتخابات تحمل کرد. مردمی که درصدد شاد کردن روح آیت‌ا...‌هاشمی هستند باید در انتخابات سال ۹۶ همان روش و منش ایشان را دنبال کنند و با یک وحدت جمعی حمایت خود را از آقای روحانی ادامه بدهند.
 
برخی معتقدند رحلت آیت‌ا...‌هاشمی عنصر محرک و تاثیرگذاری برای افزایش آرای دکتر روحانی در انتخابات ۹۶ می‌شود و آن دسته از مردمی که به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی نگاه انتقادآمیزی به دولت داشتند با چشمپوشی از برخی کاستی‌ها، باز هم در سال ۹۶ از روحانی حمایت خواهند کرد. شما هم همین دیدگاه را دارید؟
 
من هم معتقدم رحلت آیت‌ا...‌هاشمی تاثیرمستقیمی بر آرای آقای روحانی خواهد داشت. مردم که با علاقه‌مندی زیاد در مراسم تشییع پیکر آیت‌ا...‌هاشمی حضور پیدا کردند، می‌دانند که خواست آیت‌ا...‌هاشمی حمایت از آقای روحانی بود، بنابراین بر همین اساس، آرای آقای روحانی در انتخابات ۹۶ افزایش خواهد داشت. در اردیبهشت ۹۶ مردم به صحنه خواهند آمد و با رای دادن به آقای روحانی نشان خواهند داد که راه آیت‌ا...‌هاشمی را ادامه می‌دهند.
 
با توجه به اینکه آیت‌ا...‌هاشمی شخصیتی فرا جناحی بودند، در مراکز مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حضور داشتند. این اندیشه و عملکرد ناب از سوی چه افرادی و چگونه باید دنبال شود؟
 
بسیار سخت است که بتوان شخصیتی را یافت که در همه ابعاد همانند آیت‌ا...‌هاشمی رفتار کند. اما شخصیت‌هایی وجود دارند که نشان داده‌اند در مسائل ملی، انسجام‌بخشی و تعاملات ‌داخلی و خارجی توانایی بالایی دارند و توانسته‌اند عملکرد موفقی داشته باشند. اشخاصی مانند رئیس دولت اصلاحات، روحانی و ناطق نوری سرمایه‌هایی هستند که در جایگاه خود بسیار ارزشمند ارزیابی می‌شوند و مانند آیت‌ا...‌هاشمی که جایگزینی به لحاظ عملکردی و شخصیتی ندارند، این اشخاص هم جایگاه‌های خاص خودشان را دارند و جایگزینی ندارند. اینها افراد بسیار خاص هستند و نامشان در تاریخ ثبت می‌شود اما با این وجود جامعه باید کم کم به سوی نهادهای مدنی و احزاب حرکت کند. اشخاصی مانند آیت‌ا...‌هاشمی تاثیر گذار بوده‌اند و خواهند بود اما برای اینکه ناگهان جامعه با شوک مواجه نشود، باید به سمت احزاب حرکت کرد. در گذشته نیز این مساله وجود داشت که وقتی رهبر قیامی فوت می‌کرد، به دلیل اینکه تصمیمی برای جانشینی او گرفته نشده بود، آن جمع با مشکل مواجه می‌شد و پویایی خود را از دست می‌داد. از این جهت ما نیز اگر درصدد هستیم با چنین مشکلاتی مواجه نشویم، باید به تحزب نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و در درازمدت این احزاب باشند که تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنند. از سوی دیگر باید در حفظ و تکریم اشخاص تاثیرگذاری مانند مرحوم‌هاشمی نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیریم. با آیت‌ا...‌هاشمی برخوردهای ناصوابی صورت گرفت و علیه ایشان اقدامات نادرستی شد اما باید قدردان اشخاصی همچون آیت‌ا...‌هاشمی باشیم.
 
در تشییع پیکر آیت‌ا...‌هاشمی شاهد حضور چشمگیرمیلیونی مردم بودیم به نحوی که دومین تشییع پیکر باشکوه شخصیت‌های نظام بود. پیام حضور این جمعیت میلیونی در تشییع پیکر مرحوم‌هاشمی چه بود؟
 
پیام این تشییع پیکر با شکوه که نظیر آن را فقط در تشییع پیکر امام(ره) شاهد بودیم، این بود که اگر مسئولی در راه مردم قدم بردارد و به خواسته‌های آنان توجه کند، مردم هم متقابلا این عمل را پاسخ می‌دهند و با آن برخورد صادقانه می‌کنند. آقای‌هاشمی اگر یک دستش در نظام بود، دست دیگرش در میان مردم بود و ارتباط مردمی خود را همواره حفظ می‌کرد و به نظرات، خواسته‌ها و نیازهای مردمی توجه خاصی داشت. مردم هم می‌دانستند که ایشان پیگیر مطالبات آنهاست که این مهم را با حضور میلیونی در مراسم تشییع پیکر ایشان نشان دادند. بسیاری تصور نمی‌کردند که تشییع پیکر آیت‌ا...‌هاشمی چنین باشکوه و میلیونی برگزار شود، اما مشاهده کردید که مردم آمدند، شرکت کردند و نشان دادند که حامی و پشتیبان اشخاصی هستند که در راه مردم گام بر می‌دارند. باید دانست که هر شخصی توانایی‌هایش را در راه مردم صرف کند، مردم نیز پاسخ خوب و شایانی به اقدامات وی خواهند داد. جامعه ما می‌توانست از آقای‌ هاشمی بیش از اینکه بود بهره بگیرد، اما تنگ‌نظری‌ها و نوع برخوردها، مانع استفاده از این فرصت شد. اکنون نیز پس از رحلت ایشان شاهدیم که چه برخوردهای زشت و توهین‌آمیزی صورت می‌گیرد که تعجب‌آور است. با این افراد که این چنین برخوردهای غیر‌انسانی و غیر‌اخلاقی از خود نشان می‌دهند با چه نگاه ارزشی و انسانی می‌توان برخورد کرد.
 
در زمان حیات آیت‌ا...‌هاشمی شاهد هجمه و تخریب‌های زیادی بودیم که ایشان برای حفظ منافع و مصالح کشور از کنار آن عبور می‌کردند، اما تعجب‌انگیز است که پس از رحلت ایشان نیز این تخریب‌ها و اهانت‌ها ادامه دارد. این بغض و کینه نسبت به آیت‌ا...‌هاشمی ناشی از چیست؟
 
این بغضی که این چنین افرادی نسبت به آیت‌ا...‌هاشمی دارند، به دلیل مردمی بودن و محبوب بودن ایشان است. این بغض از مردم است و شخصی که بخواهد با مردم مقابله کند، معلوم است چه جایگاهی دارد. برخوردهای بسیار اهانت‌آمیزی نسبت به آیت‌ا...‌هاشمی و خانواده ایشان صورت گرفت اما ایشان با رافت اسلامی و به دلیل مصالح انقلاب و نظام و توجه به قانون با آنها مدارا و گذشت کرد. همین بخشش و گذشت زمینه‌های اخلاقی را برای جامعه فراهم می‌کند. برخوردهای این چنینی افراد دون‌پایه و فرومایه با آیت‌ا...‌هاشمی تاثیری در بزرگی و جایگاه ایشان ندارد فقط موجب می‌شود که مردم بیشتر به مظلومیت آیت‌ا...‌‌هاشمی چه در زمان حیات و چه بعد از رحلتشان پی ببرند و ماهیت این افراد بیشتر برای مردم آشکار و نمایان شود. اگر شخصی جوهره و وجود انسانی داشته باشد یک لحظه به خود اجازه نخواهد داد که این چنین به حقوق شخصیتی تعدی کند که حضور ندارد. آیت‌ا...‌هاشمی در زمان حیاتش خود به این هجمه‌ها و اهانت‌ها پاسخ می‌دادند اما اکنون در فقدان ایشان مردم طبیعتا از ایشان و اندیشه‌هایشان دفاع می‌کنند و در مقابل هتاکانی که مسائل نادرست را مطرح می‌کنند، خواهند ایستاد تا آن هتاکان به خود اجازه ندهند این بی‌اخلاقی‌ها را در جامعه رواج دهند. آیت‌ا...‌هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه قبل از انتخابات ۷۶ به سلامت انتخابات اشاره کرد و ملزم بود که حقی از کسی تضییع نشود که از پس آن انتخابات رئیس دولت اصلاحات انتخاب شد. شاید در جریان اصلاحات به صورت فردی با ایشان برخوردهایی صورت گرفته باشد اما پس از آن شاهدیم که جامعه چگونه خود را اصلاح می‌کند. همه انسانها و جریا‌ن‌ها قابل تغییر هستند، از این رو زمانی اصولگرایان با آقای‌هاشمی همراه و هم صدا بودند اما با تحولاتی که در کشور رخ داد، شاهدیم که در سال ۸۴ اصلاح‌طلبان از آیت‌ا...‌هاشمی حمایت کردند. با اینکه آیت‌ا...‌هاشمی همیشه شخصیتی فراجناحی بوده و این مهم را در سخن و عمل ثابت کرده اما می‌بینیم از یک زمانی به بعد ارتباط مناسب و تنگاتنگی میان ایشان و جریان اصلاحات پدیدار می‌شود. این تغییر نگرش و گفتمان در برخی دیگر از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی نیز دیده می‌شود.
 
فارغ از این موضوعات، چند ماهی است که اصلاح‌طلبان کاندیدای خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ را معرفی کردند که همان آقای روحانی است. آیا نیاز به معرفی کاندیدای پوششی هست که در صورت عدم تمایل آقای روحانی برای کاندیداتوری به عرصه بیاید؟
 
انسجام و وحدت میان اصلاح‌طلبان که مرکز ثقل آن رئیس دولت اصلاحات است، بر شخصی پوشیده نیست. با شکل‌گیری شورای عالی سیاستگذاری که احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در آن حضور دارند و نتیجه‌ای که در سال ۹۲ و ۹۴ گرفتند، طبیعتا این انسجام روز به روز حالت رشد یافته‌تری به خود گرفته و در سال ۹۶ هم همه اصلاح‌طلبان حول محور شورای عالی سیاستگذاری حرکت خواهند کرد. همان‌گونه که قبلا نیز اعلام شده کاندیدایی به جز آقای روحانی مد نظر نیست. حال اگر شرایط خاصی در کشور حاکم شود، در آن زمان تصمیمات خاص اتخاذ خواهد شد چون اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که می‌توانند در شرایط خاص تصمیمات درست بگیرند. در سال ۹۲ که کاندیدای اصلاح‌طلبان آقای عارف بود، اما اصلاح‌طلبان چند ماه مانده به انتخابات تصمیم گرفتند از آقای روحانی حمایت کنند. در سال ۹۶ نیز با محوریت رئیس دولت اصلاحات با مشکلی مواجه نمی‌شوند. آقای روحانی نشان داده که در عرصه داخلی و در سطح بین‌الملل موفق عمل کرده است. برجام دستاورد بزرگ دولت است که در تاریخ خواهد ماند و برای ادامه آن در پسا برجام باید آقای روحانی حضور داشته باشند که خودشان دولت را هدایت کنند.
 
با وقوع حادثه پلاسکو لزوم حضور نفراتی متخصص در امر شهر‌سازی و مدیریت شهری احساس شد، برنامه‌اصلاح‌طلبان برای حضور چنین افرادی در شورای شهر چیست؟
 
از مدت‌ها قبل کمیته‌ای در ارتباط با بحث شورای شهر تشکیل شد که به تعیین شاخص‌ها و بررسی تخصص‌ها در زمینه مدیریت شهری بپردازد. قرار شد نکات مثبت شورای شهر قبلی و فعلی حفظ شود و نکات جا افتاده به شکلی اصلاح شود. بی‌تردید باید افرادی در این عرصه حضور پیدا کنند که توانمندی، تخصص و تجربه لازم را داشته باشند. امید داریم که در شورای بعدی افرادی متخصص به امور شهری حضور داشته باشند و شاهد چهره‌های ورزش، هنری و سیاسی نباشیم.



منبع: آرمان


تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن