تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821166963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توصيه اكيد جامعه مدرسين براي رفع مشكلات معيشتي مردم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: توصيه اكيد جامعه مدرسين براي رفع مشكلات معيشتي مردم


دين- گروه سياسي:‌
ششمين اجلاس مشترك جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماي سراسر كشور پنجشنبه‌شب، با صدور بيانيه‌اي پايان يافت.

در اين بيانيه شركت‌كنندگان در آن ضمن حمايت همه‌جانبه از حقوق هسته‌اي ملت ايران، به مسئولان و دولتمردان توصيه اكيد كردند كه با اهتمام همه جانبه وهمدلي نسبت به رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم اقدام كنند.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم در بيانيه پاياني نشست خود همچنين با اشاره به هجمه گسترده فرهنگي دشمنان اسلام و استكبار جهاني، بر لزوم اهتمام و برنامه‌ريزي كلان براي مقابله با اين معضل تاكيد كرد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: با توجه به هجمه گسترده فرهنگي دشمنان اسلام و استكبارجهاني بر لزوم اهتمام و برنامه ريزي كلان جهت مقابله با معضل يادشده تاكيد كرده و تلاش همگان را در جهت ارتقاء سطح اعتقادي مردم‌، با عنايت به معارف اهل‌بيت
( عليهم السلام) خواستاريم و اعلام مي‌داريم در اين برهه از زمان كه جوانان به‌دنبال شناخت هويت حقيقي خود هستند و شياطين، هزاران دام در مسير رشد و تكامل آنان گسترانيده‌اند از اوجب واجبات است كه متوليان ديني و فرهنگي جامعه ضمن توجه به خطر‌هاي موجود‌، بر ارتباط صحيح با اين نسل نو پا‌، همت گماشته و همواره در اين جهاد اكبر آنان را ياري نمايند و پاسخگوي پرسش‌هايي باشند كه برخاسته از اذهان جست‌وجوگر آنان است.

جامعه مدرسين، در ششمين نشست مشترك خود به ضرورت تعامل روحانيت با نظام و بازشناسي خلأ‌هاي ارتباطي و... متناسب با دهه چهارم انقلاب و مباحث پيراموني آن پرداخت.

نايب‌رئيس اول جامعه مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم در بخش پاياني ششمين اجلاسيه‌ جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماي بلاد كه روز پنجشنبه در مدرسه‌ امام خميني قم با موضوع روحانيت و نظام برگزار شد، پس از سخنان كوتاهي بيانيه‌ اين اجلاس را قرائت كرد.

به گزارش ايسنا، مرتضي مقتدايي پيش از قرائت اين بيانيه، با تشكر از مهمانان و سخنرانان اين اجلاسيه، اظهار داشت: مطالبي كه در اين اجلاسيه مطرح شده بايد جمع‌بندي شود و ما ان‌شاءالله اين مطالب را بعدا با حضور تعدادي از افرادي كه در كميسيون‌ها حضور دارند و علماي عالي‌قدر جمع‌بندي و راه و طريقه اجرايي كردن آنها را بررسي مي‌كنيم كه اين مسائل وظايف كيست؟ اگر وظيفه‌ حوزه است كه بايد اقدام كند و اگر به راهكارهاي قانوني و بودجه نياز دارد بايد از راه‌هاي مرتبط اقدام شود.

فقه‌سازي

اكبر هاشمي رفسنجاني روز پنجشنبه در ششمين اجلاسيه جامعه مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم و علماي بلاد با اشاره به وظايف فعلي روحانيت و اهميت اين وظايف، به ارائه‌ گزارشي از سفر خود به عربستان سعودي پرداخت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين جلسه همچنين بر اهميت «فقه‌سازي» از سوي روحانيت در مورد مسائل جديد تاكيد كرد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: روحانيت سنتي هميشه پايگاه و پناهگاه مردم بوده و مردم در برابر مستبدان و حكام زورگو به روحانيت پناه مي‌برده‌اند، ولي من در اينجا مي‌خواهم در مورد وظايف جديد روحانيت در زمان حال حاضر صحبت كنم؛

زيرا معتقدم در برخي موارد روحانيت وظايف خود را در مورد مسائل جديد به نحو مطلوب انجام نداده است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين با اشاره به نقش مردم در تشكيل نظام جمهوري اسلامي و تاكيد امام راحل بر اين نقش، خطاب به شركت‌كنندگان در اجلاس گفت: شايد برخي از شما در جلسات فقهي خود بگوييد كه حكومت حق علماست، ولي من به شما مي‌گويم اگر مردم نباشند، اين حق عملي نمي‌شود و هيچ‌وقت اينگونه نبوده كه روحانيت به زور بخواهد اين كار را انجام دهد و در دين نيز اين پذيرفته نيست؛ اگر حكومت زوري باشد، ديني نيست.

حل مسائل تاريخي

رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه به ارائه‌ گزارشي از سفر اخيرش به عربستان پرداخت و گفت: در پي دعوتي كه صورت گرفت، در اين اجلاس شركت كرديم و علماي اسلامي از كشورهاي مختلفي در اين اجلاس حضور داشتند، اجلاس انصافا از لحاظ حضور پرمحتوا بود؛

البته من ابتدا بنا نداشتم بروم، ولي آيت‌الله تسخيري و ديگر دوستان تاكيد داشتند كه در اين اجلاس شركت كنيم و در آنجا عقايد و ديدگاه‌هايمان مطرح شود.

هاشمي رفسنجاني يادآور شد: قبل از اين‌كه به اين سفر برويم نامه‌اي از وزارت خارجه به دست ما رسيد كه در آن آمده بود در شوراي‌عالي امنيت ملي بحث و گفته شده از اين سفر تاريخي به عربستان براي حل برخي مسائل استفاده شود.

وي در بخش ديگري از اظهاراتش خاطرنشان كرد: من به ملك‌عبدالله گفتم به زوار ايراني و شيعيان در طول سفر از جمله حضورشان در قبرستان بقيع بعضا توهين‌هايي مي‌شود و اگر اين زوار ناراضي برگردند، نارضايتي‌شان را به مردم ديگر نيز منتقل مي‌كنند، شما چه نفعي مي‌بريد كه فضا اينگونه باشد؟

هاشمي رفسنجاني گفت: بعد از اين صحبت‌ها ملك عبدالله همان لحظه به مسئولان و برادر خود نيز كه آنجا حضور داشت دستوراتي را در مورد اين مسئله اعلام كرد و گفت اگر كسي در بقيع چنين رفتاري را انجام دهد بايد مجازاتش كنيد و اگر به اين رفتار خود ادامه داد او را عزل كنيد.

مفاسد اقتصادي را در بوق كرده‌اند

رئيس قوه‌ قضائيه ديگر سخنران عصر روز پنجشنبه ششمين اجلاسيه‌ سراسري جامعه‌ مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم و علماي بلاد بود.به گزارش رسا، سيدمحمود هاشمي شاهرودي در اين اجلاسيه اظهار داشت: منشا عمده‌ مفاسد اقتصادي در كشور، ناسالم بودن سيستم اقتصادي كشور است، نوع قوانين اقتصادي در كشور ما به نحوي است كه امكان، قدرت و توان فساد در جامعه را زياد مي‌كند.

وي ادامه داد: كشورهاي دنيا براي جلوگيري از مفاسد اقتصادي يا سيستم خود را آنقدر دولتي نمي‌كنند يا اگر سيستم‌شان را دولتي كردند، نظارت‌هاي خاص خود را بر آن دارند و دادن مجوزها را سيستمي و الكترونيكي كرده‌اند اما در نظام اقتصادي ما كه بخش عمده‌ آن دولتي است، دادن اجازه براي كارهاي اقتصادي دست افراد است و بايد افراد اجازه آن كار را بدهند و ممكن است افراد از اين موقعيتي كه دارند سوءاستفاده كنند.

هاشمي شاهرودي همچنين در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود در مورد مفاسد اقتصادي گفت: مفاسد اقتصادي در كشور را خيلي در بوق و كرنا كرده‌اند، قطعا مفاسد اقتصادي بوده وهست و به برخورد قاطع نياز دارد و ما شاهد اين برخوردهاي قاطع بوده و هستيم.

اختلاف ويرانگر بين علما

يكي از مراجع عظام تقليد وحدت و اتحاد روحانيت را مورد تاكيد قرار داد و گفت: اختلاف و پراكندگي هم رديف صاعقه‌ها و زلزله‌هاي ويرانگر است.

به گزارش مركز خبر حوزه، آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي پنجشنبه در دومين روز اجلاسيه سراسري جامعه مدرسين و علماي بلاد به تشريح نكاتي كه روحانيت در شرايط كنوني بايد به آن توجه داشته باشد، پرداخت و يادآور شد: در شرايط كنوني استقلال روحانيت به‌عنوان حافظان نظام بايد حفظ شود و روحانيت بايد مستقل بوده و اين استقلال سبب مي‌شود تا نهاد روحانيت به‌عنوان يك نهاد مردمي در مشكلات ياور نظام باشد.

در حاشيه اجلاس

به گزارش ايسنا، طبق برنامه‌ اعلام شده، بعد از سخنان آيت‌الله محمد يزدي، رئيس جامعه مدرسين و آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي مرجع تقليد و عضو جامعه مدرسين و همچنين پخش نماآهنگي از آيت‌الله علي مشكيني دبيركل فقيد سابق جامعه مدرسين، جلسه‌ جامعه مدرسين غيرعلني شد و خبرنگاران از جلسه خارج شدند.

در اين جلسه‌ غيرعلني، مقتدايي گزارش كميسيون جايگاه روحانيت در كارآمدي نظام اسلامي را قرائت كرد و به‌دنبال آن 5نفر از علما به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

گزارش مهر نيز حاكي‌است، محمود احمدي‌نژاد درتماس با مسئولان برگزاري اجلاس سراسري جامعه مدرسين حوزه علميه قم خواستار عدم حضور خبرنگاران شد.

همچنين به گزارش برنا، سخنراني علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين اجلاسيه به‌دليل كسالت و انجام شيمي درماني فرزندش لغو شد.

تاريخ درج: 31 خرداد 1387 ساعت 21:10 تاريخ تاييد: 3 تير 1387 ساعت 00:38 تاريخ به روز رساني: 1 تير 1387 ساعت 00:09
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن