تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817695179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصور کودکانه بودن آثار کمیک نادرست است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در رونمایی از «جمشید؛ طلوع» مطرح شد؛
تصور کودکانه بودن آثار کمیک نادرست است

رونمایی رمان مصور جمشید طلوع


شناسهٔ خبر: 3879378 - سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
فرهنگ > کتاب

.jwplayer{ display: inline-block; } مهرداد تویسرکانی گفت: تصور اینکه آثار کمیک برای کودکان است، نادرست است چرا که تصویرسازی‌های آثار کمیک و گرافیک نوول در نوع خود آثار هنری هستند که باید در تاریخ هنر مورد بررسی قرار گیرند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شهرکتاب فرشته، مراسم رونمایی از رمان مصور «جمشید؛ طلوع» عصر دیروز دوشنبه ۲۷ دی با حضور هنرمندان حوزه انیمیشن و گرافیک و عوامل اثر در شهرکتاب فرشته برگزار شد. «جمشید؛ طلوع» نخستین رمان مصور استودیو هورخش است که داستان آغازین روزهای پادشاهی جمشید شاه را روایت می­ کند و در حقیقت پیش­ درآمدی ا­ست بر انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» ساخته اشکان رهگذر. این داستان با برداشتی آزاد از شاهنامه به روایت شروع دوران پادشاهی این پادشاه اسطوره­ای می­ پردازد. ویراستِ متن این رمان مصور به قلم محمد چرمشیر است. فائزه سپهرصادقیان، به عنوان سرپرست تصویرگران در کنار شیوا گل­محمدی و داود دیبا، تصویرگری این گرافیک نوبل را انجام داده اند. کریستف رضاعی، استاد مهین جواهریان، علیرضا گلپایگانی، هرمز حقیقی، سعید ترخانی، هدی اثنی ­عشری و امید حق شناس از جمله هنرمندان حاضر در این برنامه بودند. مهرداد تویسرکانی از مترجمان حوزه کودکان و نوجوان و ادبیات ژانری، به عنوان سخنران اول این برنامه، گرافیک نول «جمشید؛ طلوع» را اثری دانست که به عنوان کاری در حوزه کمیک از تماشایش لذت می­‌برد و گفت: این اثر، کمیکی صد در صد فارسی است. بار اولی نیست که کتابی در این حوزه منتشر می‌شود، اما اطمینان دارم اثری به این درستی و تمیزی برای نخستین بار است که در تاریخ نشر ایران اتفاق می ­افتد و این به نوبه خود جای تقدیر و تبریک دارد.  وی ادامه داد: «قریب به ده سال پیش در میزگردی در خصوص کمیک و گرافیک نوول، یکی از اساتید سرشناس و نام­آشنای ادبیات کودک و نوجوان، بیان داشت که کمیک نگاه سطحی دارد و کودکی که با کمیک، کتاب خواندن را آغاز کند، سطحی خوان می­شود و  سطحی خوان باقی خواهد ماند. من آن لحظه آنقدر دلخور بودم که فراموش کردم بگویم که شخص خود من در کودکی اثر جاودانه «مکبث» را با کمیک شناختم و  در همان حال و هوای کودکی شکسپیر را بسیار دوست داشتم چون فکر می‌­کردم او یک کمیک‌­کار است. به اعتقاد من کمیک نه تنها سطحی نیست بلکه کاری بسیار ریشه‌­دار و عمقی است و به مثابه یک رسانه خارق­‌العاده طی صد و پانزده سال گذشته بسیار رشد کرده است.» تویسرکانی در ادامه درباره تاریخچه شکل­ گیری کمیک گفت: اگر بخواهیم ریشه کمیک را بررسی کنیم به کتاب‌های مصور قرون وسطی می­ رسیم. اما کمیک واقعی اواخر قرن نوزدهم و در عصر ویکتوریایی انگلستان و با  یک مجله هفتگی آغاز شد. این مجله در واقع یک فکاهی و طنز اجتماعی بود و در حقیقت، اساس شکل ­گیری مجلات فکاهی دیگر در آینده شد. از همان جا بود که مردم به این اکه تصویر و نوشته را در کنار هم و به قصد خنده ببینند، عادت کردند. گذار این هنر چندی به آمریکا رسید و در ابتدای قرن بیستم، صنعت چاپ در آمریکا به یک باره جهشی پیدا کرد؛ آنقدر که در ۱۹۰۶، چاپ چهار رنگ روزنامه­‌ای به استاندارد قابل قبولی رسیده بود. این امر سبب شد تا دو تا از روزنامه ­های مطرح آن زمان ایالات متحده یعنی؛ «شیکاگو هرالد تریبیون» و   «نیویورک هرالد» سراغ کار مصور بیایند. به این ترتیب «نیویورک هرالد» وینزر مک­کی (بنیانگذار انیمیشن سینمایی) و   «شیکاگو هرالد تریبیون»، لیونل فاینینگر را  برای این کار دعوت کردند.   در واقع این دو تصویرگر، ساختار صحیح کمیک را بازتعریف کردند. آنها نقاشی ها را  در مستطیل­ هایی روی یک نوار قرار دادند که به نوارها استریپ می­ گفتند و به همین جهت بود که بسیاری در ایران به اشتباه این هنر را کمیک استریپ می­شناسند. به هر طریق این مسیر چنان خوشایند مردم واقع شد که با روندی رو به رشد ادامه پیدا کرد. در سال ۱۹۷۶ «ویل ایسنر» از نامداران عرصه کمیک آمریکا، کتابی چاپ کرد با نام «قراردادی با خدا» که شامل ۴ داستان کوتاه رئالیستی و کاملا خالی از المان‌­های فانتزی می شد و روی جلدش به آن، عنوان رمان گرافیک داد. در واقع او به نوعی مبتکر این عنوان شد. در این میان کمپانی «Marvel WorldWide» وارد این حوزه شد که قهرمانان خیلی فانتزی مثل مرد عنکبوتی، مرد آهنی و... را معرفی کرد که در عین حالی که کارهای خارق­ العاه انجام می ­دادند اما در شهرهای واقعی و با دغدغه‌­های روزمره و معمول زندگی می­ کردند. اساسا تصور اینکه آثار کمیک صرفا برای کودکان است، تصور نادرستی است چرا که دست کم تصویرسازی­ های آثار کمیک و گرافیک نوبل در نوع خود آثار هنری شاخصی هستند که باید در تاریخ هنر مورد بررسی قرار گیرند. به هر حال کمیک صرفا یک کتاب نیست بلکه یک شیء هنری است و من شخصا با برخی از کمیک ­ها با وسواس یک مجموعه ­دار هنری برخورد می­‌کنم، و بسیار خرسندم که می‌­توانم این کتاب را در زمره اینگونه کتاب‌ها قرار دهم. در ادامه این مراسم اشکان رهگذر نویسنده «جمشید؛ طلوع ۱» ضمن تشکر از حضور هنرمندان حوزه کمیک و گرافیک نوبل، گفت: همه چیز از آنجا آغاز شد که من در پی سفری که به پاریس داشتم، با مقوله گرافیک نوبل آشنا شدم. در یک کتابفروشی در این شهر با قفسه‌­ای رو به رو شدم که به شدت نظرم را جلب کرد و با دنیایی متفاوت از کمیک استریپ‌هایی که تا آن زمان دیده بودم آشنا شدم. این اتفاق هنگامی بود که با همکارانم مشغول کار بر روی پروژه «آخرین داستان» بودیم؛ انیمیشنی سینمایی که قریب به ۷ سال است که درگیر آن هستیم. وی گفت: اینگونه بود که تصمیم گرفتیم به داستانی بپردازیم که در عین حال که به نوعی به داستان این انیمیشن مرتبط بود فضایی مستقل داشت؛ داستان جمشید که در واقع قصه انیمیشن «آخرین داستان» دقیقا از پایان دوران پادشاهی این شاه اسطوره­ای آغاز می‌­شود.  باید بگویم که برای این کار به واقع زحمت زیادی کشیده شده است؛ از موسیقی گرفته تا تصویرگری‌ها و کارهای گرافیکی. این رمان در ۳ چرخه نوشته شده است؛ چرخه‌ای که در روند ساخت انیمیشن «آخرین داستان» به آن رسیدیم.   در هر چرخه چند جلد رمان را خواهیم داشت. چرخه اول با عنوان «جمشید طلوع» نوشته شده که به تشکیل حکومت و قدرت‌­گیری جمشید شاه اشاره دارد که البته با برداشتی آزاد از  روایت شاهنامه به نگارش درآمده است. این نویسنده گفت: در واقع از متون زیادی برای پرداختن به این داستان استفاده شده؛ تاریخ پیشدادیان، وندیداد، اوستا و ... با این وصف داستان صرفا بر اساس شاهنامه نیست و از روایت‌های کتب کهن دیگر نیز بهره بردیم. شاهنامه فردوسی، با ارزش­ ترین، زیباترین و مفصل ­ترین بخش از تاریخ اساطیری ماست، اما متون کهن دیگری نیز در این میان وجود دارد. در چرخه دوم با عنوان «جمشید؛ غروب» که به زودی منتشر خواهد شد، روایت انحطاط پادشاهی جمشید است و پایان این داستان در واقع با ابتدای قصه انیمیشن «آخرین داستان» پیوند می­ خورد. چرخه سوم نیز مجموعه­ ای ۴ جلدی است متکی به انیمیشن «آخرین داستان» که اسرار بسیاری را فاش خواهد کرد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن