پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849888482
بازگشت به عقلانیت، پیام کتاب «تفسیر سیاسی قرآن» است
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پژوهشگر مذهبی: بازگشت به عقلانیت، پیام کتاب «تفسیر سیاسی قرآن» است تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم و مولف کتاب برگزیده «تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر» بازگشت به عقلانیت را مهمترین پیام اثر خود دانست.
هفته گذشته درششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر ، کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر به نویسندگی یوسف خان محمدی به عنوان یکی از دو کتاب برگزیده از میان 785 کتاب در گروه علوم قرآن و حدیث معرفی شد.یوسف خان محمدی روز جمعه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: دین اسلام یک دین عقلانیت است و آن را نعمت الهی می دانیم و اگر وجهه عقلانی دین را تقویت کنیم، در تمام زمینه ها پیشرفت خواهیم کرد ولی اگر به طرف احساسات تمایل بیشتری داشته باشیم، جامعه از سعادت دور خواهد شد.وی افزود: جریان سلفی عقلانیت را کنار گذاشته است در حالی که عقل در اسلام به عنوان رسول باطنی معرفی شده و حضرت علی(ع) فرمود که پیامبران آمده اند تا عقل را شکوفا کنند.این کارشناس مذهبی گرایش به خرافات را حاصل دور شدن از عقلانیت دانست و گفت: امروز خرافات و رمالی جای عقل را گرفته است و به جای این که دین عقلانی را ارائه دهیم به بیان خواب و مسائل دیگر در محافل عمومی و به ویژه صدا و سیما می پردازیم و بعضی از سخنرانان مذهبی به طرح این مسائل دامن می زنند.نویسنده کتاب اندیشه سیاسی شیخ عبدالکریم زنجانی همچنین گفت: امروز به جای مسجدمحوری به مداح محور روی آورده ایم که اگرچه ممکن است در کوتاه مدت مفید باشد ولی در درازمدت به ضرر جامعه خواهد بود.وی افزود: برخی افراد به جای پیدا کردن ریشه های مشکلات خانوادگی و اجتماعی به دعانویسی و رمالی پناه می برند که به عنوان نمونه می توان به جوانانی اشاره کرد که به جای ازدواج عاقلانه و زندگی عاشقانه، ترجیح می دهد تا ازدواجی عاشقانه داشته باشد و زمانی که به مشکلات آن برخورد می کند به دعانویس و رمال پناه می برد.** اهمیت موضوع وحدت در دوره کنونی نویسنده برتر ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر در گروه علوم قرآن و حدیث از موضوع وحدت به عنوان یکی از مطالب مهم کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر یاد کرد که در هیچ دوره تاریخی تاکنون از اهمیت برخوردار نبوده است.خان محمدی گفت: در 150 سال اخیر جنبش های اسلامی به 2 پدیده حساسیت داشتند که یکی استبداد داخلی بود و دیگری استعمار خارجی ولی امروز مساله جریان های تکفیری و اختلافات مذهبی باعث شده تا مسلمانان، دشمن اول خود را که اسراییل است، کنار گذاشته و به درگیری و اختلافات مذهبی بپردازند و هر روز این جریان تشدید می شود و در هیچ مقطع تاریخی مسلمانان این گونه علیه هم نبوده اند.وی افزود: در تفسیر سیاسی قرآن بارها به موضوع وحدت اشاره شده و در یک تقسیم بندی می توان موضوع وحدت را در سه سطح بررسی کرد که سطح اول آن وحدت انسانی است و خطاب آیات آن به همه مردم جهان است و در این زمینه با تاکید بر کرامت می توان به وحدت دست یافت.خان محمدی اضافه کرد: این آیات معمولا با «یا ایها الناس» شروع می شود و حضرت علی(ع) نیز در فرمان خود به مالک اشتر (نامه 53 نهج البلاغه) می فرماید که «مردم دو دسته هستند. گروهی برادر دینی و دسته دیگر همنوع در آفرینش هستند»وی وحدت بین ادیان آسمانی را دومین سطح از وحدت دانست و گفت: از مهمترین اسناد در این زمینه می توان به نامه های پیامبر اکرم(ص) به پادشاهان یاد کرد که به «مکاتیب النبی» معروف است و آن حضرت در ابتدای این نامه ها آیه 64 سوره آل عمران را می آوردند.خان محمدی افزود: این آیه می فرماید «تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله و لا نشرک به شیئا» یعنی «بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم» و بر همین اساس می توان بر مبنای توحید با ادیان آسمانی ارتباط داشته باشیم.وی از وحدت اسلامی به عنوان سومین سطح از وحدت یاد کرد و گفت: خطاب قرآن در این آیات با «یا ایها الذین امنوا» است ولی ما هنوز نتوانسته ایم در جامعه به این وحدت دست پیدا کنیم و امروز گروهی علاوه بر این که تلاش می کنند تا میان اهل سنت و شیعیان اختلاف ایجاد کنند، در قالب جریان های سیاسی نیز مانعی برای زندگی بهتر و سیاست خارجی موثر در دنیا می تراشند.** سکولاریسم در اسلام جایگاهی ندارداین استاد دانشگاه گفت: ما معتقدیم اسلام یک دین خاتم است که به تمام نیازهای بشری پاسخ داده و لذا دین فقط به ابعاد عبادی نمی پردازد و اگر محتوای اسلام را شامل اخلاق، عقاید و احکام بدانیم، به جدایی ناپذیری سیاست و دین پی می بریم.وی افزود: تقریبا همه اندیشمندان دینی معتقدند احکام اسلامی شامل احکام عبادی و معاملاتی است و برخی نواندیشان به احکام تنظیمی یا انتظامی به معنای احکام اجتماعی و سیاسی سخن می گویند که شهید محمدباقر صدر به احکام تنظیمی اعتقاد داشت و مرحوم آیت الله محمدهادی معرفت از احکام انتظامی سخن می گفت.خان محمدی اضافه کرد: کسانی که معتقدند اسلام در حوزه اجتماعی و سیاسی حرفی برای گفتن ندارند، احکام اسلامی را در حد احکام عبادی می دانند در حالی که بسیاری از احکام دینی به مسائل سیاسی و اجتماعی می پردازد که این موضوع در بسیاری از آیات قرآن نیز آمده است.وی از جنگ و صلح به عنوان دو نمونه در این زمینه یاد کرد و گفت: امنیت یکی از دغدغه های بشری بوده و در حالی که آیات بسیاری در زمینه جهاد نازل شده از طرف دیگر احکامی درباره صلح وجود دارد و قرآن به پیامبر تاکید می کند که اگر دشمن پیشنهاد صلح داد، آن را بپذیرد و با توجه به وضعیت مسلمانان در زمان صدر اسلام و خطرات مشرکان مکه به بهانه تجدید قوا، قرآن به پیامبر می گوید که صلح را بپذیرد. خان محمدی تاکید کرد: این موضوع مربوط به احکام عبادی نیست و مسائل بسیاری مانند حج، مشورت، امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که ماهیت آن سیاسی یا اجتماعی است. وی افزود: برخی معتقدند حج یک مساله عبادی سیاسی است و در موضوع مشورت نیز که قرآن به پیامبرش دستور مشورت می دهد، بعضی از مفسران معتقدند در آیه 159 سوره آل عمران که خدا به پیامبرش فرمان می دهد «و شاورهم فی الامر» منظور از «امر» حکومت است.نویسنده کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر همچنین گفت: همه این آیات و مسائل نشانگر آن است که سکولاریسم در اسلام جایگاهی ندارد بلکه احکام اسلامی و بسیاری از آیات قرآن به مسائل اجتماعی و سیاسی اشاره می کند.وی اضافه کرد: برخی از مفسران معتقدند بسیاری از آیات قرآن مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است و مرحوم سیداسدالله خرقانی در کتاب رساله مقدسه قضاء و شهادات بیان می کند که 90درصد از آیات قرآن مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است.** توسعه و پیشرفت در سایه خودآگاهی ممکن استخان محمدی گفت: یکی دیگر از موضوع های مورد تاکید در کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر مربوط به موضوع خودآگاهی و آگاه کردن مردم است. چون معتقدیم دین اسلام برای آگاه کردن بشر آمده و تا زمانی که جامعه به آگاهی نرسد، هیچ توسعه ای بوجود نمی آید.این پژوهشگر مذهبی افزود: نواندیشان دینی از مرحوم سیدجمال الدین اسدآبادی گرفته تا مرحوم عبده یا ابوالاعلی مودودی یا ابوالکلام آزاد در شبه جزیره هند و بدیع الزمان سعید نوسی در ترکیه یا شخصیت هایی همچون اسدالله خرقانی و محمدحسن سنگلجی در این زمینه فعالیت های بسیاری داشتند.این استاد دانشگاه از مرحوم علامه سیدحسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، شهید آیت الله محمدحسین بهشتی و استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان بزرگانی یاد کرد که به دنبال آگاه کردن مردم بودند و لذا معتقدیم تا زمانی که انسان به مسائل دینی و وظایف خود و مشکلات آگاه نباشد، توسعه و پیشرفتی در جامعه اتفاق نمی افتد. چون خرافات جای آنها را گرفته و اجازه پیشرفت نمی دهد.** آشنایی با کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصرهفته گذشته در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر که به همت سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه هنری برگزار شد، کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر تالیف یوسف خان محمدی و کتاب خاورشناسان و ابن عباس از میان 785 کتاب در گروه علوم قرآن و حدیث به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند.کتاب تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر که در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه نیز به عنوان اثر تحسین شده انتخاب شد، در سال 92 توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 496 صفحه منتشر شد.تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر اندیشه ای نص محور و درون گراست که با اعتقاد به جامعیت و خودکفایی قرآن راه حل سیاست امروزین را در بازگشت بازفهمانه به قرآن می داند و از همین دیدگاه به نقد دوگانه سنت یا تحجرگرایی دینی و تجدد یعنی ایدئولوژی های سکولار می پردازد. اتخاذ روش درون قرآنی، گسست از مفسران گذشته، توجه به واقعیت های سیاسی- اجتماعی، پرهیز از اسرائیلیات و احادیث ضعیف، تاکید بر تاریخ صدر اسلام و عقل گرایی از شاخصه های مهم قرآن گرایان محسوب می شود. تفسیر سیاسی قرآن پس از شکست تجارب گوناگون مدرنیته های ایرانی از جمله تجدد سیاسی در قالب مشروطه و نوسازی اقتصادی و اجتماعی در قالب پهلویسم و گسترش خرافات در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، برای سامان بخشی جامعه ایران شکل گرفت. از سید اسدالله خرقانی، رضاقلی شریعت سنگلجی و سید محمود طالقانی می توان به عنوان پیشگامان تفسیر سیاسی قرآن یاد کرد که با عرضه معضلات و مشکلات جامعه ایران به قرآن، رویکرد جدیدی را در قرآن پژوهی ابداع کردند و بین قرآن و واقعیت های اجتماعی- سیاسی تعامل ایجاد کردند.اتخاذ چنین رویکردی باعث ایدئولوژیک شدن مذهب گردید و ایدئولوژی اسلامی در تقابل با ایدئولوژی های مارکسیسم، لیبرالیسم و سلطنت قرار گرفت و براساس این رویکرد، نظام اجتماعی مانند نظام طبیعی دارای ضوابط و مقررات از پیش تعیین شده است. ارکان جامعه از جمله اقتصاد، سیاست، جهاد و فرهنگ قانونمند و منطبق بر سنت های الهی می باشد و بنا به اعتقاد قرآن گرایان جامعه ای بطرف توسعه و پیشرفت گام برمی دارد که با شناخت جامع اصول و سنت های الهی در جامعه و عالم هستی هماهنگ حرکت کند. نظام سیاسی در چنین جامعه غیراستبدادی و با مشارکت مردم قوام پیدا می کند که قرآن گرایان از آن به «حکومت اسلامی شورایی» و «دموکراسی اسلامی» تعبیر می کنند و در عرصه اقتصادی به مالکیت خصوصی تاکید دارند، برای رسیدن به چنین جامعه ای مهمترین مؤلفه خودآگاهی مردم از خود، جامعه و نظام بین الملل است. آگاه شدن مردم از فواید نظام سیاسی غیر استبدادی، جامعه منسجم، غیر متشتت، عقلانی، مردم را برای دستیابی و رسیدن به چنین جامعه مطلوبی به تلاش و کوشش وامی دارد. در راستای چنین برداشتی از قرآن بود که بحث وحدت و همگرایی، خرافات زدایی، احیای روحیه انسان مسلمان که بر اثر سلطه غرب به رخوت و سستی گرایده بود و همگانی کردن مفاهیم رهایی بخش قرآن در اولویت قرآن گرایان قرار گرفت. قرآن گرایی تحولات و پیامدهای مثبت و منفی بسیاری بر جای گذاشت که برخی از این نتایج در این کتاب توضیح داده شده است.خان محمدی پس از مقدمه، مطالب و مباحث خود را در شش فصل بیان کرده و به چارچوب نظری و زمینههای فکری و سیاسی و اجتماعی ظهور تفسیر سیاسی قرآن در ایران معاصر پرداخته است.مختصات تفسیر سیاسی قرآن در اندیشه اندیشمندانی همچون سیداسدالله خرقانی، رضاقلی شریعت سنگلجی و آیت الله سیدمحمود طالقانی و نتایج و پیامدهای قرآنگرایی سیاسی در ایران معاصر از دیگر مطالب این کتاب است و نویسنده با بخشی که به نتیجهگیری اختصاص داده، کتاب را خاتمه داده است. نویسنده معتقد است که مهم ترین شاخصه این رویکرد تفسیری آن است که شیوه ای جدید را در حکومت داری، تعاملات اجتماعی، روابط بین المللی و روابط فرد، جامعه و خدا فرا روی بشر مینهد.فراهنگ**1003** 1823 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار دهنده : طاهره نبی اللهی
17/10/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت همزمان با چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان
برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت همزمان با چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان بندرعباس- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان دوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت نیز 26 دیماه لغایت 2 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه ها واقع در سه راهپیام تسلیت مدیرعامل خانه کتاب به مناسبت درگذشت فرخزاد
پیام تسلیت مدیرعامل خانه کتاب به مناسبت درگذشت فرخزاد مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب با صدور پیامی درگذشت پوران فرخزاد پژوهشگر نویسنده و شاعر ایرانی را تسلیت گفت به گزارش ایلنا در متن پیام مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب به مناسبت درگذشت پوران فرخزاد آمده است &laکتابها بدون توجه به گرایش سیاسی نویسنده نگهداری میشوند/۳۰ اثر امیرحسن چهلتن در مخزن
واکنش معاون کتابخانه ملی به اظهارات امیرحسن چهلتن کتابها بدون توجه به گرایش سیاسی نویسنده نگهداری میشوند ۳۰ اثر امیرحسن چهلتن در مخزن معاون کتابخانه ملی میگوید اصل وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی حفظ و نگهداری میراث مکتوب بدون در نظر گرفتن گرایش سیاسی یا اندیشه نویسندهرئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: نمایشگاه کتاب و قرآن در استانها کلیشهای برگزار میشود/ عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی ا
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نمایشگاه کتاب و قرآن در استانها کلیشهای برگزار میشود عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی است نه امنیتی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی است و دادن این مسئله به یک ارگان امنیتی این تلقی را به وجود می آورد که انگار این مسئله امنیتی است و چنکتابت و تحریر قرآن کریم توسط بانوی پاوه ای
کتابت و تحریر قرآن کریم توسط بانوی پاوه ای کرمانشاه- ایرنا- بانوی پاوه ای پس از 14 ماه تلاش موفق به کتابت و تحریر کامل قرآن کریم همراه با ترجمه آیات آن به زبان فارسی شد به گزارش خبرنگار ایرنا خانم شرمین مرادی متولد 1360 اهل روستای هجیج پاوه که به دلیل معلولیت پای خود فقط تا سومبرگزاری کرسی «درآمدی بر روششناسی تفسیر سیاسی قرآن کریم»
توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری کرسی درآمدی بر روششناسی تفسیر سیاسی قرآن کریم شناسهٔ خبر 3858606 - شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها jwplayer display inline-block; کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی درآمدی بر روش شناسی تفسیر سیاسی قرآن کریمنخستین پیام قرآن توصیه به علم آموزی است
امام جمعه سنندج نخستین پیام قرآن توصیه به علم آموزی است سنندج- ایرنا- امام جمعه سنندج با اشاره به اهمیت علم و دانش در جامعه گفت نخستین برخورد قرآنی و آسمانی با کلمه اقراء و توصیه به علم و سواد آموزی آغاز شده است به گزارش خبرنگار ایرنا ماموستا عبدالرحمان خدایی روز سه شنبه در دنمایشگاه تخصصی کتاب و نرم افزارهای قرآنی در خرم آباد گشایش یافت
نمایشگاه تخصصی کتاب و نرم افزارهای قرآنی در خرم آباد گشایش یافت خرم آباد - ایرنا - دومین نمایشگاه تخصصی کتاب و نرم افزارهای قرآنی و معارف اسلامی روز دوشنبه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خرم آباد گشایش یافت به گزارش ایرنا مدیر اجرایی این نمایشگاه گفت محصولات این نمایشگاهدرس تفسیر آیتالله قرهی نظر علامه طباطبایی(ره) درباره غایت تفسیر قرآن
درس تفسیر آیتالله قرهینظر علامه طباطبایی ره درباره غایت تفسیر قرآن معنی گناه هم این است هر آنچه غیر از فرمان پروردگار عالم است و عامل میشود ما از هدایت و عقل دور شویم لذا هر عملی که ما را به دور از هدایت ببرد گناه میشود این یک نکته بسیار مهم است به گزارش خبرگزاری فارسکتاب مولوی و قرآن در قائمشهر رونمایی شد
کتاب مولوی و قرآن در قائمشهر رونمایی شد ساری - ایرنا - کتاب 6 جلدی مولوی و قرآن سه شنبه شب با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران جمعی از اندیشمندان و دوستداران شعر و ادب و مسئولان محلی در مجتمع فرهنگی و هنری حر قائمشهر رو-