تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817033320




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام جمعه موقت کردکوی در گفت‎وگو با فارس عنوان کرد فراهم کردن زمینه نفوذ دشمن عامل موضع‎گیری در برابر حجاب/ لزوم تشریح فلسفه حجاب توسط نهادهای فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امام جمعه موقت کردکوی در گفت‎وگو با فارس عنوان کردفراهم کردن زمینه نفوذ دشمن عامل موضع‎گیری در برابر حجاب/ لزوم تشریح فلسفه حجاب توسط نهادهای فرهنگی
خبرگزاری فارس: فراهم کردن زمینه نفوذ دشمن عامل موضع‎گیری در برابر حجاب/ لزوم تشریح فلسفه حجاب توسط نهادهای فرهنگی
امام جمعه موقت کردکوی با بیان اینکه جامعه‎ای که در آن حجاب رعایت شود جامعه‎ای مصون است، گفت: علت موضع‎گیری در برابر حجاب به ویژه چادر فراهم کردن زمینه‎ نفوذ دشمن برای نابودی تعالیم اسلامی و ترویج هوسرانی در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجاب اسلامی نه تنها مانعی برای ابراز زیبایی زنان نیست بلکه جلوه‎ای از زیبایی‎های معنوی زنان و عاملی برای حفظ و مصونیت آنان در برابر خطرات و تهدیدات موجود در اجتماع است. حجاب و عفاف در جوامع بشری به ویژه در جوامع اسلامی دو ارزشی است که هر دو معنای بازدارندگی دارد با این تفاوت که بازدارندگی حجاب  در ظاهر و بازدارندگی عفاف در درون انسان است. بررسی‎های تاریخی نشان می‎دهد که حجاب صرفا یک الزام جدید و نو از سوی دین اسلام نیست بلکه در آغاز آفرینش انسان و همچنین در ادیان دیگر همانند یهود و مسیح نیز وجود داشته است. از طرفی خداوند صریحا در قرآن کریم به مسأله حجاب و پوشش در برابر نامحرم  اشاره کرده و آن را صرفا منحصر به زنان ندانست و علاوه‎بر زنان به آقایان هم برای حفظ نگاه در برابر نامحرم امر کرده است. حجاب فواید فراوانی هم برای شخص و هم برای جامعه به همراه دارد اما به نظر می‎رسد حفظ ارزش و شخصیت زنان مهم‎ترین علت حکم حجاب در کنار دلایل دیگر از جمله مصونیت و آرامش زن، سلامت و زیبایی، کاهش مفاسد اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده و... است. اهمیت ویژه موضوع عفاف و حجاب بهانه‎ای شد تا خبرنگار فارس در گرگان گفت‎وگویی را با حجت‎الاسلام سعید شهواری، امام جمعه موقت شهرستان کردکوی ترتیب دهد که توجه شما را به آن جلب می‎کنیم.   * برخورداری زن از گرانبهایی در کنار شخصیت در دیدگاه اسلام فارس: به نظر شما حکم حجاب زحمتی برای خانم‎ها و به نفع مردان است؟ شهواری: در تقسیم‎بندی‎های جامعه‎شناسی دو دیدگاه در ارتباط با زن وجود دارد در دیدگاه نخست زن در ساختن جامعه نقش مستقیم ندارد بلکه به عنوان مادر یا همسر ایفای نقش می‎کند. این دیدگاه در دوران جاهلی مطرح بود که زن همانند یک شیء بود که شخصیتی برای آن فرض نمی‎شد در عین حال یک شی گرانبها محسوب می‎شد که غیرمستقیم و در کنار مردان ایفای نقش می‎کرد. در دیدگاه دوم، بانوان در جامعه نقش مستقیم دارند که در این دیدگاه دو تفکر متضاد که تفکر غربی بر اساس اندیشه‎های غربی و تفکر اسلامی مبتنی بر آیات قرآن و روایات وجود دارد. در تفکر غربی زن همانند مردان در جامعه نقش مستقیم داشته و دارای شخصیت است و با ورود به جامعه از حق تحصیل، دارا شدن مال و ثروت، مقامات عالیه سیاسی و فعالیت‎های اجتماعی برخوردار است؛ اما مهم‎ترین اشتباه جوامع غربی ارزان کردن، بی‎بها و کم‎بها کردن زنان بود که زن با وجود برخورداری از حقوق اجتماعی از شخصیت برخوردار نیست. اما در تفکر اسلامی دیدگاه به زن نه همانند دوران جاهلیت است که زن کالا و شیء بوده و نه همانند جوامع غربی است که زن را کم‎ارزش و در جامعه رها کردند تا وسیله‎ای برای کامجویی و هوسرانی مردان باشد بلکه در دیدگاه اسلامی زن در کنار شخصیت از گرانبهایی برخوردار است. حال بر اساس دیدگاه اسلامی وقتی زن دارای شخصیت و گرانبهایی باشد نقش عفاف و حجاب آشکار می‎شود از این رو حجاب برای بانوان زحمت، محدودیت و مانع حضور در اجتماع نیست بلکه خود عاملی برای مصونیت و حفاظت در برابر تعرضات موجود در جامعه است. در مکتب اسلام حجاب یک مصونیت و نوعی سپر در برابر تهدیدات اجتماعی همراه با شخصیت و گرانبهایی است و هیچ دین و مکتبی همچون اسلام به زنان شخصیت نداده همانطور که خداوند در قرآن کریم کنار مؤمنین از مؤمنان نیز یاد می‎کند.   * وضعیت نابسامان حجاب نشانه‎ کوتاهی مسؤولان فرهنگی است/ نقش محوری خانواده‎ها به ویژه مادران در ترویج عفاف و حجاب فارس: به نظر شما آیا حجاب مانعی برای ابراز زیبایی بانوان است؟ شهواری: همانطور که دو دیدگاه جامعه‎شناسی را عرض کردیم اگر بناست زن دارای شخصیت و گرانبهایی باشد حجاب بهترین وسیله است اما اگر زن همانند جوامع غربی دارای شخصیت و فاقد گرانبهایی باشد حجاب در این جوامع مانع محسوب می‎شود. بنابراین بر اساس دیدگاه اسلامی دو معیار شخصیت و گرانبهایی زن باید برای تحکیم بنیان خانواده باشد در این صورت ابراز زیبایی زن صرفا باید در خانه و برای همسرش باشد و در محیط خارج از منزل برای حفظ گرانبهایی باید از حجاب استفاده کند زیرا زینت تنها، عاملی برای تلفیق زندگی مشترک و مختص زن و شوهر است.   فارس: برای آموزش، ترویج، گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف، به نظر شما چقدر توانستیم از همه توانایی‌ها و امکانات موجود در نهادهای مختلف کشور برای تحقق این هدف بهره‌گیری کنیم؟ شهواری: متاسفانه از ظرفیت‎ها و امکانات موجود برای ترویج عفاف و حجاب استفاده نشده که این مسأله نیاز به استدلال و دلیل ندارد وضعیت عفاف و حجاب در جامعه امروز خود گواه این مسأله است و نشان‎دهنده‎ قصور مسؤولان فرهنگی در بحث عفاف و حجاب است. برای گسترش این امر ابتدا باید فلسفه و چرایی حجاب برای مردم ترویج شود زیرا مثلا کسی که علم به سوزانندگی آتش را داشته باشد با آگاهی دستش را در معرض آتش قرار نمی‎دهد از این رو در مسأله حجاب نیز همینطور است کسی که علم پیدا کند حجاب وسیله‎ای برای مصونیت و حفاظت وی در برابر تهدیدات اخلاقی است همواره حریم خود را با حجاب حفظ خواهد کرد بنابراین نهادهای فرهنگی باید فلسفه و چرایی حجاب را برای مردم تشریح و تبیین کنند.  باید در رفع شبهاتی که در این زمینه وجود دارد گام بردارند به عنوان مثال حجاب را عامل محدودیت و مانعی برای  فعالیت‎های اجتماعی می‎دانند در صورتی که این دیدگاه برخلاف آن چیزی است که از صدر اسلام تاکنون رخ داده است و یک نمونه‎ آن ورود حضرت زینب(س) به معرکه‎های مهم بوده که این کار ایشان برای هیچ کسی باعث سوال یا ایراد نبوده است از این رو اگر فلسفه حجاب تشریح و درک درستی از آن ایجاد شود همه افراد اعم از زنان و مردان عفاف و حجاب را به آسانی خواهند پذیرفت.   فارس: پوشش زن و مرد از آغاز تاریخ و با تولد حضرت آدم و حوا (ع) همراه بوده است برخی از آیات قرآن کریم به این حقیقت اشاره دارد از سکه‌ها، تندیس‌ها، نقاشی‌ها و دیگر آثار بجا مانده از دوره‌های قبل، معلوم می‌شود که همه اقوام و ملل گذشته پوشش نسبتاً کاملی داشته‌اند به نظر شما چرا امروز حرکت خزنده ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز شده است؟ شهواری: جامعه‎ای که در آن حجاب رعایت شود یک جامعه‎ی مصونی است که راهی برای نفوذ دشمن وجود ندارد اما با نابودی حجاب در جامعه زمینه‎ای برای نفوذ دشمن فراهم می‎شود از این رو این خود دلیلی برای موضع‎گیری و جبهه‎گیری  در رابطه با عفاف و حجاب به ویژه چادر است، تا از این طریق مبانی اعتقادی و تعالیم اسلامی جوانان را نابود کنند و تلذذ و کامجویی را ترویج دهند. نمونه تاریخی آن هم حکومت«آندلس» بوده که دشمن با مقابله فرهنگ عفاف و حجاب، ترویج ولنگاری و بی‎تفاوتی به مسائل اخلاقی پایه‎های حکومت اسلامی در کشوری را که چند قرن اسلام در آن شکل گرفته بود را نابود کرد.   فارس: به نظر شما نقش تربیت خانواده‌ها خصوصاً مادران در آگاهی‌بخشی که ارتباط و مسئولیت بیشتری در تربیت دختران دارند به عنوان یکی از راهکارهای ترویج حجاب چیست؟ شهورای: به طور کلی در ترویج عفاف و حجاب علاوه‎ بر خانواده نهادهای دیگر از جمله مدارس، نهادهای فرهنگی، صداوسیما و... مؤثر هستند.  اما از آنجایی که بیشترین ساعات عمر هر فرد در محیط خانواده سپری می‎شود خانواده‎ها به ویژه مادران در ترویج و نهادینه‎ شدن حجاب نقش محوری دارند از این رو در درجه نخست باید پدر و مادر به اهمیت عفاف و حجاب پی ببرند تا بتوانند این مسأله را برای فرزندان تبیین کنند. به طور کلی تربیت باید از کودکی آغاز شود همانطور که برای جلوگیری از کج‎شدن یک درخت باید از نهال درخت نگه‎داری و رسیدگی کرد زیرا راست کردن درخت کجی که قطور و شکل‎گرفته باشد راهی جزء شکستن ندارد از این رو فرزندان باید از کودکی با مسأله عفاف و حجاب آشنا شوند.   * کوتاهی نهادهای فرهنگی همچون آموزش و پرورش در ترویج عفاف و حجاب فارس: در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها که مقدار آگاهی افراد نسبت به این مسائل بیشتر است، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ چقدر می‌تواند در مورد شبهاتی که دختران و پسران دانشجو و اساتید، پیرامون اهمیت و ضرورت حجاب، آثار آن، کیفیت حجاب کامل و برتر اسلامی دارند، موثر باشد آیا در سطح مراکز علمی گلستان چنین برنامه‌هایی شاهد بودید؟ شهواری: از آنجایی که انسان‎ از روحیه رشد و آگاهی‎طلبی برخوردار است طبیعی است که نسبت به مسائل مختلف سؤالات و ابهاماتی در ذهن داشته باشد در مسأله حجاب و عفاف نیز همینطور است بنابراین قطعا برگزاری نشست‎های صمیمی با حضور افراد آگاه و متخصص در این زمینه مؤثر خواهد بود. اطلاع دقیقی از وضعیت مراکز آموزش عالی و دانشگاه‎های استان گلستان ندارم اما آنچه که هنگام مراجعه به محیط‎های علمی مشاهده می‎کنم نشان‎دهنده وضعیت نامناسب حجاب در محیط‎های این چنینی است.   فارس: به نظر شما نهاد آموزش و پرورش در ترویج عفاف و حجاب  چقدر نقش‌آفرینی کردند؟ چطور می‎توانند در رسیدن به این هدف مؤثر باشند؟ شهواری: با نگاه به اطرافمان متوجه کوتاهی در مسأله عفاف و حجاب خواهیم شد طوری‎که این مسأله نیاز به دلیل و اثبات ندارد. اخیرا نیز در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به ولنگاری فرهنگی تعبیر شده است که به کار بردن این تعبیر نشان از کوتاهی صورت‎گرفته در مسأله عفاف و حجاب است. در نهادهای فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش یا دانشگاه‎ها که نوجوانان و جوانان بهترین ساعات عمرشان را در این مکان‎ها سپری می‎کنند نقش تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ اسلامی به ویژه فرهنگ عفاف و حجاب دارند که متاسفانه وضعیت کنونی نشان‎دهنده‎ی کوتاهی این دسته از نهادها در این مسأله است؛ که ضروری است با استفاده از روش‎های متنوع و امکانات، فلسفه عفاف و حجاب برای این قشر تشریح و تبیین شود.   * امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با نرمی و مهربانی‎ باشد فارس: احیای امر به معروف و نهی از منکر چقدر می‌تواند در ترویج فرهنگ حجاب موثر باشد؟ الزامات اجرای درست آن چیست؟   شهواری: متاسفانه امر به معروف و نهی از منکر در کشورمان فرازها و فرودهایی داشته و برداشت‎های مثبت و منفی از آن وجود دارد. امر به معروف و نهی از منکر برای فرمان به خوبی‎ها و بازداشتن از بدی‎هاست اما از آنجایی که این مفهوم از طرفی با افراط و از طرفی با تفریط مواجه شده است نیاز به بررسی دارد. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است و مراتبی دارد که حداقل مراتب آن همانند تذکر زبانی، روی‎برگرداندن و ... توسط همه‎ی مردم قابل دسترسی و اجرا است البته مشروط به آنکه از افراط و تفریط پرهیز شود و با نرمی و مهربانی فرد مقابل را توجیه کنند. افرادی که در این مسیر برای ترویج عفاف و حجاب گام برمی‎دارند نباید فرد بد‎حجاب را دشمن تلقی کنند چه بسا علت بدحجابی‎ به دلیل نبود بصیرت، کم‎توجهی و سهل‎انگاری باشد. گاهی اوقات تصور مردم از امر به معروف و نهی از منکر به معنای به کار بردن خشونت است در حالی‎که اینطور نیست بلکه امر به معروف و نهی از منکر باید با زبان نرم و با تذکر دوستانه همراه باشد؛ البته آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که دارای خشونت است برای زمانی‎ است که نیاز به مجازات باشد که در این شرایط به عهده‎ی حاکمیت و دستگاه عدالت است.   =============== مصاحبه از: فاطمه رائیجی =============== انتهای پیام/83005/چ40

95/05/05 :: 10:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن