تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802779205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام جمعه اردبیل: شورای فرهنگ عمومی کشور از ثبت روز اردبیل در تقویم ابا می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امام جمعه اردبیل:شورای فرهنگ عمومی کشور از ثبت روز اردبیل در تقویم ابا می‌کند
خبرگزاری فارس: شورای فرهنگ عمومی کشور از ثبت روز اردبیل در تقویم ابا می‌کند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با انتقاد از اقدام اخیر شورای فرهنگ عمومی کشور در برگشت دادن پرونده ثبت ملی روز اردبیل در تقویم کشور، خواستار پیگیری و تحقق این امر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی عصر امروز در مراسم گرامیداشت چهارم مردادماه روز بزرگداشت استان اردبیل در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: انتظار داشتیم تا شورای فرهنگ عمومی کشور و وزارت ارشاد در این زمینه اقدام لازم در برآورده کردن مطالبات مردم استان اردبیل را در ثبت روز استان اردبیل در تقویم کشور انجام می‌داد که به نظر می‌رسد در این زمینه از این پیشنهاد خوب دفاع نشده است. وی تصریح کرد: ما استقرار سلسله صفویه را بهانه قرار دادیم تا آیین‌های بزرگداشت روز استان اردبیل برگزار شود چرا که سلسله صفوی حق بزرگی بر گردن این کشور دارد و تلاش آنها بوده که کشورمان را از گردنه‌ها و مهلکه‌های خطرناک نجات داده است. امام جمعه اردبیل با انتقاد از صدا و سیما به دلیل عدم حضور در پخش برنامه‌های گرامیداشت روز استان اردبیل گفت: صدا و سیمایی که در یک همایش و برنامه بزرگداشتی همچون سعدی و حافظ اقدام به پخش مستقیم چنین برنامه‌هایی می‌کند، در مراسم بزرگداشت روز استان اردبیل حتی حاضر نشده تا گوشه‌هایی از این مراسم با شکوه را در پاسداشت خدمات خاندان صفویه در این کشور از طریق شبکه‌های ملی به تصویر کشیده و پخش کند.

عاملی به تلاش نظام استکباری برای بر هم زدن قدرت و تکه‌تکه کردن وسعت سرزمینی چهار کشور ایران، چین، هند و روسیه را یادآور شد و بیان کرد: باید مؤلفه قدرتمند وسعت سرزمینی را حفظ کنیم چرا که این تراس ارزشمند از گذشتگان به ما رسیده و ما باید صیانت‌کننده این میراث عظیم باشیم. وی افزود: روز استان اردبیل می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا ما در سال‌های آینده بتوانیم کارهای بزرگی را در معرفی بیشتر تاریخ خاندان صفوی و خدمات آنها به کشور ایران بازگو کنیم تا همه نسل‌های امروز و آینده بتوانند با فخر و شرف به این عزت و عظمت افتخار کنند. رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل روز اردبیل را روز عزت و عظمت مملکت اسلامی دانست و اضافه کرد: این روز یادآور دفاع جانانه از تمامیت ارضی و یوم پاسداشت یکپارچگی سرزمینی و هویتی ایرانیان است که خاندان صفویه توانستند کشوری را که به 18 منطقه تقسیم شده بود، به یک مجموعه نظام یکپارچه با حفظ تمامیت ارضی تبدیل کنند و باید قدردان چنین کار بزرگ و عظیمی در تاریخ عظمت این کشور باشیم. عاملی ادامه داد: قطعاً هیچ استانی نمی‌توانند به مانند اردبیل مدعی ثبت روز ملی اردبیل باشد چرا که در تاریخ ایران صفویان که از اردبیل برخاستند نقطه عطف در تحولات منطقه‌ای و جهانی بشمار آمده و توانسته‌اند علاوه بر احیای یکپارچگی کشور اندیشه و تفکر اهل بیت را در حکومت شیعی ساری و جاری کنند. وی با بیان اینکه باید چنین تراس ارزشمند به تمام دنیا معرفی شود تا نسل‌های آینده به چنین سرمایه‌هایی افتخار کنند، گفت: متأسفانه در طول تاریخ برخی‌ها سعی کردند تا چنین تاریخ با عظمتی را تحریف، تخریب و مصادره کنند که یکی از این مصادره‌ها که آزاردهنده نیز است، تحریف تاریخی در کشور ترکیه است که شاه اسماعیل خطایی را از آن جهت یاد می‌کنند که در عمرش یک بار خطا کرده و آن هم خطایی بوده که در جنگ با سلطان سلیم مرتکب شده است.

عاملی به ابعاد جنگ سلطان سلیم با شاه اسماعیل صفوی اشاره کرد و افزود: برخلاف ادعای تاریخ‌نویسان ترکیه شاه اسماعیل فردی صلح‌طلب بوده و حتی با حلم و بردباری برخی تهمت‌ها و رفتارهای نامناسب سلطان سلیم را تحمل کرده اما اروپایی‌ها با تحریک سلطان سلیم سعی کردند تا روابط دولت عثمانی و ایران را به هم بزنند و به اختلافات و دعواهای سلطان سلیم و شاه اسماعیل دامن بزنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هر چند دولت عثمانی بعدها به این اشتباه خود پی برده و نیت غربی‌ها را در تکه تکه کردن حاکمیت دولت عثمانی فهمیده اما ما همچنان به چنین تحریف‌های تاریخی افسوس می‌خوریم و معتقدیم باید یک بازخوانی مجدد از زندگی،‌ رفتارها و حکومت‌داری شاه اسماعیل صفوی که طرفدار صلح، آرامش و پیشرفت بوده، مورد مطالعه قرار گیرد. عاملی بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها از خاندان صفوی به نیکی یاد کرده و حتی مقدس اردبیلی را صاحب مکتبی دانستند که این خود یک حرکت بی‌نظیر است. نماینده ولی فقیه در استان اردبیل دومین تحریف تاریخی را مربوط به کشور آذربایجان در باب شاه اسماعیل خطایی توصیف کرد و ادامه داد: در آذربایجان نیز اعتقاد بر این است که شاه اسماعیل به اشتباه با الهام از مکتب اهل بیت قیام خود را آغاز کرده در حالی که حکام آذربایجان با تحریف تاریخ سعی کردند تا به نحوی مدعی شوند که شاه اسماعیل صفوی بر مبنای توسل و تمسک به سیره اهل بیت حکومت خود را تشکیل نداده بلکه بر عناصری همچون زبان، غیرت و خاک دیگران را تهییج به تشکیل حکومت کرده است.

عاملی اضافه کرد: هیچ کس حق ندارد تاریخ و واقعیت‌های آن را تحریف کند چرا که این اندیشه و تفکر غلطی است که فکر کنیم شاه اسماعیل صفوی با زور و اجبار سعی داشته تا اعتقادات ملت را تغییر دهد در حالی که دلبستگی مردم ایران به اهل بیت به صدر اسلام و علاقه‌مندی موالیان اهل بیت در پناه بردن به حکومت حضرت علی (ع) بر می‌گردد که ریشه این انس و الفت را می‌توان به خوبی دریافت. نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نباید عده‌ای احساس کنند که عشق و علاقه ایرانیان به اهل بیت از دوران صفوی شروع شده بلکه این مسأله تاریخ بسیار کهن و قدیمی دارد و با توجه به اینکه حاکمان صفوی دنبال طایفه‌گری نبودند، سعی کردند وحدت و یکپارچگی کشور را به همراه زنده کردن روح حماسی مورد توجه قرار دهند. عاملی تصریح کرد: دو طایفه در تقویت این روح حماسی و یکپارچگی کشور حاکمان صفوی را همراهی کردند که گروه اول تیراندازهای طالشی بوده و گروه دوم نیز قزل‌باش‌ها و جنگجویان شاهسون بودند که از جامعه عشایری توانستند شاه اسماعیل صفوی را در جنگ‌ها همراهی کنند. انتهای پیام/62001/ر40/

95/05/04 :: 20:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن