تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817376932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصلاح‌طلبان شرطی برای روحانی نگذاشته‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



اصلاح‌طلبان شرطی برای روحانی نگذاشته‌اند
روزهای پرالتهاب نزدیک می‌شوند. رنگ و بوی انتخابات ریاست جمهوری که در اردیبهشت ۹۶ برگزار خواهد شد دستکم در فضای رسانه‌ای و سیاسی افزایش یافته است.
روز نو : روزهای پرالتهاب نزدیک می‌شوند. رنگ و بوی انتخابات ریاست جمهوری که در اردیبهشت ۹۶ برگزار خواهد شد دستکم در فضای رسانه‌ای و سیاسی افزایش یافته است.

به گزارش روز نو؛ می‌توان گفت از فردای ۲۴ خرداد ۹۲ که روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان پیروز شد اصولگرایان منتظر ۹۶ هستند. روحانی انحصار هشت ساله آنها در قدرت را شکست. شعار چرخ اقتصاد و چرخ هسته‌ای در کنار هم، روحانی را به برجام رساند. برجامی که سیبل اول هجمه‌های مخالفان او است. در داخل روحانی تورمی افسار گسیخته را تحویل گرفت و حالا آن را به زیر ده درصد رسانده است. اما همچنان مخالفان بر طبل هیچ بودن دستاورهای رئیس دولت یازدهم می‌کوبند. اینکه شاخص‌های بانکی می‌گویند دولت رشد منفی۷/۵ را به مثبت ۷ رسانده هم تاثیری بر نظر این افراد ندارد. با همه تخریب­‌ها برای انتخابات ۹۶ چه سرانجام محتملی می‌توان درنظر گرفت؟ «آرمان» گفت‌وگویی با حسین کاشفی انجام داده درباره آنچه در سه سال گذشته رخ داده و اینکه چه نتیجه‌ای در ۹۶ رخ خواهد داد که در ادامه می‌خوانید.
 
اگر قرار به بررسی عملکرد روحانی باشد برجام در صف اول است. توافقی که ماه‌ها طول کشید و بالاخره به نتیجه رسید. اما حالا مخالفان دولت می‌گویند وعده‌ا‌‌ی که قرار بود چرخ اقتصاد و هسته‌ای را باهم بچرخاند هر دو را باهم تعطیل کرده است. واقعیت برجام چیست؟
 
به نظر می‌رسد برای قضاوت درباره هر اقدامی ابتدا باید انصاف و اخلاق را در نظر گرفت. نکته‌ای که وجود دارد این است که اصولگرایان با وجود اختلافات زیادی که میان خود دارند علیه روحانی کاملا یک دست و هماهنگ هستند. امری که نشان می‌دهد آنها به دنبال دستیابی به یک نتیجه انتخاباتی هستند تا از رای روحانی کاسته شود و به رای نامزدهای مورد نظرشان افزوده شود. توجه به اینکه روحانی کشور را با چه عمقی از فاجعه در بعد داخلی و خارجی تحویل گرفت دستاوردهای او را بیشتر نمایان می‌کند. درحالی که ایران هراسی اجماعی را علیه ایران ایجاد کرده بود که از بین رفت. تحریم‌های بخش نفت که صادرات ما را به حدود یک سوم رسانده بود برداشته شد. در سیاست داخلی تورم ۴۵ درصدی به زیر ۱۰ درصد رسید و رشد اقتصادی هم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت. موضوع رکود یا معیشتی که مخالفان دائما مطرح می‌کند امری است که به زمان در بستری از همکاری و آرامش در کشور نیاز دارد. امروز سرمایه‌گذاری در کشور فقط با بودجه‌ دولتی تامین نمی‌شود. همه کشورها به سمت جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌روند و برجام مسیر این سرمایه‌گذاری را تسهیل و تسریع کرد. از طرف دیگر درحالی که مدام در معرض اتهام ساخت بمب اتم بودیم امروز با خیالی آسوده فعالیت‌های صلح آمیز خود را ادامه می‌دهیم.بنابراین باید گفت برجام در تاریخ ایران می‌ماند و به نیکی از آن یاد خواهد شد. افرادی که ‌ساز ناامیدی را کوک می‌کنند که کاری نشده و دستاوردی به دست نیامده در واقع فقط نگاهی جناحی دارند و به دنبال انتخابات هستند به نظر می‌رسد اصولگرایان منافع ملی را فراموش کرده‌اند که باید با همکاری و انتقاد سازنده مملکت را در مسیر توسعه قرار دهیم. علاوه بر این نکته جالب اینجاست که بسیاری از انتقاداتی که مطرح می‌کنند به دور از واقعیت است.
 
شما موفقیت‌های بسیاری را برای دولت یازدهم برشمردید اما چرا به نظر می‌رسد دولت نتوانسته این دستاوردها را به مردم معرفی کند و برای یک تغییر ملموس زمان مناسبی را تخمین بزند؟ آیا دولت ابزار چنین اقدامی را ندارد یا توان آن را؟
 
یکی از مشکلاتی که دولت با آن روبه‌رو است ضعف تیم رسانه‌ای است که بارها از طرف شخصیت‌های مختلف بر آن تاکید شده است. وضعیت به گونه‌ای است که این اطلاع رسانی گاه از سوی شخص رئیس‌جمهور در مصاحبه‌های تلویزیونی یا در مصاحبه‌های معاون اول انجام می‌شود درحالی که این کار باید سازمان یافته از سوی تیم رسانه‌ای انجام شود. علاوه بر این صداوسیما همراه دولت نیست. متاسفانه نگاه ملی در این زمینه وجود ندارد و به روحانی به گونه جناحی و به عنوان یک رقیب نگاه می‌کنند. صداوسیما حداقل واقعیت‌ها را بگوید. متاسفانه گاهی انتقادات تیز و حتی نفی اقدامات را در رسانه ملی می‌بینیم. با این رویه نگاه جناحی مسیر توسعه کشور کند می‌شود.
 
یکی از مهم‌ترین منتقدان این روزهای روحانی به‌ويژه وقتی موضوع برجام مطرح می‌شود، سعید جلیلی است. او یک‌بار در انتخابات قبل بازی مدیریت هسته‌ای را به روحانی باخته اما بازهم همچنان با نقدهای تند و تیز توافق هسته‌ای را می‌کوبد. برای برخی این سوال پیش می‌آید که اقدامات جلیلی وقتی مذاکره کننده ارشد ایران بود چه دستاوردی برای کشور داشت؟
 
فعالیتی که سعید جلیلی در مذاکرات انجام می‌داد بیش از آن که یک مذاکره دیپلماتیک باشد شبیه به بحث‌های فلسفی بوده. این درواقع همان موضوعی است که علی اکبر ولایتی هم به آن اشاره کرده است. در واقع مذاکره باید به یک نتیجه برسد. در دور قبل فقط به صحبت کردن طی می‌شد در حالی که با حرف زدن کارها پیش نمی‌رود! بنابراین او به جای اینکه از سرانجام رسیدن مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای خوشحال باشد و از این تیم حمایت کند به انتقاداتی شدید می‌پردازد. نگاه این افراد به گونه‌ای است اگر ما یک اقدامی را انجام دادیم خوب است اگر دیگری انجام دهد فاجعه است. چنین رویه‌ای در جهت منافع ملی کشور نیست. آیا اگر برجام بد است، جنگ خوب است؟ ایران در فصل هفتم منشور سازمان ملل بود؛ فصلی که معمولا پرونده‌ها در آن به جنگ علیه کشور مورد نظر ختم می‌شد اما دیپلماسی روحانی با یک تیمی حرفه‌ای دیپلمات توانست شرایط را عوض کند و امروز نه تنها سایه‌ای از جنگ نیست بلکه همان‌طور که گفتند تحریم‌ها برداشته شده و ایران در حال بازگشت به جامعه بین‌المللی است. همچنین باید برای مقایسه این دو به مردم رجوع کرد. مردمی که بعد از نتایج مذاکرات در دولت روحانی به خوشحالی پرداختند و اظهار رضایت کردند اما در زمان مذاکرات دولت قبل نظر مردم چه بود؟!
 
یکی دیگر از مواردی که به هجمه علیه روحانی دامن زده است، موضوع فیش‌های حقوقی است که برخی مدیران دریافت کرده بودند. عملکرد دولت در این بخش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
یکی دیگر از موارد انفعالی در دولت یازدهم واکنش به این موضوع بود. در واقع باید برای مردم توضیح داده می‌شد مصوباتی که چنین حقوق‌هایی را قانونی کرده بود در چه دولتی تصویب شده است؟ اگر قصوری صورت گرفته سازمان‌های نظارتی هم باید قوی‌تر اقدام می‌کردند و با جرم برخورد می‌شد. با این حال معتقدم دولت باید سریع‌تر و شفاف‌تر با مردم در این مورد سخن می‌گفت. برای مثال صحبت‌های اخیر روحانی هرچند دیر اما خوب بود که گفت در حال اقدامات هستند و البته این نوع حقوق‌ها در سایر قوا هم هست و باید در باقی موارد هم شفاف‌سازی شود. با این حال بهتر است دولت با حساسیت بیشتری موضوعات این چنینی را دنبال کند تا وضعیت در آینده شفاف‌تر باشد و اهرم‌های نظارتی بیشتری هم وجود داشته باشد تا متخلفان به سرعت شناسایی شوند.
 
اصولگرایان و مخالفان روحانی همچنان در یک تردید در انتخاب کاندیدای مورد نظر خود برای رقابت با روحانی هستند هرچند می‌گویند در وضعیت آشفته بازار نیستند، بلکه این یک تاکتیک انتخاباتی است و در روز آخر قطعا به اجماع می‌رسند و با یک کاندیدا مقابل روحانی قرار می‌گیرند.
 
واقعیت این است که آنها از درون با هم مشکل دارند و به چند شاخه مختلف تقسیم شده‌اند. این عدم دستیابی به یک کاندیدا در جناح اصولگرایان مسبوق به سابقه است و آنها در دوره قبل هم نتوانستند به اجماع برسند و یک کاندیدا معرفی کنند. درحالی که اگر می‌توانستند در دوره قبل به این فرایند دست پیدا کنند روحانی برای پیروزی کار سختی داشت. در این دوره هم به اجماع نمی‌رسند و این را خودشان هم می‌دانند. حتی شاید حربه آنها حضور با چند کاندیدا باشد تا با یک هجمه سازمان یافته علیه روحانی در انتخابات بتوانند رای روحانی را میان افراد مختلف بشکنند تا شاید یکی از نامزدهای آنها در این بین راهی پاستور شود. اما نباید از یک نکته غافل شد: مردم به این درک رسیده‌اند که اگر با انتخابات قهر کنند دستاوردی برای آنها نخواهد داشت بنابراین به انتخابات روی خوش نشان داده‌اند. وقتی مردم به صحنه بیایند اصولگرایان جایی در اقبال مردمی ندارند. آنها به دنبال ترقی و توسعه هستند، بنابراین اصولگرایان با اجماع یا بدون اجماع راه به جایی نخواهند برد.
 
یکی از عوامل اصلی که موجب پیروزی روحانی در دور قبل شد حمایت اصلاح‌طلبان از او بود. برای انتخابات ۹۶ نقش اصلاحات در هدایت انتخابات چه خواهد بود؟
 
کاملا درست است که حمایت اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی نقشی تاثیرگذار داشت. در انتخابات آتی هم با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان همواره منافع ملی را مقدم بر همه موضوعات می‌دانند از روحانی حمایت می‌کنند چرا که روحانی در این چهار سال دستاوردهای متفاوتی داشته است که در دوره دوم زمان آن را دارد در یک برنامه‌­ریزی بلندمدت این موفقیت‌ها را توسعه دهد. اگرچه همان‌طور که گفته شد اصلاح‌طلبان برای حمایت از روحانی در این دوره شرطی ندارند اما پیشنهادها و نظرات خود را به رئیس‌دولت یازدهم خواهند داد. بنابراین نقد و نظرات اصلاح‌طلبان در راستای توسعه کشور و حرکت در مسیر پیشرفت در ابعاد داخلی و خارجی به حسن روحانی ابلاغ می‌شود. رئیس‌جمهور هم همواره نشان داده از نظرات، انتقادات و پیشنهادها استقبال خواهد کرد.
 
با وجود همه مواردی که گفته شد اصولگرایان و مخالفان روحانی تاکید دارند که رای روحانی در ۹۶ ریزش خواهد داشت و او اولین رئیس‌جمهور ایران خواهد بود که تک‌دوره‌ای می‌شود. آیا چنین ریزشی از رای روحانی محتمل است؟
 
پرونده روحانی مشخص است. دستاورهای او در سیاست داخلی و سیاست خارجی قابل توجه است. برای مثال در سیاست داخلی آخرین مورد رونمایی از منشور حقوق شهروندی بود که روحانی در انتخابات قبل وعده داده بود و بالاخره توانست آن را عملیاتی کند. اقدامی مثبت که مردم می‌توانند در یک فضای آگاهی و اطلاع رسانی با حقوق خود آشنا شوند. اما در حوزه‌هایی مانند سیاست داخلی شاید اینگونه عنوان شود که او نتوانست فضای مطلوبی برای فعالان سیاسی فراهم کند که این اظهارنظر چندان منطقی نیست چرا که باید به اختیارات دولت و موانعی که برسر تصمیمات دولت بود توجه شود که پس از این بررسی می‌توان اذعان داشت که پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. علاوه بر این برای بررسی عملکرد روحانی یک نکته قابل توجه است و آن اینکه مردم برای رای در انتخابات ۹۶ و ارزیابی روحانی قطعا مقایسه با دولت قبل را ملاک قرار می‌دهند. اگرچه روحانی کاستی‌هایی در عمل به وعده‌های خود داشته اما مردم شرایط در دولت اصولگرایان را فراموش نخواهند کرد. مردم خواهان یک زندگی با استاندارهای لازم و دستیابی به آینده‌ای مناسب و تعامل و ارتباط سالم با سایر کشورهای جهان هستند. بنابراین به نظر می‌رسد رای روحانی در انتخابات ۹۶ از سال ۹۲ بیشتر هم خواهد شد. چرا که در سال ۹۲ روحانی به عنوان یک رئیس‌جمهور شناخته شده نبود.
 
حزب اتحاد این روزها چه می‌کند؟
 
قرار است کنگره حزب اتحاد به‌زودی برگزار شود و این حزب هم همراستا با سایر احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد. حزب اتحاد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ از حسن روحانی حمایت می‌کند. رای آقای روحانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری نسبت به دوره اول افزایش خواهد داشت چراکه او نشان داد توانایی اقناع و تحقق اهداف جامعه را دارد.
 
برخی تاکید دارند که جدا از ۸ ساله بودن ریاست جمهوری در ایران، روحانی باید در ۴ سال آینده قوی‌تر از قبل ظاهر شود. علتش چیست؟
 
بدون شک دولت یازدهم با ریاست آقای روحانی دستاوردهای خوب و قابل قبولی داشته است، به‌ویژه در عرصه سیاست خارجی و برجام. بنابراین با توجه به سیر موفقیت‌های این دولت باید فرصت دیگری به آنها داد تا برنامه‌های باقیمانده را عملی کنند. هنوز برنامه‌های نیمه تمامی وجود دارد که نیاز به فرصت کافی برای اتمام دارد و با حضور روحانی و تیم او این برنامه‌ها به‌خوبی به پایان می‌رسد.
 
عملکرد دولت یازدهم در عرصه اقتصادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
عملکرد دولت یازدهم در موضوع اقتصادی خوب بوده است و نباید فراموش کنیم دکتر روحانی چه وضعیت اقتصادی را تحویل گرفت و اکنون این وضعیت به کجا رسیده است. به عنوان مثال، تورم بالای ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد رسیده و رشد اقتصادی از منفی به سوی مثبت گام برداشته است.
 
موضوع دیگری که مطرح می‌شود فعالیت اتاق‌های فکر تخریب دولت است که فعالیت آنها مشابه فعالیت مخالفان در زمان دولت اصلاحات است. این چه هدفی است که آنها سال‌هاست دنبال می‌کنند؟
 
این افراد سال‌هاست که فعال هستند و هدفشان هم رسیدن به قدرت از طریق تخریب دولت مستقر است. اما آنها بهتر است به‌جای چنین رویکرد نادرستی، زمان خود را صرف برنامه ریزی برای حضور در انتخابات و پیروزی از طریق صحیح و نه تخریب رقیب کنند. آنها باید بدانند آنچه در جهت تخریب دولت می‌کنند سودی برایشان ندارد و به صلاح کشور و مردم نیست. مشخص نیست چرا آنها با اینکه هر بار پاسخ منفی از سوی مردم دریافت می‌کنند اما باز هم به مشی نادرست خود ادامه می‌دهند که نمونه آن انتخابات مجلس دهم و آنچه که از صندوق رای بیرون آمد، بود. آنها در آن انتخابات برای رقیب خود که اصلاح‌طلبان بودند مانع تراشی‌های زیادی کردند اما در نهایت خودشان حذف شدند. تلاش این مخالفان دلسرد و مایوس کردن مردم است و در این مسیر از امکاناتی هم استفاده می‌کنند اما در نهایت آنچه مدنظرشان است را به دست نمی‌آورند.
 
رویکرد دولت در مواجهه با این مخالفان دارای اتاق فکر چه باید باشد؟
 
دولت نباید وقت خود را صرف چالش با این مخالفان و اعضای اتاق فکر کند چرا که خواسته آنها همین سرگرم کردن دولت با این مسائل و به حاشیه رفتن اقدامات دولت است. اگر دولت وقت خودر ا صرف پاسخ دادن و مقابله با این مخالفان و اعضای اتاق‌های فکر تخریب دولت کند از مسئولیت اصلی خودش عقب می‌ماند که به صلاح نیست. این مخالفان منطق ندارند چرا که اگر اینگونه بود مانع سخنرانی‌ها و لغو آنها نمی‌شدند و هرج و مرج به راه نمی‌انداختند تا آرامش کشور را مختل کنند.



منبع: آرمان


تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن