محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829294325
معماری شهری ، بیمار بی هویت
واضح آرشیو وب فارسی:الف: معماری شهری ، بیمار بی هویت
ناصر فکوهی*18 دیماه 95
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۹
معماری ایران، همچون بیشتر پدیدههایی که ما در نوع «خاص» مدرنیته خویش بازتعریف و به گونهای به انحراف کشیدهایم، بیمار است. این حداقل چیزی است که میتوان درباره این موقعیت گفت. حال آنکه معماری، هنری است که شکوفایی، جوشش و خلاق بودنش میتواند گویای زنده بودن، رشد و توانمندیهای هر تمدنی باشد. فرآیندهای تمدنی و رشد یا سقوط آنها بر اساس میزان ساختههای معماری و شهرسازی سنجیده میشود و این چندان به دور از عقلانیت نیست، زیرا میزان سازماندهی برای ساخت معماری و سازمان دادن به یک شهر و بویژه ساخت و مدیریت فضاهایی کاربردی و زیبا و مکان در معنای عام آن که به مردم لذت و آسایش بدهد، میتوانند شاخصهایی پر معنا برای سطح رشد فکر و دور شدن از هیجانهای گذران، شور، انگیزهها و غرایز به دور از عقلانیت و همچنین به دور از تنشها و جنگها و درگیریهای خشونتآمیز به حساب آیند.
در این میان، قضاوتی که امروز اغلب شهرسازان، جامعهشناسان، انسانشناسان و حتی مسئولان شهری ما درباره شهرهایمان دارند این است که شهرهای ما از بیهویتی مبالغهآمیزی رنج میبرند و این امر را به سهولت میتوان به معماریمان و موقعیتهای آن نیز تعمیم داد. حال پرسش این است که در این میان، نقش معماری و معماران چیست و چه چشماندازهایی را میتوان در این بحث برای رسیدن به تحلیل مفید به کار برد؟ آیا میتوان به سادگی مشکلات و آسیبها را به ساختارهای معیوب نسبت داد و از خود سلب مسؤلیت کرد یا باید به عاملیت معمار و شهرساز نیز در آن فرآیند اهمیت پرهیز از نخبهگرایی و خودمحوربینی و تمایل به چهرهسازی و فرورفتن در رؤیاهای جهانی شدن معماری ایرانی و معماران ایرانی ضرورتی تام دارد، زیرا چون سموم مهلکی هستند که همین توان اندک را نیز از معماری ما میربایند
داد و آنها را مؤثر دانست؟ این گفتار در پی پاسخی به این پرسشها است. در پاسخ به این پرسشها ما در گفتار خود نگاهی به وضعیت معماری کنونی ایران میاندازیم بدون آنکه قصد آن را داشته باشیم که «معماران» را معیار ارزیابی خود قرار دهیم. بنابراین، بحثمان نه «معماران» بلکه «معماری» خواهد بود و در این زمینه نیز مثل همیشه وقتی از مدرنیته سخن میگوییم، بلافاصله معماری پیشصنعتی و سنتهای آن را در کشورمان، چه خوب و چه بد، چه اندک و چه گسترده، کنار میگذاریم زیرا ربط مستقیمی با آنچه میگوییم ندارد. این رابطه مخدوش را اما در بازتعریف «حال» از «گذشته» باز خواهیم کرد تا بگوییم چرا در همین نکته نیز با یک «گره» و «معضل» و یک «فرصت» روبهرو هستیم. با این نکته روشن است که میتوان بسیاری از تهدیدهای حتی جدی را به فرصت تبدیل کرد اما برای این کار، تدبیر و عقلانیت بالا و فاصلهای بسیار با سودجویی و مالپرستی مورد نیاز است که کمتر به نظر میرسد به آن راه داشته باشیم. نکته دیگر در این مقدمه آن است که نگاه ما بدون شک، شخصی، تخصصی و جزئی است، بدون ادعای جدا شدن از «اجتماعی بودن» هر چند که تلاش میکنیم طرح مسأله را به گونهای انجام دهیم که فرصت برای باز کردن مباحث در آینده به شکلی بین رشتهای باقی باشد. رویکرد تخصصی ما یعنی انسانشناسی در اینجا غالب است اما طردکننده یا نافی سایر رویکردها و اهمیتشان نیست. شاید بهتر باشد بگوییم که برای آسیب شناسی لازم است که معماری را به مثابه یک «امر عمومی» در نظر بگیریم؛ امری که هم متخصصان را به مثابه متخصص و هم به مثابه مصرفکننده درگیر خود میکند. با این نگاه است که رویکرد ما هم عمومی و هم انسانشناختی است و نگاهمان بسیار انتقادی بیآنکه قصد تخریب یا تحقیری در کار باشد، چنانکه این نگاه را میتوانستیم به سوی خود، یعنی علوماجتماعی هم داشته باشیم و بارها این کار را به شدیدترین شکل انجام دادهایم. بیاییم تلاش کنیم انتقاد را در رویکرد ویرانگرانهاش اما برای ساختن در نظر بگیریم. ***
نخستین بحث، نوعی تمایل آسیبشـــناختی به جـــدا کــــردن «امرمعماری» از «امر شهرسازی» است که بیش از صد سال به ما ضربه زده است. بسیاری از معماران ما چنان طراحی میکنند که گویی قرار است بنا درون خلأ ساخته شود، خلأیی نه فقط فضایی بلکه اجتماعی، تاریخی و زمانی. این، نوعی پوچ اندیشی است که بدون شک کار ما را به بنبست میکشاند. در این رویکرد، شهری بودن ما میراثخوار شرایطی هستیم هم با شکوه (یک پیشینه چند هزار ساله که باید لایق نگهداری و تداوم و رشدش بود) و هم بیمارگونه در مدرنیتهای که بیشتر «مادی» و حتی میتوان گفت «مکانیکی» دیده شده تا یک تمامیت عقلانی.
«فضای ساخته شده» چندان محوریت ندارد بلکه «بنا» است که حرف اول و آخر را میزند؛ زیرا «شهر» هنوز موقعیت یک «بنای» کامل و سراسری دموکراتیک را که باید حاصل مدرنیتی عقلانیتیافته باشد، ندارد. در حالی که در معماری مدرن، شهر همیشه یا خود «بنا» است یا چارچوب اساسی و اصل که هر «بنا»یی باید درون آن تعریف شده و با آن قادر به مبادله معنایی و نمادین باشد و خود را از درون آن تعریف کند.در این میان، محور اصلی آسیبشناسی معماری ایرانی همان محوری است که همه مشکلات مدرنیتههای ما در آن قرار دارد؛ یعنی، انتقال برونزا و ناکامل معماری و بویژه انتقال «مادی» و «غیردموکراتیک» آن. بنابراین، مشکل لزوماً نه در «معمار» است و نه در «معماری» نه در «شکل» است و نه در «محتوا». مشکل در چیزی است که باید به اصطلاح اروپایی بدان گفت: «چهارگوش خواستن دایره»؛ یعنی، تمایل به ایجاد یک اندیشه پرتوان در آفرینش «فضا/زمان» در یک چارچوب غیردموکراتیک و برون از زمان/فضاهای تاریخی و در گذشته و آینده و در جامعه و مبادلههای اجتماعی؛ از این خواست، درنهایت یک «اثر هنری» بیرون میآید که یا باید آن را با انتزاعی دیدنش و قطع رابطه با شهر در نظر گرفت و ارزیابی کرد یا به صورتی استثنایی و حتی اتفاقی در حوادث شهر ارزشی معمارانه بیابد: مثل برج آزادی. حال اگر خواسته باشیم آسیبهای معماری ایران را به طور خلاصه برشماریم و سپس در بحث و پرسشهایی که مطرح میشود آن را دنبال کنیم میتوانیم به این موارد اشاره کنیم. مواردی که ذکر میشود تنها برشماری آسیبها به گونهای فهرستوار است که برای هر یک نیاز به بحثهای طولانی وجود دارد که شاید در آینده فرصتی برای آنها وجود داشته باشد، اما ذکر آنها به همین صورت و در همین مختصر نیز میتواند مفید باشد. 1. نظام آموزش نادرست بر پایه دانشگاه (نبود دید بینرشتهای، نبود رابطه میان کاربردهای واقعی و دروس دانشگاهی و غیره) دروس و شیوههایی از تدریس که به دورانی گذشته تعلق دارند. 2. کمیگرایی در روند آموزش عالی همچون سایر رشتهها 3. تمایل به نوعی «قهرمانسازی» و «قهرمانپروری» و «نخبهگرایی» حتی در معماری و شهرسازی؛ ویروس «جایزه دادن» و «جایزه گرفتن»؛ 4. تمایل به «نمایشیشدن» و «نمایشیبودن» که به صوریشدن مبالغهآمیز و جدا شدن هر چه بیشتر از اندیشه «سادگی» و «خود انگیختگی آفریننده هنری» محور اصلی آسیبشناسی معماری ایرانی همان محوری است که همه مشکلات مدرنیتههای ما در آن قرار دارد؛ یعنی، انتقال برونزا و ناکامل معماری و بویژه انتقال «مادی» و «غیردموکراتیک» آن.
میانجامد. 5. ایدئولوژیک شدن در معنای ناقص و مبهم کلمه؛ یعنی، حتی همان ایدئولوژی نیز نه در غربگراییاش و نه در اسلامگراییاش به نهایت منطقی خود نمیرسد. 6. قطع رابطه با شهر (یعنی با دموکراسی و اندیشه اجتماعی فضا/زمان) به دلیلی بیرونی بودن، مادی بودن و نداشتن ریشههای دموکراتیک. 7. قطع رابطه با هنر و خلاقیت به دلیل سفارشی بودن، پولی بودن، تقلیدی بودن، نمایشی بودن. 8. قطع رابطه با کارکردهای اجتماعی و نیازهای فرهنگی و جمعی، به دلیل دولتی بودن، ایدئولوژیک بودن و شتابزده بودن. 9. کمرنگ شدن اندیشه دگردوستانه، نوعدوستانه، انسانگرایانه(اومانیستی) 10. نبود اندیشه و هویت فردی و هویت فرهنگی جمعی معمار در اثر معماری: ابهام هویتی اثر به دلیل ابهام هویتی معمار شهرساز. 11. درگیرشدن معماران و شهرسازان در مناسبات ناسالم اداری و تجاری و غیره، در روابط ساختوساز و لزوم بازگشت به «اخلاق حرفهای». نتیجهگیری آنکه باید گفت ما میراثخوار شرایطی هستیم هم با شکوه (یک پیشینه چند هزار ساله که باید لایق نگهداری و تداوم و رشدش بود) و هم بیمارگونه در مدرنیتهای که بیشتر «مادی» و حتی میتوان گفت «مکانیکی» دیده شده تا یک تمامیت عقلانی. اینکه کنشگران معماری ما لزوماً در این میراث منفی تأثیر نداشتهاند؛ ممکن است، اما اینکه خود نتوانند آن را تغییر دهند، قابلقبول نیست، عاملیت اجتماعی همواره میتواند در شهر مؤثر باشد. به نظر من محور اساسی اندیشه معماری و شهرسازی آینده ما باید منشور «حق به شهر» باشد که امروز در برخی از شهرهای جهان در حال به اجرا درآمدن است. پرهیز از نخبهگرایی و خودمحوربینی و تمایل به چهرهسازی و فرورفتن در رؤیاهای جهانی شدن معماری ایرانی و معماران ایرانی ضرورتی تام دارد، زیرا چون سموم مهلکی هستند که همین توان اندک را نیز از معماری ما میربایند. موفقیتهای جهانی در یک معنا، تقریباً هیج معنایی ندارد جز به صورتی معکوس: وقتی فرهنگی در زمینهای بیگانه با خودش، تحسین میشود، اما درون خود با بیاعتنایی روبهرو می شود، وقتی حاصل یک هنر، بیهویت شهرهای بزرگی است که در پرتو آن و به نام آن ساخته شدهاند، این یعنی «خود» با «خود» بیگانه است و بنابراین از این ازخودبیگانگی در نهایت آسیب بیرون خواهد آمد و نه خلاقیتی پویا و آیندهساز. *مدیر مؤسسه انسانشناسی و فرهنگ منبع: ایران
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
طراح اولین پیاده راه شهری تهران : تراکم فروشی ، حراج هویت شهرهاست
طراح اولین پیاده راه شهری تهران تراکم فروشی حراج هویت شهرهاست ساری - ایرنا - طراح اولین پیاده راه شهر تهران گفت کسب درآمد شهرداری ها از راه ساخت و ساز و تراکم فروشی چوب حراج زدن بر هویت شهرها و هویت زدایی از آنهاست هادی قربانی شامگاه سه شنبه در همایش تخصصی حفظ بناهای تابیهویتی ساختوسازهای جدید در مسجد جمکران/ شاهکارهای معماری در قم
در جلسه بنیاد قمپژوهی مطرح شد بیهویتی ساختوسازهای جدید در مسجد جمکران شاهکارهای معماری در قم شناسهٔ خبر 3862096 - چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹ ۴۴ استانها > قم jwplayer display inline-block; قم - یک کارشناس معماری سنتی در قم گفت ساخت و سازهای جدید در مسجد مقدس جمکران تمامعماری مشهدالرضا و چالش هویتی
معماری مشهدالرضا و چالش هویتی مشهد – ایرنا – معماری در مشهد داستانی چند صد ساله است اما امروز که به این کلانشهر می نگریم از آن میراث چند صد ساله تنها گنبد طلایی حضرت رضا ع و اماکن زیارتی پیرامون آن باقی مانده و کلیت شهر با معماری اسلامی فاصله بسیاری گرفته است به گزارش ایرنامعاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد پیشبینی تکمیل ساختمان بیمارستان فردوس تا پایان ش
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر دادپیشبینی تکمیل ساختمان بیمارستان فردوس تا پایان شهریورماه امسال معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به بیمارستان نیمه تمام فردوس گفت امید است تا پایان شهریورماه امسال طبق قول پیمانکار ساختمان این بیمارستانمسمومیت با گاز شهری هفت نفر را در کاشان روانه بیمارستان کرد
مسمومیت با گاز شهری هفت نفر را در کاشان روانه بیمارستان کرد کاشان - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کاشان گفت مسمومیت با گاز شهری باعث شد تا هفت نفر از شهروندان کاشانی روانه بیمارستان شوند دکتر سید محمد حسین مکی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود اواخرتوسعه خدمات کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان
رئیس شبکه بهداشت دشتستان مطرح کرد توسعه خدمات کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان شناسهٔ خبر 3858216 - شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۸ استانها > بوشهر jwplayer display inline-block; بوشهر - رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت خدمات درمانی در کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریوافزایش دو برابری پذیرش کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان
رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان مطرح کرد افزایش دو برابری پذیرش کلینیک تخصصی بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان شناسهٔ خبر 3859129 - یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۴ استانها > بوشهر jwplayer display inline-block; بوشهر - رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان از افزایش دو برابری پذیرش کلینیمعماری دیروز گمشده امروز/ هویتی که رو به فراموشی است
نقش خانه در سبک زندگی ایرانیاسلامی معماری دیروز گمشده امروز هویتی که رو به فراموشی است شناسهٔ خبر 3852504 - شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷ ۴۴ استانها > خراسان شمالی jwplayer display inline-block; بجنورد- محله های قدیمی شهرهای مختلف استان خراسان شمالی هنوز هم کموبیش رنگ و بوی س۳۰۰ هکتار بافت فرسوده بندرانزلی نوسازی میشود/نوسازی بافتهای فرسوده نباید متضاد با هویت معماری انزلی باشد
گیل نگاه رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی گفت ۳۰۰ هکتار بافت فرسوده این شهر با مشارکت مالکان و سرمایهگذاری بخش خصوصی نوسازی میشود محمدرضا بدیعیفر بعد از ظهر امروز در نشست سرمایهگذاری برای نوسازی بافتهای فرسوده انزلی اظهار داشت در آستانه ۵ دی سالروز زلزله بم قرار داریم و ایمحلات هویت شهری را رقم میزنند/جامعه با افراد فردگرا دچار تحول اساسی نمیشود
گیل نگاه مریم صابری عصر امروز در آخرین روز سرد پاییز چهارمین سرای محله شهرداری منطقه سه رشت افتتاح شد البته سردی هوا باعث نشد تا این برنامه در ساعت اعلامشده شروع شود درنهایت بعد از انتظار یک ساعت افتتاح یازدهمین سرای محله شهرداری آغاز شد سمیه رستگار شهردار منطقه سه رشت که ب-
گوناگون
پربازدیدترینها