تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817639895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رنج بجنورد از آشفتگی بصری شهر/ شهرداری مدیریت یکپارچه ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر مطرح شد:
رنج بجنورد از آشفتگی بصری شهر/ شهرداری مدیریت یکپارچه ندارد

منظر شهری بجنورد


شناسهٔ خبر: 3870322 - شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
استانها > خراسان شمالی

.jwplayer{ display: inline-block; } بجنورد- سبک بومی و محلی در سیما و منظر شهری خراسان شمالی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ای بوده که امروز از یک نوع آشفتگی و اغتشاش بصری محرز رنج می‌برد. خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها:سیما و منظر شهری ازجمله اجزای بااهمیت هویت شهر و شاید رکن اصلی تأثیرگذار بر تصویر ذهنی از شهرها است، هرچند کارشناسان معتقد هستند که سیما و منظر شهری حق عموم مردم محسوب می‌شود و ازاین‌رو با معماری و سایر ابعاد معماری و شهرسازی تفاوت دارد اما این حق در بسیاری جاها هنوز هم نادیده گرفته می‌شود. در شهرهای خراسان شمالی نیز هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب درزمینهٔ سیما و منظر شهری فاصله‌داریم در همین راستا گفتگویی با یکی از صاحب‌نظران شهرسازی در خراسان شمالی انجام شده که ازنظر می‌گذرد. مهندس علیرضا شایسته پایداری، کارشناس ارشد شهرسازی و فعال عرصهٔ آکادمیک و اجرایی مدیریت شهری خراسان شمالی است.

*چرا پرداختن به سیما و منظر شهری مهم است؟ سیما و منظر شهری مجموعه‌ای از عوامل طبیعی و مصنوع است که تحت تأثیر ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک شهر شکل‌گرفته و می‌گیرد. سیما و منظر شهری صرفاً دربردارنده نمای ساختمان‌ها نیست؛ بلکه انواع عناصر طبیعی و مصنوع ثابت و متحرک، صداها و حتی بوها را در برگرفته و شامل تمامی آیتم‌هایی است که توسط حواس انسان قابل‌درک است. سیما و منظر شهری صرفاً دربردارنده نمای ساختمان‌ها نیست؛ بلکه انواع عناصر طبیعی و مصنوع ثابت و متحرک، صداها و حتی بوها را در برگرفته و شامل تمامی آیتم‌هایی است که توسط حواس انسان قابل‌درک است.ویژگی اصلی مفهوم سیما و منظر شهری آن است که به‌عنوان یک پدیده «عینی – ذهنی»، «انسانی – کالبدی» و یک ساختار «اجتماعی – فضایی» مطرح می‌شود. به‌عبارت‌دیگر سیما و منظر شهری پدیداری است که تنها از طریق تجربه انسانی و در تعامل میان انسان و محیط آشکار می‌شود. این مفهوم، سیما و منظر شهری را از مفهوم سه‌بعدی کالبد، فراتر می‌داند. درواقع، وظیفه طراحانی که درصدد خلق «سیما و منظر شهری» هستند، باید جست‌وجو و کشف معانی تاریخی، طبیعی، فرهنگی در محیط شهری و عینیت بخشیدن به آن‌ها در قالب‌های کالبدی و بصری تعریف کرد. بنابراین سیما و منظر شهری مقوله‌ای چندبعدی به شمار می‌رود. از یک‌سو به مؤلفه‌های محسوس (و عمدتاٌ بصری) سازنده فضا می‌پردازد و از سوی دیگر به شرایط ذهنی فضا شامل ابعاد تاریخی، خاطره‌ای، هویتی و امثال آن‌ها نظر می‌کند. *وضعیت سیما و منظر شهری بجنورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یکی از ابهامات اساسی و تأمل‌برانگیز در خصوص جایگاه شهرداری‌ها در زیباسازی و مدیریت سیما و منظر شهری، وجود اغتشاشات بصری در فضاهای شهری از قبیل ساختمان‌های نیمه‌تمام و نیمه‌کاره، تخریب معابر شهری، عدم نماسازی بسیاری از ساختمان‌های شهری، نصب و الصاق انواع اعلانات بر درودیوار ساختمان‌های شهری و بسیاری دیگر از مسائل و معضلاتی است که در سیما و منظر شهری پدیدار است.

متأسفانه امروزه شهر بجنورد از یک نوع آشفتگی و اغتشاش بصری محرز رنج می‌برد. در ریشه‌یابی دلایل این آشفتگی باید به این نکته اشاره کرد که علاوه بر ایرادات وارد بر طرح‌های جامع و تفصیلی و فقدان مدیریت یکپارچهٔ شهر که معضلی ملی است، در سطح شهرداری بجنورد نیز مدیریتی هماهنگ و یکپارچه درزمینهٔ سیما و منظر شهری وجود ندارد و معاونت‌ها و واحدهای مختلف شهرداری هرکدام متولی بخشی از سیما و منظر شهری هستند. در سطح شهرداری بجنورد  مدیریتی هماهنگ و یکپارچه درزمینهٔ سیما و منظر شهری وجود ندارد و معاونت‌ها و واحدهای مختلف شهرداری هرکدام متولی بخشی از سیما و منظر شهری هستندمعاونت ترافیک خط‌کشی معابر، اصلاح قوس‌ها و پخ‌ها، مطالعهٔ طرح‌های مختلف ترافیکی و اجرای آن‌ها نظیر یک‌طرفه کردن خیابان‌ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را عهده‌دار است. معاونت عمرانی و دفتر فنی مستقر در آن، طراحی و اجرای کف‌سازی فضاهای شهری، پیاده‌روسازی، جدول‌کشی، جانمایی و نصب مبلمان شهری، طراحی منظر، پارک‌ها و فضای سبز، طراحی المان‌ها، میدان‌ها را بر عهده‌دارد. از طرفی ستاد زیباسازی در معاونت خدمات شهری مستقر است و زیر نظر این معاونت انجام‌وظیفه می‌کند و خرید مبلمان شهری، نقاشی جداره‌های معابر شهری، کنترل و نظارت تابلوهای واحدهای صنفی، اداری و ...، طراحی تابلوهای صنفی به لحاظ معیارهای اندازه، رنگ، فرم و ...، حذف و پاک‌سازی الصاقات معابر و درودیوارها، طراحی و نظارات بر استندها، بیلبوردهای شهری و ... را عهده‌دار است. سازمان پارک‌ها و فضای سبز مدیریت فضای سبز و گل‌کاری پارک‌ها، میدان‌ها و آیلندهای وسط خیابان و فضاهای سبز حاشیه معابر را که جزء لاینفکی از فضای شهری و تشکیل‌دهندهٔ سیما و منظر شهری هستند، بر عهده‌دارد. جالب‌تر آن‌که در این میان، معاونت شهرسازی و معماری که بایستی متولی اصلی سیما و منظر شهری باشد، در یک روزمرگی عجیب، صرفاً پروانه ساختمانی صادر می‌کند و نهایت کاری که در خصوص سیما و منظر شهری انجام می‌دهد، تائید نقشه‌های نمای ساختمان‌ها و به‌صورتی نصفه‌نیمه، نظارت بر اجرای نما است. *راه‌کار دراین‌باره چیست؟ پیشنهاد شفاف و کاربردی بنده در این خصوص، تجمیع تمامی «امور طراحی و نظارت بر سیما و منظر شهری» تحت یک واحد و زیر نظر معاونت شهرسازی و معماری و تجمیع تمامی «امور اجرایی سیما و منظر شهری» نیز بسته به ماهیت، تحت دو واحد زیر نظر معاونت خدمات شهری یا عمرانی به شرح ذیل است: آن دسته از وظائف طراحی منظر، پارک‌ها و فضای سبز، طراحی پیاده‌روها، معابر، طرح‌های موضعی و موضوعی شهرسازی، طراحی المان‌ها، میدان‌ها و ... باید از دفتر فنی مستقر در معاونت عمرانی منفک شود. دفتر فنی صرفاً بر پروژه‌های عمرانی - و نه شهرسازی و معماری- تمرکز نماید و تحت عنوان «دفتر فنی- عمرانی» زیر نظر معاونت عمرانی انجام‌وظیفه کنند. تمام امور طراحی و مطالعاتی معاونت ترافیک نظیر طراحی خط‌کشی معابر، طراحی قوس‌ها و پخ‌ها و ... از این معاونت منفک شود.  تمام امور طراحی و برنامه‌ریزی ستاد زیباسازی نظیر طراحی یا انتخاب مبلمان شهری، جانمایی مبلمان شهری، انتخاب طرح نقاشی‌های جداره‌های معابر شهری، طراحی تابلوهای صنفی به لحاظ معیارهای اندازه، رنگ، فرم و ...، طراحی یا انتخاب استندها، بیلبوردهای شهری و ... نیز از معاونت خدمات شهرداری منفک شود. تمامی موارد مذکور، تحت واحدی مشخص به نام «مدیریت سیما، منظر و طراحی شهری» زیر نظر معاونت شهرسازی و معماری انجام‌وظیفه کنند.

 آن دسته از امور اجرایی معاونت ترافیک نظیر اجرای خط‌کشی معابر، اصلاح قوس‌ها و پخ‌ها و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، منفک و بنابراین معاونت ترافیک منحل شده و به همراه وظایف اجرای کف‌سازی فضاهای شهری، پیاده‌روسازی، جدول‌کشی، نصب مبلمان شهری، اجرای طرح‌های منظر، پارک‌ها و فضای سبز، اجرای المان‌ها، میدان‌ها و ... تحت عنوان «مدیریت اجرایی ترافیک و فضای شهری» زیر نظر معاونت عمرانی انجام‌وظیفه کنند. (لازم بە ذکر است، پیادە روها، خیابان‌ها، میدان‌ها و پارک‌ها از مهم‌ترین فضاهای شهری هستند.)  صرفاً آن دسته از وظایف اجرایی ستاد زیباسازی نظیر اجرا یا نظارت بر کار پیمانکار نقاشی جداره‌های معابر شهری، اجرا، کنترل و نظارت بر تابلوهای واحدهای صنفی و ...، حذف و پاک‌سازی الصاقات معابر و درودیوارها، اجرا و نظارت بر استندها، بیلبوردهای شهری و ... کماکان در اختیار این واحد باقی بماند؛ و تحت عنوان «مدیریت اجرایی زیباسازی شهری» به کار خود ادامه دهد. لازم به ذکر است «مدیریت اجرایی ترافیک و فضای شهری» و هم «مدیریت اجرایی زیباسازی شهری» بازوی اجرایی «مدیریت سیما، منظر و طراحی شهری» بوده و صرفاً بر اساس طرح‌های تهیه‌شده و مصوب در این مدیریت، اقدام می‌کنند. *علل اغتشاشات بصری در سیما و منظر شهری کدام است؟ نخستین عامل، نبود مدیریت یکپارچه شهری است که باعث می‌شود دولت حتی در سطح محلی نیز اقدام به ارائه ضوابط و الگوهای شهرسازی کند. درحالی‌که مجری آن نهادی محلی است که نه در تدوین این ضوابط نقش داشته و نه در تصویب آن، لذا یا ضوابط اجرا نمی‌شود و یا ناقص اجرا می‌شود. دوم، وجود قوانین و مقررات متناقض که در خصوص موضوعات خاص و تامین برخی نیازهای عمومی و یا خاص تدوین و تصویب‌شده‌اند که باعث محدودیت در وظایف اجرایی شهرداری‌ها در خصوص نما و منظر شهری می‌شود. به‌عنوان‌مثال مفاد تبصره (۲) ماده (۲۳) قانون نوسازی و عمران شهری، ساختمان‌های اساسی را که در محل ساختمان‌های قدیمی، تجدید بنا و نوسازی می‌شوند را از پرداخت عوارض نوسازی معاف کرده است، درحالی‌که قوانین موخر، مثل قانون موسوم به قانون تجمیع عوارض و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده تمام قوانین و مقررات مربوط به تمام معافیت‌ها را بر عوارض شهرداری لغو کرده‌اند. سوم، عدم آگاهی متخصصین از نیازهای اجرایی مدیریت شهری در طراحی بناها و مبلمان شهری متناسب با نیاز شهروندان و تدوین ضوابط محلی برای بهینه‌سازی ابزارهای کنونی برای فضاهای شهری و نگرش صرفاً کالبدی معماران و طراحان شهری به مسائل شهری، فارغ از تعریف فضاهای اختصاصی متناسب با نیازهای فرهنگی جوامع ایرانی. عامل بعدی، نگاه صرف کالبدی و عدم انعطاف‌پذیری طرح‌های جامع - تفصیلی است که باعث شده تا سیما و منظر شهری با نگاه دستورالعملی و کمیته‌ای مدیریت شود. *آیین‌نامه‌ها و ضوابطی مربوط به سیما و منظر شهری وجود دارد؟ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۵/۹/۱۳۸۷ در راستای وظائف محوله بر اساس ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه و در تکمیل مصوبه مورخ ۲۸/۲/۱۳۶۹ و به‌منظور ارتقاء کیفی - بصری و ادراکی سیما و منظر شهری، «ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری» را تصویب کرد که برای تمام معماران، طراحان شهری، دستگاه‌های تهیه و تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه شهری، شهرداری‌ها و دیگر مراجع صدور پایان کارهای ساختمانی و سازمان‌های نظام‌مهندسی و سایر نهادهای ذی‌ربط لازم‌الاجرا است.  حوزه شمول این مصوبه، توسعه‌های جدید شهر، شهرهای جدید و شهرک‌های مسکونی جدیدالاحداث از زمان ابلاغ مصوبه، هستند. همچنین مقررشده بود مطابق برنامه تنظیمی و حداکثر ظرف مدت پنج سال از تاریخ این مصوبه، برای بافت‌های موجود نیز به ترتیب اولویت، «طرح‌های موضعی سامان‌دهی منظر شهر» تهیه می‌شود. در این راستا، به‌منظور ایجاد هماهنگی میان تمام سازمان‌ها، نهادها، دستگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات ذی‌ربط در امر ارتقاء کیفی سیما و منظر در شهرها، کمیته‌های «ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری» تشکیل‌شده است. *سیما و منظر شهر در طرح جامع و تفصیلی بجنورد چگونه است؟ واقعیت این است که طرح‌های جامع - تفصیلی که در حال حاضر در ایران تهیه و اجرا می‌شود، از اواسط دههٔ ۷۰ میلادی و بعد از ارائه تئوری سیستم توسط «برتالنفی»، در دنیا منسوخ‌شده و مدل طرح‌های ساختاری – راهبردی جایگزین آن شده است. درواقع انتقادات وارده بر طرح‌های جامع - تفصیلی از سه بعد نظری، روش‌شناختی و اجرایی – مدیریتی قابل‌بحث است: ایرادات نظری عبارت‌اند از: ۱- ناکارآمدی منطقه بندی و تقسیم‌بندی شهر در طرح‌های جامع ۲- طرح‌های جامع – تفصیلی، عمدتا با نگاه صرف فیزیکی - کالبدی به مسائل شهری می‌پردازند و به سایر جنبه‌های زندگی شهری از قبیل، زیبایی‌شناختی، اجتماعی، فرهنگی و ... توجهی ندارند. ۳- در طرح‌های جامع – تفصیلی، جایگاه نظارت بر تهیه و اجرا مشخص نیست. از بعد روش‌شناختی: ۱- مطالعات طرح‌های جامع - تفصیلی غیر منسجم است (هر بخش منفصل و جدا از سایر بخش‌ها تهیه می‌شود و ارتباط خوبی بین بخش‌های گوناگون مطالعات وجود ندارد.) ۲- طرح‌های جامع – تفصیلی، انعطاف‌پذیری بسیار پایینی دارند (با توجه به اینکه شهر یک موجود زنده و یک سیستم پویا و پیوسته در حال تغییر است لذا طرح باید از قابلیت تطبیق با شرایط بیرونی پیوسته در حال تغییر، برخوردار باشد) . و از بعد اجرایی - مدیریتی: شهرداری‌ها به‌عنوان مجری این طرح‌ها و شهروندان به‌عنوان ذی‌نفعان این طرح‌ها، جایگاهی در تهیه آن ندارند.

درواقع فرآیند تهیه طرح‌های جامع - تفصیلی به‌صورت خطی و در سه مرحله شناخت، تجزیه‌وتحلیل و ارائه پیشنهادها صورت می‌گیرد و این فرآیند، جدا از فرآیند اجرا و شرایط تحقق پیشنهادات طرح انجام می‌پذیرد. تمامی ایرادات فوق‌الذکر باعث شده طرح‌های جامع – تفصیلی قادر به حل معضلات کنونی شهر نباشند؛ اما مهم‌ترین این ایرادات که باعث عدم کارایی آن‌ها در مقولهٔ سیما و منظر شهری شده است، نگاه صرف کالبدی و عدم انعطاف‌پذیری این طرح‌هاست و باعث شده تا سیما و منظر شهری با نگاه دستورالعملی و کمیته‌ای مدیریت شود. *سخن پایانی: باید نگاە بە امور تخصصی تغییر کند و این امور بە کارشناسانی متخصص، بەروز و توانمند سپردە شود تا بتوانیم شاهد تغییرات لازم در سیما و منظر شهری باشیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن