تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816914991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پس از 14 سال، نرخ بیکاری گیلان به متوسط کشوری رسید - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
استاندار گیلان
استاندار گیلان با بیان این‌که رتبه بیکاری استان از پنجم در سال 92 ، به بیستم در پایان سال 94 رسیده است، گفت: به استناد گزارش مرکز آمار ایران، پس از 14 سال نرخ بیکاری گیلان به متوسط کشوری رسید. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، دکتر «محمدعلی نجفی» اظهار کرد: کسب رتبه اول کشور در شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار بصورت مستمر از سال 92 تا 94 براساس گزارش‌های فصلی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از تلاش‌های سازنده در دولت یازدهم در گیلان است.

وی اظهار کرد: بهبود فضای کسب و کار به همراه تلاش‌های انجام شده در زمینه‌های رفع موانع تولید هم‌چنین افزایش محصولات کشاورزی استان موجب کاهش نرخ بیکاری استان از 15 و شش دهم درصد در پایان سال 91 به 11 درصد در سال 1394 رسید.

وی با بیان این‌که به استناد گزارش مرکز آمار ایران برای نخستین بار پس از 14 سال نرخ بیکاری استان به نرخ متوسط کشوری رسید، گفت : رتبه گیلان در جدول استان‌های بیکار نیز از پنجم به رتبه بیستم بهبود یافته است.

نجفی با بیان این‌که نرخ مشارکت اقتصادی گیلان نیز از 40 و شش دهم درصد در پایان سال 91 به 41 و یک دهم درصد در سال 94 رسید، گفت: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و کسب رتبه دوم حاکی از افزایش امید به ایجاد اشتغال و تقاضای بیشتر برای جمعیت فعال جامعه است.

وی افزود: با وجود این دستاوردهای مثبت بنده بارها گفتم که آمار اشتغال در گیلان باید به مراتب بهبود بیشتر یابد و در این زمینه برنامه‌های مختلفی داریم.

دولت تدبیر و امید همه توان خود را برای اجرای وعده‌هایی که داده به‌کار گرفته است

وی با بیان این‌که با فرارسیدن هفته دولت فرصتی فراهم می‌شود تا خدمات دولتمردان و زحماتی که برای مردم می‌کشند به اطلاع آنان برسد گفت: دولت تدبیر و امید با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، هم‌چنان بر عهد خویش با ملت استوار است و راستگویی و صداقت‌پیشگی با مردم و قشرهای مختلف جامعه را وجهه همت خود ساخته و همه‌ توان خویش را برای اجرای وعده‌هایی که داده به کار گرفته است.

نجفی با بیان این‌که مردم حق دارند بدانند که جامعه کنونی در چه وضعیتی قرار دارد و در گذشته چگونه بود گفت: متأثر از این راهبرد، آنچه پیوسته برای ساختن گیلان بهتر و گیلان برتر در اولویت برنامه‌ها قرار داشته بهره‌گیری از همه استعدادها و پتانسیل‌ها و استفاده از ظرفیت‌های معقول بوده است.

وی با بیان این‌که در سه سال گذشته خدمات قابل توجهی به مردم ارائه شده است، گفت: اگر چه مردم شریف گیلان و کشورمان شایستگی به مراتب بیشتری دارند اما دولتمردان نیز باتوجه به محدودیت‌های منابع از همه توان خود بهره گرفته‌اند.

استاندار گیلان با اشاره به این‌که بیش از 1187 پروژه عمرانی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی با اعتبار بالغ بر 1423 میلیارد تومان در این هفته آماده افتتاح شد، گفت: اعتبار این پروژه ها نسبت به سال گذشته 308 میلیارد تومان معادل 28 درصد افزایش داشته است.

نجفی افزود: به‌مناسبت این هفته هم‌چنین معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به همراه معاونین به گیلان سفر کردند.

اهتمام برای رفع مشکلات 1000 واحد صنعتی گیلان

نجفی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در گیلان در خصوص فعال کردن صنایع راکد گفت: در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 1000 واحد صنعتی که عمدتاً در شهرک‌های صنعتی و شهرک صنعتی رشت هستند و مشکلات آن‌ها با کمک‌های مالی، بانکی و استفاده از منابع اعتباری صندوق توسعه برطرف می‌شود، شناسایی شده‌اند که با تسهیلات پیش‌بینی شده برای رفع مشکلات آن‌ها اهتمام داریم.

استاندار گیلان با بیان این‌که هم‌اکنون برخی واحدهای صنعتی گیلان نیمه فعال و یا با ظرفیت پائین‌تر فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: با برنامه جدید و تسهیلاتی که دولت فراهم کرده، 1000 واحد از 3600 واحد که نیمه‌فعال و بعضاً ظرفیتشان می‌تواند افزایش پیدا کند را در برنامه داریم.

نجفی گفت: یکی از اشتباهاتی که در سال‌های گذشته شکل گرفته، احداث واحدهای صنعتی بدون توجه به واحدهای تولیدی موجود بوده است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که برای احداث واحدهای موجود انجام شده چه از سرمایه بخش خصوصی و چه تسهیلات دولتی انجام شده منابع مملکت است، از این‌رو، رفع مشکلاتشان می‌تواند آن‌ها را به تولید انبوه برساند تا از حداکثر ظرفیت آن‌ها بهره ببریم.

نجفی خاطرنشان کرد: بعد از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و به‌ویژه سیاست اقتصادی راهبردی معظم له در شعار امسال جدیت برای تحقق این مهم را در کشور شاهد هستیم و دولت نیز بیشترین تأکیدات را در نشست‌های استانداران در این زمینه دارد.

استاندار گیلان با بیان این‌که از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون، افزون بر 15 هزار میلیارد ریال در بخش صنعت استان سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در دوران یادشده، تعداد 540 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این‌که در قالب سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی جلسات کاری را در استان آغاز کرده‌ایم، ادامه داد: بعضی از این جلسات با حضور مقامات عالی رتبه کشور، برگزار می‌شود و گام‌های جدی‌تری را توانستیم در این مسیر برداریم و در همین راستا، جلسات کارگروه رفع موانع تولید نیز به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به اقدام ابتکاری راه‌اندازی کارگروه رفع موانع تولید به‌عنوان نخستین استان کشور که این طرح پس از مدتی به استان‌های دیگر ابلاغ شد، اظهار کرد: تاکنون در این جلسات حدود 42 درصد مشکلات واحدهای تولیدی که عمده مشکلاتشان مربوط به بخش‌های خدماتی استان چون آب، برق و گاز و مشکلاتی بین بخشی و مشکلات با ادارات و مشکلات محلی و اعتباری زیر سه میلیارد تومان بود، ما خودمان برطرف کردیم.

نجفی با بیان این‌که برطرف کردن این مشکلات نظیر مسائل بانکی، مالیاتی، بیمه‌ تأمین اجتماعی، فراهم کردن زیر ساخت‌های زیر بنایی نظیر آب، برق و گاز و حل اختلافات بین دستگاهی از اختیارات استانی بود، گفت: بیش‌ترین مصوبات کارگروه در حوزه‌ مطالبات معوقه بانکی بوده و مسائل محیط‌زیست، مالیاتی و تأمین اجتماعی در رده‌های بعدی مصوبات قرار دارند.  

وی تصریح کرد: در همین راستا، واحدهای صنعتی با اشتغالزایی حداکثر یکصد نفر در استان شناسایی شده‌اند که با 470 میلیارد تومانی که از طریق شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای آن‌ها پیش‌بینی شده است، برای رفع مشکلات آن‌ها کمک خواهیم کرد.

استاندار گیلان ادامه داد: هم‌چنین برای برطرف کردن مشکلات اعتباری واحدهایی که مشکلاتشان به سازمان تأمین اجتماعی و یا سازمان امور مالیاتی مربوط می‌شد،(تنفس) فرصتی در نظر گرفته شده است.

آماده کردن زیرساخت‌ها و فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری از مسائل مورد اهتمام در گیلان

استاندار گیلان در ادامه، آماده شدن زیرساخت‌ها را از مباحث اساسی اقتصاد و فراهم شدن بستر سرمایه‌گذاری دانست و گفت: باید زیرساخت‌های استان در شبکه راه‌ها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و مشکلاتی که اکنون شهرهایمان با آن روبرو هستند آماده شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود : برخورداری آسفالت راه روستایی از 41 و 65 صدم درصد در ابتدای دولت تا پایان سال 94 به 50 درصد و میزان بهره‌مندی از آب شرب بهداشتی نیز در روستاها از 64 درصد به 74 صدم درصد در پایان سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت : پروژه تأمین آب آشامیدنی 200 روستای دیگر نیز با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد هم اکنون در دست اجراست و آبرسانی به شهرهای آستانه اشرفیه و سیاهکل بالای 70 درصد و شهرهای رودسر، چابکسر، واجارگاه، رحیم آباد و املش با پیشرفت 84 درصد در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد : درصد روستاهای برخوردار گیلان گازرسانی روستایی نیز از 67 درصد به 92 درصد شده است.

وی با بیان این‌که به استناد گزارش‌های شرکت ملی گاز ایران، گیلان در استفاده از منابع تبصره بند «ق» بودجه برای گازرسانی به روستاها در کشور پیشتاز است، گفت: همه تلاش ما این است تا استان گیلان در سال 96 به استان سبز تبدیل شود.

تاکنون 60 کیلومتر از ریل‌گذاری راه‌آهن «رشت - قزوین» انجام شده است

وی هم‌چنین به اهتمام دولت به راه‌اندازی راه‌آهن رشت - قزوین در موعد مقرر تاکید و بیان کرد: هم‌اکنون راه‌آهن قزوین - رشت در بخش زیرسازی 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نجفی با بیان این‌که ریل‌گذاری در این مسیر از سه نقطه در حال انجام است، اظهار کرد: ریل‌گذاری از سمت قزوین به رشت، رشت به سمت قزوین و یک بخش دیگر در اواسط این مسیر در حال انجام است.

به گفته نجفی، ریل‌گذاری این مسیر تاکنون 60 کیلومتر انجام شده است.

وی با بیان این‌که برای ساخت راه‌آهن رشت - قزوین تاکنون 1258 میلیارد تومان هزینه شده است، افزود : تکمیل راه‌آهن قزوین - رشت 700 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

وی یادآورشد : این پروژه از مصوبات سفر رئیس‌جمهوریست و بنای دولت تخصیص صددرصدی این اعتبار است، اگرچه نیاز کمی بیشتر است که با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

نجفی با قدردانی از توجه رئیس‌جمهور به این پروژه راهبردی گفت: در نشستی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی که به دستور دکتر روحانی برگزار و مقرر شد تأمین اعتبار راه‌آهن رشت - قزوین به‌علت اهمیت راهبردی آن در تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب و یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به گیلان به‌صورت ویژه انجام شود.

وی با بیان این‌که هشت ایستگاه راه‌آهن پیش‌بینی شده بود، گفت: هفت ایستگاه آماده است و هشتمین ایستگاه نیز در حال آماده شدن است. 

نجفی با اشاره به فاصله حدود 15 کیلومتری ایستگاه فلکده تا رشت گفت: برای تسهیل در تردد مردم مقرر شده تا مسئولان مربوطه ایستگاه دیگری را در شهر رشت در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: این مسیر جزو بحث‌های اساسی ماست که اگر موانع خاصی نباشد با جدیت در حال انجام کار هستیم.

نجفی به راه‌آهن «رشت – بندر انزلی» و «رشت - آستارا» نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بحث بسیار مهم، امتداد راه‌آهن «قزوین - رشت» به سمت بندر انزلی و منطقه آزاد و «رشت - آستارا» می‌باشد.

وی یادآور شد: راه‌آهن رشت در نقطه پیربازار به دو شاخه می‌شود که از یک مسیر به سمت انزلی و از مسیر دیگر به سمت آستارا امتداد می‌یابد.

وی با بیان این‌که راه‌آهن «رشت - انزلی» در سه قطعه پیش‌بینی شده است، گفت: قطعه اول در حال انجام کار است که تاکنون حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

استاندار گیلان گفت: ادامه راه‌آهن رشت - آستارا به سمت روسیه نیز با استقبال خوبی از سوی جمهوری آذربایجان و روسیه مواجه شده است.

وی گفت: در همین راستا، آذری‌ها برای سرمایه‌گذاری حدود 500 میلیون دلار اعلام آمادگی کرده‌اند که با تکمیل این بخش راه‌آهن ما معنادار و اقتصادی می‌شود.

نجفی به مذاکرات انجام شده برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: برای ساخت این راه‌آهن حدود یک میلیارد دلار نیاز است و مذاکرات به‌صورت هم‌زمان با بخش خصوصی داخلی از محل منابع صندوق توسعه‌ی ملی و سرمایه‌گذارانی از ایتالیا و چک نیز در حال انجام است.

وی قابلیت جابه‌جایی حدود سه میلیون و 800 هزار مسافر و 10 میلیون تن بار از طریق راه‌آهن و کاهش ترافیک راه‌های استان را از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی راه‌آهن در استان عنوان کرد.

نجفی با بیان این‌که کم‌هزینه‌ترین حمل و نقل کالا از طریق راه‌آهن و دریا می‌باشد، اظهار کرد: اهتمام داریم که این راه‌آهن در مسیرهای یاد شده راه‌اندازی شود، چون علاوه‌بر قابلیت جابه‌جایی 10 میلیون تن بار، بیش از 2000 کیلومتر راه جنوب به شمال از هندوستان به بندر هلسینکی در اروپا را نزدیک خواهد کرد و از همین‌رو استقبال عظیمی از آن خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل آزادراه «رشت - قزوین» و راه‌آهن «رشت - قزوین» گفت: منصفانه نیست که راه‌آهن و آزادراه را به حساب گیلان بگذاریم و اعتبارات اختصاص داده شده در این بخش جزو سهم گیلان محاسبه شود، چون همه مردم کشور از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند و دولت نیز همین دیدگاه را داشته است.

بهره‌برداری از باند برگشت سه و دو دهم کیلومتر با قی‌مانده آزادراه «رشت - قزوین» تا پایان مردادماه

استاندار گیلان ادامه داد: بر همین اساس در نشست با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر بهره‌برداری از باند برگشت سه و دو دهم کیلومتر باقی‌مانده آزادراه «رشت - قزوین» تا پایان مردادماه و بهره‌برداری کامل از مسیرهای رفت و برگشت تا پایان آبان‌ماه تأکید شد.

وی در خصوص تکمیل بیمارستان‌های نیمه تمام هم گفت: در نشست مذکور تصمیم گرفته شد علاوه‌بر قانون بودجه، از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز کمک اعتباری انجام پذیرد تا بیمارستان‌های آستارا، رضوانشهر، تالش، لاهیجان و لنگرود تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

استاندار گیلان با اشاره به این‌که بخشی از اعتبارات مصوبه سفر رئیس‌جمهوری و پروژه‌های عمرانی سال گذشته به‌علت تحریم‌ها و قیمت نفت تحقق پیدا نکرد، گفت: امسال اعتبار این بخش‌ها تحقق پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: آزادراه «رشت - قزوین» به طول کلی 137.4 کیلومتر از مهم‌ترین راه‌های کشور و بخشی از کریدور بین‌المللی شمال - جنوب است که به‌عنوان کوتاه‌ترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود.
11 کیلومتر از این مسیر در محدوده منطقه منجیل شهرستان رودبار، هنوز به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است.
پروژه راه‌آهن «رشت - قزوین» نیز از سال 1386 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می‌شود.
تکمیل پروژه راه‌آهن «قزوین - رشت» تا پایان امسال و فازهای بعدی آن، یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان گیلان است.
ریل‌گذاری راه‌آهن رشت - قزوین، اواخر بهمن ماه سال گذشته از مسیر ایستگاه فلکده رشت آغاز شد.

استاندار گیلان یکی از مشکلات کشاورزی در استان را محدودیت زمین و آب عنوان و تصریح کرد: طی دو سال و اندی گذشته با وجود باران‌خیز بودن استان مشکلاتی را برای آب داشیم.

یک سد لاستیکی در گیلان آماده بهره‌برداری است

وی یادآورشد: در سال 92 در کنار برف سنگین در زمستان، همان سال شاهد خشکسالی در مزارعمان بودیم که اگر مدیریت نمی‌شد با فاجعه روبرو می‌شدیم، چون منابع آبی‌مان، حدود 185 هزار هکتار از 232 هکتار مزارع برنج‌مان را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به این‌که آب مزارع برنج از طریق سد سفیدرود منجیل تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت این سد از دو میلیارد و 300 میلیون متر مکعب طی سال‌های متمادی به یک میلیارد و 50 متر مکعب کاهش یافته است.

نجفی تصریح کرد: امسال تنها سالی بود که طی این سه سال بدیل بارش ها توانستیم سد را پر کنیم. 

وی با اشاره به این‌که گیلان با وجود بارش 1200 میلی‌متری باران طی دو سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده است، اظهار کرد: بیش از 1000 میلی‌متر این بارش‌ها در فصل پائیز و زمستان و بخشی فروردین می‌آید که تاکنون نتوانستیم از این بارش‌ها در جلگه بهره بگیریم.

وی افزود: متأسفانه علاوه‌بر کاهش ظرفیت سد منجیل شاهد بهره‌برداری مجاز و غیرمجاز هشت استان دیگر از آب سپیدرود هستیم که به ناچار برای جلوگیری از اقدامات غیرمجاز به دولت متوسل شدیم.

استاندار گیلان به احداث سدها در استان برای بهره‌گیری از بارش‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: برای مدیریت آب در داخل جلگه، سدهایی همچون پلرود و شفارود در حال احداث است.

وی افزود: سد پلرود که سال‌ها قبل آغاز شده بود، اما طی دوسال گذشته با جدیت کار می‌شود، اما پیشرفت آن بدلیل مشکلات اعتباری هنوز زیر 50 درصد است.

نجفی به سد در حال احداث شفارود نیز اشاره و خاطرنشان کرد: موانع بزرگ زیست محیطی را برای این سد داشتیم اما با تمهیدات استانی نگذاشتیم کار تعطیل شود و اکنون حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها پروژه‌ای در کشور بود که در سال 92 از فاینانس خارجی بهره برد.

وی با بیان این‌که از میان رفتن هر درخت هیرکانی مارا نگران می‌کند، خاطرنشان کرد: می‌کوشیم تا با نظر کارشناسان آسیب کمتری به جنگل‌ها وارد شود.

وی با تأکید بر این‌که قطعاً با تمهیدات پیش‌بینی شده مشکل زیست محیطی سد شفارود رفع خواهد شد، خاطرنشان کرد: سد شفارود به‌علت داشتن فاینانس خارجی(چین) مشکل اعتباری ندارد.

نجفی افزود: اگر مشکل زیست محیطی آن برطرف شود می‌تواند تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

استاندار گیلان هم‌چنین با اشاره به احداث 11 سد لاستیکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری گفت: از هفت سد در حال احداث یک سد یکی در آستانه اشرفیه آماده بهره‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: چهار سد دیگر نیز در شرف انتخاب پیمانکار هستند.

وی گفت : احداث سد پلرود نیز 42 درصد و سد دیورش 10 درصد پیشرفت کار دارد و سد لاسک هم پس از دریافت ارزیابی‌های زیست محیطی آماده اجراست.

پروژه تسطیح و نوسازی اراضی از طرح های موفق سفر رئیس جمهوری در گیلان

استاندار گیلان با اشاره به محدودیت زمین و آب در استان گفت: برای صرفه اقتصادی کشاورزی استان باید هزینه های تولید را کاهش دهیم، قیمت محصولاتی چون برنج و چای تا حدی می‌تواند بالا برود.

وی با بیان این‌که قیمت جهانی برنج از قیمت ما پائین‌تر است، گفت: اگر قیمت برنج خیلی بالا برود، انگیزه برای واردات چه مجاز و چه غیرمجاز بیشتر می‌شود.

وی تسطیح اراضی و نوسازی مزارع را از جمله راهکارهای کاهش تولید دانست و گفت: در برنامه پنج ساله‌ای که در سفر رئیس‌جمهوری تدوین کردیم حدود 50 هزار هکتار از اراضی استان باید تسطیح شود.

نجفی این طرح را یکی از پروژه‌های موفق در استان موفق ارزیابی و تصریح کرد: نزدیک به 10 هزار هکتار را تحقق بخشیدیم که این امر موجب می‌شود هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت 30 درصد کاهش پیدا کند.

وی کاهش 15 درصدی مصرف آب و کاهش مشکلات نیروی انسانی با استفاده از ماشین و تکنولوژی را از دیگر مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.

استاندار گیلان با تأکید بر تداوم این طرح در سالجاری و آماده‌سازی 10 هزار هکتار دیگر از اراضی گفت: با مذکراتی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انجام مقرر شد، امسال مطالعه 25 هزار هکتار دیگر را نیز انجام دهیم که سهم دولت و وزارت جهاد کشاورزی در این بخش تحقق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: باید تسطیح و نوسازی 160 تا 180 هزارهکتار از اراضی استان را داشته باشیم.

استاندار گیلان هم‌چنین با اشاره به احیاء 3000 هکتار از باغات رهاشده چای در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت : احیای این باغات به‌علت  اقدامات مختلف دولت در حمایت از چایکاران با افزایش صددرصد قیمت برگ سبز و تشکیل صندوق حمایت از توسعه‌ی چای بوده است.

وی گفت : اگر چه چایکاران امسال در دریافت مطالباتشان دارای مشکلاتی بودند اما اگر از آنها بپرسید خواهند گفت که پرداخت این مطالبات نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است.

استاندار گیلان گفت : تاکنون نسبت به سال قبل شاهد افزایش برداشت 50 درصدی برگ سبز بودیم.

نجفی جذب سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی به میزان بیش از 1560 میلیارد ریال، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اصلاح و نوسازی 114 واحد شالیکوبی بخشودگی 1845 فقره بدهی زیر سه میلیون ریال بدهکاران چای به بانک‌ها به مبلغ 208 میلیارد ریال، ارتقای شاخص ضریب مکانیزاسیون از یک و 43 صدم درصد به یک و 67 صدم درصد، توسعه‌ی کشت دانه‌های روغنی از 178 هکتار به 550 هکتار دو برابر شدن اصلاح و توسعه باغات زیتون، افزایش راندمان آبیاری تحت فشار را از دیگر اقدامات در بخش کشاورزی دانست و گفت : در بخش توسعه‌ی کشت دوم محصولات زراعی نیز از 50 هزار هکتار به 60 هزار هکتار و سطح کشت مکانیزه برنج نیز از 46 هزار هکتار به 85 هزار هکتار افزایش یافته است و برای امسال حدود 170 هزار هکتار برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان مرکبات هم گفت: پارسال برای اولین بار مرکبات شب عید استان که به‌منظور حمایت از مصرف‌کنندگان توسط تعاون روستایی توزیع شد از داخل گیلان خریداری شد.

نجفی به محصول چای استان نیز اشاره و تصریح کرد: دولت تدبیر و امید پشتوانه خوبی برای محصول چای است، از این‌رو طی دو سال قبل افزایش قیمت چای را داشتیم.

وی گفت: در محصول چای مانند برنج هم برخی کارخانه‌داران می‌گفتند که اگر افزایش قیمت چای ادامه پیدا کند برای رقابت با چای خارجی مشکل پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که گیلان یک معبر صادراتی از بندر انزلی و بندر آستارا به سمت جمهوری آذربایجان و روسیه است، گفت: از فرصتی که از طریق روسیه برای ما فراهم شده ، بسترخوبی را برای بهره‌برداری از این موقعیت در حال ایجاد هستیم.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: اهتمام داریم تا گیلان به‌ویژه دو بندر انزلی و آستارا به‌عنوان یک پایانه و پایگاه صادرات کشور به روسیه داشته باشیم.

به گفته نجفی، بسیاری از محصولات گیلان هم‌چون سبزیجات، کیوی و مرکبات و برنج و محصولات سایر استان‌ها به‌صورت ترانزیت وارد استان و بسته‌بندی می‌شود که بهره لازم را در این بخش می‌بریم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در بحث کشاورزی نیز در همه محصولات افزایش هم از لحاظ تولید و هم ارزش افزوده را داشته‌ایم.

وی ادامه داد : به‌منظور پشتیبانی لجستیک از صادرات نیز بنادر گیلان به سرعت در حال گسترش ظرفیت هستند که می‌کوشیم میزان ظرفیت استان را به بیش از 40 میلیون تن افزایش دهیم ضمن این‌که در آینده راه‌آهن به مجتمع کاسپین منطقه‌ی آزاد بندر انزلی و بندر منطقه‌ی ویژه اقتصادی آستارا متصل خواهد شد و خدمت بهره‌گیری حمل و نقل ترکیبی بهتر مهیا می‌شود.

وی به ساخت سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان توسط استان گیلان اشاره کرد و گفت: در این سرای تجاری که توسط اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده است فرصتی فراهم شده تا همه استان‌ها از این قابلیت برای توسعه صادرات بهره ببرند.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: ایجاد مدیریت یکپارچه و هدفمند در فرآیند جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی با ایجاد دفتر جذب سرمایه‌گذاری در استانداری و ایجاد پنجره واحد مجازی تحت وب به‌منظور تسهیل در فرآیند صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی، کسب و کار و ارایه خدمات به کاربران و سرمایه‌گذاران به منظور تسهیل در تعاملات لازم نیز در گیلان انجام شده است.

نجفی بهره‌برداری از 445 واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با سرمایه‌گذاری سه هزار و 298 میلیارد ریال طی دو سال گذشته را یادآور شد و گفت : آغاز اجرای برخی طرح‌های مهم تولیدی در استان در زمینه‌ صنایع سلولزی و صنایع فلزی و تبدیل شدن گیلان به قطب این صنایع در کشور و راه‌اندازی و فعالیت مجدد و 78 واحد صنعتی غیرفعال در شهرک‌های نواحی صنعتی نمونه‌ای از استقبال‌های انجام شده از سرمایه‌گذاری‌ها در گیلان است.

وی گفت : گیلان پارسال در بین 10 استان کشور در زمینه‌ جذب سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه صنعت قرار گرفته است.

نجفی به آغاز نصب هشت قفس پرورش ماهی در ساحل انبارسر به ظرفیت 500 تن با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومان اشاره و تصریح کرد: فقط در بحث پرورش‌ ماهی در قفس که از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری است امسال برای 9 سرمایه‌گذار بخش خصوصی به ظرفیت 12 هزار تن مجوز صادر شده است.

وی با بیان این‌که با تشکیل کمیته‌ پشتیبانی از صادرات براساس مصوبات شورای گفت‌وگو به‌دنبال برطرف کردن مشکلات تجار و بازرگانان هستیم، افزود: در همین راستا، برخی رویه‌های غلط روانسازی و 10 درصد میزان هزینه‌های زائد نیز کاسته شد.

نجفی با بیان این‌که براساس تأکیدات رئیس‌جمهوری دولت گسترش صنعت و ایجاد اشتغال را با حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی می‌خواهد گفت: راه‌اندازی خط دو کمپوست رشت، اجرای فاز دوم پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی اجرای طرح احیای پناهگاه حیات وحش سکله، مقابله با گسترش گونه منسجم سنبل آبی، افزاش 127 درصدی درختکاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی،‌ افزایش 34 درصدی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و 30 درصدی طرح‌های مرتع داری از جمله اقدامات دولت در این بخش است.

نجفی به 9000 هکتار جنگل کاری نیز اشاره کرد و گفت: توسعه 12 هزار هکتاری زراعت چوب و خروج حدود 17 هزار رأس دام از جنگل و ساماندهی 136 خانوار جنگل‌نشین نیز در این مدت انجام شده است.

وی با بیان این‌که گشت‌های نظارت و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در استان افزایش یافته است، یادآور شد: در این مدت از تصرف 509 هکتار اراضی ملی جلوگیری و 978 هکتار از این اراضی نیز خلع ید شد.

انتهای پیام





چهارشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن