محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832224893
نقشآفرینی هیئتهای مذهبی در حماسه ۹ دی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی گزارش کرد؛
نقشآفرینی هیئتهای مذهبی در حماسه ۹ دی
شناسهٔ خبر: 3861500 - سهشنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
فرهنگ > انقلاب و دفاع مقدس
.jwplayer{ display: inline-block; } هیئتهای مذهبی یکی از نهادهای موثر در کنترل و مهار حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ بودند و کارویژههای آنان در مدیریت جریانات انحرافی در نهم دی و بعد از آن بسیار مهم به شمار میرفت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ حماسه نهم دیماه ۱۳۸۸ تبلور اتحاد همه اقشار و گروههای جامعه در برابر معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران است و در این میان، هیئتهای مذهبی یکی از نیروهای سازمان دهنده و تهییج کننده در فرایند خلق حماسه سیاسی در نهم دیماه بودند که عملکرد آنها به تقویت بسیج مردمی در برابر آشوبگران منجر شد و نقطه قوتی برای سایر نهادهای فرهنگی و عقیدتی محسوب میشد زیرا نمایانگر اهمیت نهادهای فرهنگی در بازتولید قدرت نرم جامعه اسلامی در برابر هجمههای نرمافزاری دشمنان داخلی و خارجی دارد. نقش و کارکردهای مختلف هیئتهای مذهبی در روند شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی مبیّن آن است که این هیئات بهعنوان یکی از شبکههای سازماندهی در کنار سایر سازمانها، در روند شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی دارای نقش و کارکردهای مهم و متنوعی بودهاند که از جمله آنها میتوان به نقش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشاره کرد که در حماسه سیاسی نهم دیماه هم تبلور یافته است. باید اذعان داشت که شرکت مردم در تظاهرات نوعاً با زمینهسازی رسانهای و با دعوت شخصیتها و نهادها صورت میگیرد اما برای حماسه نهم دی ۱۳۸۸، تقریباً هیچکس و هیچ نهاد رسمی دعوتی برای راهپیمایی نکرده بود و تنها شورای هماهنگی تبلیغات اعلام کرده بود که مردم با راهپیمایی نهم دی پاسخ هتاکی به حریم ولایت و اباعبدالله(ع) در روز عاشورا را خواهند داد. لذا راهپیمایی خودجوش نهم دی از این جنبه کاملاً متمایز بود؛ چراکه شاهد حرکت عظیم مردمی در روزی غیر تعطیل و بهصورت خودجوش توأم باانگیزههای بسیار قوی بودیم. حرکتی که فرصت و امکان برنامهریزی برای آن نبود. این حرکت مردمی همچون تظاهرات زمان انقلاب از مساجد و هیئات مذهبی با الهام از محرم و عاشورای حسینی با همان روح و هیجان در سراسر کشور به جریان افتاد. همین مسئله اهمیت هیئتهای مذهبی را در فرایند خلق حماسه سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فراهم میآورد و این نوشتار کوتاه سعی دارد به بررسی نقش این هیئتها در نهم دیماه بپردازد. نقش هیئتهای مذهبی در عمقبخشی به حرکتهای سیاسی از همان روزهای اولیه آغاز نهضت امام خمینی(ره) در سال ۴۲ تا پیروزی آن در بهمن ۵۷، هیئتهای مذهبی و عزاداری نقش کلیدی در پیشبرد نهضت و پیروزی آن داشتند. در طول سالهای مبارزه ملت ایران علیه رژیم پهلوی این هیئتها بودند که مردم را سازماندهی کرده و بزرگترین راهپیماییها را شکل میدادند. قیام پانزده خرداد سال ۴۲ و تظاهرات عاشورای ۵۷ که تیر خلاصی بر پیکر رژیم پهلوی بود با ایفای نقش فعال هیئتهای عزاداری شکل گرفت. درواقع، هیئتها کانون پیوند انقلاب اسلامی به ارزشهای عاشورای حسینی بودند و از این رهگذر، جوشوخروش مردم را در پیروزی انقلاب افزایش میدادند. این موضوع بعد از انقلاب اسلامی نیز با ساماندهی بهتر و جدیت بیشتری ادامه یافت. افراد با حضور در این محافل مذهبی، بین اعتقادات دینی خود با انقلاب و نظام اسلامی ارتباط وجودی برقرار میکردند و پشتیبانی و حمایتشان از نظام و انقلاب افزایش مییافت. هیئت عزاداری فرد را در موقعیتی قرار میداد که بصیرت دینی و سیاسی او مبتنی بر اسلام ناب شکل میگرفت. این موضوع سبب میشد تا فرد نتواند نسبت به مسائل سیاسی نظام بیتفاوت باشد. بصیرتی که فرد در هیئت عزاداری کسب میکرد چون در راستای ارزشهای عاشورا بود همواره حمایت بیشتر او از انقلاب و نظام را موجب میشد. از همین رو دشمن نیز بهخوبی میدانست که هیئتهای عزاداری از سرچشمههای قدرت نظام هستند و میتوانند فتنهگری علیه نظام را خنثی کنند، بنابراین درصدد برآمد تا موضوع را برعکس کرده و بانفوذ دادن عوامل خود به مراسم و مجالس عزاداری از این فرصت برای مقابله با نظام استفاده کند. ازاینرو قبل از اینکه محرم ۸۸ فرابرسد، فتنه گران خارج نشین همچون "محسن سازگارا" از شبکه صدای آمریکا به مردم ایران پیام میدادند که از مراسم تاسوعا و عاشورا برای مقابله با نظام استفاده کنند. این ناشی گری مخالفان که هیچ دستاوردی برای آنها نداشت، زمانی به اوج رسید که ضدانقلاب -که از بهرهبرداری از هیئتهای عزاداری برای ابراز دشمنی با نظام ناکام مانده بود- در یک چرخش ۱۸۰ درجهای، در روز عاشورای حسینی هیئتهای عزاداری را مورد هتک حرمت قرار داد و شورشیان خیابانی آنها به عزاداران حسینی در تهران حملهور شدند. اوباش با هلهله و رقص و تخریب علامتهای عزاداران، از حمله به اموال عمومی نیز دریغ نکردند. مخالفان به کانونی حمله کرده بودند که در طول تاریخ معاصر باوجود استبداد و پلیس سیاسی رژیم پهلوی همواره مهد دفاع از اسلام و ارزشهای انقلابی بود. بدیهی بود که حمله به چنین کانونی آنهم توسط چند شورشی که از هیچ قدرتی برخوردار نبودند، میتوانست پیامدهای عظیمی به همراه داشته باشد. بعدازاین اقدام فتنه گران، هیئتهای عزاداری با جدیت و صدای رسا علیه دشمنان ارزشهای اسلامی شعار سر دادند و خواهان محاکمه آنها شدند. مردم در لابهلای نوحهخوانی مداحان، علیه فتنه گران شعار برمیدادند و سخنرانان در تبیین قیام امام حسین(ع)، این فتنه را در راستای همان فتنه آل امیه و ابن زیاد علیه خاندان رسول خدا، تحلیل میکردند. رقص و شادی فتنه گران در روز عاشورا، برای عزاداران تداعیکننده پایکوبی و شادی یزیدیان در عاشورای ۶۱ هجری بود. بهاینترتیب، هیئتهای عزاداری در این زمان همان کارکرد خود در پیروزی انقلاب اسلامی را بار دیگر نشان دادند و مداحان با روشنگری و ولایتپذیری خویش، نقش کلیدی در برهه حساس انقلاب اسلامی ایفا کردند. نقش آفرینی هیئتهای مذهبی و مداحان در حماسه نهم دی حماسه نهم دیماه را میتوان نمود هیئتی شدن مردم در فرایند حمایت از ارزشهای عاشورایی و الهی دانست؛ بهگونهای که مردم در شمایل یک هیئت به تقابل با جریان باطل رفتند و هیبت تشکیلاتی مردم که خودجوش و بدون هماهنگیهای چندین ماهه بود، ناشی از تفکرات هیئتی و رفتار خالصانه اهل هیئتهای مذهبی بود. حسین سازور در خصوص نقش هیئتهای مذهبی و مداحان در حماسه نهم دیماه بیان میکند؛ «بزرگترین اتفاق بعد از انقلاب اسلامی، که هیئتها نیز در آن نقشی بیبدیل داشتند، روز نهم دی بود؛ اصل شکلگیری نهم دی که تجمع عظیم مردمی بود، هیئتها بودند. بنا بود که هیئتها را سازماندهی کنیم و به میدان انقلاب بیاییم. یادم هست از چند روز قبل با چند هیئت بزرگ تهران هماهنگ کردیم که آن روز را دسته حرکت دهیم و به خیابان بیاییم. هیئتهای حاج سعید حدادیان، حاج محمدرضا طاهری، حاج محمود کریمی و حاج منصور ارضی. با آقای علم الهدی هم صحبت کردیم، بعد دیدیم این قصه، جنبه ملی پیدا کرد؛ این اتفاق خیلی خوبی بود، اما همان جنبه ملی آن نیز، هیئتی شد. وقتی حاج سعید آقا رفت و به شکل سنتی مداحی کرد، دنیا قدرت دستگاه سیدالشهدا(ع) را فهمید. به نظر من ۹ دی روز تجلی عبرت عاشورایی بود؛ هیئتیها آنچه را که از عاشورا عبرت گرفتند، در نهم دی به نمایش گذاشتند.» نقش هیئتهای مذهبی در تامین امنیت کشور هیئتهای مذهبی در فرایند رخدادهای بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸، عاملی در راستای پشتگرمی نیروهای نظامی و امنیتی بودند و با حضور خود در میدانها اصلی شهر، نیروی مردمی را به شورشگران نشان میدادند و با کمک به حافظان نظم و امنیت شهر، کمک شایانی به دلسردی معاندان میکردند. عبدالحسین روحالامینی در این خصوص بیان میکند؛ «انبوه جمعیت برای عزاداری سید و سالار شهیدان در مسجد دانشگاه تهران جمع شده بودند و علاوه بر حیاط مسجد و شبستان انبوه جمعیت فضای داخل دانشگاه را نیز بهطور فشرده کرده بود. در انتهای عزاداری که همراه با مداحی آقای حاج سعید حدادیان بود ناگهان برنامه کوتاه شد و بلندگوی مسجد به عزاداران اعلام کرد که برای ادامه مراسم همزمان با نماز ظهر عاشورا به خارج از دانشگاه میرویم. برخی احتمال میدادند که افرادی برای ادامه اغتشاشات در خیابانها حضور پیدا کنند اما هیچکس تصور نمیکرد که عاشورا و باورهای عمیق و معنوی مردم عزادار ایران که در کشور و اقوام مختلف مورداحترام بوده است، اینگونه مورد تعرض قرار گیرد. البته در آن روز مردم در فضاهای بسته و هیئات مشغول عزاداری بودند و عدهای از این غفلت برای تعرضات خود در روز عاشورا استفاده کردند. لذا عزاداری دانشگاه تهران به خیابانهای اطراف منتقل شد. عزاداران از خیابان طالقانی وارد شدند و در تقاطع خیابان وصال دودسته شدند. جالب اینجا بود که این دسته عزاداری وسایل مرسوم عزاداری را در اختیار نداشت و تنها عزاداران مشغول سینهزنی بودند. از طرف آقای حدادیان تأکید شده بود که هیچکس حق درگیری را در صورت تعرض احتمالی فتنه گران ندارد. من به یاد دارم که در زمان خروج دسته عزاداری از دانشگاه عدهای از فتنه گران در کوچههای اطراف مستقر بودند و شعارهایی نیز برای تحریک عزاداران میدادند که البته کسی به آنها محل نمیگذاشت. فقط فضای عزاداری و سینهزنی حاکم بود. نکته جالب اینجاست که این دسته عزاداری مانند حرارتی که برفهای اطراف خود را ذوب کند سبب شد تا جمعیت فتنه گران محو شوند و بعد از نیم ساعت هیچکدام از آنها در خیابانها و کوچهها حاضر نبودند. البته در ابتدا برخی از آنها تلاش کردند تا با ایجاد بحث عزاداران را تحریک کنند ولی عزاداران با همبستگی خاصی وارد جروبحث و درگیری با هیچکس نشدند به نظرم میرسد این حرکت عزاداران تعبیر و مصداق سخن "جاء الحق و زهق الباطل" بود. در کنار این حضور، دسته عزاداری سبب قوت قلب نیروهای مدافع نظم و امنیت شد که در درگیری با فتنه گران در مناطقی مانند چهارراه کالج دچار مشکلاتی شده بودند و همراهی عزاداران حسینی سبب شد تا این نیروها باروحیه بالاتری وارد عمل شوند. حتی باوجوداینکه فتنه گران کاملاً پراکندهشده بودند، اما با مداحی و سینهزنی آقای حدادیان عدهای از عزاداران در چهارراه فلسطین هم چنان تا ساعتی ایستاده بودند و مشغول عزاداری بود. عملاً حضور انبوه عزاداران برای متفرق کردن فتنه گران کافی بود. اگر پیشازاین اطلاعرسانی شده بود و مردم بهصورت سنتی عزاداری خود را در خیابانها انجام میدادند شاید اصلاً آن اتفاقات شکل نمیگرفت.» حراست و پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی یکی از نکات منفی شورشگران بعد از انتخابات سال ۸۸، هجوم به ارزشها و آرمانهای اساسی انقلاب اسلامی بود که میتوانست این ارزشها را در جامعه سست و بیمعنا سازد اما فعالیتهای هیئتهای مذهبی و روشنگریهای مداحان در مجالس عزاداری باعث حراست و پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی شد. در این میان، فعالیتهای مذهبی و سیاسی "هیئتالرضا(ع) " و مداح آن یعنی "عبدالرضا هلالی" یکی از نمودهای عینی پاسداشت ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی در جریان حوادث بعد از سال ۱۳۸۸ بود. عبدالرضا هلالی در این خصوص بیان میکند؛ «قضیه فتنه سال ۸۸ که ایجاد شد، خروجی و نتیجه هیئات امام حسین(ع) بهصورت واضح مشخص شد. معیار و سنگ محک ما زمانی است که ببینیم در مقابل این حوادث نقش هیئات کجاست؟ ما زمانی میفهمیم که نقشمان مثبت و تأثیرگذار بوده که یک فتنهای یا یک برنامهای بهصورت اتفاقی برای این نظام و این انقلاب میافتد مثل سال ۸۸ یا با یکرنگ و بوی دیگر و شما ببینید بچه هیئتیها چگونه از آرمانهای بلند انقلاب حراست و پاسداری میکنند. وقتی میبینم که چقدر هیئت میتواند این بچهها را در صف انقلاب نگه دارد و آنها را هدایت کند و حتی در مقابل هجمه عقیدتی دشمن دفاع جانانه کند و بتواند تأثیرگذار باشد این نشاندهنده تأثیر مثبت کار هیئت است یعنی اگر نتوانیم در مقابل چنین انحرافی به نحو احسن به وظیفه خودم عمل کنیم درواقع ما در معرفی فلسفه قیام اباعبداللهالحسین علیهالسلام ضعیف عمل کردهایم. در جلساتمان مثل قضیه نهم دی، بچهها خیلی قوی و پرشور استقبال و شرکت کردند، همانند داستان شهدا که چطور شب عملیات عمل میکردند. حتی آن روز بچهها با پول خودشان رفتند پلاکارد زدند و یک وانت آوردند و بلندگو به آن وصل کردند، روز قبل از نهم دی با استفاده از شبکه پیامکی هیئت که حدود بیست هزار نفر شماره دارد برای بچههای هیئت پیامک فرستادیم و یک حالت اضطرار برایشان ایجاد کردیم و همه نیز شرکت کردند، آن روز از میدان امام حسین(ع) یک جمعیت عظیمی از هیئتالرضا راه افتادیم و این برای ما افتخاری بود، وقتیکه مقام معظم رهبری نهم دی را تکریم کردند من واقعاً به خودم بالیدم که توانستیم در این سالها بچههایی را در فضای هیئت تربیت کنیم که حس بکنند ضرورت حضورشان در عرصه اجتماع چقدر است. » عدم انحراف از رسالت حقیقی هیئتهای مذهبی جریان آشوب گر داخلی بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ از هر گروه و جریان سیاسی یارگیری کرد و از ضعف و کمبود اطلاعات برخی از افراد سوءاستفاده کرد تا از فضای شبهه آلود بعد از انتخابات، سوءاستفاده سیاسی کنند و ضربه مهلکی بهنظام سیاسی وارد آورد اما در این مسیر، هیئتهای مذهبی از رسالت حقیقی خویش غافل نشدند و در دام فضای شرکآلود دشمنان نیفتادند. اگر انحرافی در هیئتهای مذهبی به وجود میآمد و مداحان از رسالت حقیقی خویش منحرف میشدند، جریان آشوبگریها میتوانست بسیار خطرناک شود اما هوشیاری و پندآموزی از وقایع عاشورا در سیره و عمل هیئتهای مذهبی سبب شد آنها به آرمانها و اصول انقلاب اسلامی که منبعث از قیام عاشور بود، پایبند بمانند و در مسیر رفع تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی بکوشند. سید تقی سهرابی، مدیرکل صداوسیمای استان فارس در این زمینه بیان میکند: «در فتنه سال ۸۸ فتنه گران شاید توانستند از هر سنخ و از هر دستگاهی یارگیری کنند الا مداحان و کسانی که در دستگاه امام حسین علیهالسلام بزرگشده بودند چون اینان راه خودشان را میشناسند و شما همواره در طول تاریخ این وظیفه سنگین را به عهده داشتید که مردم و جوانان را هدایت کنید و نگذارید از راه امام حسین(ع) که راه مستقیم است، منحرف شوند و هیچ افتخاری بالاتر از این نیست.» رصد و پایش فعالیتهای مخالفان توسط هیئتهای مذهبی یکی از کارویژههای مداحان و هیئتهای مذهبی، رصد جریانات سیاسی در انتخابات ۸۸ و عملکرد آشوب گران داخلی بود. بهنحویکه با پایش و رصد هیئتیها، خوراک سیاسی لازم به اهل منابر داده میشد و تلاش میشد تا لغزشهای سیاسی و اجتماعی در پای منبرنشینان به وجود نیاید. لاجرم، رصد صحیح رویدادهای سیاسی بعد از انتخابات منجر به واکنشهای صحیح و موضعگیریهای اصولی در میان هیئتهای مذهبی میشد. حیدر توکل در این خصوص میگوید: «یکی از پایههای شکلگیری حماسه نهم دیماه همین مادحین، هیئتها و سینهزنان سیدالشهدا(ع) بودند. مردم در آن ایام فقط سینه نزدند، بلکه تحرکات فتنه گران را رصد میکردند و بهنگام در عرصه حضور پیدا کردند و عکسالعمل نشان دادند.» مرثیهسراییها و ایجاد روحیه حماسی و عاشورایی در مردم مرثیهها، اشعار و سخنرانیهای پرشور بر برانگیختن عواطف مردم تأثیرگذار هستند و در نهم دیماه و حوادث بعد از انتخابات ۱۳۸۸، این موضوع بهخوبی نمایان بود. بهعنوانمثال، حاج میثم مطیعی با روش مداحی جدیدی که برخواسته از آرمانهای انقلاب اسلامی است در مقابل حوادث روز داخلی و بینالمللی ساکت نبوده و پاسخ عالمانه و عکسالعمل را بهجای موضعگیریهای دفعی و مقطعی در قالب شعر و روضه برگزیده است. نقش پررنگ این سبک مداحی در فتنه سال ۸۸ بهخوبی مشهود بود. در همین خصوص، رضا طاهری بیان میکند که «یکی از مهمترین نقشها را مداحان ایفا کردند، بالأخص اشعاری که در این مورد سروده شد، تأثیر بسزایی در شکلگیری این حماسه عظیم داشت.» حاج سعید حدادیان درباره شور و حس مردم در هیئتها و نوحههای عزاداری در نهم دی بیان میکند؛ «احساس کردم ابتدای مراسم چیزی جز فریاد "یا حسین" مردم را اشباع نمیکند. انبوه جمعیت با فریاد یا حسین در حال انفجار بود و سراپا شور بود به نظر میرسید ظرفیت عشق به حضرت سیدالشهدا کاملاً به رخ کشیده شده بود بهطوریکه افراد حاضر در جمعیت روی پا بند نبودند و همین مسئله باعث شد خلاف همیشه عمل کنیم بهطوریکه در مراسمهای به این سبکی ابتدا باید جمعیت را آرام کرد با گفتن بسماللهالرحمنالرحیم و دادن سلامی به اهلبیت بعد با خواندن شعر، رباعی، قصیده یا غزل مراسم را پیش برد تا نهایتاً به نوحه و شور رسید اما دیدیم در آن لحظه هیچچیز جز یک یا حسین جمعیت را اشباع نمیکند و تمایل مردم نیز به همین مسئله بود. وقتی من یا حسین گفتم مثل این بود که بمب اتم منفجر شد و جمعیت با تمام توان یا حسین گفت. آن روز روز عجیبی بود ضمن اینکه نوحههایی که میخواندم حرف دل مردم بود و مردم نیز چون حرف دلشان گفته میشد سریع آن را تکرار میکردند تا گفتم "در روز عزا حرمت ارباب شکستند، علمدار کجایی، علمدار کجایی" همه بلافاصله تکرار کردند و یکی از روزهای استثنایی من در دوران مداحی محسوب میشود.» ایستادگی در برابر توهینکنندگان به مقدسات عاشورایی یکی دیگر از رسالتهای هیئتهای مذهبی در حوادث سال ۸۸، ایستادگی در برابر توهینکنندگان به مقدسات عاشورا بود تا جایی که با به صحنه آمدن افراد هیئتی در خیابانها، بسیاری از شورشگران از فضای موجود فرار میکردند. حجتالاسلام تقوی اشاره میکند که «در فتنه ۸۸ اگر این دوستان نبودند همین هیئتها نبودند کلاه پس معرکه بود. من خودم آمدم از محل کار بیرون در خیابان دیدیم وقتی خیمههای امام حسین (ع) را آتش زدند خدا را شاهد میگیرم تمام این خیابان و کوچه جمعیت پر شد و با "یا حسین" همه آنها محو شدند. خودم شاهد بودم یا حسین گویان این هیئتها ریختند در خیابانها و کوچهها که انگار کسی نبود فتنهگری نبود خب این بچهها بودند واقعاً در طول زمان فتنه نزدیک به یک ماه کلاً اینها در خیابانها و در سطح شهر آمادهباش عین بسیج و سپاه آمادهباش بودند که ما در خیلی از جاها از نیروی نظامی و انتظامی هیچ استفاده نکردیم همین بچهها بودند در دفاع از نظام در تبلیغ و ترویج فرهنگ اهلبیت (ع) نقش بسیار مؤثری دارند.» حاج سعید حدادیان نیز دراینباره میگوید: «چون مردم در روز عاشورا بیشتر در حسینیهها و دستههای عزاداری مشغول عزاداری بودند یک فضایی در قسمتی از شهر دست آنها افتاد و در این فضا همه جوانها پیشنهاد میدادند که برویم بیرون و به این فضا برسیم، ولی من باز موافق نبودم. سمبل انقلاب ما سیدالشهدا(ع) است و دیدیم دستگاه عزاداریاش مورد تهدید است. روز عاشورا دارند در خیابانها میرقصند و آتش میزنند و تخریب میکنند. ما بهعنوان مردم نمیتوانستیم بنشینیم و ببینیم گروهی در روز عاشورا، مظاهر عاشورا را در خیابان آتش میزنند و به دستهها و پرچمهای سیدالشهدا بیاحترامی میکنند. این اخبار به ما رسید و بچههای هیئت رفتند و جماعت فتنهگر تا موج جمعیت را دیدند متفرق شدند. در حال روضه خواندن بودم که به من خبر دادند که کار بهجاهای بدی کشیده شده است... ت. در حال عزاداری بودیم و باور نمیکردیم که فتنهگران قصد داشته باشند حرمت عاشورا را لکهدار کنند اما وقتی مطلع شدم که فتنهگران چنین جسارتی کردند، خطاب به عزاداران گفتم سینهزنی نکنید، سینهزنی را تمام کنید، پرچم حسین(ع) آتشگرفته است... همان جوانهایی که در هیئت سینه میزدند به اصرار خودشان رفتند و غائله را ختم کردند. فتنهگران از خالی بودن عرصه و مشغول بودن مردم به عزاداری استفاده کرده بودند وگرنه همینکه بچههای هیئت و دانشجوها وارد خیابان شدند پا به فرار گذاشتند.» واکنش شدید به هتک حرمت امام خمینی(ره) یکی دیگر از عملکردهای هیئتهای مذهبی در فرایند حماسه نهم دیماه، واکنش مداحان و هیئتها علیه توهین به امام خمینی(ره) و پاره کردن عکس ایشان بود. در این زمینه، حاج منصور ارضی در مداحی و سخنرانیهایی که انجام داد در مذمت جریانهای معاند و بیحرمتی نسبت به امام خمینی(ره) هشدار داده و مردم را نسبت به این رویدادهای تلخ آگاه ساخت. وی در حسینیه امام خمینی(ره) و در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مرثیهسرایی و تشریح وقایع فتنه و پاره کردن عکس امام راحل پرداخت. درعینحال، حاج منصور مواضع روشنی در برابر جریان انحرافی اتخاذ و سعی کرد تا با سخنرانیهای خود، مردم را از وارد شدن به وادی شرک و دشمن پسند دور کند و با روشنگری بتواند آتش فتنه ۸۸ را خاموش کرد. از این رو٬ به وضوح می توان اذعان کرد حاج منصور ارضی برای تنویر افکار عمومی و مقابله با جریان فتنه ۸۸ نقش مؤثری را ایفا کرد. مدیریت صحیح تظاهرات و تجمعات سیاسی مردم هیئتیها و مداحان سعی داشتند با بصیرت و آگاهی خویش از برخوردهای سخت و تنش آمیز میان حامیان عاشورا و فتنه گران جلوگیری کنند و در این میان، مداحان با مهار حرکتهای شتابزده و بدون برنامه، سعی کردند از تنشهای بیشتر میان مردم و آشوبگران بکاهند و با مدیریت صحیح تجمعات مذهبی و سیاسی، عاملی برای کنار رفتن نیروهای معترض باشند و درعینحال، کمترین آسیبی به مردم بیگناه نرسد. در این میان، حاج سعید حدادیان در مسجد دانشگاه تهران سعی کرد در روز نهم دی، از حرکتهای خشونتآمیز و خلاف شرع جلوگیری کند و با تذکرات بهموقع خویش، مردم را آرام میکرد و بهنوعی، باتدبیر و برنامه به سازماندهی هیئت عزاداری پرداخت تا با آرایش مردمی بتواند قدرت تخریب معترضان را بکاهد. حاج سعید حدادیان در این خصوص بیان میکند؛ «محرم سال ۸۸ یکی از بهیادماندنیترین محرمهای عمر ما است. در این محرم مردم ما، آنهایی که اهل سیدالشهدا(ع) بودند یک پیروزی چشمگیر به دست آوردند و آن غلبه بر فتنه روز عاشورا بود. با تمسک بر پرچم سیدالشهدا(ع) و معارف حسینی. ماه محرم بهار تقویت روحیه مجاهدت و حماسی مسلمانان است. در محرم سال ۸۸ زمانی که جریان فتنه به دنبال زمینهسازی برای براندازی بود، برای عرضاندام خود روز عاشورا را انتخاب کرد. این مسئله به عدم شناخت اینها از مردم برمیگردد. جریان فتنه با انتخاب روز عاشورا برای آشوب و بلوا و از همه اینها برخورد بیرحمانه، بیمنطق و ناجوانمردانه با عزاداری سیدالشهدا کوس رسوایی خود را زد. روز عاشورا روزی است که جناح مقابل سیدالشهدا(ع) که دم از اسلام میزد خود را رسوا کرد. صبح آن روز (۹ دی) ما برنامه روضه روز عاشورای خودمان را داشتیم اما از صبح مطلع بودم که فضای خیابان عادی نیست. خیلی از بچهها بهخصوص دانشجویان میگفتند جلسه باید تعطیل شود و به خیابان برویم. من عرض کردم نه، صبور باشید. بعد مطلع شدم که جاهایی را آتش میزنند و در بعضی از جاها به مردم هجوم میآوردند.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
لزوم توجه بیش از پیش به اماکن مذهبی استان/وقف صدقهای جاری است
در نشست مسئولان اوقاف و اتاق اصناف آذربایجانشرقی عنوان شد لزوم توجه بیش از پیش به اماکن مذهبی استان وقف صدقهای جاری است شناسهٔ خبر 3844527 - پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱ ۲۸ استانها > آذربایجان شرقی jwplayer display inline-block; تبریز – مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجا۹ دی ماه سالروز حماسه جاودان و ماندگار نزد ملت ایران است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ۹ دی ماه سالروز حماسه جاودان و ماندگار نزد ملت ایران است شناسهٔ خبر 3857592 - جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴ ۰۱ استانها > زنجان jwplayer display inline-block; زنجان- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت ۹ دی ماه سالروز حماسهانتشار نخستین مجموعه 3جلدی مصور مذهبی
انتشار نخستین مجموعه 3جلدی مصور مذهبی انتشارات آستان قدس رضوی مجموعه 3جلدی داستان پاکان را به عنوان نخستین مجموعه پی نما کمیک استریپ ویژه گروه سنی کودک و نوجوان چاپ و روانه بازار نشر کرد به گزارش فرهنگ نیوز انتشارات آستان قدس رضوی با چاپ مجموعه 3 جلدی «داستان پاکان&raqدرام مذهبی اسپیلبرگ در راه است
درام مذهبی اسپیلبرگ در راه است آخرین ساخته استیون اسپیلبرگ پاییز سال آینده اکران خواهد شد فیلم سینمایی ربودن ادگارو موراتا آخرین ساخته اسپیلبرگ پاییز 2017 اکران خواهد شد به گزارش میزان استیون اسپیلبرگ کارگردان فیلم هایی همچون فهرست شیندلر و ای تی و آرواره ها یه تازگی فیطرح مذهبی«چراغ روشن دین» در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری طرح مذهبی چراغ روشن دین در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود شناسهٔ خبر 3856726 - پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸ ۵۳ استانها > چهارمحال و بختیاری jwplayer display inline-block; شهرکرد- مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نآثار اقدامات هیات مذهبی باید در زندگی مردم و جامعه نمود پیدا کند
مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان آثار اقدامات هیات مذهبی باید در زندگی مردم و جامعه نمود پیدا کند شناسهٔ خبر 3856982 - پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳ ۱۳ استانها > کردستان jwplayer display inline-block; سنندج- مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان عنوان کرد هیات و هیات داری و زحمت کشیدن بحماسه۹دی درتاریخ کشور ماندگار است/آزادی حلب نتیجه مقاومت مردم بود
امام جمعه یاسوج حماسه۹دی درتاریخ کشور ماندگار است آزادی حلب نتیجه مقاومت مردم بود شناسهٔ خبر 3857633 - جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۰ استانها > کهگیلویه و بویراحمد jwplayer display inline-block; یاسوج – امام جمعه یاسوج گفت حماسه بزرگ حضور مردم در ۹ دی در تاریخ کشور ماندگار استحماسه بزرگ ۹ دی پیوند امامت و ولایت است
امام جمعه سرخه حماسه بزرگ ۹ دی پیوند امامت و ولایت است شناسهٔ خبر 3857640 - جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴ ۵۱ استانها > سمنان jwplayer display inline-block; سرخه - امام جمعه سرخه گفت حماسه بزرگ ۹ دی پیوند امامت و ولایت و همچنین صحنه ای پرشور از عشق ارادت و حضور یکپارچه مردم متدی۹ دی یادآور حماسه عظیم مردم در دفاع از نظام اسلامی است
امام جمعه دامغان ۹ دی یادآور حماسه عظیم مردم در دفاع از نظام اسلامی است شناسهٔ خبر 3857674 - جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۱۵ استانها > سمنان jwplayer display inline-block; دامغان - امام جمعه دامغان با بیان اینکه ۹ دی یادآور حماسه عظیم ملت با بصیرت ایران در دفاع از نظام و ارزش هاحماسه نهم دی از خاطرهها پاک نخواهد شد
امام جمعه شهرستان نظرآباد حماسه نهم دی از خاطرهها پاک نخواهد شد شناسهٔ خبر 3857453 - جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۰ استانها > البرز jwplayer display inline-block; نظرآباد - امام جمعه شهرستان نظرآباد با تأکید حماسه نهم دی از خاطرهها پاک نخواهد شد گفت ملت ایران اسلامی در بر-
گوناگون
پربازدیدترینها