واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : درجات تقوی یا ایها الذین آمنوا اتقو الله حق تقاته و لاتموتن الا و انتم مسلمون (102/ آل عمران) تقوای الهی به معنای برکناری و حفظ کردن خود از عذاب خداوند است و با اطاعت و خضوع در برابر دستورهای الهی و شکر نعمت ها تحقق می یابد. این آیه، مؤمنان را به داشتن حق تقوی، که بالاترین درجه آن است دعوت می کند. حق تقوی به معنای اطاعت محض و خضوع کامل در برابر دستورهای خداوند است. مسلم است که تقوی مراتب و درجات متعددی دارد و این آیه به بالاترین درجه آن اشاره می کند؛ در حالی که بسیاری از مردم، توانایی چنین تقوایی را ندارند. به همین دلیل خداوند در آیه 16 سوره تغابن می فرماید: «تا آنجا که توانایی دارید تقوی پیشه کنید.» احادیث مربوطه: امام صادق (ع): حق تقوی و پرهیزگاری این است که پیوسته فرمان خدا اطاعت شود و هیچ گاه معصیت نشود؛ همواره او یاد شود و فراموش نشود، همیشه در برابر نعمت های او شکرگزاری شود و کفران نعمت او نشود. امام علی (ع): هنگامی که این آیه نازل شد، اصحاب پیامبر عرض کردند: ما طاقت حق تقوی را نداریم؟ پس خدا تخفیف داد و این آیه را نازل فرمود: «تا آنجا که توانایی دارید، تقوی پیشه کنید.» امام علی (ع): تقوا، نهایت خشنودی خداوند از بندگان و نهایت خواسته او از آفریدگانش می باشد. آیا بهشت و دوزخ هم اکنون موجودند؟ و سارعوا الی مغفره من ربکم و جنه عرضها السموات و الارض اعدت للمتقین(133/ آل عمران) ممکن است با خواندن این آیه این سوال پیش بیاید که آیا بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده اند و وجود خارجی دارند یا بعدا در پرتو اعمال مردم ایجاد می شوند و نیز با توجه به اینکه قرآن می فرماید: وسعت بهشت به اندازه آسمان ها و زمین است بهشت در کجا قرار دارد؟ اکثر دانشمندان اسلامی با توجه به آیات و روایات برآنند که بهشت و دوزخ هم اکنون وجود دارند و در درون و باطن این جهان هستند. ما این آسمان و زمین و کرات گوناگون را با جشم خود می بینیم، اما عوالمی را که در درون این جهان قرار دارند، نمی بینیم و اگر دید و درک بیشتری داشتیم، هم اکنون می توانستیم آنها را ببینیم، مانند بسیاری از امواج که با حواس پنجگانه درک شدنی نیستند، اما با گیرنده های مخصوص به خوبی درک می شوند. احادیث مربوطه: امام صادق(ع): بوی خوش بهشت از فاصله هزار سال به مشام می رسد اگر تمام جنیان و انسان ها در خانه کسی که پائین ترین درجه را در بهشت دارد، میهمان شوند، او تمام آنها را با خوراکی ها و نوشیدنی های گوارا پذیرایی می کند و چیزی از آنچه نزد اوست، کاسته نمی شود. امام علی (ع): جان بهای شما جز بهشت نیست، پس آن را جز به بهشت مفروشید. امام علی (ع): با ناملایمات است که بهشت به دست می آید. هر نفسی طعم مرگ را می چشد کل نفس ذائقه الموت و انما توفون اجورکم....(185/ آل عمران) تعبیر چشیدن، اشاره به احساس کامل دارد. گاهی می شود که انسانی غذایی را با چشم می بیند یا با دست لمس می کند ولی احساس کامل نمی کند، مگر زمانی که آن را بچشد. گویا در سازمان خلقت، مرگ نیز نوعی غذا برای آدمی و موجودات زنده است. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم (ص): مرگ برای مؤمن همانند یک دسته گل خوشبو است. پیامبر اکرم (ص): کسی که چشم به راه مرگ باشد، در کارهای نیک بکوشد. پیامبر اکرم (ص): هیچ یک از شما به خاطر گزندی که به او می رسد، مرگ را آرزو نکند و اگر ناچار به این کار شد، بگوید: بار خدایا تا زمانی که زندگی برای من بهتر است مرا زنده بدار و هر گاه مرگ برایم بهتر بود، مرا بمیران. تجسم اعمال و مجازات خوردن مال یتیم: ان الذین یأکلون اموال الیتمی ظلما انما یأکلون فی بطونهم نارا و سیصلون سعیرا (10/ نساء) اعمال ما علاوه بر چهره ظاهری خود، یک چهره واقعی نیز دارد که در این جهان از نظر ما پنهان است، اما در جهان دیگر ظاهر می شود و تجسم اعمال واقعیت می یابد. قرآن در این آیه می گوید: که آنها که مال یتیم را می خورند، گر چه چهره ظاهری عملشان بهره گیری از غذاهای لذیذ و رنگین است، چهره واقعی این غذاها آتش سوزان است و همین چهره است که در قیامت آشکار می شود. احادیث مربوطه: امام باقر(ع): کسی که مال یتیم را بخورد، روز قیامت خواهد آمد در حالی که آتش در شکمش چنان افروخته است که شعله های آن از دهان او خارج می شود و تمام اهل محشر می فهمند که او خورنده مال یتیم است. فاطمه زهرا (س): خداوند پرهیز از خوردن مال یتیم را به دلیل جلوگیری از ظلم و حق کشی واجب فرمود. پیامبر اکرم (ص): بدترین خوراک ها، به ناحق خوردن مال یتیم است. احترام و خوشرفتاری با زنان: یا ایها الذین آمنوا لا یحل لکم ان ترثوا النساء کرها...(19/ نساء) خداوند در این آیه به مردان دستور می دهد که با همسرانشان به طور شایسته رفتار کنند، در روایات نیز تأکید فراوانی بر این مطلب شده است. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم (ص): هر که همسری برای خویش گرفته، پس باید او را گرامی بدارد. پیامبر اکرم (ص): ملعون است، ملعون است کسی که حقوق افراد تحت سرپرستی اش را ضایع کند. امام صادق (ع): خدا رحمت کند کسی را که بین خود و همسرش رابطه نیک برقرار کرد و با وی خوش رفتاری کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]