واضح آرشیو وب فارسی:الف: «دیریندیرین» حواشی«وی» و رفقا
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶
در سیطره انیمیشنهای هالیوودی که تقریباً تمامی دنیا را تسخیر کردهاند کم نداشتهایم انیماتورهای موفقی را که کوشیدهاند با تولید انیمیشنهای بومی شرایطی را فراهم کنند برای تحتتأثیر قرار دادن تشنگان ژانر انیمیشن که اتفاقاً تعدادشان هم در کشور کم نیست. «دیرین دیرین» از جمله مجموعه انیمیشنهایی است که با همین نیت تولید شده است و اتکای خود را بر نقد آسیبهای اجتماعی و مسائل روز با زبانی طنز قرار داد از جلسات متوالی برای به نتیجه رسیدن برجام گرفته تا حادثه قطار و آلودگی هوا.
اینکه انتهای مسیر «دیرین دیرین» کجاست و آمال دستاندرکاران این مجموعه به چه ختم خواهد شد و اینکه تحمل مضامین بعضاً تند انتقادی این مجموعه چگونه صورت میگیرد و از آنسو همکاری برخی از ستوننویسان طنز رسانههای سیاسی با این مجموعه چقدر صحت دارد سبب شده تا روزنامه صبح نو با تهیهکننده و کارگردان این مجموعه به گفتوگو بنشیند. ادامه راه «گل آقا» آقای محمد ابوالحسنی، تهیه کننده «دیرین دیرین» با اشاره به اینکه از همان ابتدا هدفش تولید یک مجموعه طنز انتقادی بوده و البته این هدف را ادامه خواهد داد به «صبح نو» گفت: ایده «دیرین دیرین» از آنجا آمد که میخواستیم مانند کاریکاتورهای روزانهای که در نشریات کار میشود ما هم انیمیشن روز داشته باشیم. طبیعی بود که باید برای مضمونسازی این انیمیشنها هم به سراغ موضوعات روز برویم و آرام آرام به سمتی رفتیم که دیگر «دیرین دیرین» بهعنوان مجموعهای انتقادی معرفی شد. این تهیهکننده درباره اینکه آیا مشی انتقادیشان که گاهی طعنههای سیاسی را هم موجب شده باعث گرفتوگیر خاصی برایشان نشده، اظهار داشت: راستش را بخواهید گلایههایی از اینسو و آنسو داشتهایم ولی مشکل آنچنانی و درگیریهای قانونی پیش نیامده است. وی درباره تأثیرپذیری «دیرین دیرین» از مجلات طنز مانند «گل آقا» و «طنز و کاریکاتور» که آنها هم به مشی انتقادی خود در طنزپردازی شهره بودند، گفت: دقیقاً راه چنین مجلاتی را ادامه دادیم، منتها چون مدیومهای پرمخاطب کمی عوض شده، بهتر دیدیم که انیمیشنهای کوتاه بسازیم و آن را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. تلاش برای مستقل ماندن تولید کالای فرهنگی در کشور ما یا باید بیچشمداشت مالی و صرفاً جوششی صورت گیرد یا برمبنای سفارش ارگانهای متمول. تهیهکننده «دیرین دیرین» با اشاره به اینکه در زمره تولیدکنندگانی است که دغدغه فرهنگی برایش اهمیت داشته به «صبح نو» اظهار داشت: ما یک موسسه فرهنگی-هنری هستیم و ابداً هم مانند برخی مؤسسات فعالیتهای تجاری نداریم. در این موسسه همواره به فکر بیان دغدغههای مردم هستیم. از همان روز ابتدایی که برای «دیرین دیرین» استارت زدیم بهدنبال آن بودیم که کار مردمی تولید کنیم و سرمایهگذار اولیه کار هم خودمان بودیم. وی ادامه داد: این یک قاعده است که اگر بخواهید مستقل باشید باید روی پای خودتان بایستید و با بضاعت اقتصادی اندک بسازید وگرنه نمیتوانید کاری تولید کنید که مورد اقبال مخاطب قرار گیرد. ما هم سعی کردیم مستقل باشیم و مستقل بمانیم کمااینکه الان که آگهیهای تبلیغاتی هم میگیریم باز هم بر مانیفستمان ثابتقدم هستیم. ابوالحسنی که سابقه تولید انیمیشن «تهران 1500» را هم در کارنامه دارد پیرامون سفارشهایی که برای تولید «دیرین دیرین»های مضمونی میگیرد، اظهار داشت: اینطور نیست که برای یک سفارش خاص حالا هرچقدر هم که بازدهی مادی داشته باشد اصول و چارچوبهای خودمان را به هم بریزیم. حتی در سفارش گرفتن هم هدفمان فرهنگسازی است و نه کسب درآمد. ما یک خمیردندان را هم تبلیغ میکنیم اما به شیوه خودمان. هر که میخواهد با ما کار کند، باید مواضعمان را به رسمیت بشناسد تهیهکننده «دیرین دیرین» پیرامون حضور برخی از طنزنویسان بعضاً حاشیهساز رسانههای سیاسی در گروه نویسندگان این مجموعه اظهار داشت: نویسنده اصلی کار آقای علی درخشی است و ایشان هستند که آیتمها را مینویسند و خود کارگردانی هم انجام میدهند اما طبیعی است که در حیطه ایدهپردازی از کمک خیلیها استفاده کنیم. وی ادامه داد: این کمک گرفتن هم با به رسمیت شناختن مانیفست «دیرین دیرین» صورت میگیرد یعنی هر کسی که میخواهد با ما همکاری کند باید مواضع ما را به رسمیت بشناسد و در خدمت این مواضع باشد. البته ما هم با مواضع بیرونی این افراد کاری نداریم و مهم، رعایت محدوده مواضع ماست. ابوالحسنی خاطرنشان ساخت: فارغ از نگاههای سیاسی شخصی افراد، «دیرین دیرین» از ایدههای بکر و دست اول استفاده میکند و شاید برای همین است که برخی اوقات اصولگرایان نقدمان کردهاند و برخی اوقات اصلاحطلبان ولی واقعیت این است که سیاسی نیستیم و بیشتر قصدمان فرهنگسازی و اصلاح برخی مسائل مبتلابه جامعه از دریچه طنز است. فشار و سانسوری از سمت صدا و سیما نداریم آقای علی درخشی، نویسنده و کارگردان «دیرین دیرین» هم درباره روند ساخت و تولید این اثر به «صبحنو» میگوید: معمولاً انیمیشنها بهطور تقریبی یک روند دارند. ایده شکل میگیرد، فیلمنامه نوشته میشود و چون کارهای ما چه فرهنگی و چه اطلاعرسانی اسپانسر دارد برای آنها فیلمنامه را ارسال میکنیم و سعی میکنیم تحت فشار بگذاریم که زودتر جواب دهند و معمولاً مثل دیگر انیمیشنها روند آن پیش میرود. نویسنده «دیرین دیرین» درباره گاف یا سوتی در این اثر اظهار کرد: «سوتی نداشتیم چون خودم در مطبوعات سالها کار کردم با محدودیتها آشنا هستم اما از جانب مخاطب گاهی پیامهایی میرسد که نشانه از دست دادن صبر مردم است. سر کوچکترین چیزها حتی اسمگذاری شخصیتها مردم مخالفت خود را اعلام میکنند که تعجببرانگیز است.» درخشی ادامه داد: فشار از سازمان که فلان کار انجام شود یا نشود نداشتهایم و برخلاف تصورم که فکر میکردم این فشار وجود دارد اما چنین اتفاقی نیفتاد. این کارگردان درباره استقبال مخاطبان از این انیمیشن عنوان کرد: من چون غرق ماجرا هستم و وقت نمیکنم، نمیدانم بازخوردها به چه شکل است اما گاهی آقای ابوالحسنی پیامهای مردم را میگذارند که ببینم. آقای درخشی درباره چگونگی شکلگیری شخصیتها در این اثر گفت: خلق شخصیتها معمولاً با من است و داستان نیز علاوهبر خودم بر عهده آیدین سیار سریع است.کار 6، هفت شخصیت ثابت دارد که همه را طراحی کرده و در نرمافزارهای مربوطه تنظیم و آماده انیمیشن میکنیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]