واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: چاوشى: به زودی حتما اجرای زنده خواهم داشت موسيقي ما- اوايل دهه 80 بود كه صدايى خاص كمكم همه اهالى موسيقى و دوستداران موسيقى پاپ را به سمت خودش جذب كرد. صدايى كه جنسش متفاوت بود و گرمى آن هر شنوندهاى را جلب مىكرد. لحن خاص و ترانههاى متفاوت از اين خواننده چهرهاى غير از خوانندههاى ديگر ساخت هر چند كه تا مدتها و هنوز هم خيلىها چهره او را نديده بودند و فقط صدايش را مىشنيدند. سرانجام پس از آن كه چند سال ترانههاى او از طريق اينترنت به گوش دوستدارانش رسيد، وزارت ارشاد مجوز انتشار اولين آلبوم رسمى او را صادر كرد. «يه شاخه نيلوفر» همانطور كه انتظار مىرفت، با استقبال چشمگيرى از سوى دوستداران او روبرو شد. محسن چاوشى حالا تبديل به خوانندهاى شده كه هم آلبومهايش مىتواند با مهر مجوز وزارت ارشاد منتشر شود و هم مخاطبان ميليونىاش را راضى نگه دارد. «ژاكت» دومين آلبوم محسن هم با همين استقبال روبرو شد تا جايگاه او بيش از پيش در موسيقى پاپ به ثبات برسد. اين روزها چاوشى در پى آماده كردن آلبومى است كه البته پيش از «ژاكت» آن را آماده كرده بود و به گفته خودش ابتدا سليقه خودش نبوده و بعدها با اشعار آن ارتباط برقرار كرده است. اين گپوگفت را بخوانيد تا بيشتر با آلبوم «من خود آن سيزدهم» آشنا شويد، آلبومى كه بعد از ماه رمضان وارد بازار مىشود. * چرا نام اين آلبوم را «سيزده» گذاشتى؟ اين نام را براساس يكى از ابيات شعر استاد شهريار انتخاب كردم. * يعنى شعرى با اين نام در آلبوم خواندهاى؟ بله، یکی از غزلهاى زيباى استاد شهريار را خواندهام. * تمام شعرهايى كه در اين اثر خواندى مربوط به شاعران معاصر است؟ خير، دو شعر از استاد شهريار را در اين مجموعه خواندهام اما بقيهاش از مولانا، وحشى بافقى و باباطاهر است. * هدف از توليد اين آلبوم چه بوده؟ اين اثر به سفارش حوزه هنرى براى گرفتن مجوز توليد شد و من هيچ علاقهاى براى توليد كردن موسيقى با اشعار كلاسيك نداشتم. وقتى اين مجموعه در حوزه هنرى رد شد، اين كارها در آرشيو من ماند. * زمان توليد اين اثر كى بود؟ من «يه شاخه نيلوفر» را توليد كرده بودم اما متأسفانه شرايط پخش آلبوم فراهم نبود و ارشاد هنوز به من مجوز توليد نداده بود كه اين آلبوم از طرف حوزه هنرى به من پيشنهاد شد. * چطور با اشعارى كه ارتباط برقرار نكردى، اين آلبوم را توليد كردى؟ اگر شما نسخه اوليه اين آلبوم را بشنويد، متوجه خواهيد شد كه اين موزيكها و اشعار چقدر از هم فاصله دارند و چفت هم نيستند و حتى اشتباهات فاحشى در گويشم وجود داشت. * اين فاصلهها چگونه از ميان برداشته شد؟ اتفاقاً خوب شد كه آن موقع آلبوم «سيزده» مجوز نگرفت. بعدها با دوستانم حسين صفا و امير ارجينى و عليرضا رفايى درباره شعرها صحبت كردم و ايراداتش را برطرف كردم و تازه متوجه معانى زيباى آن شدم و چقدر برايم لذتبخش بود ساختن آن. * ملودى و تنظيمهاى اين اثر كلاسيك هستند يا پاپ؟ ملودىهاى من اغلب تلفيقى هستند. من اغلب در كارهايم دور آكوردهاى كلاسيك استفاده مىكنم اما قالب اصلى موزيكها پاپ است. * فكر مىكنى مخاطب مثل كارهاى قبلىات با اين اثر هم ارتباط برقرار مىكند؟ من بسيار تلاش كردم كه اين اشعار را طورى بخوانم كه پذيرش آن براى مخاطبى كه با اشعار كلاسيك آشنايى ندارد، راحتتر باشد. * درواقع اشعار كلاسيك با ملودى و تنظيم امروزى؟ دقيقاً همينطور است اما لازم است اين نكته را بگويم من وقتى اين اشعار را درك كردم، از آن خيلى لذت بردم و مطمئناً مخاطب هم به راحتى مىتواند با اين اشعار كنار بيايد. * غير از آلبوم «سيزده» آلبوم ديگرى هم توليد كردهاى؟ امسال بسيار پركارم، به غير از آلبوم «سيزده» در حال تهيه يك آلبوم ديگر هستم كه كاملاً با فضاى آلبوم «سيزده» متفاوت است. * يعنى مثل «يه شاخه نيلوفر» و «ژاكت»؟ نه، آلبوم جديدم بسيار پرتحرك است، هرچند من مبناى ساختن كارهايم موزيكهاى آرام و كمتحرك است اما اين بار خواستم نظر مخاطبين پرتحركم را جلب كنم اما براى طرفدارانى كه با موزيكهاى آرام من ارتباط بيشترى برقرار مىكنند هم كارهايى توليد كردم. * در اين آلبوم بيشتر مخاطبان پرتحرك راضى خواهند بود يا مخاطبان كمتحركت؟ فكر مىكنم طرفداران پرتحركم. چون اين آلبوم 9 قطعه دارد كه 5 تاى آن پرتحرك و 4 تاى بعدى آرام هستند. * غير از توليد آلبوم، كار ديگرى هم انجام مىدهى؟ بله، فقط براى اجراى كنسرت درگير يكسرى مسائل حقوقى هستم كه به محض برطرف شدن آن حتماً اجراى زنده خواهم داشت. * يعنى ما از این طريق مىتوانيم به مخاطب شما قول اجراى زنده بدهيم؟ بله، حتماً. * محسن چاوشى چطور مىتواند در كارهايش چندين احساس متفاوت داشته باشد؟ من براى هر شعرى يك لحن و موزيك مىسازم. درواقع اين حس برگرفته از ترانه است و من مجبورم براى اينكه حق مطلب را ادا كنم، در لحن و گويشم تغيير ايجاد كنم. * حتى اگر قرار باشد روزى براى خواننده ديگرى هم كار بسازى، باز هم همين روش را پيش مىگيرى؟ بله، به اين شرط كه خواننده بتواند حق مطلب را ادا كند. * پس به اين دليل است كه تا به حال كار زيادى از شما به عنوان آهنگساز شنيده نشده؟ بله، من قبلاً هم گفته بودم براى كسى كار نمىسازم به اين دليل بود كه موزيك ساخته مىشد اما خروجى يه چيز ديگرى بود! * يعنى ما هيچ وقت كارهاى محسن چاوشى را با صداى خواننده ديگرى نمىشنويم؟ چرا، به تازگى كارى ساختهام كه آن را دوست خوبم ايمان قياسى خوانده است. اين كار به زودى به گوش مخاطب خواهد رسيد البته كارهاى زيادى در اين مدت انجام دادیم كه نتيجه مثبتى نداشت و اين كار هم زمان برد تا ايمان با فضاى كار من آشنا شود. در هر صورت اميدوارم قطعه خوبى از آب در بيايد و مخاطب از آن راضی باشد. * براى دوران پيرى محسن چاوشى چه چيزى در ذهنت است؟ هيچكس نمىداند 10 ثانيه بعد چه اتفاقى مىافتد. شما خودت مىدانى؟! چه كسى فكر مىكرد فرامرز فرازمند تهيهكننده سنتورى در سن 55 سالگى فوت كند؟ عمر دست خداست. درگذشت ايشان را به خانواده محترمشان تسليت مىگويم. به عقيده من ايشان يكى از شريفترين انسانهايى بود كه من در زندگىام ديدهام. منبع : اتفاق نو
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 422]