واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رئیس مرکز ملی فرش ایران: هویت فرش ایران به لطف پیشکسوتان این هنر درادوار گوناگون است قم- ایرنا - رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: هویت فرش ایرانی به لطف تلاش های استادان و پیشکسوتان فرش درادوار گوناگون است.
به گزارش ایرنا، حمید کارگر روزسه شنبه درسومین همایش گره طلایی استاد رشتی زاده در سالن همایش های شهرداری قم، با بیان اینکه تولید فرش دستباف در هر یک از اجزاء و ابعادش فرایند طولانی را طی می کند، افزود: کار تولید نخ ابریشم از استحصال اولیه تا رنگ رزی و بافت پر از هنر ورزی و خلاقیت است.وی با بیان اینکه امروز همگان میراث دار گذشتگان و هنرمندانی که آثار تولید شده به دستان خلاقشان در موزه ها و گنجینه های مختلف دنیا قرار دارد، هستیم، افزود: اگر فرش ایرانی امروز هویت ایرانی دارد، و به آن فخر می فروشیم و بسیاری از داشته های ارزشمند را در این حوزه داریم، به لطف تلاش های استادان و پیشکسوتان فرش در ادوار گوناگون است.کارگر همچنین فعالیت شبکه توزیع سنتی قدرتمند فروش و صادرت فرش در کشورهای مختلف جهان را نیز ماحصل کوشش های صورت گرفته در صنعت هنرگونه فرش توصیف کرد، و افزود: امروز قریب به 2 دهه است، که مفتخر به ایجاد رشته آموزش فرش دردانشگاه ها هستیم، و بر خلاف کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان و هندوستان فرش بافی در کشور از سر ذوق هنری، عشق و علاقه و نه استثمار و بیگاری انجام می شود.وی ادامه داد: درحال حاضر کودکان ایرانی بر خلاف کودکان پاکستانی و هندی که از روی استثمار و ناچاری برای تهیه یک وعده غذا فرش بافی می کنند، تنها برای کمک به والدین و از سر تفنن و عشقی که به این هنر می ورزند، اقدام به بافت فرش می نمایند.کارگر گفت: اگر هندی ها و پاکستانی ها خیلی راحت خود را با بازار روز دنیا تطبیق می دهند علت این مساله بیش از هر چیز این است که چیزی در گذشته خود ندارند که وامدار آن باشند، از این رو در طرح ها و نقش ها به راحتی دگردیسی و تغییر شکل بوجود می آورند، و هر چه مشتری و بازار بخواهد همان را تولید می کنند. وی ادامه داد: اگر یک بافنده ایرانی مقداری وقفه و درنگ در تولید فرش خود دارد، این بیش از همه به خاطر این است، که یک سری اصالت هایی است، که نمی خواهند به آنها پشت پا بزند.رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین یادآور شد: پیشرفت کشور در حوزه فرش باید به گونه ای باشد که کشورهای دیگر همواره از آثارمان کپی برداری و جعل کنند و بخواهند پای خود را جای پای ما بگذارند.رئیس اتحادیه صادر کنندگان فرش دستباف قم نیز در این همایش با بیان اینکه تولید فرش دستباف یک کار هنری اصیل است، از این رو نباید از آن به عنوان یک صنعت یاد کرد، افزود: در حال حاضر مدت های مدیدی است که این هنر بومی کشور و بویژه قم با مشکلات زیادی رو برو است.ابوالفضل رجبیان با اشاره به افزایش صادرات غیر نفتی در کشور در 20 سال گذشته و نقش فرش دستباف در این زمینه، افزود: در حالی که در سال 74 حجم صادرات غیرنفتی 4.7 میلیارد دلار بود، و بیش از یک میلیارد دلار معادل یک چهارم آن را صادرات فرش دستباف و صنایع دستی تشکیل می داد، امروز به حدود 170 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.وی همچنین با اشاره ضرورت توجه ویژه به حوزه فرش در تدوین برنامه ششم توسعه، افزود: باید حداقل تسهیلات اختصاص یافته به فرش در برنامه پنجم در برنامه ششم نیز دیده شود، چرا اگر بخواهند مشکلی را بر مشکلات این بخش از تولید و صادرات کشور اضافه کنند، منجر به یاس و ناامیدی همه تولید کنندگان خواهد شد.در این مراسم از تعدادی از هنرمندان، طراحان، بافندگان و پیشکسوتان فرش قم با اهداء تندیس طلایی تقدیر به عمل آمد.حاج علی رشتی زاده از چهرههای ماندگار فرش دستباف قم در سال 1302 در کاشان چشم به جهان گشود، این هنرمند توانست حدود 400 نقشه و طرح فراموش شده ایرانی را زنده کرده و این نقش و نگارها را در قاب زیبای فرش دستباف ابریشم به تصویر بکشد.این تولید کننده سرشناس فرش در طول 70 سال فعالیت خود توانست زمینه کاری بیش از 800 بافنده را نیز فراهم نماید.از دیگر اقدامات وی میتوان به برپایی فروشگاه دائمی فرش در شهر پاریس فرانسه اشاره کرد که در آن فرشهای دستباف ابریشم ایران به نمایش گذاشته شده و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.این هنرمند برجسته کشور در 27 مهرماه سال 93 در91 سالگی دار فانی را وداع گفت.7403/ 6133/خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
16/09/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]