تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829295511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«روش‌شناسی مطالعات تاریخ هنر ایران» بررسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با حضور سیامک دل زنده
«روش‌شناسی مطالعات تاریخ هنر ایران» بررسی شد

نشست پژوهشی هنر


شناسهٔ خبر: 3842697 - سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

.jwplayer{ display: inline-block; } نشست «روش‌شناسی مطالعات تاریخ هنر ایران» دوشنبه ۱۵ آذرماه در نگارخانه لاله برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست سیامک دل زنده نویسنده و پژوهشگر هنر به عنوان سخنران و جمعی از علاقه مندان، نویسندگان و هنرمندان حضور داشتند. دل زنده در آغاز این نشست که از سوی منتقدان هنرهای تجسمی ایران برنامه ریزی شده بود، گفت: این بحث مقدمه ای بر روش شناسی مطالعات تاریخ هنر ایران است و نه بحثی کامل و جامع اما من سعی کرده‌ام زمینه ای را ایجاد کنم تا مدخلی باشد به این موضوع بسیار مهم. به این دلیل که در دوره ای قرار داریم که در آن با یک سؤال بزرگ مواجه هستیم؛ اینکه چرا باید تاریخ هنر ایران را بنویسیم و تاریخ‌هایی را که نوشته شده چطور باید تفسیر و نقد کنیم. فکر می‌کنم ضروری باشد ذهنمان به نوعی مروی امکاناتی که پیش رو داریم و آنچه که تا امروز انجام شده است متمرکز شود. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روند شکل گیری و ماهیت آنچه تاریخ هنر می‌خوانیم بیان کرد: شاید برای شروع بد نباشد اشاره ای کوتاه به اینکه اساساً نهاد تاریخ هنر به چه صورت شکل گرفته داشته باشیم؛ تاریخ هنر پیش از هر چیز نهاد دانشگاهی محسوب می‌شود و الزاماً تاریخچه هنر آن طور که پیوسته و مسلسل وار رویدادها را تاریخ نگاری هنر می دانیم نیست، تاریخ هنر جدا از رابطه و نسبتش با نهادهای سیاسی نیست. طبیعتاً یکی از مهم‌ترین نهادهای موازی یا مرتبط و همبسته با تاریخ هنر نهاد موزه هست و اصولاً به این دلیل تاریخ هنر نوشته می‌شود که آنچه در موزه‌ها مجتمع شده را به یک شکل صورت بندی کرد و درون یک روایت تاریخی و در حقیقت چارچوبی روایی بررسی و آن‌ها را دارای یک ارزش و اعتبار تازه کرد. تاریخ هنر همانطور که از اسمش پیداست یک متن نوشتاری است و هسته اصلی این تاریخ‌ها را اصولاً نوشته‌های نظری، نوشته‌های توصیفی و نوشته‌هایی که به هر حال به شکلی به این هنرها در طول تاریخ اشاره کرده‌اند، می‌سازد. مؤلف کتاب «تحولات تصویری هنر ایران؛ بررسی انتقادی» در بخشی دیگر از سخنانش گفت: پرسش اصلی در بحث امروز این است که در شرایط کنونی ضرورت تدوین تاریخ هنر برای ایران به چه نحوی می‌تواند شکل بگیرد. آیا قرار است که در تاریخ هنری که برای ایران می‌نویسیم یا می‌خواهیم در آینده بنویسیم نسبتی با تاریخ هنری که در کشورهای اروپایی و به طور خاص در اروپای غربی شکل گرفته برقرار شود؟ آیا زیرمجموعه ای از آن و یا ذیل آن باید خوانده شود؟ تاریخ هنری که می‌خواهیم برای ایران بنویسیم محدوده‌اش کجاست و موضوعاتی را که در خودش جای می‌دهد کدام است؟ آنچه در موزه‌های ما یا آنچه از آثار هنری ایران در کشورهای دیگر موجود است. این پژوهشگر هنر در بخش پایانی سخنانش نیز تاکید کرد: چه بخواهیم و چه نه، این تاریخ هنری است که در اختیار داریم و آنچه که بسیار مهم است شرایط ما است و پرسش اصلی این است که اگر بخواهیم بدنه ای از نوشته‌ها یا نوشته جامع و کاملی  را به وجود بیاوریم با چه روش و رویکردی باید به آن بپردازیم. این  مقوله ای است که باید درباره آن بحث کنیم و از این حدود توصیفی محض خارج شویم و سطح این بحث‌ها را ارتقا دهیم، تئوری را به جای مصرف کردن بیافرینیم و وارد این حوزه شویم که مفاهیم تازه خلق کنیم. بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ در ارتباط با منابع مکتوب تاریخ هنر ایران اختصاص داشت









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن