تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821190236




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لرزش اتحاديه اروپا از سمت «راست»


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لرزش اتحاديه اروپا از سمت «راست»
در شرايطي كه احزاب دست راستي اتريش با اختلاف كم شكست را پذيرفتند اما پيروزي مخالفان طرح اصلاح قانون اساسي نخست‌وزير ايتاليا در همه‌پرسي اين كشور، بار ديگر شوك بزرگي به اتحاديه اروپا وارد كرد و نگراني مقامات اروپايي را نسبت به آينده اتحاديه اروپا افزايش داد.
به گزارش جوان، روز يك‌شنبه روز سرنوشت‌ساز و مهمي براي اروپا بود و همزمان انتخابات رياست جمهوري اتريش و همه‌پرسي اصلاح قانون اساسي ايتاليا برگزار شد. پس از همه‌پرسي جدايي انگليس از اتحاديه اروپا موسوم به «برگزيت» و پيروزي دونالد ترامپ در امريكا، ثبات سياسي چند دهه‌اي در قاره سبز در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته و راست‌هاي افراطي پس از چند دهه حاشيه نشيني اكنون بسيار اميدوارتر از گذشته به نقش‌آفريني مقتدرانه در عرصه سياسي اروپا مي‌انديشند.  در انتخابات رياست جمهوري اتريش كه روز يك‌شنبه برگزار شد، الكساندر «فان در بلن»، نامزد مستقل مورد حمايت سبزها با «نوربرت هوفر» نامزد راست افراطي آزادي اتريش رقابت كرده و در نهايت فان در بلن توانست از هوفر افراط‌گرا پيشي گرفته و رئيس‌جمهور اتريش شود. به گزارش تلويزيون ملي اتريش، الكساندر فان دربلن، 6/53 درصد آرا را به دست آورده است و در مقابل، رقيبش از حزب راست تندرو 4/46درصد آرا را تصاحب كرده است. نوربرت هوفر در صفحه فيس‌بوك، شكست خود را بي‌نهايت غمناك توصيف كرده و به رقيبش تبريك گفته است. به گزارش روزنامه اينديپندنت، سران اروپايي نگراني شديدي نسبت به انتخابات رياست جمهوري اتريش و احتمال پيروزي نوربرت هوفر از حزب آزادي (راست افراطي) در اين كشور داشتند. هوفر يكي از مخالفان سرسخت طرح مهاجرت اتحاديه اروپا است و ممكن بود در صورت پيروزي، اتريش را از مسير اتحاديه اروپا خارج كند. نتايج انتخابات اتريش از اين لحاظ اهميت داشت كه فرانسه، آلمان و هلند نيز سال آينده شاهد انتخابات مهم و سرنوشت‌سازي خواهند بود و بر اساس گزارش‌ها احتمال پيروزي راست‌ها در اين كشورها بالا است.
 
پيروزي مخالفان اتحاديه در ايتاليا
هنوز چند ساعتي از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري اتريش و نفس راحتي كه مقامات اتحاديه اروپا بعد از شكست حزب راست افراطي در اين كشور كشيدند نگذشته بود كه خبر شكست همه‌پرسي ايتاليا و كناره‌گيري ماتئو رنتسي، نخست‌وزير اين كشور از قدرت بار ديگر نگراني عميقي را بين سران اين اتحاديه ايجاد كرد، چرا كه حالا ناامني‌هاي سياسي بر اين كشور مهم اروپايي سايه مي‌افكند و مي‌تواند قطار پيروزي‌هاي راست گرايان افراطي كه در اتريش موقتاً متوقف شده بود را دوباره به راه بيندازد. به گزارش بي بي‌سي، مردم ايتاليا براي شركت در همه‌پرسي اصلاح قانون اساسي اين كشور روز يك‌شنبه به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند و بنا بر گزارش رسانه‌هاي ايتاليا، نتايج بعد از همه‌پرسي نشان مي‌دهد، مخالفان اصلاحات پيشنهادي نخست‌وزير با ۵۴-۵۸ درصد بر حاميان آن‌كه ۴۲-۴۶ درصد هستند، پيروز شده‌اند. اين نتايج درحالي به دست آمده كه ميزان مشاركت مردم در رأي‌گيري اخير نسبت به همه‌پرسي‌هاي پيشين، بالا برآورد شده است. نخست‌وزير ايتاليا پس از آنكه طرح پيشنهادي او براي اصلاحات ساختار قدرت در همه‌پرسي رأي نياورد، از سمت خود كناره‌گيري كرد. او با انتشار بيانيه‌اي گفت كه مسئوليت شكست در همه‌پرسي را مي‌پذيرد و اكنون مخالفان اصلاحات بايد براي كنترل امور راهكار صريح پيشنهاد كنند. به گزارش اسكاي نيوز، همه‌پرسي روز يك‌شنبه در ايتاليا در حالي برگزار شد كه در روزهاي گذشته دهها هزار نفر از مردم اين كشور در اعتراض به همه‌پرسي در مورد اصلاح قانون اساسي در رم پايتخت ايتاليا دست به تظاهرات زدند.
 
خوشحالي راست‌هاي اروپا
نتايج همه‌پرسي در ايتاليا با برخي واكنش‌ها در بين سياستمداران اروپايي همراه بوده است. جنبش افراطي منتقد اروپاي پنج ستاره در ايتاليا درباره نتايج همه‌پرسي اصلاح قانون اساسي ابراز خرسندي كرده و بپه گريلو، رئيس اين جنبش افراطي اعلام كرد كه دموكراسي برنده شده است. وي در پيامي توئيتري خواستار برگزاري انتخابات سريع در ايتاليا شده و تاكيد كرد كه ايتاليايي‌ها بايد هر چه سريع تر به انتخابات فراخوانده شوند. حزب راست افراطي در فرانسه نيز شادي و خوشحالي خود را درباره نتايج همه‌پرسي در ايتاليا ابراز كرده و مارين لوپن، رئيس حزب راست افراطي جبهه ملي فرانسه نيز در پيامي توئيتري اعلام كرد كه ايتاليايي‌ها اتحاديه اروپا و نخست‌وزير ايتاليا را محكوم كردند. ما بايد اين ولع براي آزادي ملت‌ها و حمايت از آنها را بشنويم.
  
نگراني از تجزيه اروپا
برخي در اروپا، نتيجه رفراندوم در ايتاليا را نه رأي منفي به اصلاحات قانون اساسي اين كشور، بلكه رأي منفي به عضويت در اتحاديه اروپا قلمداد كرده‌اند. ساندرو گوزي، وزير امور اتحاديه اروپاي ايتاليا در مصاحبه با بي‌. بي‌. سي گفت كه رأي مردم انگليس به خروج از اتحاديه اروپا، روند تجزيه اين بلوك سياسي – اقتصادي را آغاز كرده است. او همچنين گفت كه كشورش در پي شكست رفراندوم اصلاح قانون اساسي با يك دوره بي‌ثباتي مواجه است. اين وزير از حزب چپ‌ميانه دموكراتيك گفت كه شكست رفراندوم باعث شد تا فرصت اصلاح نهادهاي اروپايي و نجات اتحاديه اروپا از دست برود. به گزارش روزنامه گاردين، سم ازميز، رئيس سبزهاي آلمان با بدبيني به عواقب نتايج همه‌پرسي ايتاليا نگريسته و درباره آشفتگي‌هاي غيرضروري در سايه نتايج اين همه‌پرسي براي ايتاليا و اتحاديه اروپا ابراز نگراني كرد. رناته كوناست يكي ديگر از سياستمداران حزب سبز آلمان نيز تاكيد كرد كه من كه از بيست سال پيش با اتحاديه اروپا بزرگ شده ام هرگز نمي‌توانستم تصور كنم كه اين اتحاديه اين گونه در معرض خطر قرار گيرد. در ماه‌هاي اخير احزاب راستگرا در كشورهاي مجارستان، بلغارستان و لهستان پيروز شدند و مقامات اروپايي از اين مسئله نگران هستند كه روند خروج انگليس از اتحاديه در كشورهاي ديگر نيز تكرار شود كه تهديدي براي ثبات قاره سبز به شمار مي‌رود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن