تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816904173




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عزم مدیران شبکه نمایش خانگی برای مبارزه با قاچاق فیلم - روزنامه اعتماد


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه اعتماد: دنیا عیوضی همین چند سال پیش وقتی صفحه گوگل را باز و نام یک فیلم قدیمی را جست وجو می کردیم، به جای اخبار و اطلاعات آن فیلم در کمال ناباوری، روی صفحه نمایشگر بیش از 10 آدرس لینک دانلود مستقیم و غیرمستقیم نقش می بست. فیلم هایی که سال گذشته اش روی پرده سینما بود و به تازگی روانه شبکه نمایش خانگی شده بود. ده ها سایت تبلیغ برای بالا رفتن آمار بازدیدکنندگان، لینک دانلود فیلم ها را روی سایت قرار می دادند، یعنی برای تبلیغ یا فروش محصولاتی غیرفرهنگی، از محصولات فرهنگی استفاده می کردند. اما این ماجرا فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا وضع به همین شکل است. ده ها سایت وجود دارند که صرفا با هدف فروش فیلم راه اندازی می شوند. سایت هایی که انواع فیلم های جدید و قدیم، ایرانی و خارجی، هالیوود و بالیوود را به دست مشتریان می رسانند. این سایت ها در بخش معرفی کالا نوشته شده اند: «فروش انواع فیلم های DVD با آرشیوی کامل فقط 2500 تومان. این آگهی برای فروش تمامی فیلم های روز دنیا و سریال ها تاسیس شده و تمامی آثار مطرح سینمای ایران و جهان را در برمی گیرد. فیلم های قرار گرفته شده تماما به صورت HD یا Full HD بوده و با قیمت پایین به همراه زیرنویس فارسی آماده عرضه به شما عزیزان خواهد بود. هرگونه اطلاعاتی که از فیلم ها می خواهید در لیست موجود است. هزینه ارسال به تمام نقاط ایران رایگان است. برای دادن سفارش می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.» مسدود کردن بسیاری از این سایت ها کار دشواری است اما با این حال ستاد صیانت از آثار سینمایی سایت هایی که دامین داخلی دارند مسدود کرده اما برخورد با سایت هایی که دامین آنها خارج از کشور است کار دشواری است اما با این حال همچنان مبارزه با پدیده قاچاق فیلم ادامه دارد و امروز جلوگیری از این پدیده در فضای مجازی با جدیت بیشتری در ستاد صیانت در حال پیگیری است. شگرد برخی این است که به محض عرضه فیلم های سینمایی به شبکه نمایش خانگی خریداری و کپی اش را وارد بازار کنند یا لینک دانلودش را بفروشند. شغلی که به نظر درآمدزا می رسد و در دوره ای هم طرفداران بسیاری داشت. این تمام ماجرای قاچاق فیلم است، ماجرایی که در دو دهه گذشته، بازار سیاهی را علیه سینمای ایران به راه انداخت که از اثرگذاری این هنر- صنعت داخلی کاست و باعث شد روزگار محنت سینما فرارسد، چراکه این پدیده، با گردش مالی گیشه ها ادامه حیات می دهد. حالا اما به نظر می رسد با تدبیر مدیران شبکه نمایش خانگی در سال های اخیر، ماجرا فرق کرده است. فیلم ها کمتر کپی می شود و سایت ها قانونمند تر عمل می کنند. لینک های دانلود فیلم دیگر مثل قبل دیده نمی شود و اگر هم لینکی وجود دارد وقتی روی آن کلیک می شود وارد صفحه دیگری می شود و اصلا ربطی به دانلود فیلم ندارد. پیگیری مسوولان برای مبارزه با قاچاق فیلم نشان می دهد خیلی از سایت های توزیع فیلم از خارج کشور هدایت می شوند، دامنه سایت ها این موضوع را نمایان می کند. روزگاری هر کدام از اهالی سینما با همه ابزار و توان شان به دنبال رساندن «شرح ماوقع» به گوش مسوولان بودند. چنان که در سال های گذشته نامه های سرگشاده زیادی با هدف درخواست از مسوولان برای مبارزه با قاچاق فیلم و محصولات فرهنگی، روی خروجی خبرگزاری ها قرار می گرفت. علیرضا داوود نژاد از نخستین سینماگرانی بود که تاثیر مخرب قاچاق فیلم و بازار سیاه فروش محصولات فرهنگی را هشدار داده بود و یک بار هم دست به قلم شد و در یادداشتی تحت عنوان تقاضایی چند از نمایندگان مجلس، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست قبل از سوال از وزیر ارشاد به چند نکته توجه کنند. این نکات از دید داوود نژاد عبارت بود از: «چرا بازار کالاهای فرهنگی در کشور امنیت ندارد و تولیدکنندگان داخلی امکان هیچ نوع نظارت و کنترل قانونمند بر خرید، فروش، عرضه و مصرف محصولات خود را ندارند؟ چرا دارایی ها و مخاطبان سینمای ایران در بازار سیاه ویدئو و نمایش های غیرقانونی و فضاهای ماهواره ای و اینترنتی به تاراج می رود و هیچ کس جلودار آنها نیست؟ چرا در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی فیلم، در تنگناهای مالی و اقتصادی به سر می برند محصول کار آنها به سرقت می رود و به صورت قاچاق در سراسر کشور تکثیر و توزیع غیرقانونی می شود؟ چرا در شرایطی که کودک، پیر و جوان ایرانی به طور مشخص مخاطب هدف فیلم ها و سریال های ماهواره ای و وارداتی قرار گرفته اند هزار شهر کشور ما سینما ندارد و اقدامات جدی برای جلوگیری از تاراج این مخاطبان و بازگرداندن آنها به دامان تولید داخلی صورت نمی گیرد؟» این کارگردان سینمای ایران در حالی این نکات را به نمایندگان مجلس گوشزد کرد که شاید آن دوران هنوز توجه مدیر سینمایی دولت یازدهم جلب این نکته نشده بود. ساماندهی کنید؛ ساماندهی کنید نزدیک به سه ماه پس از تکیه مدیران دولت یازدهم بر مسند فرهنگ و هنر کشور، ایوبی در آذر 92 به خانه سینما رفت و دقایقی را در تالار «سیف الله داد» با این تشکل صنفی و سینماگران به گفت وگو نشست. در این نشست که عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر) به عنوان میهمان ویژه حضور داشت، ایوبی از قاچاق محصولات فرهنگی و فیلم ها به عنوان یک معضل یاد کرد و گفت: «سینمای ایران از قاچاق محصولات فرهنگی رنج می برد بنابراین از برنامه های اصلی من بود و هست که خدمت وزیر کشور برسم تا با کمک ایشان و همکاران شان از شر این مشکل خلاص شویم، البته فکر می کنم الان بوی این خلاصی می آید. » ایوبی در حالی این سخنان را با قدرت بیان می کرد که سینماگران را نسبت به ریشه کن شدن این پدیده مخرب امیدوار کرد. اما رییس سازمان سینمایی بار دیگر این حرف ها را در دیدار نوروزی سال 1394 با اهالی خانه سینما تکرار و یکی از اولویت های سال گذشته را رسیدگی به وضعیت سینمای خانگی و مقابله با قاچاق فیلم اعلام کرد. فروش سالانه سینمای ایران 50 تا 70 میلیارد تومان محاسبه می شود؛ عددی کمتر از یک دهم گردش مالی شبکه قاچاق فیلم در ایران! کارشناسان سود سالانه شبکه قاچاق سینمای ایران را حدود 750 میلیارد تومان اعلام کرده اند. اگر تنها 20 درصد از سود این شبکه قاچاق نصیب فیلم های ایرانی شود، سینمای ایران نه تنها از وضعیت ورشکستگی نجات می یابد بلکه به سودآوری هم خواهد رسید. مساله نگران کننده اینجاست که به گفته برخی کارشناسان سینما، مافیای قاچاق تهدیدی جدی برای سینمای ایران و سرمایه گذاری در این عرصه محسوب می شود. این نکته ای بود که نخستین بار از زبان سیدمصطفی ابطحی، دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی، در مراسمی که 12 مرداد 94 برای امحای سه میلیون نسخه مکشوفه فیلم های سینمایی برگزار شده بود، مطرح شد. این مدیر فرهنگی در مراسم مذکور و در جمع تعداد زیادی از اهالی سینما گفت: «حدود سه میلیون لوح فشرده کشف شده و اینها محصولاتی هستند که کپی محصولات تولیدشده داخلی محسوب می شود، به همین دلیل نمی شود آنها را قاچاق نامید بلکه دزدی و سرقت هستند. در این بخش مافیایی شکل گرفته که با کپی آثار سینمایی درآمدی را که به خانواده سینما تعلق دارد از آن خود می کند. این مافیا به قدری قدرتمند شده که گاهی از مجوزهای سازمان سینمایی هم بهره می گیرد و به جای تولید نرم افزار که مجوز آن را گرفته از آثار سینمایی و انیمیشن کپی تهیه و با قیمت کم در بازار عرضه می کنند. » این مقام مسوول در حاشیه این مراسم آماری را منتشر کرد که خبر از وخامت ماجرا دارد، ابطحی گفت: «قاچاق و کپی غیرمجاز مافیای این عرصه بیش از 500 میلیارد تومان در سال به جیب می زنند. » حالا اما، این آمار، صحبت ها و نامه ها در حالی مطرح می شوند که قاچاقچیان سینمایی همچنان «مشغول کارند». با گسترش فضای اینترنت و پیشرفت و فراگیر شدن آن، سرقت، کپی و هر نوع روش خلاف قانون وارد مرحله جدیدی شد و بازار دانلود غیرقانونی و غیرمجاز روزبه روز داغ تر. آنچه بیان شد، یک روی سکه سرقت آثار و ظلم به سینمای ایران است. اما ظلم کنندگان، فقط قاچاقچیان و کپی کنندگان سودجو نیستند. «فرهنگ عمومی جامعه» هم در این سرقت سازمان یافته، با آنها همسو است. وقتی مردم «هنردوست» و «علاقه مند به سینمای ایران» هم ترجیح می دهند به جای اینکه با خانواده خود از «فست فود»ها دل کنده و به سالن های سینما بروند یا حداقل، نسخه توزیع شده رسمی آثار سینمایی در شبکه نمایش خانگی را خریداری کنند، نسخه کپی شده آن را فقط هزار تومان ارزان تر خریده یا روی صفحه رایانه شخصی خود در خانه، روی لینک مستقیم رایگان برای دانلود آثار «کلیک» کنند، تکلیف دلخوشی اهالی سینمای ایران برای افزایش فروش آثار هنری خود روشن است. نکته نگران کننده تر، آموزش این «زرنگ بازی» به فرزندانی است که به عنوان نسل آینده این کشور، قرار است به سینمای ایران روی خوش نشان دهند. این روزها که در آستانه برگزاری جشنواره ویدئویی فیلم یاس هستیم محمل مناسبی برای پرداختن به این مسائل وجود دارد؛ جشنواره ای که به تولیدات شبکه نمایش خانگی اختصاص دارد و امسال با برگزاری چهارمین دوره خود به نظر جان تازه گرفته و خبرساز شده است، خبرهایی که باعث شد درباره چند و چون بازار شبکه نمایش خانگی و اهمیت برگزاری جشنواره ویدئویی فیلم یاس در ترویج فرهنگ سازی در مقابله با قاچاق فیلم نظر دو هنرمند را جویا شویم. جشنواره فیلم یاس، فرصتی برای فرهنگ سازی در جامعه تهیه کننده فیلم پرمخاطب «مارمولک» که در ابتدای دهه 80، مسائل زیادی به دنبال داشت، ظرفیت های شبکه نمایش خانگی را بیش از این توصیف کرده و می گوید: «با افزایش تولید محتوا می توان این عرصه را به رونق اقتصادی رساند و جشنواره فیلم یاس به این رونق می افزاید. » منوچهر محمدی در گفت وگو با «اعتماد» درباره جشنواره ویدئویی فیلم یاس، می گوید: «تشویق و ترغیب فیلمسازان در جشنواره فیلم یاس باعث ارتقای کیفیت سطح شبکه نمایش خانگی می شود و ترویج فرهنگ خرید نسخه اصل به جای دانلود و کپی را در پی خواهد شد.» مدیرکل ارزشیابی معاونت سینمایی دولت اصلاحات با اشاره به اینکه جشنواره های موضوعی در عرصه هنر جنبه تشویقی دارند، ادامه داد: «این رویدادها به رونق و فضاسازی کمک می کنند و کارکرد بیشتری برای آن نباید متصور بود.» سرمایه گذاری در شبکه نمایش خانگی ابوالحسین داودی نیز شبکه نمایش خانگی را فرصتی برای قابل دسترس شدن نسخه فیلم ها در جامعه برمی شمارد: نسبت به گذشته فیلم ها سریع تر و اصولی تر برای مردم توزیع می شود. کارگردان فیلم «رخ دیوانه» در گفت وگو با «اعتماد» درباره جشنواره ویدئویی فیلم یاس، می گوید: «سرمایه گذاری در شبکه نمایش خانگی عرصه را برای رقابت سالم باز می گذارد و قطعا کیفیت تولید را افزایش می دهد.» این فعال فرهنگی با اشاره به استقبال مردم از خرید نسخه اصل فیلم های ایرانی، ادامه می دهد: «این فرهنگ با تولید آثار با کیفیت رایج می شود.»


دوشنبه ، ۱۵آذر۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه اعتماد]
[مشاهده در: www.etemadnewspaper.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن