واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، ۵ دسامبر، روزی است که قانون ممنوعیت الکل در سال ١٩٣٣ در ایالات متحده آمریکا لغو شد. چند سال بعد آیت الله شهید سید محمدباقر صدر در نوشتاری عالمانه به این موضوع پرداخت... متن یادداشت این عالم مجاهد در ادامه می آید: قرآن مجید همان گونه که باور انسان را از بت پرستی و خرد او را از خرافه گرایی، رهانید، اراده اش را نیز از سیطره شهوت نجات داد و در نتیجه، انسان مسلمان بر اثر این تربیت قرآنی، توان مقاومت در برابر شهوت ها را پیدا کرد و به قدرت مهار نفس و پایداری در برابر فریب ها و هواهای گوناگون نفسانی، دست یافت. آیه زیر یکی از نمونه های تقویت و تحکیم این پایداری مسلمانان، توسط قرآن کریم است: «زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ. قُلْ أَؤُنَبِّئُکُم بِخَیْرٍ مِّن ذَلِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ» [1] ؛ محبّتِ خواستنی ها، از قبیل زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب هاى ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ [ولى] این ها [فقط] کالای زندگى پست [مادى] هستند؛ و سرانجام نیک، نزد خداست. بگو: «آیا شما را از چیزى که از این [سرمایه هاى مادى] بهتر است، آگاه کنم؟ [اینکه] براى کسانى که پرهیزکارى پیشه کرده اند، در نزد پروردگارشان [در جهان دیگر] باغ هایى است که نهرها از پاىِ درختانش مى گذرد و همیشه در آن خواهند بود و [نیز] همسرانى پاکیزه و خشنودى خداوند [نصیب آن هاست]. و خدا به [امور] بندگان، بیناست. اسلام و قرآن، با این آیه و نمونه هایی دیگر از تربیت و تمرین اخلاقی، توانستند انسان را از بندگی شهوت های درونی که در نفس آدمی ریشه دارند، رها سازند تا شهوت فقط به وسیله ای برای آگاه سازی او از خواسته هایش تبدیل شود، نه نیرویی انگیزاننده برای تسخیر اراده انسان که او در برابر آن هیچ توانی نداشته باشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم این فرآیند آزادسازی انسان از اسارت خواهش های نفسانی را «جهاد اکبر» نامید. از رهگذر مطالعه داستان تحریم شراب در اسلام، درمی یابیم که قرآن تا چه حد در مسیر رهاسازی انسان مسلمان از اسارت شهوت و تقویت اراده و پایداری او موفق عمل کرده است. عرب ها در دوران جاهلیت آن چنان شیفته شراب و خوگرفته به آن بودند که شراب، به حکم همین انس و الفت، یکی از نیازهای ضروری زندگی آن ها به شمار می رفت. شراب بخش زیادی از شعر، تاریخ و ادبیات عرب را تشکیل می داد و نام ها و صفات زیادی در زبان عربی برای آن، وجود داشت. مغازه های شراب فروشی همیشه باز بودند و پرچم های خاص آن در اهتزاز بود. تجارت شراب به حدی رواج داشت که حتی کلمه «تجارت» با «شراب فروشی» مرادف شده بود. در میان ملتی این چنین دل باخته شراب، قرآن مجید فرود آمد و فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» [2] ؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بت ها و ازلام (نوعى بخت آزمایى )، پلید و از عمل شیطان است؛ از آن [پلیدی ها] دورى کنید تا رستگار شوید. تا قرآن فرمود: «از آن دوری کنید» مسلمانان به سوی مشک های شراب رفته، با دشنه و چاقو آن ها را دریده، شراب ها را بر زمین ریختند. آن ها در خانه هایشان می گشتند تا مبادا جایی شرابی باشد که از بین نبرده باشند. امت قرآنی در یک لحظه به امتی تبدیل شد که به مبارزه با شراب برخاست و نوشیدن آن را فروتر از شأن خود می شمرد. این همه، فقط به این دلیل روی داد که امت از بند شهوات آزاد شده و دیگر مالک اراده خود بود و می توانست در مواقع لزوم، در برابر انگیزه های حیوانی، پایداری نشان دهد و با جدیت و قاطعیت تمام در مقابل آن ها بایستد و خلاصه اینکه امت به آزادی حقیقی ای رسیده بود که به او اجازه می داد بر رفتار و کردار خویش تسلط داشته باشد. در برابر این تجربه موفق قرآن در عرصه مبارزه با شراب و شراب خواری، متمدن ترین و فرهیخته ترین ملت غربی را می بینیم که چگونه در همین راه با شکست مواجه شد. ایالات متحده آمریکا در قرن بیستم، بسیار تلاش کرد تا ملت خود را از زیان های شراب نجات دهد. از این رو در سال 1920 قانونی مبنی بر ممنوعیت شراب در این کشور به تصویب رسید و برای ایجاد زمینه پذیرش آن، از راه رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، انتشار کتاب و روزنامه، تبلیغات گسترده ای به راه افتاد و زیان های شراب با استفاده از آمار و ارقام دقیق و بررسی های پزشکی به اطلاع مردم رسانده شد. هزینه های این اقدامات حدود شصت و پنج میلیون دلار و صفحاتی که برای بیان زیان های شراب و جلوگیری از آن نوشتند، نُه میلیارد صفحه، برآورد شده است. آمارها می گوید که در راه اجرای این قانون از زمان تصویب آن تا اکتبر 1933م. (زمان رفع ممنوعیت قانونی)، دویست نفر کشته و پانصد هزار نفر زندانی شدند و مخالفان این قانون در این مدت مبلغی بالغ بر یک و نیم میلیون لیره جریمه پرداختند و معادل چهارصد میلیون لیره از اموال آنان مصادره شد. اما در نهایت حکومت آمریکا، به خاطر ناتوانی در اجرای این قانون، مجبور شد در اواخر سال 1933م. این قانون را لغو کند. بدین صورت این اقدام با شکست مواجه شد. علت این شکست آن است که تمدن های غربی علی رغم برافراشتن شعار آزادی نتوانسته، بلکه نکوشیدند تا به انسان غربی «آزادی حقیقی» بدهند؛ همان آزادی حقیقی که قرآن کریم برای انسان مسلمان محقق ساخت؛ یعنی آزادی در برابر شهوت ها و سیطره بر انگیزه های حیوانی. تمدن های غربی گمان کردند که «آزادی» تنها به معنای آن است که به انسان بگویند: «هر کاری که می خواهی بکن و هر رفتاری که دوست داری داشته باش». از این رو میدان آزادسازی درونی انسان از دست شهوت ها و انگیزه های نفسانی را فرو گذاشتند و در نتیجه، انسان غربی به رغم دستاوردهایش در عرصه دانش و فرهنگ، اسیر شهوت هایش باقی ماند و از تسلط بر اراده و چیرگی بر خواهش های نفسانی اش ناتوان شد. [1] . آل عمران: 14ـ15.
دوشنبه ، ۱۵آذر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]