تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817082423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاسكاري در بازي پايتخت جهاني كتاب


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پاسكاري در بازي پايتخت جهاني كتاب


روندها- كامران محمدي:
هرچند ماجراي پايتخت جهاني كتاب، براي يك سال ديگر هم به پايان رسيده و پايتخت اسلووني تعيين شده است، اما طبق معمول در ايران تازه سوت داور به صدا درآمده و پاسكاري آغاز شده‌است.

پاس اول را جمعه شوراي شهر از طريق يكي از ياران دونده و پركارش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داد.

رسول خادم گفت: «امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي نامزدي تهران به‌عنوان پايتخت جهاني كتاب، به شوراي شهر تهران درخواستي ارائه نداده است.»

اما همان طور كه انتظار مي‌رفت، توپ بيش از يك روز در زمين وزارت ارشاد باقي نماند.

محمدحسن فكري، مشاور معاون امور فرهنگي اين وزارتخانه به ايسنا گفت: «امسال هيچ درخواستي از جانب كميسيون ملي يونسكو براي اين موضوع به ما ارائه نشده است و به اين دليل در اين زمينه‌ هيچ اقدامي نكرديم. درصورتي كه اين درخواست ارائه شود، ما نيز اقدامات لازم را خواهيم داشت.»

بنابر اين حالا توپ در زمين كميسيون ملي يونسكو است كه رئيس اداره‌ ارتباطاتش سال گذشته گفته بود: «براي نامزد شدن شهري از ايران به‌عنوان پايتخت جهاني كتاب، سازمان‌هاي داخلي از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان‌هاي فرهنگي ديگر، در ۲ سال اخير اعلام آمادگي نكردند.»

البته فرهاد اعتمادي كمي واقع‌بينانه‌تر به موضوع نگاه مي‌كند و مي‌گويد: ‌« اگر ما اعلام آمادگي كنيم، فضاي مناسبي براي نشر در ايران نداريم و يونسكو اين موضوع را بررسي مي‌كند.»

اشاره اعتمادي به همان نكته‌اي است كه سال ۲۰۰۴ باعث شد تهران با وجود داشتن يك پارتي خوب در يونسكو، رقابت را به تورين ايتاليا ببازد.

مشاور مديركل يونسكو در اين باره مي‌گويد: «يونسكو شرط پذيرفتن پايتختي تهران را به قبول مسئوليت آن منوط كرده بود كه با نپذيرفتن اين مسئله از سوي شهردار وقت تهران، شهري در ايتاليا به اين عنوان انتخاب شد.»

به نوشته فارس، وي تير سال گذشته گفته بود: «يونسكو امتيازات زيادي براي دادن عنوان پايتخت جهاني كتاب قائل شده بود اما به‌دليل وجود وضعيت چاپ كتاب در تهران اعلام كرده بود، نمي‌توانيم تهران را به اين نام انتخاب كنيم.»

اما گذشته از تمام اينها، به‌نظر مي‌رسد مسئولان كتاب وزارت ارشاد، چندان در جريان اين بازي نيستند و از اساس، به مسئله علاقه‌اي ندارند.

فارس از قول مجيد حميدزاده، مدير اداره كتاب وزارت ارشاد مي‌نويسد: «من اطلاعي ندارم كه چه شده يا چه نشده است. اما از سال ۸۴ در انتشار كتاب روند رو به رشدي داشته‌ايم و اين مسئله را آمار رسمي خانه كتاب نشان مي‌دهد. اينكه كسي مي‌گويد آمار چاپ كتاب كاهش داشته است بايد دليل بياورد.»

حميدزاده درباره گزارش يونسكو مبني بر سختگيري در انتشار كتاب در ايران هم مي‌گويد: «نتيجه سختگيري بايد كاهش انتشار كتاب باشد، ولي آمار خانه كتاب خلاف اين مسئله را نشان مي‌دهد و حتي اگر كتاب‌ها را به‌صورت مجزا و موضوعي بررسي كنيم افزايش توليد را در حوزه‌هاي مختلف مي‌بينيم. حرف زدن آسان است ولي حرف مستند و مستدل زدن سخت است.»

محمود سالاري، مدير دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي فرهنگي و كتابخواني وزارت ارشاد هم مي‌گويد: «سوابق و ضوابط ماجراي پايتختي جهاني كتاب را نمي‌دانم.»

درواقع، روشن است كه مثل روز جهاني كتاب كه بدون هيچ اقدام و برنامه‌اي در ايران آمد و رفت و تازه پس از آن بود كه بحث‌هاي مربوط به آن آغاز شد، انتخاب پايتخت جهاني كتاب هم مثل ۹ سال گذشته انجام شده است و ايران، هيچ برنامه و اقدامي برايش نداشته است.

به عبارت بهتر مسئولان مرتبط با اين موضوع كه مي‌توانند با ارائه پيشنهاد و انجام اقدامات لازم، زمينه را براي نامزدي شهري از ايران فراهم كنند، چندان در جريان كار نبوده‌اند و اين فرصت گذشته است.

برنامه‌ريزي براي ۲۰۱۱

حالا، يك سال ديگر زمان باقي است تا شايد بتوانيم براي سال ۲۰۱۱ برنامه‌ريزي كنيم.

شايد اگر از همين حالا اقدامات لازم صورت گيرد و برنامه‌هاي ويژه‌اي كه يونسكو هم به آن علاقه‌مند است، براي ترويج كتاب‌خواني، انتشار بيشتر و راحت‌تر كتاب، جشنواره و همايش و... پيش‌بيني شود، دستيابي به اين عنوان چندان هم دشوار نباشد.

ضمن اين‌كه شايد شهرهاي ديگري از ايران نيز كه در آنها آمار چاپ كتاب و فعاليت‌هاي مربوط به آن در سطح بسيار خوبي قرار دارد، گزينه‌هاي بهتري باشند.

تاريخ درج: 1 تير 1387 ساعت 21:34 تاريخ تاييد: 2 تير 1387 ساعت 00:26 تاريخ به روز رساني: 2 تير 1387 ساعت 00:26
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن