تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816560054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به بهترین روز زندگی جواد خیابانی :: ورزش سه


واضح آرشیو وب فارسی:ورزش سه: نگاهی به بهترین روز زندگی جواد خیابانی
جواد خیابانی رو هنوز یا گزارش بازی ایران و استرالیا به یاد می‌آورند ؛ این یادداشت به قلم محمد قراگزلو نگاهی به این گزارش است.

  به گزارش "ورزش سه"، وقتی شروع کرد به گزارش و بعد از سلام گفت: «صدای من را از ورزشگاه کریکت گراند شهر ملبورن می‌شنوید» صدایش مثل همیشه که در بازی‌های ملی صاف و محکم به نظر می‌رسید، نبود. صدایش می‌لرزید و اولین جملاتش در میان همه مه استرالیایی‌ها و صدای دست‌هایشان که از تدارک اولین حمله میزبان خبر می‌داد، گم می‌شد. طوری حرف می‌زد که انگار قبل از بازی یک‌فصل کتک‌خورده یا یک دل سیر گریه کرده است! اما جواد بغضی در گلو داشت که تا دقیقه 75 رهایش نمی‌کرد.  
جواد ناراحت بود و گزارشش را با دلخوری آغاز می‌کرد و این اولین سردرگمی تماشاگر تلویزیونی در آن آغاز غافلگیرکننده بود که ویدمار در ثانیه 23 مسابقه با احمدرضا تک‌به‌تک شده بود. ظاهرا قبل از شروع گزارش بر او سخت گذشته بود و حالا باید لحظه‌به‌لحظه حملات کشنده استرالیا روی دروازه ایران را برای مردمی که هزاران کیلومتر دورتر با هزار امید و آرزو پای تلویزیون نشسته بودند گزارش می‌کرد. خودش می‌دانست کار سختی است شاید به همین خاطر بود که صدایش می‌لرزید. قبل از بازی سعداوی و شاهرودی به او گفته بودند شش گل می‌خوریم و جواد می‌ترسید که چطور باید از پس گزارش این مسابقه یک‌طرفه و گل‌های زیادی که می‌خوریم بربیاید.
حرکت دست رئیس فدراسیون استرالیا به‌سوی او بعد از گل ویدمار می‌توانست تکمله ای بر تلخی‌های گزارش از لابه‌لای جمعیت طرفدار سرخوش استرالیا باشد. شاید جواد در آن دقایق دعادعا می‌کرد که تیم‌ملی به گل نرسد یا صعودی در کار نباشد تا در میان کانگوروها له نشود اما پس ذهنش دنبال تلافی می‌گشت. دنبال اینکه وقتی تیم‌ملی ورق را برگرداند چه بگوید که هم خودش را خالی کرده باشد هم مردم ایران را پای تلویزیون به شور و ملی برساند.  
یک اشکال فنی و پخش تصاویر از ملبورن برای تهران همه‌چیز را سریع کرده بود. تصاویر به‌جای 24 فریم در ثانیه، 23 فریم در ثانیه پخش می‌شد اما برای جواد این سرعت زیاد قابل تصور نبود. او باید دست‌اندازی می‌شد مقابل سرعت حملات و کف زدن‌های استرالیایی‌ها تا مردم بیشتر از او و ایرانی‌های داخل ورزشگاه نترسند. حتی گل ویدمار و کیول هم نباید بیننده تلویزیونی را می‌ترساند و انگار این مهم در آن روز تاریخی به جواد القاشده بود؛ نه اینکه دستوری باشد از مقام مافوق. این ذهنیت برای خود جواد به وجود آمده و چقدر هم درست و بجا بود.  
تا لحظه پاره شدن تور دروازه ایران به دست آن اوباش استرالیایی جواد مثل سرعت‌گیری که نمی‌خواست ترسش را به مردم کشورش القا کند خوب پیش رفته بود. حالا جای خالی کردن خودش فرارسیده بود، وقتی بی‌فرهنگی آن هولیگان را به زبان آورد و بعدها باعث شد از استرالیا بیایند سراغش!  

 
بعد از آن هرچه بود، خوشی بود. حتی آن تپق خاطره‌انگیز درصحنه گل اول که یادمان می‌آورد با جواد خیابانی روبروییم نه جان چمپیون، گزارش او لحظه‌به‌لحظه تا تاریخ‌ساز شدن پیش می‌رفت. این بار نیرویی که او به ذهن‌ها القا می‌کرد جواب می‌داد. او بعد از گل اول همه را امیدوار کرده بود؛ به اینکه گل دومی هم در کار خواهد بود و بالاخره حماسه ساخته می‌شود.
ساندرو پل که سوت پایان را کشید جواد درد کمرش ناشی از بالا و پایین رفتن دوباره از پله‌های طولانی کریکت گراند را فراموش کرده بود. دیگر حرکت دست رئیس فدراسیون فوتبال استرالیا و توهین اشاره‌ای او اهمیت نداشت هرچند اگر خیابانی این حرکت را به سبک خود آقای رئیس جبران نمی‌کرد شاید تا آخر عمر حسرت‌به‌دل می‌ماند. جدا از تمام این‌ها گزارش جواد تبدیل‌شده بود به گزارشی جاودانه که هرسال همان روز شنیدنش تکراری و کسل‌کننده نبود. گزارشی حماسی از یک حماسه بزرگ تاریخی در فوتبال ملی. انگار همه‌چیز به هم می‌آمد؛ حتی صدای غم گرفته جواد در آغازین دقایق بازی هم شنیدنی بود...
شاید آن صعود تاریخی یا شاید علاقه بیش‌ازحد او به فوتبال ملی باعث شد خیابانی یکی از اولین مسافران جام‌جهانی 98 و همراهان تیم‌ملی باشد. بعد از جام‌جهانی خیابانی از آن صعود تاریخی، گزارش جاودانه‌اش و البته اتفاقات فرانسه یک کتاب نوشت.  

 
جواد در این کتاب حتی از دعواهای اردوی تیم‌ملی پرده برداشته بود که همه حکایت از درگیر بودن او با جریان پویای فوتبال ملی آن روزها می‌کرد اما هرچه از آن روزها گذشت نه جواد همان گزارشگر خاص و دوست‌داشتنی ماند نه فوتبال ملی شور ملی می‌آفرید تا او درصدد حماسه سازی دوباره باشد.
جواد خیابانی دو گزارش تاریخی داشت که هر دو بار منتج به جشن ملی شد؛ یکی همان 8 آذر 76 و بعد از صعود به جام‌جهانی و دیگری برد تاریخی مقابل آمریکا در تابستان 77.   ازآنجاکه این دو مسابقه بزرگ‌ترین جشن‌های ملی بعد از انقلاب را خلق کرد حتما جواد خیابانی که در جریان این جشن قرار داشت هم باید جایی در میان شیرینی‌های حافظه فوتبالی‌ها جای ویژه‌ای می‌گرفت. جای جواد در حافظه‌ها ثبت شد اما ...    

 
اما خیابانی بعدازآن سال‌ها دیگر خاطرهای نساخت. حتی در بهترین روزهای فوتبال ملی - که البته زیاد نبود - او گزارشگری فوق‌العاده نبود تا یکی دیگر از آن گزارش‌ها چیزی نزدیک به گزارش ایران- عربستان را تکرار کند. یادمان نرفته در روزهایی که جواد گزارشگر اول تلویزیون حساب می‌شد عادل فردوسی پور مثل بچه‌های مودب و خجالتی گوشه‌ای می‌نشست و به گزارشگر اصلی آمار می‌داد.
جالب این‌که اولین بار که تصویر عادل روی آنتن رفت محصول یک اشتباه کارگردانی بود؛ آنجا که عادل کنار اسکندر کوتی نشسته و به او در جریان گزارش دیدار ایران – قطر در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 98 اطلاعات می‌داد. بعدازآن و باگذشت یک سال از جام‌جهانی برنامه نود راه افتاد تا کم‌کم سیر متفاوت جواد و عادل در این حرفه    آغاز شود.    

17:59  1395/09/08





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ورزش سه]
[مشاهده در: www.varzesh3.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن