تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816251628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقيق و تفحص از «روند مبارزه با قاچاق كالا» تصويب شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تحقيق و تفحص از «روند مبارزه با قاچاق كالا» تصويب شد
نمايندگان مجلس با 150 رأي مثبت با تقاضاي تحقيق و تفحص از «بررسي روند مبارزه با قاچاق كالا و بررسي سياست‌هاي دولت در مقابله با قاچاق و دلايل ناكارآمدي آن در دولت‌هاي مختلف» موافقت كردند.
نویسنده : بهناز قاسمی 


نمايندگان مجلس با 150 رأي مثبت با تقاضاي تحقيق و تفحص از «بررسي روند مبارزه با قاچاق كالا و بررسي سياست‌هاي دولت در مقابله با قاچاق و دلايل ناكارآمدي آن در دولت‌هاي مختلف» موافقت كردند.
تعدادي از نمايندگان تقاضاي تحقيق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق كالا را در تاريخ ۲۹ تيرماه امسال و حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماينده اسلام‌آباد غرب نيز تقاضاي تحقيق و تفحص از سياست‌هاي دولت در مقابله با قاچاق و علت ناكارآمدي آن را در همان تاريخ به كميسيون اقتصادي ارائه كردند كه پس از حضور نماينده دولت و بررسي اين تقاضا در كميسيون، كميسيون اقتصادي اين دو تقاضا را رد كرده و تعيين تكليف آن را به صحن علني مجلس ارجاع داد.

  كواكبيان: رد تحقيق و تفحص چاقوي مجلس را كند مي‌كند
مصطفي كواكبيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در اخطار قانون اساسي در جريان بررسي رد تقاضاي تحقيق و تفحص از بررسي روند قاچاق كالا و بررسي سياست‌هاي دولت در مقابله با قاچاق و دلايل ناكارآمدي آن در دولت‌هاي مختلف گفت: گزارش كميسيون اقتصادي مجلس نشان داد كه ما داريم چاقوي خودمان را كند مي‌كنيم. وي با اشاره به اينكه ممكن است ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز قصوري در اين باره نداشته باشد، اما اسكله‌ها و گمرك‌هاي غيرمجاز در كشور وجود دارد و تحقيق و تفحص در اين باره حق مجلس است.
همچنين علي ادياني نماينده مردم قائم‌شهر در مجلس شوراي اسلامي نيز در اخطاري ديگر، با ابراز شگفتي از رد تقاضاي تحقيق و تفحص از بررسي روند مبارزه با قاچاق كالا در كميسيون اقتصادي گفت: رهبري رهنمودهاي بسياري در اين مورد دارند و دولت نيز از بابت گستردگي قاچاق كالا در كشور شرمسار است. وي ادامه داد: ما نمايندگان مجلس نيز از اينكه قاچاق ضربه سنگيني بر پيكره اقتصاد كشور وارد كرده، شرمسار هستيم اما اينكه چگونه است كه تحقيق و تفحص از بررسي روند مبارزه با آن در كميسيون تخصصي مجلس رأي نمي‌آورد؟
 
 پورابراهيمي: ركود پدر اقتصاد كشور را درآورده
محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم كرمان در اين خصوص گفت: كميسيون اقتصادي معتقد است تحقيق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق كالا بايد از دستگاه‌هاي تخصصي صورت گيرد نه از ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه خود با مشكلاتي مواجه بوده است. پورابراهيمي در توضيحاتي درباره تذكرات دو نماينده فوق گفت: در كميسيون اقتصادي با موافقان تحقيق و تفحص درباره روند مبارزه با قاچاق كالا صرفاً در روش تفاوت نظر داريم. نماينده مردم كرمان اظهار داشت: ما معتقديم بايد از دستگاه‌هاي تخصصي تحقيق و تفحص صورت گيرد، نه از ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه خودش مشكلات و موانعي در مسير خود داشته است.

  فلاحت‌پيشه: «قاچاق» يك‌سوم اقتصاد كشور را درگير كرده است
نماينده اسلام‌آباد غرب در مجلس با اشاره به اينكه يك‌سوم اقتصاد كشور درگير قاچاق است گفت: ۹۰ درصد كالاي قاچاق وارد شده به كشور در اقتصاد كشور آوار مي‌شود.
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در جلسه علني روز گذشته در مخالفت با تقاضاي رد تحقيق و تفحص از بررسي روند مبارزه با قاچاق كالا و بررسي سياست‌هاي دولت در مقابله با قاچاق و دلايل ناكارآمدي آن در دولت‌هاي مختلف، با اشاره به اينكه امروز قاچاق يك سوم اقتصاد كشور را درگير خود كرده است، گفت: اين موضوع بايد جزو اولويت‌هاي مجلس قرار مي‌گرفت.
وي در پاسخ به يكي از محورهاي مخالفت با تقاضاي تحقيق و تفحص از بررسي روند مبارزه با قاچاق كالا كه در آن عنوان شده بود تحقيق و تفحص نه نسبت به امور بلكه نسبت به دستگاه‌ها صورت مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: قانون تصريح دارد كه تحقيق و تفحص نسبت به امور صورت مي‌گيرد.
فلاحت‌پيشه گفت: در سال‌هاي اخير از ميزان 70 ميليارد دلار واردات به كشور 22 ميليارد آن قاچاق بوده است و اگر سال گذشته به 15 ميليارد دلار كاهش يافته به آن علت است كه به واسطه تحريم‌ها پول مملكت كاهش يافت. وي افزود: هدف ما از تحقيق و تفحص اين است كه در فضاي پس از تحريم اگر پولي آزاد شد، صرف قاچاق كالا نشود.
وي افزود: هنوز 90 درصد كالاهايي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود، به روي اقتصاد كشور آوار مي‌شود كه اين معضل بزرگي است.
اين نماينده متقاضي تحقيق و تفحص از بررسي روند مبارزه قاچاق كالا و بررسي سياست‌هاي دولت در مقابله با قاچاق و دلايل ناكارآمدي آن در دولت‌هاي مختلف با ذكر اين نكته كه هنوز 60 درصد اسكله‌هاي كشور غيرمجاز هستند، به رد تقاضاي تحقيق و تفحص در كميسيون اقتصادي با اختلاف يك رأي اشاره كرد و از نمايندگان خواست به رد تقاضا رأي ندهند تا اقدام سازنده‌اي از سوي مجلس جهت نظارت بر قاچاق كالا صورت گيرد.
در نهايت روز گذشته اين دو تقاضا به صورت يكجا مورد بررسي قرار گرفت و پس از سخنان متقاضيان و مخالفان و موافقان، نمايندگان با ۱۵۰ رأي موافق، ۲۲ رأي مخالف و ۳ رأي ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماينده حاضر در صحن، با تقاضاي تحقيق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق كالا و بررسي سياست‌هاي دولت در مقابله با قاچاق و علت ناكارآمدي اين سياست‌ها، موافقت كردند. به اين ترتيب پس از تشكيل هيئت تحقيق و تفحص و صدور ابلاغ آنها از سوي رئيس مجلس، تحقيق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق كالا طي شش ماه انجام مي‌شود.

  ۸۰۰ هزار كاميون بار قاچاق چگونه وارد ايران مي‌شود؟
گفتنی است که عبدالوهاب سهل‌آبادي، رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران چندي پيش عنوان داشته بود: طبق محاسباتي كه داشتم اگر ميزان كالاي قاچاق وارد شده به كشور را براساس اظهارات رئيس مجلس شوراي اسلامي حدود 20 ميليارد دلار در نظر بگيريم، حدود 800 هزار كاميون براي جا‌به ‌جايي اين كالاها لازم است. اگر ميزان كالاي قاچاق وارد شده به كشور را ۲۰ ميليارد دلار در نظر بگيريم، سالانه حدود ۸۰۰ هزار كاميون براي جا‌به‌جايي اين كالاي قاچاق لازم است.
رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر 80 هزار واحد توليدي در كشور فعاليت دارند، افزود: متأسفانه قاچاق پوشاك تا حد زيادي در كشور ريشه دوانده است.
  گمرک محور اصلی کالای قاچاق
گفتني است رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا نيز چندي پيش عنوان داشت «برنامه‌ريزي كرديم تا سالانه قاچاق را 15درصد كاهش دهيم‌»، همچنين سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز مدعي شده بود «‌در حدود 50تا 60 درصد قاچاق از گمرك انجام مي‌شود‌» و سردار اسكندر مؤمني جانشين فرمانده نيروي انتظامي بيان داشته بود كه 70درصد قاچاق از گمرك انجام مي‌گيرد.
با توجه به اينكه گمرك محور اصلي قاچاق كالا و ارز شناخته شده است، حال بايد ديد پنجره واحد و الكترونيكي شدن فعل و انفعالات در گمرك جلوي كالاي قاچاق را از اين محور مي‌گيرد يا اينكه اين كار با هدف برطرف كردن انتقادها انجام پذيرفته است.

  كالا طي چه مراحلي به كشور وارد مي‌شود؟
بازرگان براي واردات بايد از اتاق بازرگاني كارت بازرگاني دريافت كند، سپس در صمت ثبت سفارش انجام دهد و بعد كارهاي بانكي براي پرداخت ارز به فروشنده خارجي را از بانك خودش و بانك مركزي پيگيري كند. بعد از خريد كالا، شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي، كالا را با كشتي به يكي از بنادر كشور مي‌فرستند. كشتي در بندر پهلو مي‌گيرد و كالاها تا زمان خروج از بندر، تحت نظارت و بررسي دو نهاد مستقل يعني اداره بندر (زير نظر سازمان بنادر و دريانوردي، زيرمجموعه وزارت راه) و گمرك (زيرمجموعه وزارت اقتصاد) قرار مي‌گيرد.
در برخي مراحل تنها نظارت اداره بندر وجود دارد و در برخي مراحل تنها بررسي‌هاي گمرك. كالا توسط اپراتورهاي بندر از كشتي تخليه مي‌شود و به انبارهاي بندر منتقل مي‌شود. نماينده بازرگان به اداره گمرك مراجعه مي‌كند و بعد از بررسي‌هاي لازم عوارض گمركي پرداخت مي‌شود، بعد از پرداخت عوارض گمركي، ماشين از شركت حمل و نقل فرستاده مي‌شود، وارد گمرك مي‌شود و بار را از انبار تحويل مي‌گيرد، بعد در اداره‌ در خروج گمرك آخرين بازرسي‌ها انجام مي‌شود و محموله از بندر خارج مي‌شود، پس از آن، پليس در جاده‌هاي كشور بر رفت و آمد اين محموله‌ها نظارت دارد. دست آخر كالا به انبارهاي سطح كشور و بعد به فروشگاه‌ها مي‌رود. در هر مرحله مداركي صادر مي‌شود و مداركي بررسي مي‌شود، حال بايد ديد كه قاچاقچيان در اين بين از چه رخنه‌هايي براي ورود غيرقانوني كالا به كشور استفاده مي‌كنند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن