تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817032283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهد پرورش مفاخر چشم انتظار ساخت کتابخانه مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مهد پرورش مفاخر چشم انتظار ساخت کتابخانه مرکزی
در تقویم کشورمان روز 24 آبان‌ماه روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده و بنا به اهمیت این امر از این تاریخ به مدت یک هفته، هفته کتابخوانی نام گرفته است.در این هفته شاهدیم که دستگاه‌های فرهنگی و مسئولین از ضرورت احداث و افتتاح کتابخانه ها حرف مي زنند اما اینکه در واقعیت چقدر به گفته‌های خود جامه عمل بپوشانند جای بسی تأمل است. سال‌ها از تصویب طرح احداث کتابخانه مرکزی در همه استانهای کشور می‌گذرد و در این مدت کتابخانه مرکزی خیلی از شهرها تکمیل شده و شاید هم برخی از آنها دیگر نیاز به تعمیر و حتی بازسازیداشته باشند، اماروند ساخت کتابخانه مرکزی استان مرکزی هنوز اندر خم تامین اعتبار است و در این شرایط ما مانده‌ایم واین کتابخانه نیمه کاره!!
نویسنده : فاطمه قاسمي 


استان مرکزی براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390 جمعیتی معادل یک‌میلیون و 413 هزار و 959 نفر دارد و سالانه رشد جمعیتی این استان 91 صدم درصد است و بیش از 73 درصد جمعیت آن شهرنشین هستند.
استان مرکزی، پایتخت مفاخر و مشاهیر کشور، قطب چهارم صنعت کشور اما بیشتر مردم آن با فرهنگ مطالعه بیگانه‌اند و رغبتی برای کتاب خواندن ندارند و از همه بدتر اینکه کتاب‌هایش جا و مکان ندارند.
اگرچه تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه و رسیدن به جایگاه مطلوب تنها به قشر خاصی مربوط نبوده و همه افراد در هر پُست و مقامی برای دست یابی به این مهم باید تلاش کنند، اما سال‌هاست که وعده احداث کتابخانه مرکزی برای مردم استان هنوز محقق نشده است.
استان مرکزی با این وجود داشتن 73 کتابخانه عمومی علیرغم قدمت و پیشینه تاریخی هنوز منتظر تکمیل کتابخانه مرکزی است که در ششمین روز از هفته دولت با حضور وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم در سال 93 کلنگ آن در میدان سرداران کلانشهر اراک بر زمین زده شد و بهره‌برداری از آن می‌تواند در ارتقاء سرانه مطالعاتی مردم این استان مؤثر باشد.
زمین این کتابخانه تا زمان کلنگ‌زنی نه سال منتظر تامین اعتبار بود تا اینکه در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» پروژه احداث کتابخانه مرکزی در زمینی به مساحت 6 هزار و 800 مترمربع با زیربنای 18 هزار و 500 مترمربع و با اعتبار اولیه معادل 17 میلیارد و 500 میلیون ریال کلنگ‌زنی شد و وعده 36 ماهه برای بهره‌برداری از آن به مردم داده شد.
این پروژه در 7 طبقه شامل مخزن کتاب، تالار اجتماعات، نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی، کتابخانه کودکان و کلاس‌های آموزشی، کانون نابینایان و کم توانان جسمی، بازارچه کتاب، سایت کامپیوتری، فضاهای مجزای مطالعه، ساختمان اداری، اتاق‌های محققین، بخش صحافی، نمازخانه و... مطالبه به حق مردم این خطه را در حوزه کتابخانه پاسخ خواهد داد مکان یابی کتابخانه مرکزی مناسب نبوده است
عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی در جلسه شورای فنی استان گفت: هر چند معتقدیم مکان یابی این طرح مناسب نبوده است اما باید تلاش شود تا با اختصاص منابع و اعتبارات از ردیف های مختلف و همکاری شهرداری و بخش خصوصی ، پروژه احداث کتابخانه مرکزی اراک در مدت دو سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسد، اگر روندی که درسالهای اخیر بوده ادامه داشته باشد به یک پروژه فرسایشی تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت آیین نامه اجرایی ماده 27 برای رفع بخشی از مشکلات مالی و اعتباری این پروژه استفاده کنیم افزود: کلیات طرح مشکلی ندارد و عملیات اجرایی با کیفیت و روند نسبتا مناسبی در حال انجام است اما برخی نواقص فنی طرح نیز باید برطرف شود .
فیلی ادامه داد: با توجه به اینکه پروژه کتابخانه مرکزی اراک به عنوان نمادی در بخشی از ورودی شهر اراک قراردارد ، طراحی نمای آن به گروه معماری سازمان نظام مهندسی استان واگذار شود و به بهترین طرحی که توسط کمیته فنی تایید می شود ،جوایزی اهدا خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه همکاری و مشارکت شهرداری در اجرای پروژه می تواند سبب تسریع در روند اجرای طرح شود افزود: اگر شهرداری با توجه به وظایفی که در بخش فرهنگی و اجتماعی به عهده دارد ، بخشی از منابعی را که به عنوان سهم نیم درصد کتابخانه ها پرداخت می کند و ماهیانه حدود 8 میلیارد ریال را شامل می شود ، به مشارکت در احداث کتابخانه مرکزی اختصاص دهد قطعا اجرای طرح با سرعت مناسب تری انجام خواهد شد. تکمیل کتابخانه مرکزی اراک با اعتبارات استانی ممکن نیست
رقیه یادگاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی با اشاره به واگذاری این پروژه به شهرداری اراک گفت: باتوجه به اینکه قرارداد اولیه این پروژه 180 میلیارد ریال بود می‌بایست از ردیف اعتبارات ملی استفاده می‌کرد چرا که تامین این میزان اعتبار باتوجه به اعتبارات کم استانی ممکن نیست.
وی افزود: امسال 20 میلیارد ریال اعتبار به این پروژه تخصیص یافته است، باتوجه به اینکه بیش از 20 میلیارد ریال هم دیون داشته؛ تصمیم گرفتیم این پروژه را به شهرداری محول کنیم تا با بهره‌گیری از امکانات شهرداری هرچه زودتر این پروژه تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی تصریح کرد: تاکنون نزدیک به 70 میلیارد ریال اعتبار برای پروژه صرف شده است که از این مقدار 30 میلیارد ریال برای پروژه و مبلغ بیش از 20 میلیارد ریال هم دیون آن بوده که پرداخت شده است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن