تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817136478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت حرفه‌اي حرف اول را در پيشرفت ورزش مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مديريت حرفه‌اي حرف اول را در پيشرفت ورزش مي‌زند
سال‌هاست كه ورزش به عنوان يكي از فاكتورهاي مهم كشورها به شمار مي‌رود و عملكرد تيم‌هاي مختلف آنها در مسابقات مختلف نشان از پيشرفت كشورها دارد.
نویسنده : اشرف رامين 
سال‌هاست كه ورزش به عنوان يكي از فاكتورهاي مهم كشورها به شمار مي‌رود و عملكرد تيم‌هاي مختلف آنها در مسابقات مختلف نشان از پيشرفت كشورها دارد. حال آنكه مديريت ورزش يكي از موضوعات مهمي است كه سردمداران ورزش جهان اهميت بسياري به آن مي‌دهند و براي آنكه در آوردگاه‌هايي چون المپيك قدرت‌نمايي كنند تغييرات گسترده‌اي در ساختار مديريت ورزش خود در سال‌هاي اخير ايجاد كرده‌اند.

   تكيه بر استقلال مديريتي
امروزه استقلال مديريتي در ورزش حرف اول را مي‌زند. تلاش براي جداسازي اين مقوله مهم از بدنه دولت از جمله اقداماتي است كه در يكي دو دهه اخير در دستوركار كشورهاي صاحبنام در ورزش قرار گرفته تا از اين طريق ورزش را از هرگونه تصميم‌گيري‌هاي سياسي، جهت‌‌دار و مخرب دور كنند. به همين دليل كشورهاي زيادي از اين نوع مديريت غير دولتي حمايت مي‌كنند و البته تأثيرات آن را نيز در رشد و پيشرفت ورزش خود به وضوح ديده‌اند. بسياري از همين كشورها براي ورزش خود هيچ ساختار مستقل دولتي را تعريف نكرده‌اند. در اين صورت نقش كميته‌هاي المپيك آنها پررنگ‌تر شده و ورزش‌هاي قهرماني زير نظر اين كميته اداره مي‌شوند. از طرفي مديريت ورزش‌‌هاي همگاني نه تنها به دست فراموشي سپرده نشده‌اند بلكه ساير نهادها مسئوليت آنها را برعهده دارند. در يك نگاه اجمالي به كشورهاي توسعه‌يافته مي‌توان گفت كه ورزش در اين كشورها در سطح وزارتخانه اداره نمي‌شود بلكه نهادهايي چون رفاه، گردشگري يا حتي آموزش مسئوليت اداره ورزش را دارند. در كشورهاي اروپايي‌اي چون آلمان وزارتخانه‌اي براي ورزش در نظر گرفته نشده است. تعدادي از كشورهاي اروپايي اعتقادي به ورزش دولتي ندارند. به عنوان نمونه آلمان ورزش را زيرمجموعه‌اي از وزارت كشور خود قرار داده است. البته در سرزمين ژرمن‌ها از سال 2006 و پس از تأسيس كنفدراسيون ورزش‌هاي المپيكي، مسئوليت اصلي ورزش به اين نهاد واگذار شد. هلندي‌ها اما ورزش را در وزارتخانه بهداشت و رفاه جاي داده‌اند. اسپانيا نيز ورزش را بخشي از وزارتخانه آموزش و فرهنگ قرار داده است.  
   ساختارهايي شبيه ايران
در بين كشورهاي اروپايي فرانسه ساختار مديريتي مشابه ورزش ايران را دارد. وزارت ورزش و جوانان فرانسه مسئوليت ورزش قهرماني و همگاني اين كشور را برعهده دارد و برخلاف همتايان اروپايي تلاشي براي تغيير ساختار مديريت ورزش خود نمي‌كند. همچنين وزارت ورزش و جوانان در كابينه دولت‌هاي هند، گرجستان، تركيه، اندونزي، مالزي، غنا و برزيل وجود دارد.
   آسيايي‌هاي دولتي
ژاپن و كره‌جنوبي از جمله كشورهايي هستند كه بر اداره ورزش زير نظر دولت تأكيد زيادي دارند. اين دو كشور در دو دهه اخير پيشرفتي چشمگير در اكثر رشته‌هاي ورزشي داشته‌اند تا جايي كه ژاپني‌ها رتبه ششم المپيك ريو را تصاحب كردند و كره‌اي‌ها نيز دو رده پايين‌تر را به دست آوردند. ژاپن در سال 2001 چند وزارتخانه را با هم ادغام كردند و وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوري تشكيل شد. كره‌اي‌ها هم در سال 2009 براي كوچك كردن دولت دست به كار شدند و وزارتخانه فرهنگ، ورزش و گردشگري را تأسيس كردند. هدف از اين كار بالا بردن سطح مديريت، فرهنگ، گردشگري و ورزش اعلام شد.
   اسطوره‌اي كه وزير شد
بهره گرفتن از مديران كاربلدي كه از جنس ورزش نيستند يكي از بحث‌هاي هميشگي اهالي ورزش است. تكيه بر توانايي‌هاي مديريتي در بيشتر موارد بر سوابق ورزشي اولويت دارد. به همين دليل از بين ورزشكاران سرشناس دنيا كه اسطوره‌هاي ورزش كشور خود نيز محسوب مي‌شوند تنها پله بود كه به بالاترين سطح مديريت ورزش كشورش رسيد. اسطوره فوتبال برزيل پس از بازنشستگي از دنياي حرفه‌اي اهداف بزرگي براي پيشرفت ورزش كشورش در سر داشت. بلندپروازي‌هاي او سبب شد تا در نهايت در سال 1995 به عنوان وزير ورزش برزيل انتخاب شود. پله در اين مدت تمام تلاشش را به كار گرفت تا تبعيض در ورزش را به حداقل برساند. تصويب قانوني براي كاهش فساد مالي در فوتبال كه به «قانون پله» شهرت يافت از جمله اقدامات مهم اسطوره سيه‌چرده برزيل محسوب مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن