تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817107379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بعد از پیروزی ترامپ، سرمایه‌گذارها بیشتر به ایران می‌آیند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


محمد خوش‌چهره:
بعد از پیروزی ترامپ، سرمایه‌گذارها بیشتر به ایران می‌آیند
اگر تا چند روز پیش‌بینی‌ها در مورد اقتصاد ایران حول محور برجام حرکت می‌کرد امروز همه می‌خواهند آینده‌ای واضح از دوران ترامپ و تأثیر احتمالی آن بر اقتصاد کشور با برجام یا بدون آن ارائه کنند.
روز نو : اگر تا چند روز پیش‌بینی‌ها در مورد اقتصاد ایران حول محور برجام حرکت می‌کرد امروز همه می‌خواهند آینده‌ای واضح از دوران ترامپ و تأثیر احتمالی آن بر اقتصاد کشور با برجام یا بدون آن ارائه کنند.

به گزارش روز نو؛  این پیش بینی هم البته کار چندان آسانی است چون رییس جمهوری جدید آمریکا در دوران مناظرات شعار فراوان داد اما از برنامه‌ای مشخص برای رسیدن به این برنامه‌ها رونمایی نکرد. حالا دنیا مانده و شعارهایی که اگر محقق شود برای اقتصاد جهانی خبرهای خوبی نخواهد داشت. در مورد ایران اما پیش بینی‌ها تا حدودی متفاوت است . گروهی معتقدند که اولاً اقتصاد ایران جزیره‌ای عمل می‌کند و اساساً از اتفاقات جهانی تأثیر چندانی نمی‌گیرد از سوی دیگر بعید به نظر می‌رسد ساکن بعدی کاخ سفید دست به ماجراجویی بزند و هزینه‌های جدید برای آمریکا به بار بیاورد ضمن این که برجام معاهده‌ای چند جانبه است و یکی از طرفین نمی‌تواند مفاد آن را تغییر دهد اما در مقابل گروه دیگر به این اندازه خوش بین نیستند چون به اعتقاد آن‌ها حتی اگر ترامپ نتواند برجام را تغییر دهد یا لغو کند اما قطعاً خواهد توانست با مشکل تراشی‌ها و سنگ اندازی های جدید سرنوشت آن را به قهقرا ببرد و بدترین جنبه این احتمال هم آن خواهد بود که احتمالاً بسیاری از سرمیاه گذارانی که اقتصاد ایران چشم به ورودشان دوخته با شدت گرفتن دردسرها عطای حضور را به لقایش خواهند بخشید و خواهند رفت یا در خوش بینانه ترین حالت ، با احتیاط بیشتری پیش می‌روند و برای بستن قراردادهای جدید هیچ عجله‌ای نخواهند داشت . این هم یعنی کند شدن روند توسعه‌ای که دولت امیدهای بسیاری به آن بسته است.
 
محمد خوش چهره استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس از جمله گروه اول به شمار می‌رود او معتقد است که اصولاً خطری برجام را تهدید نمی‌کند چون این سند ، معاهده‌ای چندجانبه است و اتفاقاً بعد ازتب و تاب انتخابات موانع پیش روی اجرای آن با توجه به اصرار طرف اروپایی با سرعت بیشتری حل و فصل و به حضور سرمایه گذاران منجر خواهد شد. به گفته او نوسان‌های بازارهای جهانی هم همانطور که روزهای گذشته شاهد بودیم گذرا بود و عقلانیت دوباره به این بازارهای بازگشت.
 
گفت‌وگوی «میدایرانیان » با محمد خوش چهره را در ادامه می‌خوانید:
 
آقای خوش چهره از مدت‌ها پیش اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی کشور منتظر به نتیجه رسیدن برجام و رفع موانع هستند تا درهای بازارهای جهانی دوباره به رویشان باز شود اما انتخاب جدید مردم آمریکا نگرانی‌ها نه تنها در ایران بلکه برای همه فعالان این حوزه در جهان را افزایش داده ، به اعتقاد شما انتخاب ترامپ می‌تواند تبدیل به معضلی در مسیر اجرای برجام شود؟
 
این نگرانی البته وجود دارد اما نکته این است که عقلا و صاحبنظران دیدگاه منفی نسبت به پیامدهای انتخاب رییس جمهور آمریکا ندارند تجربه یک سال گذشته هم نشان می‌دهد که سرمایه گذاران اگرچه مشتاقانه از برجام استقبال کردند و در قالب هیات های تجاری رسمی و غیررسمی به ایران آمدند اما این رفت و آمد به یک قرارداد نهایی و رسمی منجر نشد با این همه جذابیت سرمایه گذاری در ایران به خصوص در بخش انرژی بالاست ضمن این که اجرای برجام در مورد ایران سیاستی است که به صورت چند جانبه از از سوی همه کشورهای اروپایی باید مورد قبول واقع شده و نسبت به آن متعهد هستند. در این راستا هم می‌توان به موضع گیری منطقی سخنگوی اتحادیه اروپا اشاره کرد که اعلام کرده امریکا نمی‌تواند به صورت یک جانبه تعهدات برجام را رد کند چون این یک توافق چند جانبه است. از این رو می‌توان گفت اتحادیه اروپا به تصمیمات خود پایبند است و آمریکا نمی‌تواند به صورت یک جانبه آن لغو کند. در نهایت این که به اعتقاد من بعد از انتخاب ترامپ و با رفع موانعی که اروپا در مسیر اجرای برجام ایجاد کرده فضا بیشتر از گذشته برای اجرای این توافق باز خواهد شد به عبارت دیگر بعد از پیروزی ترامپ برعکس اظهارات عده‌ای ما شاهد ورود سرمایه‌های خارجی و جذب آن در داخل کشور خواهیم بود.
 
در بعد جهانی انتخاب ترامپ چه تاثیری بر مناسبات اقتصادی و بازارهای جهانی خواهد داشت؟
 
اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری با واکنش‌های منفی و البته قابل پیش بینی بازارهای جهانی رو به رو شد از جمله نزول شاخص‌ها در بورس‌های مطرح دنیا و افت قیمت جهانی نفت اما این واکنش‌ها موقت و گذرا بود چون همه می‌دانند که اظهارات نامزدهای انتخابات عموماً احساسی و شعارگونه است و در نتیجه قابل قضاوت و استناد نیست . به عبارت دیگر اظهاراتی که مردم و بررسی‌هایی که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در مورد تأثیر برگزاری انتخابات  مطرح می‌کنند تحت تأثیر گفته‌های نامزدهای ریاست جمهوری است که برای جذب آراء و مطالبات مردم مطرح می‌شود .  از این رو قطعاً بین اظهاراتی که ترامپ قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و برنامه‌هایی که قرار است پس از انتخابات در عمل پیگیری و دنبال شود تفاوت معنی داری وجود خواهد داشت . تجربه گذشته هم نشان از تفاوت بین نگاه و عملکرد در انتخابات پیشین آمریکا دارد. در این میان فضای کنونی جهان و محیط داخلی آمریکا و چالش‌هایی فرا روی اقتصاد و سیاست این کشور به گونه‌ای است که دست آمریکا برای انجام هر اقدام و یا اظهار نظری در خصوص ایران باز نخواهد بود. در نهایت این که  وعده‌ها و گفته‌های ترامپ علیه ایران به معنای این نیست که او با همان غلظتی که پیشتر در مورد ایران صحبت کرد بخواهد در عمل اجرا کند. یعنی تحقق این شعارها با اما واگرهای جدی همراه است.
 
پس به اعتقاد شما با توجه به همین موضوع بازارهای جهانی در ادامه به این انتخاب و تبعات آن واکنش منطقی نشان خواهند داد؟
 
برای قضاوت در خصوص آینده زود است چون طبیعتاً بازارهای جهانی ، از جمله بازار نفت و طلا و شاخص بورس‌های جهانی واکنشی هیجانی بود به وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور جدید آمریکا اما همانطور که گفته شد از این شعارها تا عمل به آن‌ها فاصله زیاد و معناداری وجود دارد به عبارتر دیگر  نمی‌توان در مورد تداوم این نوسانات در بازارهای جهانی نظر داد. بنابراین تاکید می‌کنم که باید این قضاوت‌ها را موکول کنیم به هفته‌هایی که پس از انتخابات که پیش و رو داریم.
 
فکر می‌کنید اقتصاد ایران تا چه اندازه از تحولات خارجی تأثیر پذیر است؟
 
این موضوع کاملاً تحت تأثیر رفتار و عمکرد دولتمردان در زمینه مسائل اقتصادی است. یعنی اگر رویکردها در اقتصاد کشور مبتنی بر متغییرهای برون زا و مبتنی بر تحولات اقتصاد نفتی باشد ، وابستگی اقتصاد به قیمت نفت و وابستگی آن به تغییرات جهانی و نوسونانات بیشتر می‌شود  اما اگر رفع موانع اقتصادی از طریق تولیدات داخلی صورت بگیرد و سپس از تحولات قیمت نفت در راستای تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی استفاده شود  تأثیر تحولات خارجی در اقتصاد ایران کمرنگ‌تر خواهد داشت.

*اميد ايرانيان





تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن