تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820005104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- روي پرده سینما چه می گذرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون:  بررسی چند فیلم روی پرده /چرا باید این فیلم ها را دید یا ندید؟   لطفا مزاحم نشويد

چرا بايد براي دين اين فيلم به سينما برويم؟ چون لطفا مزاحم نشويد تجربه ي جديدي در سينماي مستقل ايران است؛ فيلم خوش ساختي است که به مخاطبش احترام مي گذارد اما به او باج نمي دهد. اين اولين فيلم مستقل محسن عبدالوهاب در مقام کارگردان است. عبدالوهاب پيش از اين فيلم، همکار رخشان بي اعتماد در زير پوست شهر، گيلانه و خون بازي بود. فيلمنامه ي لطفا مزاحم نشويد را خود عبدالوهاب نوشته. او هوشمندانه بازيگران تواناي تئاتر مانند افشين و هدايت هاشمي را در کنار چهره هاي مطرح سينما مانند باران کوثري و حامد بهداد قرار داده و تازه يک کشف بزرگ هم در عالم بازيگري داشته: شيرين يزدانبخش، بازيگر اپيزود سوم. لطفا مزاحم نشويد از ابتداي پذيرفته شدن در جشنواره ي فجر تا زمان اکرانش دچار چند حاشيه هم شد که مسئولان به اولي ترتيب اثر دادند و از کنار دومي به سادگي گذشتند: فيلم عبدالوهاب در بخش مسابقه ي فيلم هاي اول و دوم جشنواره پذيرفته شده بود اما دست اندرکاران فيلم معتقد بودند وقتي عبدالوهاب پيش از اين دو کارگرداني مشترک با بني اعتماد را در کارنامه اش دارد، ديگر لطفا مزاحم نشويد فيلم اولش به حساب نمي آيد. حاشيه ي دوم هم موقع اکران فيلم پيش آمد. در حالي که بيل بوردهاي تبليغاتي فيلم در شهرهاي مختلف نصب شده بود و يکي - دو روز هم از نمايش فيلم مي گذشت خبر رسيد که همه ي بيل بوردهاي فيلم از سطح شهرها و شهرتان ها جمع آوري شده و دليلش هم گويا تصوير روحاني مربوط به اپيزود دوم (با بازي درخشان هدايت هاشمي) بوده که روي پوستر آمده. چرا ممکن است فيلم را دوست نداشته باشيم؟ فيلم هر چه جلوتر مي رود بيشتر جا مي افتد و بهتر مي شود. ممکن است ريتم اپيزود اول را دوست نداشته باشيد، ايده ي بعضي شوخي ها و کنايه هاي اپيزود دوم به نظر تکراري برسد و حامد بهداد اپيزود سوم گاهي از کنترل خارج شود؛ اما در مجموع لطفا مزاحم نشويد مي تواند رضايت مخاطبش را جلب کند. هر چند احتمالا ساختار اپيزوديک آن، به خصوص که اپيزودهاي نقطه ي مشترکي هم با يکديگر ندارند، براي تماشاگر عادي سينما دافعه ايجاد مي کند. فيلم در قياس با اثر قبلي کارگردان برايش پيشرفتي محسوب مي شود؟ در مجموعه کارهاي مشترک عبدالوهاب و بني اعتماد آثار خوبي بودند. اين فيلم هم به عنوان اولين کار مستقل اثر درخور تحسين و احترامي است. هر چي خدا بخواد

  چرا بايد براي ديدن اين فيلم به سينما برويم؟ پرويز شهبازي با نفس عميق شد کارگردان محبوب نسل جوان. باعيار 14 نشان داد کارگرداني خوبي است و موفقيت نفس عميق تصادفي نبوده. هر چي خدا بخواد ابتدا قرار بود فيلم پرويز شهبازي باشد. خودش نويسنده ي فيلمنامه و تهيه کننده و کارگردان بود اما بعد، از کارگرداني انصراف داده و قرار شد فقط در نقش تهيه کننده باقي بماند. کارگرداني فيلم هم افتاد بر دوش نويد ميهن دوست که پيش از اين در  فيلم عيار 14 دستيار شهبازي بود. هر چي خدا بخواد پر است از ستارگان سينما، از ترانه عليدوستي گرفته تا حامد کميلي و پورسرخ و عطاران و سعيد آقاخاني. از همه ي اينها گذشته گروه براي فيلمبرداري زحمات زيادي متحمل شدند و حتي يک بار قايق ترانه عليدوستي و بازيگران در دريا واژگون شد. اتفاقي که خوشبختانه صدمه ي جاني براي کسي به دنبال نداشت و فقط به دوربين و ساير وسايل خسارت زد. تنها نکته ي مثبت هر چي خدا بخواد بازي بازيگران کمدي اش يعني آقاخاني و عطاران است که ديدن فيلم را تا پايان قابل تحمل مي کنند. چرا ممکن است فيلم را دوست نداشته باشيم؟ فيلم ايده اش را از آوانتي بيلي وايلدر گرفته. فيلمي که تازه جزو بهترين هاي وايلدر هم نيست. ولي آوانتي فقط با يک جک لمون و جوليت ميلز بامزه از کار درآمده و داستانش خوش ريتم و موثر پيش مي رود؛ اما هر چي خدا بخواد با انبوه ستارگان سينما نه با مزه است و نه داستان درست و حسابي دارد. مشکل بزرگ فيلم خنثي بودنش است. حتي اذيت هم نمي کند. نه مي خنداند و نه به گريه مي اندازد. البته نکته ي ناراحت کننده اي هم ندارد و سر و شکل فيلم قابل تحمل است. فقط بي خاصيت است. به خصوص وقتي بدتر مي شود که به داستانش چاشني هاي عجيب و غريبي مثل آن دو برادر دو قلو رااضافه مي کند. ايرنا ياداشتي منتشر کرد درباره ي اين که تماشاگران فيلم را دوست ندارند و سالن را به نشانه ي اعتراض ترک مي کنند. فيلمبران (پخش کننده ي فيلم) بلافاصله در نامه اي اين ادعاي ايرنا را تکذيب کرد. هر کدام از دو طرف که درست بگويند فعلا نکته ي اصلي اينجاست که هر چي خدا بخواد فيلم اصيلي نيست. کمدي به ظاهر برتري است که از بسياري از کمدي هاي اين روزها ضعيف تر هم هست. فيلم در قياس با اثر قبلي کارگردان برايش پيشرفتي محسوب مي شود؟ اميدواريم نويد ميهن دوست بعد از اين دست گرمي فيلم هاي خوبي بسازد. اين يکي که نااميد کننده بود.    بعد از ظهر سگي سگي

  چرا بايد براي ديدن اين فيلم به سينما برويم؟ مصطفي کيائي را کمتر کسي مي شناخت. فيلمش را هم در سکوت تمام ساخت. هيچ حاشيه و جنجال جدي موقع فيلمبرداري يا بعد از آن به وجود نيامد. تنها نکته اي که وجود داشت بر سر اسم فيلمش بود که يادآور بعد از ظهر سگي، فيلم درخشان سيدني لومت بود. هر چند کيائي بعدا در گفت و گويي اعلام کرد که اگر چه به فيلم لومت علاقه ي زيادي دارد و قهرمان فيلم او هم با ديدن بعد از ظهر سگي دست به بمب گذاري مي زند و در خود فيلم هم تکه اي از بعد از ظهر سگي به نمايش درمي آيد، اما فيلم او هيچ ربطي به فيلم لومت ندارد و اقتباسي از آن نيست. بعد از ظهر سگي سگي به عنوان فيلم اول، کار قابل قبول و حتي خوبي است. به عنوان يک کمدي انتقادي يک سر و گردن از تمام کمدي هاي اين روزها بالاتر است. داستان جوان دانشمندي که بعد از همه ي وعده وعيدها کسي از وي حمايت نمي کند و درنهايت تصميم مي گيرد دست به يک عمل انتحاري بزند و در حين عمليات آدم هايي را گروگان مي گيرد که هر کدام مي توانند نماينده يا لااقل هجو نماينده اي از يکي از اقشار جامعه باشند. فيلم ترکيبي از شوخي هاي مختلف است، اما دليل اصلي خنده دار شدن شوخي ها اجراي خوب بازيگران فيلم به خصوص آقاخاني، صالحي و عطاران است. حتي آن دستيار پليس هم برخلاف معمول وردست هاي سينماي کمدي ما، شخصيت بامزده اي از کار درآمده. کيائي اجرا و کارگرداني خوبي دارد و به جز بک ربع او فيلم؛ ريتم را هم رعايت مي کند و زمان بندي را خوب مي شناسد و مي داند کي شوخي بعدي را رو کند. بعد از ظهر سگي سگي ارجاعات بامزه اي هم به آژانس شيشه اي و البته بعد از ظهر سگي دارد.   چرا ممکن است فيلم را دوست نداشته باشيم؟ فيلم واقعا نکته ي آزادهنده اي ندارند. تنها نکته ي منفي اش سطح زيبايي شناسي و سليقه در فيلم است که در حد معيني نگه داشته شده و به اوج نمي رسد. فيلم در کل پاسخ مخاطب را مي دهد اما در جزئيات متوسط باقي مي ماند. يعني اجرا قابل قبول اما متوسط است، داستان قابل قبول اما متوسط است، و البته يک ربع فيلم هم نقطه ضعفش محسوب مي شود. فيلم در قياس با اثر قبلي کارگردان برايش پيشرفتي محسوب مي شود؟ به عنوان اولين فيلم کيائي آن قدر خوب هست که کنجکاو ديدن کمدي بعدي اش باشيم.    نخودي

  چرا بايد براي ديدن اين فيلم به سينما برويم؟ شايد ما يکي از معدود کشورهايي باشيم که هر ساله جشنواره ي کودک برگزار مي کنيم اما در برنامه ي اکرانمان چيزي به نام فيلم کودک حضور ندارد. فيلم کودک را کسي جدي نمي گيرد و از زمان اکران دو قسمت کلاه قرمزي و پسرخاله به بعد، ديگر فيلم کودکي اکران نشده که مردم برايش صف کشيده باشند. پس در اين شرايط اکران فيلمي مانند نخودي را فارغ از اين که چقدر موفق بوده، بايد به فال نيک گرفت. فرشته طائرپور تهيه کننده ي فيلم از جمله کساني است که دستي در سينماي کودک دارد و مدير توليد دو تا از محبوب ترين فيلم هاي کودک سينما ايران يعني گلنار و پاتال و آرزوهاي کوچک هم بوده است. نخودي اولين فيلم جلال فاطمي در مقام کارگردان است. جاي خوشحالي است که سازندگان فيلم سينماي کودک را جدي گرفته اند و فهميده اند که در اين دوره و زمانه ديگر نمي شود با تصاوير و بازي هاي بد، بچه ها را سرگرم کرد. اين است که تمامي عوامل نخودي از فيلمبردار، تورج منصوري گرفته تا بازيگراني چون صابر ابر، مسعود کرامتي، عليرضا خمسه، رعنا آزادي ور و مرضيه برومند، از حرفه اي هاي سينما هستند. قهرمان نخودي آدم بزرگ است اما اين به خودي خود نقيصه اي براي يک فيلم کودک محسوب نمي شود. به خصوص که صابر ابر آن قدر خوب بازي مي کند که تماشاگر کودک را با خودش همراه کند. نخودي آن قصه کودکانه ي قديمي را برداشته و هوشمندانه مايه هاي امروز را به آن داده است. متأسفانه فيلم در اکران جدي گرفته نشد تا جايي که طائرپور نامه اي گلايه آميزي نوشت و گفت: «از هر سينمايي که فکر کند فيلم نخودي فقط براي سئانس هاي نيم بهاي صبح سينماست، فيلم را پس خواهم گرفت». چرا ممکن است فيلم را دوست نداشته باشيم؟   نقطه ضعف اصلي و بزرگ نخودي پايان بندي آن است. يک پايان سر هم بندي شده براي دادن پيامي اخلاقي. در حالي که فيلم با ورود قهرمان به سرزمين نخودي و عروسک ها قابليت آن را داشت که مدتي ديگر ادامه پيدا کند و از جاذبه هاي دنياي عروسکي هم استفاده کند، ولي خيلي ناگهاني پايان خوش فيلم به تماشاگر تحميل مي شود. هنوز هم اين تفکر وجود دارد که سينماي کودک يعني دادن پيام اخلاقي آن هم به شيوه ي خيلي رو و گل درشت.   فيلم در قياس با اثر قبلي کارگردان برايش پيشرفتي محسوب مي شود؟ نخودي به عنوان اولين کار يک کارگردان اثر قابل قبولي است و جاي خوشحالي است که فاطمي کارش را با سينماي مهجور کودک آغاز کرده. اميدواريم همين مسير ادامه پيدا کند. منبع: 24 همشهري ماه (شماره 61)     999 منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن