تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 خرداد 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799953594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیم مذاکره‌کننده ایرانی، دست ترامپ را در لغو برجام بسته‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



تیم مذاکره‌کننده ایرانی، دست ترامپ را در لغو برجام بسته‌اند
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا پیشتر گفته بود که برجام «بدترین توافق تاریخ» است. ولید فارس، مشاور ارشد او نیز اعلام کرده که ترامپ مصمم است در برجام تجدیدنظر انجام شود. بلومبرگ در گزارشی این موضوع را بررسی کرده که آیا ترامپ امکان، قدرت و انگیزه لازم برای تغییر یا لغو برجام را دارد یا خیر؟ در این گزارش مشخص شده که راهکار چند زمانه اجرای برجام که به ویژه مورد حمایت تیم ایرانی مذاکره کننده هسته‌ای بود، راه را برای لغو برجام تا اندازه زیادی مسدود کرده است.
روز نو : دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا پیشتر گفته بود که برجام «بدترین توافق تاریخ» است. ولید فارس، مشاور ارشد او نیز اعلام کرده که ترامپ مصمم است در برجام تجدیدنظر انجام شود. بلومبرگ در گزارشی این موضوع را بررسی کرده که آیا ترامپ امکان، قدرت و انگیزه لازم برای تغییر یا لغو برجام را دارد یا خیر؟ در این گزارش مشخص شده که راهکار چند زمانه اجرای برجام که به ویژه مورد حمایت تیم ایرانی مذاکره کننده هسته‌ای بود، راه را برای لغو برجام تا اندازه زیادی مسدود کرده است.
 
به گزارش روز نو، دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما در زمینه توافق هسته‌ای با ایران در خطر قرار دارد. روز چهارشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران از سقف مجاز تولید آب سنگین فراتر رفته است. از آب سنگین عموما برای خنک کردن راکتورها استفاده می‌شود. این برای دومین بار از زمان لازم‌الاجرا شدن برجام است که ایران از سقف مجاز تولید آب سنگین عبور می‌کند.
 
بار نخست، ایران در ماه فوریه (بهمن 94) بیش از حد مجاز آب سنگین تولید کرد اما دولت اوباما با خرید این مازاد، عملا آن را مجاز اعلام کرد. موضع دولت اوباما درباره تولید آب سنگین بیش از سقف مجاز از سوی ایران، این بود که این موضوع را صرفا از باب زبان شناسی حقوقی تحلیل کند. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که «تبعیت نکردن» به معنای «نقض» توافق برجام نیست که می‌تواند باعث آغاز روند بازگشت تحریم‌‌ها شود. او گفت که ایرانی‌ها پس از این موضوع همکاری با دیگر طرف‌های برجام را به سرعت آغاز کردند تا این مساله حل شود.
 
اگر هیلاری کلینتون، رئیس‌جمهوری امریکا می‌شد، احتمالا تولید مجدد آب سنگین بیش از حد مجاز در همان دسته «تبعیت نکردن» باقی می‌ماند. اما این دونالد ترامپ است که به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا انتخاب شده است؛ کسی که گفته از موارد اجرا نشدن برجام به سادگی عبور نخواهد کرد.
 
کمیته مشاوران اسرائیلی کمپین ترامپ در همین ماه بیانیه‌ای را منتشر کرد که طبق آن «آمریکا باید با نقض‌های برجام در خصوص (ادعای) تلاش برای دستیابی به بمب اتمی و اجرا نکردن تعهدات مربوط به تحریم‌های کنونی و قدیمی (از سوی ایران) برخورد کند.» این بیانیه همچنین قول داد که ترامپ تحریم‌های جدیدی برای بررسی تهدیدهای ایران علیه همسایگانش و ادامه گسترش سلاح‌های هسته‌ای تصویب کند.
 
برخی جمهوری‌خواهان روز 5 شنبه به بلومبرگ گفتند که موارد نقض برجام از جانب ایران با دقت بیشتری در دولت ترامپ در قیاس با دولت اوباما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به گفته تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس «تعجب‌آور نیست که ایران مجددا در حال بررسی محدودیت‌های موجود در توافق هسته‌ای است تا ببیند چگونه می‌تواند از تعهدات آن فرار کند. دولت اوباما با پرداخت 8.6 میلیون دلار به ایران، بایت خرید آب سنگین، عملا باعث ترغیب ایران نسبت به چنین رفتاری شد.»
 
کاتن، سال گذشته، تهیه‌کننده نامه‌ای از سوی جمهوری‌خواهان حاضر در سنا به رهبران ایران بود که در آن هشدار داده بودند رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا دارای قدرت صلاحدید برای تصویب یا رد برجام است. بلافاصله پس از این نامه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، فاش کرد که آمریکا و دیگر شرکای این کشور قصد دارند تا رفع تحریم‌ها را در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بگنجانند. پس از آن نیز کاخ سفید، برجام را برای تصویب به کنگره ارسال نکرد. تصویب برجام در کنگره نیاز به تایید دو سوم اعضا سنا داشت.
 
اکنون کاملا مشخص نیست که وقتی ترامپ وارد کاخ سفید شود، چه انجام خواهد داد. کاتن می‌گوید: «در ماه ژانویه (دی 95) رئیس‌جمهوری ترامپ و کنگره‌ای که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، سیاست جدیدی در قبال ایران را آغاز خواهند کرد.» دیگر جمهوری‌خواهانی که با بلومبرگ گفت و گو کرده‌اند، می‌گویند مطمئن نیستند آن طور که بسیاری از نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات درون حزبی عنوان کردند، ترامپ بخواهد برجام را پاره کند.
 
یکی از دلایل این کار این است که آمریکا تاکنون تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها را اجرا کرده است. آمریکا همچنین بابت حل و فصل اختلافات مربوط به خرید تسلیحات از سوی رژیم سابق ایران، مبلغی پول به تهران داده است. درآمدهای ایران ناشی از فروش نفت از بلوکه بودن خارج شده‌اند. بنابراین در این لحظه، اعلام لغو برجام از سوی آمریکا تنها می‌تواند بر اجرای تعهدات ایران در آینده، همچون تعهد مربوط به پذیرش نظارت بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ایش و همچنین محدودیت در تعداد سانتریفیوزها و تولید سوخت هسته‌ای، اثر گذار باشد.
 
اما ممکن است ترامپ سیاست اوباما در حاشیه برجام را که به قصد راضی کردن ایرانی‌ها انجام می‌شد، پایان دهد. از زمان اجرای برجام در ماه ژانویه (دی 94) جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به بانک‌های اروپایی تضمین داده که اکنون زمان مطمئنی برای سرمایه‌گذاری در ایران فرارسیده است، بدون آن که واهمه‌ای از تحریم‌های جدیدتر آمریکا وجود داشته باشد.
 
دولت اوباما همچنین همه تلاش‌های کنگره برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را بلوکه کرد و تصمیم گرفت بابت آزمایش موشکی، مانورهای نظامی دریایی ایران در خلیج فارس و بازداشت شهروندان آمریکایی کاری را انجام ندهد.
 
مایک پومپئو، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که از حامیان ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود، به بلومبرگ می‌گوید: «من فکر می‌کنم دولت ترامپ باید به وضوح بگوید که ما به ایران اجازه دادیم رفتارهایی انجام بدهد که ورای برجام هستند از جمله آزمایش موشکی و در همان حال فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه دهند. اکنون باید به ایران بگوییم که آن دوره تمام شده است.»
 
او می‌گوید که دولت جدید باید خود را «به اجرای قراردادی عادلانه که جزئیات آن با دقت تهیه شده است» متعهد بداند و اجازه ندهد که «حتی این قرارداد مانع از وضع تحریم‌های جدیدتری علیه ایران باشد.»
 
حامیان برجام در آمریکا می‌گویند که چنین سیاستی باعث تضعیف رئیس‌جمهوری ایران و وزیر امورخارجه‌اش می‌شود که هوادار مذاکره درباره مسائل هسته‌ای بودند. بدون تلاش‌های ورای برجامی که از سوی اوباما انجام شد، ایران ترغیب می‌شود از برجام بیرون برود.
 
رئیس‌جمهوری ترامپ با همه این مسائل رو‌به‌رو خواهد شد. اما باید پرسید که اگر ترامپ به دلیل اعمال اختیارات ریاست جمهوریش مبنی بر خروج از برجام باعث شود تا ایران نیز از برجام خارج شود، چه کسی باید واقعا سرزنش شود؟ در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست و ما نمی‌توانیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا «میراث اوباما به زودی از بین خواهد رفت یا خیر؟»

منبع: انا


تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن