واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا:
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور گفت: منابع بسیار غنی از احکام اسلام در اختیار اندیشمندان است که با استفاده از آنها میتوان نظریه اسلام در باب حقوق بشر متناسب با ادبیات امروز در اختیار جهانیان قرار داد. به گزارش ایسنا، آیتالله علیرضا اعرافی در سمینار حقوق بشر اسلامی در مدرسه عالی امام خمینی(ره) گفت: حوزههای علمیه و مراکز حوزوی در برابر این دست از مباحث رسالت سنگینی دارند و وظیفه ما گسترشبخشی به دانشهای مختلف و ورود به عرصههای نو است. وی اظهار کرد: فلسفهها و فقههای ناظر به مسایل مستحدثه و پایهریزی ابواب نو در فقه و به ویژه فقه اهلبیت(ع) جزء وظایفی است که بر دوش ما قرار دارد و زمانی میتوانیم به نظریه کلان اسلام در باب حقوق بشر برسیم که دانش اسلامی ما بر پایه متدولوژی عمیق توسعه یابد و به مرزهای جدیدی برسد و سخنانی جدید به دنیا عرضه کنیم. وی اظهار کرد: وظیفه ما این است که در پرتو میراث عمیق و غنی فلسفی و کلامی خویش به عرصههای جدید مورد نیاز بشریت بپردازیم به ویژه که کشور ما داعیه حرکت به سمت احیای تمدن و امت اسلامی دارد و این حرکت نیازمند گسترش مرزهای علوم اسلامی و توسعه علوم فلسفی و اخلاقی و علمی است. مدیر حوزههای علمیه اظهار کرد: باید از موضع فعال و عالمانه و حکیمانه اقدام کنیم و باید از مواضع انفعالی در مسایل جهانی فاصله بگیریم و با همان سرمایه منطقی و عقلانی و سرمایه ملکوتی و الهی و براساس فقه و مبانی فلسفی خودمان مقوله حقوق بشر را ارایه کنیم و گفتمان ناب اسلام را استخراج و به جهان امروز ارایه بدهیم. وی افزود: مع الاسف برخی جریانات جهان اسلام عرصه را برای حضور حقیقی اسلام ناب تنگ کرده است و گسترش خشونتهای مذهبی مانع حضور فعال در این عرصه است اما در تدبیر ما این مانع ضمن اینکه زمینههای محدودی دارد گسترش آن به دست استعمارگران و قدرتهای بیگانه است. وی با بیان اینکه «در مقوله بشر ما احتجاجات مهمی متناسب با همان ادبیات حقوق بشر غربی هم داریم» گفت: ما اگر از موضع فعال سراغ متون برویم میتوانیم نظام جامع حقوق بشر را استخراج کنیم. از لحاظ روششناسی برای رسیدن به نظریه کلان حقوق بشر اسلامی هم باید به مبانی فلسفی بپردازیم و برای این مقوله نظامسازی کنیم که البته کارهایی شده ولی هنوز هم جای کار بسیاری داریم. مدیر حوزههای علمیه تصریح کرد: فقه اسلامی به معنای عام در همه شعب و مذاهب و به خصوص فقه اهل بیت(ع) از ذخایر بزرگی برخوردار است و ما با بهرهگیری از عناوین اولیه و ثانویه باید عناصر ثابت و متغیر حقوق بشر اسلامی در دنیای معاصر را استخراج کنیم و برای این مسئله گسترش ابواب فقهی ضرورت است. فقه امروز غنی است اما دو اقدام لازم است یکی اینکه ابواب موجود با پرسش های جدید باید غنی شود و دیگر اینکه ابواب جدیدی پایهریزی شود. در منابع عقلی و نقلی ما معارفی وجود دارد که میتواند ما را به موضع فعال در بحث حقوق بشر بکشاند؛ دامنه بسیار گسترده اسلام برای حقوق بشر یکی از وجوه ممیزه حقوق بشر اسلامی است. وی ادامه داد: حجم روایات و اندیشه وارد شده در سنت اسلامی در زمینه حقوق جان انسان، سلامت افراد، امنیت، آزادی و حق انتخاب، آبرو و شخصیت و کرامت انسانی، نوامیس افراد و اشخاص و اموال، در عهد و پیمان، امانتها، اندیشه و تعلیم و تربیت به مفهوم جامع، اسرار و زندگی شخصی، حداقل زندگی و رفاه اقتصادی و حق نقد و اظهار نظر و مشارکت در سرنوشت اجتماعی وافی و کافی است و در تمامی آنها مبنای فلسفی استوار وجود دارد. وی اظهار کرد: اگر در این محورها اندیشه فقهی حقوقی، اخلاقی و کلامی و فلسفی اسلام را جمع کنیم منشوری بسیار غنی و قابل ارایه به جهان به دست میآید و در منظومهای قرار میگیرد که نظریه مترقی به جهان ارایه میدهد. ای کاش در حوزه توسط فضلا و مجتهدان اندیشمند ناظر به زمان درسهای سطح خارج در این عرصه را پایهریزی میکردیم. این کار شدنی است و حوزه و المصطفی م توانند دراین مسئله فعال شوند. در منطق اسلام حقوق انسان، حقوق بشر پایه است ولی پیوندهای خویشاوندی و اعتقادی و علمی و روابط اجتماعی را مبنای یک سلسله حقوق تکمیلی میدانیم که بخشی از آن در رساله حقوق امام سجاد و در ابواب فقهی گسترده ما وجود دارد. اعرافی ادامه داد: حقوق بشر اسلامی مشتمل بر حقوق الزامی و ترجیحی است البته پشتوانه حقوق بشر در منطق اسلام با حقوق بشرهای دیگر متفاوت است و ریشه در اندیشه و نگاه الهی دارد و فراتر از ضمانتهای شکلی بشری است. ما به انسان فراتر از ساحت مادی معتقد هستیم و معتقدیم در تزاحم میان مصالح فرد و جامعه و دنیوی و اخروی ترجیح با جمع و مصالح معنوی است از این رو باید دور از اندیشههای مرعوب غرب از طرفی و از طرف دیگر به دور از تحجر به تبیین مبانی حقوق بشر بپردازیم و هراسی از نقاط افتراق نداشته باشیم. ما نسبت به حقوق بشر امروز و رویکرد دولتهای غربی دو مسئله داریم ما مدعی هستیم که برخی جراینات غربی نباید مبانی فلسفی و حقوقی خود را امر عام بشری اعلام کنند؛ زیرا تفاوتهای فرهنگی و حقوقی مسئلهای بدیهی است که از سوی آنان مورد بی توجهی است. وی اظهار کرد: از فردای تصویب اعلامیه حقوق بشر دهها جنگ افروخته شده و کشورهای اسلامی و غیراسلامی اشغال شده و میلیونها نفر کشته شدند و تروریسم دولتی و غیردولتی از برخی قدرت های غربی ناشی شده که اسرائیل نمونه بارز تروریسم دولتی است و همه اینها نشای از برخورد دوگانه غرب است. موجهای تروریسم ناشی از دولتهای نامشروع است و غرب کاملا یکجانبه از آنان حمایت کرده و میکند و تئوریهای ترور و تکفیر تولید میکنند آن هم از سوی دولتهایی که نه مشروعیت الهی و نه مشروعیت مردمی دارند از این رو ما هم یکجانبهگرایی معرفتی و هم یکجانبهگرایی ارزشگذاری و یکجانبهگرایی رفتاری غرب را نقد میکنیم و آماده بحث با هر متفکری در دنیا هستیم. وی افزود: منطق حقوقی اعلامیه جهانی حقوق بشر متناقض است ودر مقام عمل نیز با اشکالات فراوان روبروست، مظالمی که در منطقه وجود دارد عمدتا زیر سر همان شعاردهندگان اعلامیه حقوق بشر و مدافعان آن است. انتهای پیام
چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]