تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815533083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي، سپر اصلي در برابر موج ترامپيسم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقتصاد مقاومتي، سپر اصلي در برابر موج ترامپيسم
شايد سردرگمی درست‌ترين واژه‌اي باشد كه براي توصيف اين روزهاي سياست در جهان و حتي در ايالات متحده امريكا به واقعيت نزديك‌تر باشد. ‌اين كه دقيقاً چه رويكردي در دولت آينده امريكا در مقابل سياست‌هاي فعلي اين كشور گرفته شود، نكته‌اي است كه همه در انتظار آن هستند.
نویسنده : مهدی‌ پورصفا 


حتي در اين ميان شخصي همچون وزير خارجه فرانسه نيز در كنفرانس مطبوعاتي خود به صراحت به اين نكته اشاره كرده است كه ترامپ بايد وضعيت خود را نسبت به مسائلي همچون توافقنامه هسته‌اي ايران روشن كند. اين نكته نشان مي‌دهد كه به هيچ عنوان اميدي به عملكرد مستقل دولت‌هاي اروپايي در قبال برجام وجود ندارد.  نكته مشخص اينجاست كه برجام در دولت ترامپ روزگار خوشي نخواهد داشت. از هم‌اكنون پيش‌بيني‌هاي گسترده‌اي در اين باره وجود دارد. وليد فارس يكي از مشاوران ترامپ با اشاره به اينكه ترامپ به طور حتم به دنبال اصلاح برجام خواهد رفت مي‌گويد: آن را بررسي خواهد كرد، به كنگره خواهد فرستاد، و از ايرانيان خواهد خواست چند مورد را تغيير دهند و مذاكراتي خواهد بود و مذاكرات بسيار فشرده خواهد بود.

فارس در بخش ديگري از سخنان خود مي‌گويد: توافق به اين صورتي كه الان هست، يعني فرستادن ١٥٠ ميليارد دلار به‌ ايران بدون دريافت چيز چنداني در برابر آن، افزايش مداخلات ايران در چهار كشور ديگر منطقه، براي دولت ترامپ قابل قبول نخواهد بود.  با چنين سخناني مشخص است كه با مطرح شدن بحث بازبيني برجام، سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران تا مدت‌ها به تعليق مي‌رود و ديگر خبري از مواهب اقتصادي با آورده برجام نخواهد بود. نكته ديگر در اين باره اين است كه موضع امريكايي‌ها در برجام زياده طلبي بيش از اندازه درباره محدوديت‌هاي هسته‌اي خواهد بود.  سؤال اينجاست كه واكنش در قبال اين مسئله بايد چه باشد.
 
برجام جوانمرگ مي‌شود؟
نكته اصلي در قبال برجام و مسائل مربوط به آن آينده ناروشن اين توافق هسته‌اي است. در حقيقت هنوز هم برجام به مرحله اجراي كامل نرسيده است و بارها و بارها ايران به دليل بدعهدي امريكايي‌ها به كميسيون مشترك برجام شكايت كرده اما اين مسئله به جايي نرسيده است.
حال سؤال اينجاست كه چگونه مي‌توان در مقابل اين تهديدات ايستادگي كرد. آيا در صورت تقاضاي امريكا براي تجديد مذاكرات بايد تمام مناسبات اقتصادي را معطل مذاكرات مجددي كرد كه هيچ گاه به نتيجه نمي‌رسد.

دراين ميان شايد وقت اين باشد كه با به قدرت رسيدن ترامپ و احتمال تعليق برجام كه حتي سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا آن را محتمل دانسته است، بار ديگر دولت حسن روحاني براي يكبار هم شده ، بحث اقتصاد مقاومتي را جدي بگيرد؛ بحثي كه اتفاقاً هدف از آن مقابله با تهديدهايي است كه از سوي دشمن در ناحيه اقتصاد عليه ايران صورت گرفته است.  تهديداتي كه دولت يازدهم سعي كرد با اجراي برجام آن را به كمترين حد ممكن برسد، اما به نظر مي‌رسد با به قدرت رسيدن ترامپ دولت بايد به دنبال اجراي اقتصاد مقاومتي باشد.
   
بالا بردن قدرت اقتصاد مقاومتي
اگرچه نمي‌توان قدرت بالاي اقتصادي دشمن و وجود اهرم‌هاي فراوان بين‌المللي و منطقه‌اي در دست وي در وارد آوردن ضربه به نظام اسلامي در عرصه اقتصاد را ناديده گرفت، ولي در يك نبرد نامتقارن تنها قدرت آتش نيست كه طرف پيروز را تعيين مي‌كند. اگر تنها قدرت آتش عامل پيروزي بود كه اصلا نبايد جنگي در مي‌گرفت. بلكه عامل ديگري است كه سرنوشت نهايي هر جنگ نامتقارني را تعيين مي‌كند. آن عامل نهايي آستانه تحمل و ميزان ضربه‌پذيري است.  حال به نظر مي‌رسد كه با استفاده از اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از غافلگيري راهبردي بار ديگر بايد جلوي فشار هر چه بيشتر را به نظام اسلامي گرفت. اساساً اقتصاد مقاومتي يك رويكرد كوتاه‌مدت سلبي و اقدامي صرفاً پدافندي نيست كه تنها در مواقعي به كار آيد كه دشمن به دنبال سوء‌استفاده باشد.

اين رويكرد چشم‌اندازي كلان به اقتصاد جمهوري اسلامي ايران دارد و يك اقدام بلندمدت را شامل مي‌شود. اين تعريف هم كه به نظر مي‌رسد دور از ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب نيست، رويكردي ايجابي و دورانديشانه دارد. با استفاده از اقتصاد مقاومتي مي‌توان جلوي راهكارهاي تحريمي عليه اقتصاد كشور و طمع دشمن را در اين باره گرفت.
در اين ميان برخي اين نكته را مطرح كنند كه شايد سازمان‌دهي يك اقتصاد بر اساس اقتصاد مقاومتي زمان كمي نياز داشته باشد، اما مسئله اصلي اينجاست كه اقتصاد مقاومتي بر پايه و اساس سرمايه‌ معنوي افراد و جامعه استوار است. بدون معنويت و سلامت معنوي، مقاومت‌شكننده خواهد بود.  در صورتي كه روح اقتصاد مقاومتي در كشور فراهم شود، امكان واكنش سريع نظام اقتصادي ما در برابر حملات اقتصادي فراهم مي‌شود. اين‌كه چقدر توان واكنش به كنش‌ها و حملاتي را داريم كه به نظام اقتصادي ما وارد مي‌شود و چقدر مي‌توانيم در اين واكنش سريع استقامت داشته باشيم. اگر بحراني پيش بيايد، تا چه ميزان مي‌توانيم مصارف كشور را پايين بياوريم؟ مردم تا چه اندازه و در چه مدتي مي‌توانند خودشان را با اين تغييرات هماهنگ كنند؟ قوت‌هاي ما در اين زمينه مي‌بايد تكميل و ضعف‌هايمان ترميم شوند.  شرايطي كه در صورت حاد شدن شرايط به شدت مورد نياز كشور خواهد بود.
  
علاج واقعه قبل از وقوع
با تمام اين مزايا اين مسئله در صورتي به واقعيت خواهد پيوست كه دولت به اين مسئله به عنوان يك رويكرد جدي بپردازد. در اين ميان تمام نهادها حتي وزارت امورخارجه بايد وارد اين مسئله شوند؛ وزارت امورخارجه‌اي كه خود اصلي‌ترين باني بحث برجام بوده است.  تحرك دستگاه ديپلماسي كشور براي فعال كردن ظرفيت‌هاي بالقوه و فرصت‌هاي جهاني در اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي در شبكه‌اي پويا از اقتصاد جهاني معنادار مي‌شود و كشف و به‌كارگيري و ساخت ظرفيت اين شبكه برعهده‌ ماست. حالا سؤال اينجاست كه چه زماني دولت از خواب بيدار خواهد شد و به اين مسئله به صورت جدي خواهد پرداخت.  اگر چنين اتفاقي روي ندهد در صورت بازگشت ناگهاني تحريم‌ها باز هم صدماتي سنگين متوجه كشور خواهد شد كه ترميم آن امكان‌ناپذير است. بايد قبل از واقعه به فكر علاج آن باشيم.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن