تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816528584




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا جانباز جنگ صفین با جانباز دفاع مقدس مشابه است؟


واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
untitled-2
گیل نگاه/ رضا فضلیچند سالی است عده ای افراد سیاسی و رسانه ای در مخالفت با مواضع بعضی جانبازان دفاع مقدس می گویند شمر هم جانباز جنگ صفین بود و بعد قاتل امام حسین(ع) شد. ظاهرا ملاک آن ها این است که جانباز بودن ملاکی برای ارزشگذاری نیست و حال فعلی وی باید مورد توجه قرار گیرد. فارغ از درستی یا نادرستی این بحث، نکته ای که در اینجا به آن ظلم شده و در واقع مورد تحریف قرار گرفته این است که جانبازان جنگ صفین را با جانبازان دفاع مقدس یکسان کنیم. آیا به راستی آنها یکی هستند؟جنگ صفین وقتی دشمنان در اردوگاه حضرت علی بودندآن چه از جنگ صفین در تاریخ یاد شده سربازان حضرت علی(ع) مقابل معاویه ای جنگیدند که به دستور حضرت برای واگذاری قدرت شام به والی جدید گردن ننهاد و زمینه جنگ را به بهانه عدم شناسایی قاتلین خلیفه سوم فراهم کرد. اما در سپاه حضرت شکاف بزرگی بود که در نهایت منجر به اختلافات زیاد در اردوگاه شد.دیالوگ مالک اشتر در سریال امام علی( ع) را باید یادآوری کرد که به اندک یاران باقیمانده برای ادامه جنگ گفته بود برگردیم که دشمن اصلی در اردوگاه خودی است. آخر آن جنگ نیز با انشعاب و اختلاف به حکمیت کشیده شد و حتی یاران حضرت حاضر نشدند حکمیت شخص فرد مقبول ایشان را قبول کنند و ابوموسی اشعری را برای این کار برگزیدند.اما آیا سربازان ایران در جنگ هشت ساله نیز چنین متشتت و سردرگم بودند؟ تاریخ هشت ساله جنگ ما نشان می دهد که سربازان جنگ در ایران کاملا تحت پیروی امام خمینی(ره) حرکت کردند و کمترین اختلاف و سردرگمی در صفوف سپاه به وجود نیامد.معضل و مشکلات و اختلافات شاید بر سر جزئیات جنگ بود ولی هرگز کسی به یاد نمی آورد که کلیت سربازان دفاع مقدس در مقابل نظریات فرماده کل قوا و دیگر فرماندهان جنگ موضعی خلاف جهت بگیرند. شاید در هنگام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ دلواپسی هایی صورت گرفت که تا امروز نیز ادامه دارد ولی بازهم کسی حاضر به آن نشد که در مقابل آن ایستادگی کند.از همین جهت بسیار اشتباه است که سرباز دفاع مقدس را با سرباز جنگ صفین یکی بدانیم. درست است در جنگ صفین شهید والامقامی چون عمار یاسر بود و فرماندهی جنگ را مالک اشتر بر عهده داشت که نام های قابل احترامی در تشیع و اسلام هستند اما در بین آن ها کسانی قرار داشتند که به ولایت حضرت علی (ع) نیز اعتقادی نداشتند.چگونه می توانیم مرتدینی چون اشعث بن قیس و یا کسانی که بعدها به خوارج مشهور بودند و یا امثال شمر بن ذی الجوشن را کسانی معرفی کنیم در همان ابتدا در خط ولایت قرار داشتند و بعد منحرف شدند؟ چه تشابهی می تواند بین آن هایی با سربازان ایرانی باشد که همیشه در صفوف جنگ هشت ساله حضور داشتند و از دستورات رهبری خود اطاعت کردند و هرگز آسیبی به صفوف جنگ نرسانیدند. مساله اینجاست که امثال شمر و اشعث و خوارج هرگز در صف یاران امیر المومنین قرار نداشتند که آن ها در ادامه مسیر منحرف بدانیم.آن ها همان کسانی بودند که از همان ابتدا در مقابل ولی خود ایستادند و هرگز نمی توان آن ها را جانباز امام علی معرفی کرد. از همین جهت است که مقایسه آن ها با ایثارگرانی که از جان خود برای حفظ میهن مایه گذاشتند و هرگز امام را تحت فشار نگذاشتند نمی تواند در یک راستا ارزیابی شود.از این قیاس مع الفارق اگر بگذریم آن گاه می توانیم متوجه شویم که چراعده ای هرکس که با خود مخالفت می کند را به دشمنان اسلام نسبت می دهد و حتی جانبازی بسیاری از ایثارگران را نیز به شمر منتسب می کند.ممکن است به فراخور زمان تغییرات سیاسی در شخصیت های مختلف ایجاد شود ولی اصالت انسان ها را نمی توان تغییر داد. این همان نکته مهمی است که در قیاس خودمان با تاریخ صدر اسلام باید نسبت به آن تاکید شود.گيل نگاه: انتشار اخبار و يادداشت های دريافتی به معنای تاييد محتوای آن نيست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود.
۱۷ آبان ۱۳۹۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: گیل نگاه]
[مشاهده در: www.gilnegah.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن