تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817599857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خصوصی می‌گویی روزنامه‌ها را ببند علنی می‌گویی آزادی بیان!؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خصوصی می‌گویی روزنامه‌ها را ببند علنی می‌گویی آزادی بیان!؟
رئيس قوه قضائيه با انتقاد شديد از برخي اظهارات در روزهاي اخير که با توجه به شواهد، اشاره او سخنان رئیس‌جمهور در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات است، تصريح کرد: برخي مسئولان به صورت شفاهي يا کتبي، با ‌واسطه يا بي‌واسطه درخواست برخورد با برخي مطبوعات و رسانه‌ها را دارند، اما وقتي در ميان اهالي رسانه قرار مي‌گيرند، نداي آزادي مطبوعات سر مي‌دهند.


به گزارش اداره کل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت‌الله آملي‌لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي، با اشاره به سالروز 13 آبان و برپايي راهپيمايي ضداستکباري در کشور، به سخنان مهم رهبر معظم انقلاب به مناسبت اين روز اشاره کرد و گفت: برخي تلاش دارند بغض و دشمني امريکا را نسبت به کشور ما و انقلاب تا حد يک تعصب تقليل دهند و آن را کمرنگ کنند که البته خوشبختانه مقام معظم رهبري اين سخن فريبکارانه را افشا کردند.

رئيس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: امريکايي‌ها تا امروز ظلم‌هاي بسياري بر ملت ما روا داشته‌اند و فريبکاري آنها بيش از پيش آشکار شده است که آخرين مورد آن نيز بدعهدي و خلف وعده امريکا در موضوع برجام بود. از سوي ديگر در همين چند روز اخير رئيس‌جمهور امريکا که مدت زيادي به پايان مسئوليتش باقي نمانده بار ديگر زهر خود را به ملت ايران ريخت و قانون تمديد وضعيت اضطراري عليه ايران را امضا کرد. آيت‌الله آملي‌لاريجاني تأکيد کرد: ملت ما با فرياد بلند «مرگ بر امريکا» مي‌خواهد بگويد که دشمني امريکا با ايران تمام نشده، اما مشخص نيست چرا عده‌اي به دنبال کمرنگ جلوه دادن اين دشمني واقعي هستند. رئيس قوه قضائيه افزود: راه‌حل اساسي مشکلات کشور همانگونه که رهبر معظم انقلاب نيز بارها تأکيد فرموده‌اند، نه اتکا به امريکا بلکه اتکا به خود، خود باوري و ميدان دادن به جوانان کشور است. اقتصاد مقاومتي نيز يک راهبرد در همين راستاست و ما اگر بحث تحقيق و پژوهش در عرصه‌هاي مختلف و موضوعاتي نظير هوافضا را جدي‌تر بگيريم و با همين شتاب راه خود را ادامه دهيم مسير اقتدار کشور هموارتر مي‌شود، اما اگر دست روي دست بگذاريم و چشممان به ديگران باشد بايد روز به روز شاهد افول بيشتر خود باشيم. آيت‌الله آملي‌لاريجاني با انتقاد از برخي سياست‌ها در حوزه واردات کالا و عدم حمايت از توليد داخلي، حل مشکلات کشور را در گرو خود‌‌‌باوري و کار انقلابي دانست و بيانات روشن و آشکار مقام معظم رهبري در 13 آبان را روشنگرانه و مهم توصيف کرد.
   
آزادي بيان در کشور معقول و منطقي است
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برگزاري نمايشگاه مطبوعات تصريح کرد: مطبوعات و رسانه‌ها در هر کشوري نقش شفاف‌سازي و آگاهي‌بخشي را برعهده دارند و  نظام فکري جامعه را شکل مي‌دهند. حتي در امور ارزشي و ديني اينگونه است، يعني چه در اين امور جامعه رشد کند و چه رو به زوال برود قطعاً رسانه‌ها دخيل بوده‌اند.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني با تأکيد بر اينکه همه موظفند از نقش آگاهي‌بخشي رسانه‌ها دفاع کنند، مطبوعات را چشم بيناي جامعه و مانع بسياري از تخلفات توصيف کرد و افزود: آزادي بيان در جمهوري اسلامي با وجود تبليغات مسمومي که در اين زمينه مي‌شود، يک آزادي معقول و منطقي و واقعي است.
  
برخي براي خود آزادي مطلق مي‌خواهند
رئيس قوه قضائيه خاطرنشان کرد: در عرصه مطبوعات و رسانه‌ها از صداوسيما گرفته تا روزنامه‌ها، همه قوا را نقد مي‌کنند، منتها برخي انتظارات بالايي دارند و مي‌خواهند آزاديشان مطلق باشد، در حالي‌که در هيچ کجاي دنيا و در هيچ نظام سياسي‌اي، آزادي مطلق وجود ندارد. در تمامي کشورها حتي در نظام‌هاي ليبرال دموکراسي معتقدند که آزادي به نحوي بايد محدود شود، چنانکه مي‌بينيم خود آنها در بحث تاريخي هولوکاست انکار آن را مخالف مصالح خود مي‌بينند و آن را ممنوع مي‌کنند. آيت‌الله آملي‌لاريجاني يادآور شد: ما در جمهوري اسلامي، قانون اساسي و اسلام را به عنوان چارچوب‌هاي اصلي حيات سياسي خود شناخته‌ايم و قانون اساسي را نه از باب زور بلکه به عنوان بستر زندگي سياسي خود پذيرفته‌ايم. بر همين اساس مطبوعات، رسانه‌ها و همه مسئولان بايد ملتزم به قانون اساسي و شرع مقدس اسلام باشند و اين را نبايد نوعي مقيد يا مضيق ساختن مطبوعات تلقي کرد، چراکه ارزش‌هاي اخلاقي و قانوني، براي آزادي واقعي انسان‌ها هستند و خط‌کشي‌هاي اسلام نيز براي حمايت از همين آزادي‌هاست.
   
مبناي عمل ما قانون و موازين شرعي است
رئيس دستگاه قضا با تأکيد بر لزوم نقش‌آفريني مطبوعات در جهت ارتقاي سطح فرهنگي جامعه، انتشار مطالب مبتني بر افترا، توهين و شايعات از سوي رسانه‌ها را شرعاً و قانوناً ممنوع دانست و با بيان اينکه چنين مطالبي بايد براي همه مطبوعات خط قرمز باشد، تصريح کرد: متأسفانه قوه قضائيه در همه جا مظلوم واقع مي‌شود زيرا کار اين قوه، قضاوت است و در هر پرونده‌اي ممکن است يک طرف ناراضي يا حتي هر دو طرف ناراضي باشند. در مورد مطبوعات نيز همين‌گونه است، يعني گاهي مطبوعات شاکي خصوصي دارند يا دادستان از جنبه عمومي به موضوع ورود پيدا مي‌کند که اين را نبايد تقييد مطبوعات بدانيم.

آيت‌الله آملي‌لاريجاني افزود: برخي فشار مي‌آورند که چرا فلان روزنامه را نمي‌بنديد و برخي ديگر فشار مي‌آورند که چرا فلان رسانه را توقيف کرده‌ايد، در پاسخ به تمام اين فشارها ما يک سخن داريم و آن اينکه ما راه خود را براساس قوانين کشور و موازين شرعي طي مي‌کنيم و اگر عنوان مجرمانه‌اي بر اقدام يک روزنامه يا رسانه صدق نکند دليلي ندارد به موضوع ورود پيدا کنيم. رئيس قوه قضائيه با انتقاد از برخي اظهارات در ايام اخير خاطرنشان کرد: برخي مي‌گويند قلم‌ها را به بهانه‌هاي واهي نشکنيم يا دهان‌ها را به بهانه‌اي غيراساسي نبنديم، واضح است خطاب آنان به دستگاه قضايي است. اين نوعي افترا به قوه قضائيه است و بلکه توهين و عجيب است کساني که چنين افتراها و اهانت‌هايي را به قوه قضائيه روا مي‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام مي‌زنند. اينگونه افتراها و توهين‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! اينگونه افتراها به قوه قضائيه و تضعيف دستگاه قضايي به سود چه کسي است؟
   
هم برخورد مي‌خواهيد، هم نداي آزادي مطبوعات سر مي‌دهيد؟
آيت‌الله آملي‌لاريجاني خطاب به گوينده چنين سخناني تصريح کرد: برادر بزرگوار! شما خودتان شفاهاً يا کتباً با واسطه يا بي‌واسطه بارها گفته‌ايد که چرا با فلان روزنامه يا فلان سايت برخورد نمي‌کنيد! يا نزد مقام معظم رهبري گلايه مي‌کنيد که چرا دستگاه قضايي با فلان روزنامه برخورد نکرده است! اما وقتي در بين اهالي مطبوعات و رسانه حضور مي‌يابيد نداي آزادي مطبوعات سر مي‌دهيد و اينکه قلم‌ها را نشکنيد و دهان‌ها را نبنديد! البته ما به هيچ کدام از اين سخنان کاري نداريم و راه قانوني خود را مي‌رويم.

رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه موضوع رسانه واجد حساسيت‌هاي خاصي است، اظهار کرد: ما همواره تأکيد داريم که پيش از طي شدن روند قانوني يک پرونده و رسيدگي‌هاي قضايي و صدور حکم، نام کسي در رسانه‌ها برده نشود و آبروي کسي نرود. البته منکر اين نيستيم که ممکن است خود قوه قضائيه هم در جاهايي مرتکب اين اشتباه شده و از کسي نام برده باشد اما اصل اين موضوع همواره مورد تأکيد است که به بهانه آزادي بيان و آزادي مطبوعات نبايد به کسي افترا بزنيم و آبروي افراد را در معرض تهديد قرار دهيم.
   
سپردن تشخيص تخلفات به اهالي مطبوعات خام و غير‌حقوقي است
آيت‌الله آملي‌لاريجاني همچنين با اشاره به برخي اظهارنظرها پيرامون سپردن تشخيص تخلفات مطبوعاتي به اهالي مطبوعات، اين سخن را خام و غيرحقوقي توصيف کرد و افزود: مثالي که در اين زمينه مي‌زنند، نظام پزشکي است، حال آنکه هم مثال و هم مثل در اين جا غلط است. رئيس قوه قضائيه در توضيح اين موضوع با تبيين روند تصويب قانون قبلي مطبوعات و کشمکش‌هاي موجود ميان مجلس و شوراي نگهبان در زمان تصويب اين قانون تأکيد کرد: تشخيص جرم قطعاً با قاضي است و ارجاع آن به غيرقاضي و تحميل آن بر قاضي خلاف شرع است و همين نکته استدلال شوراي محترم نگهبان در رد لايحه قبلي مطبوعات در اوايل دهه 80 بود. ارجاع به کارشناس براي تشخيص موضوع و نظر مشورتي مانعي ندارد و بلکه بر حسب قانون در مواردي لازم است. در نظام پزشکي نيز همين‌گونه است و آراي هيئت‌هاي بدوي نظام پزشکي طبق قانون، يک نظر مشورتي کارشناسي و تخصصي است. اگر غير از اين باشد خلاف شرع و قانون است و نه تنها هيئت منصفه مطبوعات يا هيئت‌هاي رسيدگي‌کننده در نظام پزشکي بلکه حتي خود بنده نيز به عنوان رئيس قوه قضائيه نمي‌توانم در رأي قاضي دخالتي داشته باشم، زيرا قاضي در مقام استدلال و صدور رأي، مستقل است. آيت‌الله آملي‌لاريجاني در بخش پاياني سخنان خود گزارشي از دستاوردهاي سفر هيئت عالي قضايي کشورمان به عراق در هفته گذشته تشريح کرد.
***

رئيس‌جمهور روز شنبه در مراسم افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات در مصلاي تهران با تأکيد بر اينکه نبايد با بهانه‌هاي واهي، قلم‌ها را شکسته و دهان‌ها را ببنديم، گفته بود: بايد در جامعه با صداي بلند آزادي مسئولانه را فرياد بزنيم. امنيت براي ما اصل است، ‌اما تنها با تفنگ اين امنيت ساخته و حفظ نمي‌شود. روحاني در بخش ديگري از سخنان خود ضمن حمله به رسانه‌هاي منتقد، آنها را به اجنه تشبيه کرده و در عين حال گفته بود روز به روز اقبال مردمي به اين رسانه‌ها کمتر مي‌شود. 





تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن