محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832473293
عضو شورای عالی بسیج خواهران استان اصفهان: رواج فرهنگ برهنگی در جامعه به دلیل هدف قرار دادن عنصر خانواده است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو شورای عالی بسیج خواهران استان اصفهان:رواج فرهنگ برهنگی در جامعه به دلیل هدف قرار دادن عنصر خانواده است
عضو شورای عالی بسیج خواهران اصفهان گفت: در جامعهای که فرهنگ برهنگی رواج یابد بیشترین رکنی که آسیب میبیند بنیان خانواده و فرزندان آن خانواده هستند و رواج فرهنگ برهنگی در جامعه با همین دلیل است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طبق فرمایش امام خمینی (ره) مقام زن مقام والاست؛ عالى رتبه هستند، ما میخواهیم زن به مقام والاى انسانیت خودش باشد نه ملعبه (بازیچه) در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد. زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید «بزک» کرده بیرون بروند، با سرِ باز و لخت بیرون بروند! این مقام زن نیست؛ این «عروسک بازى» است نه زن؛ زن باید شجاع باشد، زن باید در مقدرات مملکت دخالت کند و زن آدم ساز است؛ زن «مربِّى» جامعه است. زنان جامعه ما که قبل از انقلاب به خاطر شرایط ناسالم جامعه امکان حضور در اجتماع را نداشتند و یا بعضی در فضای ناسالم آن زمان غرق شده بودند به برکت انقلاب اسلامی هویت خود را بازیافتند و در عرصههای مختلف اجتماعی، علمی، سیاسی و فرهنگی حضور یافتند. در بین اساتید و نخبگان دانشگاهی کم نیستند زنانی که با حفظ وقار و عفت زنانه و توجه به بحث خانواده در محیط علمی هم حضور دارند و نقشآفرینی میکنند. در اینجا با یکی از بانوان اصفهانی که با حفظ حجاب و حدود شرعی در کنار تحصیل علم و فعالیتهای فرهنگی سنگر خانواده را نیز حفظ کرده و نقش مادری را نیز دارد به گفتوگو نشستهایم. زینب ایزدیان دانشجوی سال آخر دکتری مدیریت آموزشی در دانشگاه تربیت معلم تهران است؛ وی همچنین در دانشگاه پیام نور اصفهان تدریس میکند و فعالیتهای پژوهشی و تألیفاتی نیز داشته است و کتاب گزارشی از عملکرد سی ساله آموزش عالی از تألیفات وی است. زینب ایزدیان عضو مرکز تخصصی استعدادیابی و خلاقیت جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، عضو هسته تعلیم و تربیت نوین جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، عضو بسیج اساتید استان اصفهان و عضو شورای عالی بسیج خواهران استان اصفهان است. فارس: به عنوان یک بانوی فعال علمی چقدر فضای امنیت اجتماعی را جهت حضور زنان فراهم میبینید؟ ایزدیان: با توجه به اینکه از زمان دانشجویی و حتی دانشآموزی در کنار فعالیتهای علمی، فعالیتهای فرهنگی اجتماعی گستردهای در قالب تشکلهای دانشجویی، مجموعههای مختلف شهری و سازمانی داشتهام، اگر بخواهم اختصاصاً به بحث امنیت اجتماعی بپردازم باید عرض کنم حضور اجتماعی زنان در جامعه یک تیغه دو لبه است چراکه این به نوع رویکردی که بانوان برای حضورشان در جامعه تعریف میکنند و پیش میگیرند بستگی دارد. در واقع اینطور نیست که ما احساس کنیم فضای جامعه ما برای فعالیت بانوان یک فضای کاملاً سالم و امنیتی است که بانوی ما با هر سطح اعتقادات و فرهنگ رفتاری و پوششی که دارد بتواند آزادانه فعالیت کند و هیچ آسیبی متوجه او نباشد. شاید بتوان گفت اگر بهخصوص خانمی، فرهنگ رفتاری و پوششی مناسبی نداشته باشد با ورود در عرصه اجتماع قطعاً دچار آسیب میشود و یا اطرافیان را دچار آسیب میکند و این از این دو حالت خارج نیست؛ به مرور زمان یکی از این دو حالت برای فرد اتفاق میافتد؛ یعنی یا خود فرد دچار آسیبهای روانی، اخلاقی و اجتماعی میشود و یا اطرافیانش را دچار آسیب میکند. دسته بعدی، بانوانی هستند که پشتوانه اعتقادی محکم و فرهنگ رفتاری سالمی دارند، ولی از یک سری آسیبهای احتمالی موجود در فضا در ارتباطات مختلف آگاهی ندارند. اینها هم اگر بدون کسب این مهارتها و آگاهی لازم وارد عرصه شوند احتمال آسیب دیدنشان وجود دارد. اما اگر بانوان با یک پشتوانه اعتقادی و مذهبی قوی و خوب، فرهنگ رفتاری و پوششی مناسب، آگاهانه و هدفمند وارد عرصه اجتماعی شوند همین موارد یادشده فضای امنیتی لازم برای حضور آنها در فضاهای مختلف از جمله فضای دانشجویی و تشکلی و فضاهای کاری و شهری را فراهم میکند. حالت ایدهآل این است که فضای عمومی جامعه به قدری سالم باشد که یک بانو بتواند در هر ساعتی از شبانهروز به راحتی فعالیت کند. اما در واقع امنیت اجتماعی در آن حدی نیست که یک بانو بدون در نظر داشتن یک سری پارامترها بتواند فعالیت مثبت و مثمرثمری را داشته باشد. منظور از پارامترها مباحث اعتقادی است؛ یعنی فرد یک پشتوانه اعتقادی داشته باشد که در ارتباطاتش یک حدودی را رعایت کند. این حدود میتواند یک حدود حداقلی یا حداکثری باشد اما چیزی که هست حتماً باید حدود شرعی رعایت شود. البته این هم به صرف داشتن حجاب ظاهری نیست و کفایت نمیکند، چون بخشی از مسئله حجاب، حجاب درونی است که به حیا و عفت برمیگردد. هرچند پوشش یک خانم مناسب باشد و حدود شرعی در آن رعایت شده باشد ولی نوع رفتارها و کلام فرد بسیار مهم است. اگر حضور زن با رفتارهای تحریکآمیز و زنانه همراه باشد در واقع ممکن است آسیبهای حداقلی یا حداکثری برای فرد به دنبال داشته باشد، آسیب حداقلی همانند دلمشغولیهایی که برای افراد ایجاد میشود و یا حداکثری باشد که حتی فرد مورد تعرض قرار گیرد. از آن جهت که عنصر جذابیت در وجود یک زن نهفته است؛ مسئولیت اولیه برای حفظ امنیت جامعه هم متوجه بانوان است. از طرف دیگر اگر مردان هم حجاب و عفتی که اسلام توصیه کرده را رعایت کنند و حدود شرعی که برای اختلاط با یک خانم هست را در نظر داشته باشند بسیار مهم است و بخشی از امنیت اجتماعی و فضای روانی جامعه هم به مردان برمیگردد. اگر مردان جامعه نگاهشان را از صرف مسائل ظاهری به مسائل و ارزشهای متعالی انسانی معطوف کنند و این در جامعه ما نهادینه شود بسیار حائز اهمیت است البته چیزی نیست که دستوری به آن برسیم، قطعاً به مسائل باطنی و معنوی و تربیتی هم باید پرداخت. فارس: آسیبهای مشکلات عفاف و حجاب را بیشتر متوجه زنان میدانید یا مردان؟ ایزدیان: هرچند در ظاهر بانوان آسیبپذیرترند، اما باید دقت داشته باشیم یک جامعه فراتر از این است که صرفاً به آسیبها در دو بخش زنان و مردان بپردازیم و به نظر بنده در جامعهای که فرهنگ برهنگی رواج مییابد بیشترین رکنی که آسیب میبیند بنیان خانواده و طبیعتاً فرزندان آن خانواده هستند و رواج فرهنگ برهنگی در جامعه بیشتر به دلیل هدف گرفتن عنصر خانواده است. مسلماً تا زمانی که بیبندوباریهای جنسی و اخلاقی در جامعه داشته باشیم؛ فرزندان طلاق و بزهکاری در کنار آسیبهای فردی که شامل آسیبهای روانی، افسردگی، وسواس، بدبینی و انزوای اجتماعی است، افزایش مییابد و فرد دچار آنها میشود. غیر از این خانواده هم کارکرد اصلی و جایگاه عاطفی و حمایت عاطفی را که باید داشته باشد از دست میدهد. فارس: نقش اقدامات سلبی و ایجابی در زمینه گسترش حجاب و عفاف چگونه است؟ ایزدیان: هنجارها و قوانین یک اجتماع نیاز به کنترل و نظارت دارد. در این زمینه اقدامات ایجابی و سلبیای تعریف میشود و پلیس امنیت اجتماعی در جامعه یکی از راهکارهای اقدامات سلبی است. مسئله این است بعضی مواقع ممکن است اصل یک کار خوب و مؤثر باشد به عنوان مثال ممکن است اصل وجود پلیسهای امنیت اخلاقی در جامعه خوب باشد چرا که متأسفانه یک سری افراد حریم شکنیهایی دارند که از سر آگاهی است، در این حالت باید واقعاً یک جایی باشد که جلوی اینها گرفته شود. در کشورهای غربی هم که اینقدر بیبندوباریها رواج دارد افراد به خودشان اجازه نمیدهند با هر سطح پوششی در هر ساعت شبانهروز از منزل بیرون بیایند و یا بخواهند با هر پوششی در محل کار و محل دانشگاه حاضر شوند. با وجود اینکه حدود شرعیای برای آنها تعریف نشده ولی فضای قانونی و عرف جامعه اجازه حضور با هر نوع پوششی در هر مکانی را به آنها نمیدهد و اگر هنجارشکنیای داشته باشند با آنها برخورد میشود و اینقدر برخوردها و نگاههایی که به آنها میشود شدید است که در واقع به نوعی کنترلکننده هم هست. البته باید دقت داشته باشیم که چنانچه اقدامات سلبی به صورت کارشناسی، درست و در ابعاد مختلف صورت نگیرد چه بسا اثر معکوس در جامعه خواهد داشت چرا که تغییر رفتار مسئلهای نیست که به سادگی اتفاق بیافتد و فرایندی زمانبر است. اصل این است که این اقدامات کجا انجام بگیرد. متأسفانه افرادی که در جامعه مسؤولیت این کار را به عهده دارند درست آموزش ندیدهاند و زمانی ممکن است این کار را انجام دهند که از نظر اصلاحی اثر نداشته باشد یا افرادی را مورد خطاب قرار دهند که این افراد ممکن است از روی عناد این کار را نکرده باشند، هرچند ممکن است یک پیشینه و عقبه فرهنگی داشته باشند که اینها باید شناسایی شود. اما تا زمانی که ما بخواهیم در لایه آخر این پدیده اجتماعی بایستیم و مانع اثراتش شویم مسلماً حاصل زیادی نخواهد داشت، هرچند که لازم است. در واقع ما از مدارس، مهدکودکها و فضاهای فرهنگی جامعهمان غافل هستیم بعد یک دفعه وقتی که فرد وارد جامعه میشود میخواهیم نوع پوشش او را درست کنیم که البته یک مقدار دیر شده است. به این مسئله باید به صورت ریشهای و اساسی نگاه کرد. باید در مدارس و آن هم به صورت خیلی شیرین و جذاب برای بچهها الگوسازی شود و اثرات حجاب داشتن و اثرات فرهنگ برهنگی در جامعه برای آنها گفته شود. به عبارتی اقدامات مبنایی و پایهای باید از سنین کودکی انجام شود چون حجاب یک مسئله فطری است و اگر افراد به فطرت ذاتیشان برگردند و فلسفه و ریشههایش به آنها شناسانده شود و به طور صحیح مورد خطاب قرار گیرند قطعاً تأثیرگذار است. فارس: نظر شما راجع به حرکتهای مردمی و پویشهای اجتماعی برای پر کردن خلأ کمکاری مسؤولان در زمینه برخورد با بدحجابی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟ ایزدیان: بعضی از قوانینی که در جامعه اجرا میشود قوانین دستوری و از بالا به پایین منتقل میشود و ممکن است مردم اینها را بپذیرند ولی به خاطر روحیه مقاومت در برابر تغییر برقراری ارتباط با آن قوانین سخت است. حرکتهای خودجوش و مردمی مسلماً بیشتر در جامعه جواب میدهد و باید تا میتوانیم سعی کنیم این مسئله را به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح کنیم تا یک مسئله قانونی و مسئله حکومتی و این هم شدنی است. پویشهای مردمی باید در بین اقشار مختلف و در ردههای سنی متفاوت و به ویژه سنین پایین اتفاق بیفتند و باید برای آن برنامه داشت به طوری که پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده نشود. افراد دغدغه مند باید در هرجایی که هستند خصوصاً در جمعهایی که انعطاف بیشتری دارند از جمله مدارس، فرهنگسراها و فضای مجازی که مخاطبین نوجوان و جوان بیشتری هم دارد مشغول برنامهریزی شوند و یک سری کارها را به صورت هدفمند شروع کنند. فارس: به عنوان یک استاد دانشگاه نظر شما در رابطه با نقش اساتید در رابطه با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟ ایزدیان: مخاطبی که اساتید با آنها برخورد دارند در سنین جوانی هستند و دوست دارند مسائل را به صورت مسائل منطقی بپذیرند یعنی طرح یک سری مسائل صرف احساسی نمیتواند کارگشا باشد. در جمع دانشجویان باید به اصل قضیه حجاب و از زوایای مختلف پرداخته شود و در کنار بحث در مورد حدود شرعی حجاب پیامدهای فرهنگ برهنگی و بدحجابی در جامعه را برای مخاطب مطرح کنیم. فضای کلی دانشگاه اعم از استادان و مسئولین فرهنگی دانشگاه باید بیشتر روی پیامدهای ترویج بیحجابی در جامعه کار کنند و آثار و فیلمهای مستند از خانوادههایی که درگیر مسائل طلاق هستند پخش شود. همچنین خطرها و آسیبهایی که در فضای مجازی متوجه جامعه چه دختران و چه پسران است به عناوین مختلف مطرح شود و فقط به خود ظاهر حجاب پرداخته نشود. علاوه بر این در مورد فلسفه حجاب بحث شود و به صورت کاملاً منطقی و دینی با مشارکت دانشجویان نقد و بررسی شده و حرفهای آنها شنیده شود. این خیلی مهم است که فضایی ایجاد شود که دانشجویان بتوانند حرفشان را بزنند. اساتید خانم و آقا هر دو میتوانند مؤثر باشند ولی اقدام ویژهای که اساتید خانم میتوانند انجام دهند الگوسازی فرهنگ حجاب است. وقتی دانشجویان ببینند اساتیدشان چه در محیط دانشگاه و چه در محیط بیرونی دانشگاه از یک پوشش مناسب برخوردارند و این پوشش مناسب هم باعث اعتبار و منزلت اجتماعی آنهاست، این میتواند به صورت غیر مستقیم روی الگوسازی تأثیر داشته باشد. به نوعی اساتید مرد هم بد نیست که در کلاسشان از دانشجویان درخواست کند که بهصورت ساده و رسمی در کلاس حاضر شوند و این خواست اساتید بسیار مهم است. بنده اساتیدی داشتم که اساتید خیلی با تجربهای هم بودند و زمانی که وارد کلاس میشدند انتظار داشتن پوشش مناسب از دانشجویان خانم و حتی آقا را مطرح میکردند. متأسفانه ما بیشتر حجاب را به سمت خانمها ارجاع میدهیم، در حالی که واقعاً بعضی وقتها نوع پوشش مردان هم در شأن یک دانشجوی کشور اسلامی نیست و این خودش جو سلامت روانی را به هم میریزد. فارس: سخن آخر شما؟ ایزدیان: در پایان امیدوارم افرادی که در این زمینهها فعال هستند از جنبههای مختلف به این قضیه نگاه کنند. در واقع به خاطر اینکه فضای امنیت روانی اخلاقی جامعه ما به یک سمت سالمی برود به یک همت عمومی چه در حوزه زنان و چه در حوزه مردان نیاز داریم و مسئله عفاف و حجاب در جامعه باید بهعنوان یک مسؤولیت اجتماعی نگاه شود. انتهای پیام/ 63067/ج40/
95/04/24 :: 00:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
عضو شورای شهر اصفهان: آموزش و پرورش نقش بسزایی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارد
عضو شورای شهر اصفهان آموزش و پرورش نقش بسزایی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارد عضو شورای شهر اصفهان گفت آموزش و پرورش نیز میتواند نقش بسزایی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشد چرا که با تربیت مناسب و اسلامی میتواند از انحرافات و بیبندوباری در جامعه جلوگیری کند عباس حاج&zwnرئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان: هدف تهاجم فرهنگی، تضعیف نهاد خانواده است
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان هدف تهاجم فرهنگی تضعیف نهاد خانواده است رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان گفت دشمنان برای از بین بردن بنیان خانواده در حال اجرای برنامههای مختلف هستند چرا که بهخوبی میدانند اگر بنیان خانواده از بین برود قطعاً جامعه دچار مشکلات متعدد خوعضو شورای شهر اصفهان تأکید کرد لزوم تامین اعتبارات لازم برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
عضو شورای شهر اصفهان تأکید کردلزوم تامین اعتبارات لازم برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت شورای اسلامی شهر اصفهان باید بر اساس سیاستگذاری که نسبت به امر ترویج حجاب و عفاف دارد مصوباتی در این باره به تصویب برساند و اعتباراتی را تأمین کند وحید فولادگر اعضو شورای اسلامی شهر اصفهان: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تنها با شعار میسر نیست
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تنها با شعار میسر نیست عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تنها با شعار میسر نیست عدنان زادهوش امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اظهار کرد اهرئیس شورای عالی استانها در گفتوگو با فارس: ولنگاری فرهنگی ثمره روشنفکرنمایی مراکز آموزشی است
رئیس شورای عالی استانها در گفتوگو با فارس ولنگاری فرهنگی ثمره روشنفکرنمایی مراکز آموزشی است رئیس شورای عالی استانها ولنگاری فرهنگی را ثمره روشنفکرنمایی برخی مراکز آموزشی دانست مهدی چمران امروز در حاشیه همایش ملی قیام مسجد گوهرشاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: حجاب رمز تغییر فرهنگ و هویت و سبک زندگی است/ حوزههای علمیه در قبال مسأله حجاب س
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حجاب رمز تغییر فرهنگ و هویت و سبک زندگی است حوزههای علمیه در قبال مسأله حجاب سکوت کردهاند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حجاب رمز تغییر فرهنگ و هویت و سبک زندگی است کلید ویرانی فرهنگی را دوچرخهسواری بانوان دانست و از علما و حوزههای ععضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: مصداق جهاد فقط مبارزه مسلحانه نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مصداق جهاد فقط مبارزه مسلحانه نیست مشهد-ایرنا-عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت جهاد فقط مبارزه مسلحانه نیست و به صورتهای مختلف فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی می توان جهاد کرد به گزارش ایرنا حسن رحیم پور ازغدی شامگاه شنبه در نشست مسئولان بسیج دانشبا رأی نمایندگان طباطبایینژاد و عبادی عضو شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی شدند/ کعبی و کاظمی عضو ناظر در شورای
با رأی نمایندگانطباطبایینژاد و عبادی عضو شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی شدند کعبی و کاظمی عضو ناظر در شورای عالی آمار در جلسه علنی امروز مجلس اعضای شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی و نیز 2 عضو ناظر در شورای عالی آمار انتخاب شدند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس پانزدهمینبررسی موضوع فروش پایاننامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی
بررسی موضوع فروش پایاننامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه 786 شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی برگزار شد آفتابنیوز دکتر محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دستور و مصوبات این جلسه گفت ما یک بحثی رابرگزاری دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان
برگزاری دهمین کنگره جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان از برگزاری دهمین کنگره و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان خبر داد به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان رسول حامدیان با بیان اینک-
گوناگون
پربازدیدترینها