تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820224686




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیایید در هوای سالم برجام بدویم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بیایید در هوای سالم برجام بدویم
رئيس‌جمهور روز گذشته در حالي مهم‌ترين گردهمايي رسانه‌اي كشور را در قالب بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها افتتاح كرد كه در سخنان خود از فعالان رسانه‌اي خواست راه درست را به دولت نشان دهند
نویسنده : جعفر تكبيري 


رئيس‌جمهور روز گذشته در حالي مهم‌ترين گردهمايي رسانه‌اي كشور را در قالب بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها افتتاح كرد كه در سخنان خود از فعالان رسانه‌اي خواست راه درست را به دولت نشان دهند؛ درخواستي كه اين بار در قالبي جديد ارائه شده، چراكه رئيس‌جمهور پيش از اين بارها خواستار نقد منصفانه دولت توسط نقادان شده بود و هيچ‌گاه سخن از نشان دادن راه توسط نقادان به ميان نياورده بود. اما اين گفته‌هاي رئيس‌جمهور در حالي بود كه همزمان در همين سخنراني وي به برخي سخنان منتقدان برجام که آن را مهم‌ترين دستاورد سياسي دولت يازدهم می‌داند واكنش نشان داد و گفت كه «به‌جاي دويدن در هواي سالم پسابرجام ايستاده‌ايم و بحث مي‌كنيم.»  
 
  امنيت فرهنگي يا فرهنگ امنيتي؟
اما حسن روحاني در مراسم گشايش بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات كه در محل مصلاي تهران برگزار شد، طي سخناني به آنچه امروز در برخي كشورهاي منطقه مي‌گذرد، اشاره و اظهار كرد: اگر تروريسم در جامعه جاذبه داشته باشد و اگر مردم يا بخشي از مردم نداي تروريست‌ها را بپسندند نه سياست خارجي مي‌تواند معضل امنيت را حل كند و نه قدرت نظامي، هيچ كدام. آنچه امروز در كشور و در جامعه ما امنيت را آفريده بيداري، هوشياري، آگاهي و انسجام داخلي كشور است.
روحاني سپس با پيوند زدن موضوع فرهنگ و امنيت گفت: من مي‌خواهم اين نكته را بگويم كه شما اصحاب رسانه و دنياي فرهنگ و هنر مي‌توانيد امنيت‌آفرين براي جامعه باشيد. اگر خود اصحاب رسانه امنيت نداشته باشند و دل‌نگران امنيت خود و راه و شغل و كار و خط و قلم خود باشند چگونه مي‌توانند امنيت را بيافرينند، با قلم شكسته و دهان بسته؟ از او كاري ساخته نيست، نشكنيم قلم‌ها را به بهانه واهي، نبنديم دهان‌ها را با بهانه‌هاي غيراساسي، بگذاريم در اين جامعه آزادي باشد. همانطور كه شما در يكي از نمايشگاه‌هايتان گفتيد با صداي بلند آزادي مسئولانه، بگذاريم آزادي مسئولانه باشد.

   هم قلم لازم است هم تفنگ
رئيس‌جمهور سپس در ادامه، با بيان اينكه امنيت امروز براي ما اصل است اما فكر نكنيد فقط با تفنگ امنيت ساخته يا حفظ مي‌شود، گفت: تفنگ هم به جاي خود لازم است اما قلم چه؟ اما بيان، فرهنگ؟ اساس انقلاب اسلامي ما فرهنگ بود، همچنين اساس نهضت اسلامي ما فرهنگ بود، هيچ وقت امام(ره) در دوران نهضت اسلامي راه قيام مسلحانه را نپسنديده بود، گاهي شايد در مقاطعي لازم بود اما خط امام اين نبود، خط امام تحول در افكار مردم و فرهنگ جامعه بود. او با سخنراني، اعلاميه و نوار توانست كشور را متحول كند، ‌او با بياناتش، نوشته‌هايش، شاگردانش و به دعوت مردم به خيابان‌ها و در صحنه توانست بزرگ‌ترين قدرت نظامي در منطقه را به زانو درآورد و همه حمايت‌هاي سياست‌هاي خارجي آن زمان از رژيم گذشته را ناكام بگذارد.
وي ‍ در ادامه عنوان كرد: پس قدرتي فراي تفنگ و ديپلماسي وجود دارد و آن فرهنگ است و نشر آن فرهنگ به دست رسانه است. فضاي حقيقي يا در فضاي مجازي، نمي‌توان گفت فضاي مجازي را نمي‌خواهيم، ما چه كاره هستيم كه بگوييم مي‌خواهيم يا نمي‌خواهيم. مثل اينكه يادمان رفته صاحب اين كشور مردم هستند مثل اينكه يادمان رفته اصل ششم قانون اساسي و مثل اينكه يادمان رفته همه چيز از كنار صندوق رأي ساخته مي‌شود، مردم تصميم‌گير در يك مردم‌سالاري ديني هستند.
وي گفت: ما بايد امروز امنيت‌مان را حفظ كنيم و من براي اين تأكيد مي‌كنم كه برخي فكر مي‌كنند با موشك امنيت ما حفظ مي‌شود. با هواپيما، تانك حفظ مي‌شود، اينها ضروري و لازم است، بنده به عنوان كسي كه مي‌تواند با صداي بلند حرف بزند چون من قبل از ديگران به فكر تحكيم نيروهاي مسلح و ساخت سلاح بودم. بيش از 35 سال پيش، بنابراين من مي‌توانم بر اين تأكيد كنم خيلي‌ها نمي‌توانند. متهم مي‌شوند بلافاصله، ما نيروي مسلح قوي و بازدارنده مي‌خواهيم. همچنين قدرت بازدارنده مي‌خواهيم، ديپلماسي قوي هم مي‌خواهيم اما يادمان باشد ناامني امروز در منطقه ما تنها با سلاح و ديپلماسي حل نمي‌شود.

  رسانه همچون مي‌ حافظ
روحاني در ادامه تبع شاعري‌اش نيز گل كرد و رسانه را با مي ‌حافظ مقايسه كرد و گفت: مردم و جامعه و افكار مردم كه رسانه‌ها نقشي اساسي دارند مخصوصاً آنهايي كه با يك رسانه‌اي سال‌ها خو گرفته‌اند، اين رسانه مثل مي‌ حافظ است كه هر چه بماند اثرش بيشتر مي‌شود. روحاني بيان كرد: رسانه 100 ساله و 150 ساله تا رسانه يك ساله و دو ساله و تا رسانه‌هايي كه عده‌اي جوانمرگ‌شان مي‌كنند و نمي‌گذارند مسير رشد را ادامه دهند، چرا كار رسانه را به خود رسانه تا جايي كه ممكن است واگذار نمي‌كنيم؟ اصحاب رسانه، نظام رسانه‌اي كه دولت دنبال تدوين همين لايحه است كه به مجلس تقديم كند.
‌رئيس‌جمهور افزود: رسانه‌هاي ما بايد آرامش را به وجود آورند، رسانه‌هاي ما بايد رضايت واقعي را به وجود آورند، تروريسم بر اسب نارضايتي سوار مي‌شود، آنها كه جز ايجاد يأس و نااميدي و غم و غصه و تشويش اذهان عمومي كار ديگري نمي‌كنند چه نتيجه‌اي از كار خود گرفته‌اند، چرا افسردگي؟ در جامعه ما به دليل بي‌نشاطي و نااميدي و چه كساني هستند كه به جاي مزرعه اميد كشتزار يأس را دنبال مي‌كنند؟
رئيس‌جمهور همچنين همچون گذشته به دفاع از عملكرد دولت در حوزه سياست خارجي به ويژه برجام پرداخت و ادامه داد: ما در يك شرايط نويني قرار گرفته‌ايم، ما در شرايط پسابرجام و پساتحريم هستيم، از اين فضا و شرايط بايد استفاده كنيم و پيش برويم، يك هواي سالم آمده به جاي اينكه از اين هواي سالم استفاده كنيم و ورزش كنيم و بدويم و در مسابقه جلو بيفتيم و به اهداف‌مان برسيم، در اين هواي سالم ايستاده‌ايم و داريم بحث مي‌كنيم. آن زماني كه هوا ناسالم بود خوب هوا سالم شد؟ چه جوري هوا سالم شد.
آن كسي كه هوا را سالم كرد خطش چه بود، فكرش چه بود واقعاً گاهي انسان دچار حيرت مي‌شود، مگر ما منافع ملي نداريم، مگر آينده كشور نبايد پيش روي ما باشد؟ امروز به اعتراف همه ايران يك كشور اقتصادي است؛ اقتصادي كه در شرايط امروز مي‌تواند سرمايه و تكنولوژي را جذب و بازار را به دست بياورد.

  تشريح انقلابي از زبان روحاني
رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش به تشريح ديدگاه خود در خصوص افراد انقلابي پرداخت و عنوان كرد: ما همه مي‌خواهيم انقلابي باشيم اما انقلابي يعني چه؟ هر كجا كه اخلاق نبود انقلاب نيست. هر كسي كه دروغ مي‌گويد او انقلابي نيست.
هر كسي كه تهمت مي‌زند و سخني بدون دقت مي‌گويد و بدون تحقيق مي‌گويد و شنيده‌ها را بدون بررسي نقل مي‌كند او انقلابي نيست، همچنين هر كسي كه فقط داد مي‌زند و فكر مي‌كند انقلاب يعني فرياد و داد، او انقلابي نيست، هر كسي كه كوتاه‌ترين راه را براي تثبيت منافع ملي انتخاب مي‌‌كند او انقلابي است، هر كسي كه براي عزت اين كشور و توسعه آن تلاش مي‌كند او انقلابي است. همچنين هر كسي كه راستي و درستي و امانتداري را پاس مي‌دارد او انقلابي است، انقلابي يعني استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، ما مفهوم ديگري را از انقلاب نمي‌شناسيم.
رئيس‌جمهور در ادامه تأكيد كرد: انقلاب يعني اخلاق. از انقلاب بالاتر اسلام است چون انقلاب ما اسلامي است؛ انقلابي كه ما را برساند به آرمان‌هاي اسلامي و الا خود كلمه انقلاب كه مقدس نيست، انقلاب اسلامي كه شد مي‌شود مقدس، گاهي انقلاب در قرآن معني منفي دارد فتنقلبوا خائنين خاسرين، انقلاب هم معني مثبت و هم معني منفي دارد، انقلاب يعني تحول، گاهي در مسير غلط و گاهي در مسير درست، ما انقلاب اسلامي و تحول صحيح را مي‌خواهيم، الگوي ما در انقلاب لنين و استالين نيستند. الگوي ما در انقلاب پيغمبر اسلام و مولاي ما اميرالمؤمنين هستند.
  دفاع از دستاوردهاي اقتصادي
اما در حالي كه بخش مهمي از جامعه همچنان درگير مسائل و مشكلات اقتصادي هستند، رئيس‌جمهور از اين تريبون نيز بهره برد تا دستاوردهاي اقتصادي دولت را تشريح كند. وي در اين خصوص گفت: دين و اسلام و انقلاب و امام و شهدا آمدند و تلاش شد كه اخلاق استقرار پيدا كند، امروز فضاي مناسبي پيش روي ماست و آن فضاي حركت به جلو است، شرايط يك تحرك بزرگ اقتصادي است، اگر ما توانستيم براي جوانان‌مان شغل درست كنيم انقلابي هستيم، اگر نتوانستيم اشتغال درست كنيم و بيكاري توسعه پيدا كرد، ما با انقلاب نسبتي نداريم.
وي ادامه داد: همچنين اگر توانستيم در اين كشور رونق اقتصادي درست كنيم انقلابي هستيم، اگر نتوانستيم رونق اقتصادي درست كنيم انقلابي نيستيم، با رشد منفي انقلاب معنا ندارد. با اشتغال بدون تحرك و خالص ثابت انقلاب معنا ندارد. با تورم افسارگسيخته 45 درصدي انقلاب معنا ندارد، انقلاب يعني توسعه كشور، رفاه و نشاط مردم، اشتغال جوانان، بسياري از اعتيادها و مفاسد اخلاقي در جامعه ما به خاطر بيكاري و بي‌شغلي است. چه كسي بايد اين حركت را ايجاد كند؟
وي افزود: ما اشتباه مي‌كنيم و نياز به هدايت داريم، انتقاد سازنده منتقد و انتقادكننده و نقاد نه هتاك، ما هتاك نمي‌خواهيم، هتاك در كوچه و خيابان و در زماني كه خردسال بوديم يك عده‌اي لات بودند كه در خيابان‌ها هتاكي مي‌كردند اينكه هنر نيست، اينكه كسي نشريه‌اي داشته باشد و از صبح كه پا مي‌شود از صفحه اول شروع كند به هتاكي تا آخر، هتاكي هنر نيست ولي نقادي و انتقاد سازنده هنر است، انتقاد كنيد و راه درست را به ما نشان دهيد اگر ما خطا مي‌كنيم. روحاني در ادامه سخنان خود تأكيد كرد: اكنون اين تحريم را برداشته‌ايم. برخي‌ها ناراحتند مي‌گويند چرا تحريم‌ها برداشته شده و عصباني هستند. صد تا تحريم برداشته شده و چند تا تحريم باقي مانده و آن صد تا را نمي‌بيند و تنها آن سه تا را مي‌بيند. نمي‌‌دانم علتش چيست. چشم و گوش باز است و آدم واقعاً دچار حيرت است. چطور مي‌شود آدم حقايق را نبيند و درك نكند، فكر مي‌كنند اگر بگويند ما در اين چند سال موفق بوده‌ايم، دولت نفع مي‌برد.
 
 برخی نشریات اجنه دارند
روحاني سپس در بخش پاياني سخنان خود كوشيد بار ديگر به منتقدانش طعنه بزند و آنان را در ارتباط با اجنه معرفي كند. وي در اين خصوص اظهار كرد: وقتي من نشريه‌اي دارم و پولم از جايي مي‌‌آيد دل‌نگراني ندارم بخرند يا نخرند. دو سه هزار تا چاپ مي‌كنم و براي نهادهايي مي‌فرستم و برگشت هم برگشت. مهم نيست. اطلاعات دست اول هم مي‌گيرم، رانت اطلاعاتي بلاي بزرگ براي كشور ماست. هنوز پرونده دست بازپرس است و قاضي و دادستان هم خبر ندارند اما اين آقا خبر دارد، دستگاه امنيتي ما آن وزيرش و رئيسش هنوز خبر ندارد اما آن يكي خبر دارد. آيا در اين جاها اجنه هستند، چي هستند و چه جوري ارتباط دارند ما كه درست نفهميديم.
روحاني تأكيد كرد: رانت اطلاعاتي را كنار بگذاريم و اين شفافيتي كه الان اسم نمايشگاه شماست به عنوان شفافيت و صداقت، شفافيت يعني اطلاعات در اختيار همه باشد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن