محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826923140
از سوی دفتر این مرجع تقلید منتشر شد توضیحاتی درباره فتوای آیتالله مکارم شیرازی پیرامون حجاب
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از سوی دفتر این مرجع تقلید منتشر شدتوضیحاتی درباره فتوای آیتالله مکارم شیرازی پیرامون حجاب
سعید داودی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از شاگردان آیتالله مکارم شیرازی در نوشتاری توضیحاتی را در خصوص فتوای این مرجع تقلید در خصوص حجاب ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در نوشتار سعید داودی در خصوص فتوای آیتالله مکارم شیرازی درباره حجاب آمده است: در فتوای آیتالله مکارم شیرازی در اجازه برداشتن حجاب در بعضی از شرایط ضروری در مراکز آموزشی در بعضی از کشورهایی که اجازه ورود به آن مراکز با حجاب اسلامی داده نمیشود، ابهاماتی برای عدهای پیش آمده و برخی از افراد که اغراض خاصی را در این میان دنبال میکنند، با حذف موضوع سؤال و گسترش پاسخ به مواردی که در متن سؤال نیامده، به جنجال آفرینی دست زده اند و به دنبال تحریک مؤمنان غیرتمند بر آمده اند. روشن است در وضعیت فعلی حجاب در کشور، آن هم در آستانه هفته عفاف و حجاب، انتشار این فتوا و بی توجهی به موضوع سؤال و شأن ورود این پرسش، طبیعی به نظر نمیرسد. از این رو، حقیر که بیش از 30 سال از محضر معظم له استفاده علمی میکنم و 25 سال از نزدیک با ایشان همکاری علمی دارم، و با مبانی علمی و فقهی و اصولی ایشان آشنا هستم، لازم دیدم توضیحاتی پیرامون این فتوا بنویسم: 1ـ این سؤال مربوط به 15 سال قبل و در باره دانشجویان بومی کشورهایی مثل ترکیه و مانند آن است که پرسیده شد اگر در این کشورها شرط گذراندن ترمهای دانشجویی در مراکز علمی و دانشگاهی مشروط به برداشتن حجاب باشد، تکلیف چیست؟ در فرض سؤال آیتالله مکارم شیرازی اجازه دادند که تنها در مورد ضرورت شدید در محدوده مرکز آموزشی حجاب خود را با شرایطی بردارند. ایشان در استدلال برای این فتوا، نوشتهاند با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان دروس عالی را نخوانند، تنها افراد بی بند و بار و لا مذهب، پستهای مهم را اشغال میکنند و بافت جامعه عوض میشود، به این افراد اجازه داده میشود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، به مقدار ضرورت رعایت نکنند. ایشان در ادامه تصریح کردند که در غیر این موارد حتما حجاب را رعایت نمایند. روشن است که برابر نظر این مرجع تقلید همان گونه که اخیرا نیز در توضیحاتشان تصریح کردند حجاب از ضروریات اسلام است و آیات 31 سوره نور و 59 سوره احزاب حکمی روشن درباره نحوه پوشش زنان مسلمان را بیان داشته است. بنابراین، در این که حکم اولی حجاب زنان مسلمان چگونه باید باشد و در نحوه پوشش آنان، از نظر اسلام تردیدی وجود ندارد. اما سخن آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی ناظر به حکم ثانوی و به هنگام ضرورت است. 2ـ احکام اولی و ثانوی در احکام اسلامی وجود دارد، حکمی که بدون توجه به عوارض خاصی از سوی شارع جعل شده است، حکم اولی و حکمی که ناظر به عوارض و شرایط خاص تشریع میشود، حکم ثانوی است. روشن است محدوده حکم ثانوی تنها در شرایط پیش رو است که با رفع آن، حکم ثانوی نیز برداشته میشود و همچنین در پارهای از احکام ثانوی (مانند اضطرار) ارتکاب حکم ثانوی تنها به اندازه ضرورت و رفع نیاز است. مثلا حکم اولی اسلام حرمت اکل ذبح غیر شرعی است، اما در شرایط اضطرار (مانند گرفتار شدن در مکانی که جز ذبح غیر شرعی وجود ندارد) تنها به اندازه ضرورت اجازه استفاده از آن داده شده است. بحث اهم و مهم نیز از همین قبیل است، مثلا کذب که حکم اولی آن حرمت است، برای رفع اختلاف و اصلاح ذات البین که امر مهمتری است مجاز شمرده میشود و گاه برای نجات جان یک بی گناه واجب نیز میشود. 3ـ اصل اهم و مهم یک اصل عقلایی است. عقلا نیز به هنگام مصلحت ملزمه، مهم را فدای اهم میکنند. مثلا همانها که در شرایط عادی اجازه استفاده از آب غیر بهداشتی را نمیدهند، به هنگام ضرورت و خطر جانی، از آن استفاده میکنند و در واقع بیماری و یا ضرر جزیی استفاده از آب غیر بهداشتی را فدای نجات از مرگ که مهم تر است میکنند. 4ـ فهم اهم و مهم در مسائل دینی به عهده فقیه است. مثلا اگر کسی را به تهدید وادار به قتل بیگناهی کنند، در این صورت فقیه چنین اجازهای را نخواهد داد که کسی برای کشته نشدن، بیگناهی را بکشد، چرا که جان یک انسان مهمتر از جان دیگری نیست، تا برای رهایی از مرگ، جان بیگناه دیگری گرفته شود. ولی اگر تهدید به قتل مثلا برای وادار کردن به استفاده از یک غذای حرام باشد، طبیعی است که فقیه اجازه میدهد کسی برای حفظ جان خود از غذای حرام استفاده کند. در این جا حفظ جان مهمتر از خوردن یک غذای حرام است. 5ـ میدانیم ورود به دستگاه ظالمان در فقه اسلامی ـ به ویژه فقه شیعه ـ حرام است، ولی امام موسی بن جعفر علیه السلام به یکی از شیعیان خاصش به نام علی بن یقطین اجازه میدهد که در دربار ظالمی مانندهارون الرشید به عنوان وزیر ـ با شرایطی ـ حضور داشته باشد، تا بتواند به مظلومین و در ماندگان و گرفتاران کمک کند و این در واقع برای تامین اهداف مهمتر بوده است. 6ـ با توجه به آنچه بیان شد، فتوای آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی در همین راستا ارزیابی میشود. چرا که، اولا، این فتوا ناظر به بومیان کشورهایی است که با حجاب اسلامی اجازه حضور در مراکز آموزشی داده نمیشود و ضرورت حضور بانوان مسلمان در مراکز حساس سیاسی و علمی و برای تاثیرگذاری متوقف بر تحصیلات عالیه و رشد علمی است وگرنه در چنین جامعهای باید افراد مذهبی کنار بمانند و افراد بی قید به شریعت در مراکز حساس حضور داشته باشند. بانوان جامعه دینی افراد بیسواد و یا کم سواد و افراد بی دین با سواد و از تاثیر گذاران جامعه خود باشند و این در نهایت سبب میشود که کم کم نگاه مردم و جوانان در چنین جامعهای این گونه شکل بگیرد که مذهب، سبب عقبماندگی و ناکامی افراد جامعه میشود. ثانیا، میتوان از فتوای این مرجع تقلید چنین استنتاج کرد که این تنها مربوط به کشورهایی است که چنین شرط ظالمانهای برای زنان وجود دارد، نه کشورهایی که ورود بدون حجاب شرط حضور در مراکز آموزشی نیست و همچنین این فتوا شامل کسانی که از کشوری دیگر خود را به این کشورها میرسانند و با سوء اختیار خود را در معرض چنین ابتلایی قرار میدهند، نمی شود. که گفتهاند: الاضطرار بالاختیار لاینافی الاختیار. ثالثا، این اجازه برای بانوان همان کشورها و در صورتی است که امکان هجرت برای تحصیل در کشوری که این شرط خلاف شرع در آنجا وجود ندارد، ممکن نباشد و همچنین امکان تحصیل از راه دور و با استفاده از آموزشهای غیر حضوری و فضای مجازی هم ممکن نبوده باشد. در واقع برای تحقق شرایط ضرورت، باید همه فرایندها طی شود. تحصیل بانوان مسلمان، برای تاثیر گذاری در جامعه و تغییرات در بنیادهای فکری نیروهای تاثیرگذار، اهمیت ویژه ای پیدا میکند که میتواند مجوز چنین حکمی شود و ای بسا در ادامه، همین زنان مسلمان بتوانند با نفوذ در مراکز تصمیمگیری، راه را برای تحصیلات عالیه نسلهای آینده بدون چنین شرطی هموار سازند. 7ـ گاه پرسیده میشود که اگر حضور در همان مراکز آموزشی، مشروط به ارتکاب خلافهای روشن دیگر و یا تبری از قرآن و یا نبوت باشد، آیا حضرت آیتالله باز هم چنین مجوزی را صادر میکنند؟ به عبارتی گستره این تجویز تا کجاست؟ و ضرورتها تا کجا میتواند احکام اولیه اسلام را مورد تاثیر قرار دهد ؟ پاسخ آن است که در فروض بالا حتما ایشان اجازه نمیدهند و ضرورت تحصیل را تا آنجا نمیدانند که عفت و پاکدامنی دختران آسیب ببیند و یا منجر به انکار ـ حتی ظاهری ـ قرآن و نبوت شود... بنابراین، نمیتوان با صدور مجوز تنها برای رفع حجاب برای تحصیل آن هم در موارد بسیار ضروری توسط معظم له، این حکم را به سایر موارد تسری داد و آن را دستمایهای برای هیاهو و جنجال آفرینی کرد. تشخیص اهم و مهم بر عهده فقیه است که هر موضوع تازه ای باید در معرض استفتای جدید قرار گیرد. در ضمن نظر خوانندگان عزیز را به فتوای دو نفر از بزرگان فقهای عصر که در مسأله مصافحه با نامحرم در حال ضرورت بیان کردهاند، جلب میکنیم: در استفتایی از آیتالله سیستانی چنین پرسیده شده است: «در کشورهای اروپایی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است، گاهی ترک آن کار، به محرومیت و اخراج از کارخانه و مدرسه و امثال آن میکشد، آیا یک مرد و یا یک زن مسلمان میتواند در چنین حالات استثنایی دست بدهد؟» ایشان در پاسخ چنین مرقوم کرده است: «اگر با پوشیدن دست کش و امثال آن نمیشود از آن مشکل رهایی یافت، جایز است مرد و یا زن مسلمان با دیگری مصافحه کند، آنجا که ترک چنان کاری موجب ضرر و زیان طاقت فرسا میشود». همچنین آیتالله العظمی خویی در بیانی مشابه آوردهاند: «مصافحه جایز نیست مگر اینکه بر ترک آن مفسده و یا ضرری باشد» به هر حال از رسالتهای یک فقیه زمان شناس، توجه به نیازهای زمان و حلّ مشکلات مسلمانان برابر قواعد روشن فقهی و اصولی است. این سخن را با گفتاری از علامه آیت الله مطهری پایان میدهم، ایشان در کتاب ده گفتار صفحه 120 چنین فرموده است: «اساساً رمز اجتهاد در تطبیق دستورات کلی با مسائل جدید و حوادث متغیر زمان است، مجتهد (جامع) واقعی آن است که این رمز را به دست آورده باشد، توجه داشته باشد که موضوعات چگونه تغییر میکند و بالطبع حکم آنها عوض میشود. تنها در مسائل سابق فکر کردن و حداکثر یک علی الاقوی تبدیل به علی الاحوط تبدیل کردن و یا یک علی الاحوط را تبدیل به علی الاقوی کردن کار مهمی نیست و جار و جنجال ندارد. انتهای پیام/2258/ر/
95/04/22 :: 21:38
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
آیتالله موسویاردبیلی تأکید کرد لزوم تبعیت گروههای مردمی از رهنمودهای مرجعیت شیعه
آیتالله موسویاردبیلی تأکید کردلزوم تبعیت گروههای مردمی از رهنمودهای مرجعیت شیعه یکی از مراجع عظام تقلید گفت گروههای مردمی و سیاسی برای تقویت جبهه مقاومت از رهنمودهای مرجعیت شیعه و آیتالله سیستانی تبعیت کنند به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله سید عبدالکریم موسوی&zwآیتالله مکارم شیرازی: تروریسم تکفیری تهدیدی برای بشریت است
آیتالله مکارم شیرازی تروریسم تکفیری تهدیدی برای بشریت استتاریخ انتشار پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲ ۱۴ یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه باید در میان گروههای مختلف سیاسی وحدت و انسجام وجود داشته باشد گفت رعایت اخلاق اسلامی و حفظ حدود شرعی در اظهارنظرها و موضعگیآیت الله موسوی بجنوردی: هیچ مرجع تقلیدی، تحت فشار حکمی را اعلام نمی کند/ امام باور داشت که تمام حرکات او در مح
آیت الله موسوی بجنوردی هیچ مرجع تقلیدی تحت فشار حکمی را اعلام نمی کند امام باور داشت که تمام حرکات او در محضر خداست یکی از شاگردان امام خمینی س با تأکید بر اینکه امام بزرگتر از این است که کسانی بگویند حرام خدا را حلال کرد گفت تحت فشار حکم دادن درباره ایشان مفهوم ندارد روزآیتاللهمکارمشیرازی: زیارت اربعین پاسخ دندانشکنی به تکفیریهاست
آیتاللهمکارمشیرازی زیارت اربعین پاسخ دندانشکنی به تکفیریهاست مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه زیارت اربعین پاسخ دندانشکنی به تکفیریهاست گفت پیام امام حسین ع علیرغم میل باطنی دشمن در دنیا گسترش مییابد البته حساسیت دشمن نیز به این زیارت افزایشیافته که باید همه مراقب دسیسآیتالله مکارم شیرازی: موبایل و اینترنت نمی تواند جای کتاب را بگیرد/ لبتاپ برای مطالعات عمیق، خستهکننده است
آیتالله مکارم شیرازی موبایل و اینترنت نمی تواند جای کتاب را بگیرد لبتاپ برای مطالعات عمیق خستهکننده است آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه برخی خیال میکنند که موبایل و اینترنت میتواند جای کتاب را بگیرد گفت نه دیروز نه امروز و نه آیندهآیتالله مکارم:مجاز به شایعهسازی درباره جرمی که در محاکم اثبات نشده نیستیم
آیتالله مکارم مجاز به شایعهسازی درباره جرمی که در محاکم اثبات نشده نیستیم مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه جامعه در برهه کنونی نیازمند وحدت است اما این شایعهها بلای جان جامعه شده است گفت تا مادامی که گناه کسی در محکمه اثبات نشود مجاز به انتشار و بیان آن گناه نیستیم به گزارشآیت الله مکارم شیرازی: مجاز به شایعهسازی درباره جرمی که در محاکم اثبات نشده نیستیم
آیت الله مکارم شیرازی مجاز به شایعهسازی درباره جرمی که در محاکم اثبات نشده نیستیمتاریخ انتشار چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰ ۴۹ مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه جامعه در برهه کنونی نیازمند وحدت است اما این شایعهها بلای جان جامعه شده است گفت تا مادامی که گناه کسی در محکمهپاسخ آیتالله مکارم شیرازی به یک استفتاء
پاسخ آیتالله مکارم شیرازی به یک استفتاء یکی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی گفت مداحان از بکار گیری تعبیرات نامناسب در مداحی پرهیز کرده و بهانه به دست دشمنان ندهند به گزارش فرهنگ نیوز آیتالله ناصر مکارم شیرازی نظر خود را در پاسخ به استفتایی در مرتد خواندن مداحان در بدر دیدار با آیتالله نوریهمدانی صورت گرفت روایت عمار حکیم از تأثیر فتوای آیتالله سیستانی در تقویت جبهه مقاوم
در دیدار با آیتالله نوریهمدانی صورت گرفتروایت عمار حکیم از تأثیر فتوای آیتالله سیستانی در تقویت جبهه مقاومت عراق نیاز چالشهای موجود در عراق به ارائه گزارش و کسب نظر مراجع تقلید رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت پس از فتوای آیتالله سیستانی بسیاری از خاک عراق باز پس گرفته شد وتاکید بر حفظ میراث فرهنگی از سوی یک مرجع تقلید
تاکید بر حفظ میراث فرهنگی از سوی یک مرجع تقلید روز نو یکی از وظایف دولت این است که برای حفظ میراث فرهنگی سرمایهگذاری و تلاش کند آیتالله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی با اشاره به وظیفه دولت در حفظ میراث فرهنگی کشور اظهار داشت میراث و آثاری که گذشتگان ما از خود به جا گذاش-
گوناگون
پربازدیدترینها