تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813093043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بغداد و پيشمرگه: عمليات تركيه در موصل ادعاي كذب است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بغداد و پيشمرگه: عمليات تركيه در موصل ادعاي كذب است
به‌رغم مخالفت مقامات عراق با مشاركت تركيه در عمليات موصل، آنكارا همچنان به حضور در اين عمليات اصرار دارد.
به‌رغم مخالفت مقامات عراق با مشاركت تركيه در عمليات موصل، آنكارا همچنان به حضور در اين عمليات اصرار دارد. نخست وزير تركيه ادعا كرد كه نيروهاي اين كشور در پايگاه بعشيقه حملات خود به تروريست‌هاي داعش را آغاز كرده‌اند. بغداد و نيروهاي پيشمرگه به طور كامل مشاركت تركيه در اين عمليات را تكذيب كردند.
در شرايطي كه نيروهاي عراقي خود را به دروازه‌هاي موصل رسانده و به پيشروي در مقابل تكفيري‌هاي داعش ادامه مي‌دهند، تنش‌ها بين بغداد و آنكارا بر سر حضور يا عدم حضور نظاميان تركيه در اين عمليات به بحث داغ اين روزهاي مقامات دو كشور تبديل شده است. درحالي كه دولت عراق تاكيد كرده عمليات موصل، عمليات عراقي‌ها است و نيازي به حضور تركيه نيست، مقامات آنكارا بر حضور اصرار دارند.  بنعلي ييلديريم، نخست وزير تركيه يك‌شنبه شب از حمله نيروهاي اين كشور به داعش در موصل خبر داد و مدعي شد: «توپخانه تركيه مقرهاي داعش در شهر بعشيقه در نزديكي موصل در شمال عراق را گلوله‌باران كرد.» به گزارش سي‌ان‌ان ترك، ييلديريم مدعي شد: «نيروهاي پيشمرگه كه براي آزادسازي منطقه بعشيقه در حال انجام عمليات هستند از ما درخواست كمك كردند، از اين رو تانك‌هاي ما و سلاح‌هاي توپخانه‌اي ما به آنها كمك خواهند كرد».

ييلديريم قبلاً نيز گفته بود كه جنگنده‌هاي تركيه در عمليات هوايي ائتلاف شركت كرده‌اند و رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه نيز تأكيد كرده بود كه كشورش در عمليات موصل شركت خواهد كرد. اردوغان هفته گذشته در اظهاراتي گفت: «ما مسئوليت عواقب ناشي از عمليات نظامي را كه در آن تركيه حضور ندارد، نخواهيم پذيرفت. تركيه هم در عمليات نظامي شركت خواهد كرد و هم در مذاكرات. براي ما اين امكان وجود ندارد كه ازاين موضوع دور بمانيم». نخست وزير تركيه هم روز يك‌شنبه مدعي شد كه تركيه با همكاري اقليم كردستان سعي دارد منطقه امن در عراق ايجاد كند.  حيدر العبادي، نخست وزير عراق ديروز در اظهاراتي تأكيد كرد كه مشاركت آنكارا در عمليات موصل ادعايي باطل است و صحت ندارد. به گزارش شبكه الميادين، العبادي تاكيد كرد: «عراق اين اجازه را نمي‌دهد كه حقوق بشر و حاكميتش نقض شود و در امور داخلي آن مداخله كنند.» نخست وزيرعراق يك‌شنبه در ديدار با اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا گفته بود كه كشورش نياز ندارد نيروهاي تركيه در جنگ موصل نقشي داشته باشند. به گفته منابع عراقي، كارتر به العبادي پيشنهاد داده بود كه تركيه در عمليات موصل مشاركت كند و پس از پيروزي بر داعش با تعهد امريكا نيروهاي خود را از عراق خارج كند. 

رجب طيب اردغان گفته است كه از نظر تاريخي موصل، متعلق به تركيه است. آنكارا مدعي است كه انگليس و فرانسه اراضي تركيه را بر اساس پيمان سايكس- پيكو تقسيم و به عراق ملحق كرده‌اند. اردوغان ماه گذشته توافقنامه ۱۹۲۳ لوزان را مورد انتقاد قرار داد كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان منظور وي از تصميمات گرفته شده در اين توافق درباره خاورميانه و بخش‌هايي از عراق امروز است كه بخش‌هايي از امپراتوري عثماني از جمله شهر موصل به عراق واگذار شده است. تركيه درحالي از خطر داعش براي امنيت مرزهاي خود سخن مي‌گويد كه دو سال پيش پس از حمله تروريست‌ها به موصل اين كشور هيچ واكنشي نسبت به اين اشغالگري انجام نداد ولي با نزديك شدن به پيروزي نهايي نيروهاي عراقي بر داعش در اين كشور، آنكارا سعي دارد سهمي از پيروزي‌ها داشته باشد.
 
پيشمرگه تكذيب كرد
در حالي كه اردوغان و دولتمردان تركيه در اظهارات متناقض خود براي توجيه حضور نظامي در شمال عراق، گاهي دولت عراق، گاهي پيشمرگه و گاهي مسئولان استان نينوا را به عنوان دعوت‌كننده معرفي مي‌كنند، يكي از فرماندهان پيشمرگه تأكيد كرده است كه اين نيروها هيچ زماني از تركيه دعوت به حضور در شمال عراق نكرده‌اند. غياث السورچي، از فرماندهان پيشمرگه در محور «بعشيقه» در گفت‌و‌گو با خبرگزاري المعلومه، گفت: «برخلاف ادعاي دولت تركيه، پيشمرگه به هيچ وجه هيچ زماني خواستار كمك نيروهاي تركيه براي هدف قرار دادن داعش در منطقه بعشيقه نشده‌اند». اين فرمانده كرد تأكيد كرد: «روز يك‌شنبه توپخانه تركيه 10 گلوله توپ را شليك كرد ولي بر خلاف ادعاي آنها هيچ تلفات جاني در ميان نيروهاي داعش نداشته است، بنابراين تركيه سعي دارد تلاش نيروهاي عراقي را به نام خود ثبت كند». السورچي ادامه داد: «نيروهاي پيشمرگه سلاح‌هاي قوي‌تر و پيشرفته‌تري از سلاح‌هاي در دست نيروهاي تركيه دارند و هر زماني هم كه نياز به آتش توپخانه قوي‌تري داشتيم از ارتش عراق كمك‌ مي‌خواهيم.»
 
پيشروي در موصل
در بحبوحه جنجال‌هاي تركيه در عراق، نيروهاي اين كشور همچنان به پيشروي در مقابل تروريست‌هاي داعش ادامه مي‌دهند. به گزارش اسكاي‌نيوز، نيروهاي كرد روز دوشنبه پيشروي‌هايي در اطراف بعشيقه داشتند و اعلام كردند كه هشت روستا در اطراف بعشيقه را به طور كامل محاصره كردند. فرماندهي نيروهاي پيشمرگ در محور بعشيقه اعلام كرد كه نيروها به حومه شمال شرق مركز موصل رسيده‌اند و منطقه‌اي كه حدود ۱۰۰ كيلومتر مربع است كاملاً تحت محاصره آنهاست و تنها كمتر از ۹ كيلومتر از اطراف موصل فاصله دارند.





تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن