تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821245586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واشنگتن: داعش مقر خود را به افغانستان منتقل مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: واشنگتن: داعش مقر خود را به افغانستان منتقل مي‌كند
«گروه تروريستي داعش پس از عقب‌نشيني‌هاي پي در پي در عراق و سوريه، نقطه تمركز خود را به شمال افغانستان منتقل كرده است.» اين بخشي از گزارش دوازدهم تيرماه 1395 روزنامه جوان است كه با عنوان «داعش از مرزهاي شرقي ايران سربرآورد» منتشر شده و حالا فرمانده نيروهاي امريكايي در افغانستان چنين برآوردي را تأييد مي‌كند.
به گزارش «جوان»، جان نيكلسون، فرمانده نيروهاي امريكايي در افغانستان در مصاحبه با شبكه ان. بي. سي گفته كه تروريست‌هاي داعش به دنبال انتقال مقر خود به افغانستان هستند. او مي‌گويد: « داعش در حال تلاش براي ايجاد خلافت در افغانستان است. آنها مي‌خواهند چنين كاري در افغانستان انجام دهند و ما شاهد هستيم كه آنها خلافت خراسان را در افغانستان ايجاد مي‌كنند. اين روند در حال شكل‌گيري از سوي غيرافغان‌هاست و ما مي‌بينيم كه شبه‌نظاميان خارجي به ويژه ازبك‌ها از جنبش اسلامي ازبكستان به «داعش خراسان» مي‌پيوندند. همچنين بسياري از پشتون‌هاي پاكستاني از طالبان پاكستان به اين داعش خراسان در افغانستان پيوسته‌اند.» نيكلسون گفته كه «امريكا سعي دارد با همكاري نيروهاي افغان از شدت نفوذ داعش در افغانستان» بكاهد. در همين چارچوب، وزير دارايي دولت افغانستان و رئيس اداره توسعه بين‌المللي امريكا ديروز توافق كمك بلاعوض ۷۹۱ ميليون دلاري را امضا كردند، توافقي كه بخشي از كمك 15/2 ميليارد دلاري است كه امريكايي‌ها در نشست بروكسل براي كمك به افغانستان طي چهار سال آينده به آن متعهد شده‌اند. با اين حال، افغان‌ها همچنان به سياست امريكا در كشورشان با سوء‌ظن نگاه مي‌كنند.

حامد كرزاي، رئيس‌جمهور پيشين افغانستان در گفت و گو با راشاتودي، از امريكا خواسته كه از اشتباهات گذشته خود در افغانستان درس بگيرد و از « ايران، هند، روسيه و چين براي برقراري صلح و آرامش در افغانستان كمك بگيرد.» كرزاي درباره هزينه 60 ميليارد دلاري امريكا در افغانستان و كمك به ارتش اين كشور براي تأمين امنيت آن مي‌گويد: «تأمين تجهيزات و تسليحات نظامي كافي نيست. ما نيروي هوايي نداريم. رادار نداريم.» به گفته كرزاي «امريكايي‌ها اگر واقعاً قصد مبارزه با تروريسم داشته باشند بايد به سرمنشأ آنها و جاهايي كه تروريست‌ها آموزش مي‌بينند حمله كنند.» رئيس‌جمهور سابق افغانستان معتقد است آنچه افغانستان در حال حاضر مي‌خواهد «تغيير روش، تاكتيك و راهبرد است تا مبارزه با افراط‌گرايي شكل كارآمدتري به خود گيرد» در حالي كه به گفته او، « امريكا اكنون سال‌هاست كه اين مسئله و واقعيت را با وجود درخواست‌هاي مكرر ما ناديده مي‌گيرد.»
  
چين با تاجيك‌ها رزمايش گذاشت
چندي قبل «عبدالرشيد دوستم» معاون اول رئيس‌جمهور افغانستان، هشدار داده بود كه هزاران جنگجوي وابسته به داعش در حال عزيمت به شمال افغانستان هستند. سه شنبه پيش نيز فضل هادي مسلم يار رئيس مجلس سناي افغانستان به دولت افغانستان هشدار داد كه متوجه كشمكش روسيه و امريكا باشد و به آنان اجازه ندهند كه جنگ نيابتي‌شان را در افغانستان به پيش ببرند. او با اشاره به تشديد نا آرامي‌ها در ولايت‌هاي غربي كشور گفته بود: «با وجود كمبودها ما بايد از نيروهاي امنيتي حمايت كنيم؛ زيرا پشت اين بحران‌هاي امنيتي دست استخبارات منطقه و جهان خواهد بود. رهبران حكومت بايد متوجه باشند كه افغانستان مثل سوريه نشود.» با جدي‌تر شدن ورود داعش به افغانستان، افغان‌هاخود را براي رويارويي با اين گروه تروريستي بيش از پيش آماده مي‌كنند. ساكنان سرپل در شمال افغانستان گفته‌اند كه حدود 2هزار شهروند اين ولايت در حمايت از نيروهاي امنيتي افغان براي مقابله با حملات احتمالي گروه تروريستي داعش مسلح شدند.

«محمد عظيم قوياش» نماينده مردم ولايت سرپل در مجلس سناي افغانستان، مي‌گويد: « شهروندان ولايت سرپل با تهديدات احتمالي افراد وابسته به گروه‌ تروريستي داعش روبه‌رو هستند و راه عقلاني اين است كه در كنار نيروهاي امنيتي افغان در اين شهر ايستادگي كنند.» منابع افغان همچنين ديروز گفتند كه شش شهرستان از جمله «ترينكوت» مركز اين ولايت در محاصره كامل طالبان قرار دارد و نسبت به سقوط اين شهرستان‌ها هشدار دادند. «يوسف احمدي» سخنگوي طالبان نيز مدعي شده كه طالبان حضور خود در ارزگان را گسترش داده‌اند. همزمان، دولت چين، رزمايش مشتركي را با دولت تاجيكستان شروع كرده است. در اين رزمايش بيش از 10 هزار نظامي چيني و تاجيك با ادوات پيشرفته نظامي و با پشتيباني نيروهاي هوايي و هلي برد، توانمندي خود را در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي محك مي‌زنند. اين رزمايش كه از ابتداي اكتبر تاكنون در حال برگزاري است بزرگ‌ترين همكاري نظامي چين و تاجيكستان محسوب مي‌شود.





تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن