تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817100885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دربي‌هاي فراموش نشدني واليبال


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دربي‌هاي فراموش نشدني واليبال
واليبال باشگاهي ايران روزهايي را به ياد مي‌آورد كه سرخابي‌ها با قدرت تمام در مسابقات حضور داشتند و در كنار ساير تيم‌هاي حاضر...
نویسنده : فريدون حسن 
واليبال باشگاهي ايران روزهايي را به ياد مي‌آورد كه سرخابي‌ها با قدرت تمام در مسابقات حضور داشتند و در كنار ساير تيم‌هاي حاضر در رقابت‌ها عرض اندام و دربي‌هاي فراموش نشدني و پرتماشاگري را برگزار مي‌‌كردند تا اين روزها جاي خالي  اين دو تيم به شدت احساس شود.
سال‌هاي مياني دهه 50 واليبال ايران كم‌كم خود را از سايه خارج كرد؛ برگزاري سه دوره جام پاسارگاد و يك دوره جام حذفي ميداني بود براي آشنايي بيشتر و بهتر جوانان و مردم با اين رشته جذاب و پرهيجان. شور و هيجان وقتي بيشتر بالا گرفت كه پرسپوليس و تاج(استقلال) با حضوري پررنگ در اين مسابقات عملاً‌ حساسيت‌هاي موجود در مسابقات فوتبال باشگاهي را به سالن واليبال منتقل كردند تا جايي كه آمار فروش بليت و حضور تماشاگران   واليبال در سالن‌ها شكسته شد. البته در اين ميان نبايد از كنار نام تيم‌هاي مطرحي چون دخانيات، هما و ذوب آهن اصفهان نيز به سادگي گذشت؛ تيم‌هايي كه با وجود برخورداري از بازيكنان بزرگي چون محمود چايچي، قاسم توكلي، عزيز پرتوي، منوچهر آخشين، امير حيدري حسن كرد، جميس پارسيان، محمود محب، ماشاءالله فرخ‌منش و هوشنگ حق‌شناس و بسياري از بازيكنان توانمند ديگر باعث داغ‌تر شدن تنور رقابت‌هاي باشگاهي واليبال در آن سال‌ها شدند.
   جام اول پاسارگاد، دخانيات بدون رقيب
12 مرداد 1354 اولين دوره جام پاسارگاد آغاز شد، از همان روز اول مي‌شد متوجه شد كه رقابت اصلي در اين جام بين سه تيم دخانيات، پرسپوليس و تاج  است. پرسپوليسي‌ها با بهره‌گيري از دانش مربي بزرگي چون غلامرضا توانايي و بهره‌گيري از تركيب جوانان و باتجربه‌ها تيمي ساخته بودند شايسته قهرماني؛ تيمي كه تا آخرين لحظه مبارزه كرد. در آن سوي ميدان تاج حال و روز خوشي نداشت. بروز اختلافات داخلي باعث شد تا جمع آنها درست شكل نگيرد و در اين ميان حتي از فاروق ميرفخرايي مربي كار كشته‌ اين تيم نيز كاري بر نيامد. با اين وجود حضور بازيكناني چون مصطفي ذوقي و مهدي صابرپور باعث شد تا آبي‌هاي پايتخت در نهايت روي سكوي سوم جام قرار گيرند اما به طور حتم آنها دو شكست از حريف سنتي را در اين جام هرگز فراموش نمي‌كنند. پرسپوليسي‌ها بازي رفت را 3 بر 2 بردند و در بازي برگشت 3 بر صفر پيروز شدند. ديداري كه با 18 هزار تومان بليت فروشي در آن سال ركوردي تاريخي را ثبت كرد. اما با خارج شدن تاج از جمع مدعيان رقابت اصلي بين دخانيات و پرسپوليس به روز آخر كشيده شد. 15 اسفند ماه 1354 سالن 12 هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي روزي به ياد ماندني را پشت سرگذاشت. دخانيات در طول فصل با رهبري داود دار بيديان اينقدر مقتدر نشان داد كه در نيم فصل قهرمان شد و حالا براي فتح جام اول پاسارگاد پرسپوليس و هوادارانش را مقابل خود مي‌ديد. بازي را زردهاي پرقدرت 3 بر 2 بردند تا جام را جلوي چشم پرسپوليسي‌ها و هواداران پرشورشان بالاي سر ببرند و سرخ‌ها به نايب قهرماني بسنده كنند.
   بازگشت آبي‌ها
آبي‌هاي پايتخت براي دومين جام پاسارگاد كه در سال 1355 برگزار شد تدارك وسيعي ديدند. آنها در اولين دوره نشان چنداني از بزرگي نداشتند اما فخرالديني با جذب چند بازيكن بزرگ و تأثيرگذار و استفاده از بازيكنان جوان تيمي را ساخته و پرداخته كرد كه در نهايت خيلي زودتر از آنكه بازي‌ها به هفته پاياني برسد فاتح جام دوم پاسارگاد شد. البته در اين ميان نبايد از افت فاحش دخانيات و بروز اختلافات داخلي در پرسپوليس نيز به سادگي گذشت. با اين حال آبي‌ها با شكست دادن رقبا فاتح جام دوم پاسارگاد شدند، به خصوص اينكه آنها موفق شدند انتقام شكست سال قبل را از پرسپوليس بگيرند. در پايان رقابت‌هاي دومين دوره جام پاسارگارد تاج قهرمان شد و پرسپوليس و ذوب آهن و دخانيات به ترتيب دوم تا چهارم شدند.
   تكرار قهرماني در غيبت رقيب
سال 1356 سومين دوره رقابت‌هاي واليبال جام پاسارگاد در حالي آغاز شد كه پرسپوليس از حضور در مسابقات انصراف داد، دخانيات با مشكلات ريز و درشت زيادي دست به گريبان بود و همين امر باعث شد تا  تاج بدون دردسر و با پشت سرگذاشتن تمامي رقبا فاتح بدون چون و چراي اين مسابقات شود. رقابت‌هاي اين دوره تا ماه‌هاي ابتدايي سال 1357 هم پيش رفت و با پايان يافتن آن و پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي عملاً پرونده رقابت‌هاي باشگاهي واليبال ايران قبل از انقلاب بسته شد.
   جام ستاره‌ها
در خلال برگزاري رقابت‌هاي جام پاسارگاد در سال 1355 يك دوره جام حذفي رقابت‌هاي واليبال تحت عنوان جام ستارگان نيز برگزار شد؛ مسابقاتي كه طي آن اولين و آخرين حضورسرخابي‌ها در فينال رقابت‌هاي واليبال باشگاهي ايران شكل گرفت. در اين رقابت‌ها تيم‌هاي مطرح در مراحل اول و دوم حضور نداشتند و در مرحله يك چهارم نهايي به جمع بقيه اضافه شدند. در اين مرحله پرسپوليس 3 بر صفر عمران قزوين را برد وتاج هم با همين نتيجه راه‌آهن را شكست داد تا در نيمه‌نهايي سرخ‌ها حريف ذوب آهن شوند و آبي‌ها به مصاف دخانيات بروند. جايي كه پرسپوليس 3 بر يك در اصفهان پيروز شد و تاج 3 بر 2 در تهران تا فينال روز ششم شهريور ماه 1355 در سالن شهداي 7 تير تهران يك دربي سرخابي البته اين بار در واليبال باشد. فينالي كه سرخ‌ها با برتري 3 بر يك در آن علاوه بر فتح جام ستاره‌ها به عنوان اولين و آخرين فاتح ديدار فينال دو تيم نام بگيرند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن