تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802519446




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلامت مردم در گیرودار تناقض گفتار


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سلامت مردم در گیرودار تناقض گفتار
وقتي پاي سياست به ميان بيايد سلامت هم قرباني مي‌شود، حتي اگر وزير بهداشت يك بار ديگر چشم‌هايش را بر اظهارات خود ببندد و با فرار رو به جلو و اتخاذ شيوه برخوردهاي تند و حق به جانب بگويد: «اين درست نيست كه با سلامت مردم سياسي برخورد شود و...
نویسنده : زهرا چيذري 


وقتي پاي سياست به ميان بيايد سلامت هم قرباني مي‌شود، حتي اگر وزير بهداشت يك بار ديگر چشم‌هايش را بر اظهارات خود ببندد و با فرار رو به جلو و اتخاذ شيوه برخوردهاي تند و حق به جانب بگويد: «اين درست نيست كه با سلامت مردم سياسي برخورد شود و از آنهايي كه قدرت براي آنها مهم‌تر از دين است، درخواست مي‌كنم كه حداقل پاي خود را از سلامت مردم بيرون بكشند.» ‌اين اظهارات وزير بهداشت در حالي است كه وي به تناسب منافع سياسي با تغيير 180 درجه‌اي مواضع كارشناسي‌اش در مواردي كه با سلامتي و جان مردم در ارتباط است حالا و در ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم لقب سياسي‌ترين وزير دولت را در غيرسياسي‌ترين وزارتخانه به خود اختصاص داده است.

اين روزها ديگر دكتر سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي آن وزيري نيست كه وقتي در پشت تريبون قرار مي‌گرفت مي‌گفت‌ «با‌كسي شوخي نداريم و از اينكه به مردم راست بگوييم نبايد پشيمان باشيم. » حالا اما انگار آقاي وزير از «راست گفتن»‌هاي  خود در يكي دو سال اخير پشيمان است. براي اثبات اين ادعا كافي است فيلم‌ها و فايل‌هاي صوتي سخنان وزير را در موضوعات مختلف از جمله مضر يا مفيد بودن روغن پالم يا ضرورت تزريق و تبليغ واكسن آنفلوآنزا مورد بازبيني قرار داد تا متوجه شد كه هاشمي 95 با هاشمي 93 و 94 تفاوت زيادي دارد. هاشمي 93 و 94 وزير بهداشت و متولي سلامت 80 ميليون ايراني بود اما هاشمي 95 حتي اظهارات صريح خود را تكذيب مي‌كند و افراد و رسانه‌هايي را كه مي‌كوشند با يادآوري اين اظهارات تعهد آقاي وزير در برابر سلامت مردم را گوشزد كنند، به دروغگويي و قدرت‌طلبي متهم مي‌كند !
 ماجراي تغيير موضع آقاي وزير درباره روغن پالم و توصيه‌هاي چند‌باره وي براي تزريق واكسن آنفلوآنزا سبب‌ساز رونمايي از ورژن تازه‌اي از وزير بهداشت در سال پاياني دولت يازدهم شده است.
  
اتهام دروغ براي انعكاس اظهارات ضد و نقيض
هرچند سال‌هاست روغن پالم وارد و در فرآورده‌هاي غذايي مختلف مصرف مي‌شود اما اين محصول هم مانند بسياري از افزودني‌هاي ديگري كه در صنايع غذايي به كار مي‌رود براي مردم ناشناخته بود تا اينكه در سال 93 شخص وزير بهداشت، ‌رئيس سازمان غذا و دارو و مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با معرفي پالم به عنوان بدترين روغن، مردم را به اين نام حساس كردند. حالا دو سالي از اين ماجرا مي‌گذرد و با سفر رئيس‌جمهور به آسياي جنوب شرقي براي گسترش روابط سياسي و اقتصادي، پالم به عنوان اصلي‌ترين محصول وارداتي از مالزي از اتهام بدترين روغن بودن مبرا شد. مضر بودن روغن پالم موضوعي نبود كه مردم با شايعه يا شهود شخصي به آن رسيده باشند و امروز اگر افكار عمومي از مفيد شدن ناگهاني پالم در بهت فرو‌رفته و نمي‌داند بالاخره پالم خوب است يا بد بر اساس اظهاراتي است كه از زبان متوليان رسمي نظام سلامت شنيده است.

تغيير موضع در برابر روغن پالم مختص رئيس‌جمهور نيست و متوليان سلامت مردم و در رأس آنها وزير بهداشت هم در ماجراي مفيد شدن ناگهاني روغن پالم به جاي ارائه توضيح و تنوير افكار عمومي سياست فرار رو به جلو را در پيش گرفتند. اين بار شخص وزير بهداشت در برابر پرسش رسانه‌ها و گزارش‌هايي كه برش‌هايي از اظهار‌نظرهاي شخص دكتر سيد‌حسن قاضي‌زاده هاشمي و همچنين رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو درباره پالم را به آنها يادآوري مي‌كرد با فرار رو به جلو و فرافكني يك بار ديگر رسانه‌ها را به دروغگويي متهم كردند. هرچند اين نخستين باري نيست كه رسانه‌ها به عنوان نمايندگان افكار عمومي جامعه وقتي چالش‌هاي مبتلابه نظام سلامت را رسانه‌اي و اصلاح اين چالش‌ها را مطالبه مي‌كنند، از سوي مسئولان وزارت بهداشت و شخص وزير به اتهاماتي نظير دروغگويي متهم مي‌شوند. اين در حالي است كه حتي فايل‌هاي صوتي و تصويري اظهارات وزير بهداشت، ‌رئيس سازمان غذا و دارو و همچنين ساير مسئولان بهداشتي درباره پالم موجود است.
  
تغيير 180 درجه‌اي موضع آقاي وزير
هاشمي در سال 93 در ماجراي افزودن پالم به شير و لبنيات گفته بود «پالم روغني است كه سال‌هاي سال از كشور مالزي وارد مي‌شود و به دليل قيمت ارزان و سودآوري بالا، بيش از گذشته وارد شده است. اين روغن به دليل كيفيتي كه دارد براي سلامتي مضر است و لبنيات به بازار آمده نشان مي‌دهد به جاي چربي طبيعي از بدترين نوع چربي صنعتي يا همان پالم استفاده كرده‌اند.»
وي اما حالا و در سال 95 ضمن دروغ خواندن آنچه كه به نقل از وي در مورد روغن پالم منعكس شده است، مي‌گويد: «اينكه مصرف روغن پالم را كاهش داده‌ايم و از لبنيات حذف كرديم جاي تشكر دارد ولي هيچ انسان عاقلي اين جمله كه «به طور كلي روغن پالم مضر است» را نخواهد گفت.»
  
واكسن آنفلوآنزا سال 95 ضروري‌تر از 94
اين ماجرا تنها به روغن پالم ختم نمي‌شود و حكايت واكسن آنفلوآنزا و توصيه چند‌باره وزير بهداشت سال 95 به تزريق اين واكسن براي افراد بالاي شش سال، ‌زنان باردار و افراد داراي نقص ايمني در حالي است كه وي سال گذشته نظر متفاوتي در اين باره داشت. هاشمي سال 94 در اين‌باره گفته بود«‌حواشي درباره اين واكسن و حجم رسانه‌هايي را كه به آن پرداخته‌اند طبيعي نمي‌دانم بلكه براي تشويق مردم به زدن واكسن است و مي‌تواند براي فروش بيشتر هم باشد»‌. توصيه چند‌باره وزير براي تزريق واكسن آنفلوآنزا موجب ايجاد شايعاتي درباره اين واكسن شد اما هاشمي ماجرا را اينگونه توجيه مي‌كند كه «‌تلاش ما براي تأمين واكسن براي حفظ سلامت مردم بوده و شأن وزارت بهداشت بالاتر از آن است كه بخواهد براي فروش تعدادي واكسن در انبار مانده، تبليغات كند.»

رويه در پيش گرفته شده توسط متولي اصلي بهداشت كشور در سال پاياني دولت، نگراني‌هاي جدي‌اي را دامن زده است؛ نگراني‌هايي كه نتيجه آن بازي با جان مردم است. تهمت‌ و برچسب زني به اشخاص و رسانه‌هايي كه پيگير حال مردمند، به جاي توضيح، اصلاح رويه غلط و دروغ‌پراكني عملكرد غالب اين روزهاي وزارت بهداشت آقاي هاشمي شده است؛ هر‌چند ايشان با عصبانيت پاسخ داخلي‌ها را مي‌دهند، اما در همين ايام با خارجي‌ها ميتينگ با بگو بخند هم برگزار مي‌كنند.
ظاهراً بايد تذكر آقاي وزير را به خودش متذكر شد و گفت «با سياسي‌كاري سلامت مردم را به بازي نگيريد».


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن