تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816979038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوءاستفاده هتاکانه از ادبیات یک عالِم دینی - ایسنا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: کاربرد یک کلمه در ادبیات فقهی - روایی و ارائه تعریف یا حکم برای آن، مجوزی برای اِسناد آن به اشخاص در مکالمات روزمره به‌دست نمی‌دهد؛ بنابراین کاربردهای جدید کلمه «دیاثت» در ادبیات رسانه‌ای و سیاسی در مقام اِسناد آن به افرادی مشخص به‌قصد تخریب شخصیت و هتک حرمت آنان است. به گزارش ایسنا، سیدپیام کمانه - پژوهشگر فلسفه و فعال رسانه‌ای - در یادداشتی با عنوان «دیاثت؛ از بحث مفهومی تا توهین» در روزنامه «وقایع اتفاقیه» نوشت: چندی پیش آیت‌الله جوادی آملی، در سخنانی اصطلاح «دیاثت سیاسی» را به‌کار برد و متعاقب آن دفتر ایشان توضیحاتی را درباره معنای «دیاثت» و مشتقات آن در ادبیات فقهی منتشر کرد. پس از این ماجرا برخی جریانات رسانه‌ای اقدام به استفاده مکرر از این کلمات به‌عنوان وصفی برای افرادی معین کردند. در عرف عام، اطلاق صفت «دیوث» به یک شخص، مصداق توهین و فحاشی است و به‌سبب همین تلقی عمومی بود که اظهارات آیت‌الله جوادی‌آملی و کاربردهای سریالی پس از آن، باعث تعجب و ایجاد سؤال در ذهن مردم شده بود. اگر کلمه مورد بحث، فحش است و گفتن آن قبیح، پس چرا یکی از مراجع مذهبی معاصر این کلمه را به‌کار برده و حتی روایاتی منتسب به معصومین (علیهم‌السلام) وجود دارد که حاوی این کلمه است؟ برخی جریانات رسانه‌ای و سیاسی که باوجود ادعایشان، تعهدی به رعایت اصول اخلاقی ندارند، صرف به‌کار رفتن «دیاثت» و مشتقات آن در بیانات بزرگان و روایات منتسب به معصومین (علیهم‌السلام) را دلیلی بر قبیح نبودن بیان این کلمه و مجوزی برای تکرار آن و اسنادش به افراد معین دانسته‌اند. در توضیح این مغالطه باید گفت کاربرد یک کلمه در ادبیات فقهی - روایی و ارائه تعریف یا حکم برای آن، مجوزی برای اِسناد آن به اشخاص در مکالمات روزمره به‌دست نمی‌دهد. قبیح بودن یک کلمه به بافتِ متنی که کلمه در آن به‌کار می‌رود و همچنین نوع کاربرد آن بستگی دارد. صِرفِ وجود کاربرد و تعریف فقهی برای یک کلمه یا اصطلاح در مباحثات علمی، از کاربرد عمومی و اِسنادی آن کلمه و تعیین مصداق برای مفهوم آن قبح‌زدایی نمی‌کند. این کلمات را در نظر بگیرید: زنا (و مشتقاتش مثل زانی، زانیه، ولدالزنا)، لواط، مساحقه، قیادت و مشتقات آنها. تمام این کلمات در متون فقهی - حقوقی به‌طور مکرر به‌کار می‌روند و تعاریف و احکام و قوانین مربوط به آنها، مورد بحث علمی قرار می‌گیرد، ولی اگر در زبان غیرعلمی و روزمره، شخص معینی را به هرکدام از اوصاف فوق (یا مترادف آنها در فارسی) متصف کنیم، به وی فحاشی و توهین کرده‌ایم. باید توجه داشته باشیم که وقتی علما یا معصومین (علیهم‌السلام) این کلمات را به‌کار می‌برند، آنها را به هیچ شخص خاص و معینی اِسناد نمی‌دهند و برای آن مصداق جزئی تعیین نمی‌کنند بلکه صرفاً در مقام بحث از معنا و مفهوم و احکام جاری بر عموم مصادیق هستند، اما کاربردهای جدید کلمه «دیاثت» در ادبیات رسانه‌ای و سیاسی در مقام اِسناد آن به افرادی مشخص به‌قصد تخریب شخصیت و هتک حرمت آنان است. جدیدترین نمونه تأسف‌آور از کاربرد اِسنادی کلمه دیاثت را می‌توانیم در مطلب یک هفته‌نامه درباره جشن حافظ ببینیم. در این هفته‌نامه، عکس‌هایی از هنرمندان شرکت‌کننده در جشن حافظ که همسرانشان آنان را همراهی می‌کنند، منتشر شده است. در میان این عکس‌ها تیتر «دیوث کیست؟» درج شده است. کنار هم قرار دادن عکس‌ها با این پرسش سبب می‌شود که در این مورد با کاربرد اِسنادی «دیوث» و تعیین مصداق مشخص برای آن روبه‌رو باشیم که توهین، فحاشی و هتک حرمت آشکار درباره مردان حاضر در عکس‌هاست. علاوه بر این، اِسناد صفت «دیوث» به یک مرد، مستلزم اِسناد صفت قبیحه‌ای به زن وی است که قلم از نگاشتن آن درباره هنرمندان شرم دارد. از این‌رو هفته‌نامه مذکور به زنان حاضر در عکس نیز به قبیح‌ترین شکل ممکن هتاکی کرده و مصیبت‌بارتر این است که همه این اقدامات غیراخلاقی و غیرقانونی با سوءاستفاده از کلام چهره‌های مذهبی و مغلطه‌پردازی بر مبنای آن انجام شده است. امید است نهادهای نظارتی دولتی و قضایی با تکیه بر استدلال موجود در این نوشته و توجه به تمایزهای معنایی الفاظ تحت کاربردهای گوناگون، مانع سوءاستفاده فرصت‌طلبان از کلام بزرگان و در نتیجه تخریب وجهه ایشان و قبح‌زدایی از کلمات غیراخلاقی در عرف شوند و از آبرو و حقوق هنرمندان عزیز و خانواده‌های محترمشان دفاع کنند. انتهای پیام


یکشنبه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن