تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798619090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لبخند تلخ پسته به کشاورزان یزدی/کاهش ۵۰ درصدی تولید در پسته‌زارها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گذری بر پسته‌زارهای دومین استان تولیدکننده پسته کشور؛
لبخند تلخ پسته به کشاورزان یزدی/کاهش ۵۰ درصدی تولید در پسته‌زارها

برداشت محصول پسته و فراوری در سیرجان روستای دارستان خورتن


شناسهٔ خبر: 3801599 - جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
استانها > یزد

.jwplayer{ display: inline-block; } یزد ـ پسته که طی یک دهه اخیر به یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان یزد تبدیل شده و ارزش افزوده بسیار خوبی برای کشاورزان داشته، امسال به پسته‌کاران یزدی لبخند نزد و کام آنها را تلخ کرد. خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: خشکسالی و لب‌شور شدن آب بسیاری از چاه‌های کشاورزی در مناطق مختلف استان یزد، کشاورزان این استان را به فکر کشت محصولات کم‌آبخواه و سازگار با اقلیم استان، مقاوم در برابر شوری آب و کمبود آب انداخت و اینگونه شد که یزد طی یکی دو دهه اخیر به دومین استان تولیدکننده پسته تبدیل شد. این محصول که پیش از این نیز به طور پراکنده و بسیار محدود در برخی مناطق استان یزد کشت می‌شد، ناگهان رشد بسیار خوبی در استان یزد پیدا کرد و اکنون شهرستان‌های اردکان، مهریز، خاتم، ابرکوه و بافق را می‌توان از بزرگترین تولیدکنندگان پسته کشور دانست. سطح زیرکشت این محصول در شهرستان‌های مختلف استان یزد متفاوت است اما اردکان و مهریز بیشترین سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

پسته که درآمد بسیار خوبی دارد، طی سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی بسیاری از کشاورزان را دگرگون کرد و اکنون بسیاری از روستاهای در دو سه دهه اخیر در اوج محرومیت به سر می‌بردند، در وضعیت خوبی هستند و پسته توانسته بسیاری از خانواده‌های زحمتکش روستایی را خندان کند. ۳۲ هزار هکتار از اراضی یزد زیر کشت پسته قرار دارد رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در مورد سطح زیرکشت پسته در این استان به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ۳۲ هزار هکتار از اراضی استان یزد زیر کشت پسته قرار دارد که البته بخشی از این سطح زیرکشت هنوز نهالستان است و درختان آن به بار ننشسته‌اند. سیدجمال سجادی‌پور عنوان کرد: استان یزد به لحاظ سطح زیرکشت پسته، سومین استان کشور و به لحاظ میزان تولید پسته دومین استان کشور است و توانسته با سختکوشی و خلاقیت کشاورزان این منطقه بسیاری از شهرهای صاحب‌نام در زمینه تولید این محصول را پشت سر بگذارد. وی یادآور شد: در استان یزد اغلب ارقام زیرکشت این محصول، احمدآقایی، کله قوچی، بادامی و بومی است که برخی ارقام آن متقاضیان داخلی و خارجی بسیاری دارد.پسته که طی چند سال اخیر به محصول سوگلی باغ‌ها و مزارع یزد تبدیل شده،‌ امسال آن روی دیگر خود را به پسته‌کاران نشان داد و لبخند امسالش برای بسیاری از کشاورزان تلخ بود. پسته که طی چند سال اخیر به محصول سوگلی باغ‌ها و مزارع یزد تبدیل شده،‌ امسال آن روی دیگر خود را به پسته‌کاران نشان داد و لبخند امسالش برای بسیاری از کشاورزان تلخ بود. امسال در شهرستان مهریز که دومین شهر تولیدکننده پسته در استان یزد به شمار می‌رود، میزان تولید محصول تا ۵۰ درصد کاهش یافت و بخش قابل توجهی از محصول تولیدی نیز یا دچار آفت شد یا به اصطلاح پوک بود. مسئول جهاد کشاورزی شهرستان مهریز با تایید خبر کاهش محصول پسته در شهرستان مهریز اظهار داشت: سرمازدگی و خشکسالی سبب شد تا میزان برداشت محصول پسته امسال کاهش چشمگیری پیدا کند.

کامیار رسولی عنوان کرد: در برخی باغ‌ها محصول برداشت حتی تا ۷۰ درصد نیز کاهش یافته اما به طور میانگین امسال میزان برداشت پسته در شهرستان مهریز به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان این محصول در سطح کشور، ۵۰ درصد کاهش داشته است. کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی تولید پسته در اردکان و مهریز وی با اشاره به اینکه در شهرستان مهریز ۷ هزار هکتار زمین زیرکشت باغ‌های پسته است، افزود: در این شهرستان ۳ هزار خانوار بومی و غیربومی در زمینه تولید و فرآوری محصول پسته مشغول به کار هستند. در اردکان نیز امسال وضعیت به همین منوال بوده و شهرستان خاتم نیز وضعیت بهتری از مهریز نداشته است و پسته‌کاران استان یزد امسال نتوانستند آنگونه که باید محصول برداشت کنند. البته مشکل پسته‌کاران یزدی منحصر به کاهش محصول نیست بلکه نگرانی بزرگتر آنها به خاطر احتمال از دست رفتن بازارهای خارجی پسته است.آنچه پسته را به محصولی پرسود تبدیل کرده، وجود بازارهای خوب خارجی است که این روند طی یکی دو سال اخیر به ویژه امسال متفاوت بوده و نگرانی‌های بیشتری برای پسته‌کاران ایجاد کرده است. آنچه پسته را به محصولی پرسود تبدیل کرده، وجود بازارهای خوب خارجی است که این روند طی یکی دو سال اخیر به ویژه امسال متفاوت بوده و نگرانی‌های بیشتری برای پسته‌کاران ایجاد کرده است. آمریکا چند سالی است که در زمینه تولید پسته به یک رقیب جدی برای پسته‌کاران ایرانی تبدیل شده و طی دو سال اخیر توانسته ضربه‌های جدی به صادرکنندگان پسته وارد کند زیرا پسته‌ای موسوم به پسته کالیفرنیا توانسته بازارهای خارجی را قبضه کند. گرچه پسته ایرانی روی دست صادرکنندگان نماند و آن را به بازارهای دیگر روانه کردند اما اگر روند توسعه کشت پسته در آمریکا و گرفتن بازارهای خارجی به همین روال پیش رود، دیری نمی‌پاید که پسته ایران دیگر مشتری خارجی نخواهد داشت. یکی از صادرکنندگان پسته در استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه صادرات پسته وجود دارد، قبضه شدن برخی بازارهای هدف ما طی یکی دو سال اخیر است. پسته آمریکا رقیب جدی پسته ایرانی محمدرضا خواجه مرادی بیان کرد: پسته آمریکا رقیب جدی برای پسته ایران است و البته این رقابت از دیرباز وجود داشته اما طی سال‌های اخیر این رقابت جدی‌تر شده و برخی عوامل سبب شده تا صادرکنندگان پسته نگرانی‌هایی داشته باشند. وی با بیان اینکه محصول پسته ایران همواره مشتریان خاص خود را به خاطر کیفیت خوب، داشته است، افزود: به نظر می‌رسد کیفیت پسته در استان یزد نوسان دارد و برخی سال‌ها مثل امسال، کیفیت پسته استان یزد نمی‌تواند ذائقه بازار را آنگونه که باید تامین کند.

خواجه مرادی بیان کرد: نوسان قیمت ارز نیز بر قیمت پسته اثرگذار بوده و این نوسان قیمت سبب از دست رفتن برخی از مشتریان شده است. وی افزود: البته پسته‌کاران نیز باید هماهنگ‌تر عمل کنند زیرا برخی سال‌ها محصول خود را بسیار دیر به بازار عرضه می‌کنند و این امر سبب پیشی گرفتن رقبا و به دست گرفتن بازار می‌شود همانگونه که امسال و سال گذشته نیز اتفاق افتاد. هر سال از میزان تقاضا برای عرضه پسته در کشورهای خارجی کاسته می‌شود خواجه مرادی با اشاره به اینکه هر سال از میزان تقاضا برای عرضه پسته در کشورهای خارجی کاسته می‌شود، عنوان کرد: مشخص است که بخشی از تقاضاها به سمت بازار رقبای آمریکایی رفته و باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرد زیرا در غیر این‌صورت ظرف چند سال آینده وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد. صادرکنندگان سایر استان‌های پسته‌خیز کشور نیز از این روند ابراز نگرانی کرده‌ و برخی از آنها اعلام کرده‌اند که بخش قابل توجهی از محصول صادر شده آنها در بازارهای هدف فروش نرفته و همچنان در کانتینرها باقی مانده است. به نظر می‌رسد باید با سیاستگذاری مناسب از سوی دولت، توجیه کشاورزان در زمینه حفظ کیفیت محصول و عرضه به موقع به بازار و دیگر موارد لازم، تلاش کرد تا صادرات این محصول را به عنوان یکی از کالاهای غیرنفتی پرقدرت نگاه داشت و اجازه نداد رقبای خارجی بازار پسته ایران را قبضه کنند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن