تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798757617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا عملیات آزاد سازی موصل از اهمیت استراتژیک برخوردار است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شاید بتوان در بین همه مبارزات بر علیه نیروهای تروریستی داعش، مبارزه برای آزاد سازی شهر موصل یعنی دومین شهر بزرگ عراق را مهمترین نقطه عطف در این مبارزات قلمداد کرد. عملیاتی که از سحرگاه امروز آغاز شده است، در روز نخست با پیشروی بی وقفه نیروهای ارتش عراق و کرد همراه بوده است و در صورت تکمیل و پیروزی باید آن را یکی از استراتژیک ترین پیروزی ها بر علیه داعش تلقی کرد. به گزارش «تابناک» از سحرگاه امروز (دوشنبه) عملیات آزاد سازی موصل آغاز شده است. عملیاتی که به نظر طولانی مدت و همراه با تلفات بسیار نظام و غیرنظامی خواهد بود. داعش در حالی که پیش از این بسیاری از مواضع خود در عراق و سوریه را از دست داده است، اکنون موصل را به عنوان مهمترین پایگاه قدرتمند خود در عراق در اختیار دارد. به عبارت ساده تر باید گفت آزاد سازی موصل و پاکسازی این شهر از تروریست های داعش پایانی بر اسطوره های این گروه تروریستی و وجود آنها است. اما دلایل اهمیت موصل و آزاد سازی آن در چیست؟ موصل، شهری بزرگ و گسترده است موصل در واقع بزرگترین مادرشهر عراق بعد از بغداد است و زمانی که داعش توانست بر این شهر مسلط شود، یک پیروزی استراتژیک و بسیار مهم را برای خود رقم زد. زمانی که داعش کنترل موصل را در ژوئن 2014 به دست گرفت کنترل 2.5 میلیون شهروند را نیز به دست آورد و سرنوشت غم انگیزی را برای بسیاری از آنها رقم زد. در طی دوران تسلط داعش بر این شهر مهاجرت گسترده ای از موصل به سمت دیگر نقاط عراق، ترکیه و سوریه رقم خورد و در حال حاضر هنوز حدود 1 میلیون نفر در این شهر در چنگال داعش اسیر هستند.
چرا عملیات آزاد سازی موصل از اهمیت استراتژیک برخوردار است؟
موصل نزدیک به چاه های حیاتی نفت عراق است موقعیت جغرافیایی موصل بسیار حیاتی و با اهمیت است. این شهر یک کریدور تجاری بسیار مهم است که از مرز ترکیه و سوریه فاصله چندانی ندارد. در نتیجه خارج کردن این شهر از کنترل داعش میتواند مانور و حرکت تروریست های داعش، آذوقه و مهمات آنها را در این مرزها به شدت محدود کند. همچنین این شهر در نزدیکی چاه های نفت حیاتی عراق است. همچنین خط لوله های انتقال نفت عراق به ترکیه نیز از مسیری نزدیک به موصل عبور میکند. تسلط بر موصل ضمن آنکه ضربه سختی به اقتصاد داعش وارد میکند، میتواند تاثیر روانی و مستقیم مهمی بر روی اقتصاد عراق داشته باشد. داعش با از دست دادن موصل از سرمایه های هنگفتی که طی این مدت به واسطه فروش نفت به پشتیبانان خود به دست می آورد، محروم میشود.
چرا عملیات آزاد سازی موصل از اهمیت استراتژیک برخوردار است؟
موصل پایتخت فرهنگی داعش است موصل دقیقا همان شهری است که ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه تروریستی در آن ادعا خلافت کرد. در نتیجه موصل را باید تاج سلطنت و خلافت خود خوانده داعش در منطقه خاورمیانه دانست و از زمانی که البغدادی در آن ادعای خلافت کرده است، این شهر تبدیل به پایتخت فرهنگی داعش شده است. آزاد سازی این شهر از دست داعش به سرعت میتواند ضربه مهلکی به عقبه عقیدتی داعش وارد کرده و در واقع عملیات آزاد سازی موصل در واقع قلب تپنده افکار و عقاید افراطی داعش را هدف قرار داده است. ضمن آنکه آزاد شدن این شهر به معنی بی خانمان شدن و آواره گشتن خلیفه خودخوانده نیز میتواند باشد – اگر در حین عملیات آزاد سازی به هلاکت نرسد.
چرا عملیات آزاد سازی موصل از اهمیت استراتژیک برخوردار است؟
موصل خانه یک تراژدی انسانی است کنترل موصل به دست داعش منجر به آن شد که بحران انسانی آوارگان به اوج خود برسد. بیش از نیمی از جمعیت این شهر 2.5 میلیون نفری با حمله داعش و تسلط تروریستها بر این شهر در سرتاسر عراق و در خارج از مرزهای این کشور به سمت سوریه و ترکیه آواره شدند. با آزاد سازی این شهر دولت عراق میتواند با شناسایی عمق بحران انسانی در آن، به تدریج به اسکان مجدد آوارگان در موطن اصلی خود همت گمارد. این امر میتواند ضمن کاستن از عمق بحران آوارگان به لحاظ روانی نشانه های مثبتی از حل بحران برای کل منطقه را نیز در بر داشته باشد.
چرا عملیات آزاد سازی موصل از اهمیت استراتژیک برخوردار است؟
اما واقعیت آن است که آزاد سازی موصل هنوز هم نیمی از نبرد اصلی با داعش را شامل میشود. هنوز هم بعد از آزادی شهر دولت عراق باید اقدام به بنیان گذاشتن نهادهای حاکمیتی در این شهر و بازسازی زیرساخت های آن کند و البته ثابت کند که به خوبی میتواند بر آن حکمرانی کند.



۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن