تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819836605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواسته اتحادیه اروپا از دولت روحانی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


نگاه اتحادیه اروپا به ماه های پیش رو تا انتخابات ریاست جمهوری ایران
خواسته اتحادیه اروپا از دولت روحانی چیست؟
اروپا به روحانی رییس جمهوری ایران به عنوان نیرویی برای ثبات در منطقه می نگرد و فردی که می تواند فضایی دوستانه تر را برای کسب و کار ایجاد کند.
روز نو : اروپا به روحانی رییس جمهوری ایران به عنوان نیرویی برای ثبات در منطقه می نگرد و فردی که می تواند فضایی دوستانه تر را برای کسب و کار ایجاد کند.

خواسته اتحادیه اروپا از دولت روحانی چیست؟

به گزارش سايت روزنو، "آسیا تایمز" با اشاره به نگاه اتحادیه اروپا به روحانی می نویسد:"نگاهی به اظهارات اخیر بر سر استراتژی اتحادیه اروپا در قبال ایران آشکار می سازد که راه عادی سازی کامل روابط بین بروکسل و تهران هموار شده است آن هم پس از توافق بر سر مناقشه هسته ای در تابستان ۲۰۱۵ میلادی و آغاز اجرای آن در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی.
 اما موانع هنوز باقی مانده اند. در روزهای اخیر روسای اتحادیه اروپا وسیاستمداران آن متهم شده اند که در امور داخلی ایران مداخله می کنند. در ششم اکتبر کمیته امور خارجی پارلمان اروپا نقشه راهی را برای تعامل با ایران تصویب کرد. اعضای لیبرال و طرفدار اسرائیل در مجلس قانونگذاری اروپا از این سند انتقاد کردند آنان اعتراض شان حول محور تمرکز اتحادیه اروپا بر روی گسترش روابط تجاری با ایران بود. هم چنین، انتقاد آنان از نقش احتمالی اتحادیه اروپا در تنش زدایی در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بود. آنان می گویند که چرا تمرکز مسئولان اتحادیه اروپا بر آن چه ادعا می کنند نقض حقوق بشر در ایران و حمایت آن کشور  از دولت بشار اسد و چندین گروه شبه نظامی در منطقه نیست. 
پیش از این "زیگمار گابریل" وزیر اقتصاد آلمان در دیدار دو روزه خود در ماه اکتبر خشم محافظه کاران را در ایران برانگیخت. "علی لاریجانی" رییس محافظه کار مجلس ایران از ملاقات با گابریل سرباز زد آن هم به دلیل اظهارات گابریل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران و اظهارات او درباره نیاز به انجام اصلاخات داخلی در ایران و لزوم برسمیت شناختن اسرائیل و لزوم کمک به پایان دادن جنگ در سوریه. وزارت امور خارجه ایران نیز از مقام های بروکسل در تاریخ ۳۰ سپتامبر انتقاد کرد آن هم به دلیل بیانیه آن نهاد درباره حکم حبس نرگس محمدی روزنامه نگار ایرانی.
محافظه کاران ایرانی نسبت به رویکرد رهبران اتحادیه اروپا درباره حسن روحانی تردید دارند روحانی معمار عملگرایی برای گرم شدن روابط ایران با امريکا و دیگر کشورهای غربی است. اروپایی ها به روحانی به عنوان نیرویی برای ثبات در داخل ایران و خلیج فارس می نگرند و از ایده او برای عدم رویارویی با امریکا استقبال می کنند. به طور خاص آنان بر این باورند که می توان از فضای ایجاد شده توسط روحانی برای بهبود فضای کسب و کار در ایران استفاده کرد چیزی که محافظه کاران از آن هراس دارند".
آسیا تایمز در ادامه با اشاره به امید اروپایی ها برای شکوفایی همکاری های اقتصادی با ایران می نویسد:"جامعه بین الملل بخش اعظم تحریم های مالی و اقتصادی وضع شده علیه برنامه هسته ای ایران را لغو کرده است. به طور خاص، اتحادیه اروپا به سرعت به تقویت روابط تجاری با ایران پرداخت و خواستار استفاده از بازار 80 میلیونی ایران با تولیدات قابل توجه نفت و گاز شده است. جای تعجب نیست که در طول یک سال گشته هیئت های اقتصادی قابل توجهی از پایتخت های اروپایی به ایران سفر کرده اند و در ماه آوریل گذشته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر توسعه همکاری ها با یکدیگر به توافق رسیدند. 
آنان باور دارند که می توان از طریق رونق بخشیدن به تجارت دوجانبه و ایجاد محیط کسب و کار مناسب از میزان فشار محافظه کاران در داخل ایران بر روی دولت کاست. اتحادیه اروپا پس از چین و امارات سومین طرف بزرگ تجارت با ایران است. با تقاضای قابل توجه کشورهای اروپایی برای نفت ایران، معاملات تجاری میان تهران و اتحادیه اروپا در دو ماهه سال 2016 میلادی رشدی 43 درصدی داشته و به 5.7 میلیارد دلار رسیده است. البته سطح تجارت در مقایسه با دوران پیش از تحریم هنوز هم در میزان کمتری است. در سال 2011 میلادی حجم تجارت میان تهران و اتحادیه اروپا 31 میلیارد دلار بود.
این نشریه اشاره می کند که تهران بارها و بارها خواستار افزایش همکاری های های بانکی با بانک های اروپایی شده است. علیرغم لغو مجازات های وضع شده علیه برنامه هسته ای ایران مبادلات مالی میان جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت های ایالات متحده بری دسترسی ایران به دلار با موانعی مواجه بوده و عملیات بانکی اروپایی ها با موسسات و شرکت های ایرانی را مختل کرده بود. هم چنین، تحریم هایی که واشنگن بر سر برنامه موشکی، ادعای ارتباط ایران با سازمان های تروریستی و تحریم های موسوم به حقوق بشر علیه ایران وضع کرده است سبب شده تا کشورهای اروپایی معاملات خود را از ترس جریمه امریکا محدود کنند.
این نشریه اشاره می کند که اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر اصلی هماهنگ کننده و ناظر بر اجرای برجام و به عنوان شریک جاری کلیدی برای تهران کارت هایی را برای بازی با بدنه رهبری کننده  چند لایه ایران دارد. 
این نشریه اما اشاره می کند که اتحادیه اروپا می داند که روحانی در صورتی که بخواهد بیش از اندازه برنامه دولتش را با خواسته های غرب انطباق دهد با مقاومت داخلی از سوی محافظه کاران مواجه خواهد شد.به گزارش روزنو، این نشریه در پایان می نویسد:"رهبران اروپایی امیدوارند که از طریق بهبود وضعیت اقتصادی مردم تنها راه برای ائتلاف میانه رو – اصلاح طلب تحت رهبری روحانی برای جلب حمایت مردمی و برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هموار شود. این چشم انداز برد – برد برای کشورهای اتحادیه اروپا است که می تواند از بازارهای جدید و قابل اعتماد به عنوان پادزهری علیه رکود اقتصادی و عاملی کمک کننده برای ثبات"ژئوپولیتیک در خاورمیانه استفاده کند.






تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن